Uppdrag Thengill bantning och alla ni andra med tjocka hästar!

Sv: Uppdrag Thengill bantning och alla ni andra med tjocka hästar!

Jag skulle kunna få dej att må bättre genom att visa upp min häst. 138 cm hög, fjording/islandshäst, 185 cm runt buken i dagsläget. Det är mer än -20 cm sen oktober förra året. Då vägdes han på sjukhuset till, hör och häpna, hela 560 kg! Som tur väl var har mycket försvunnit, men han är fortfarande rund.

Bantning är svårt. Se bara på alla dieter som finns för människor! Det är ungefär lika snårigt bland hästbantningen. Det finns inga mirakelkurer eller allmängiltiga råd som funkar för alla. Man får helt enkelt försöka rensa ut vad som är klara fakta, genom att kolla mot flera källor (helst opartiska, om det finns något sånt..) och använda sitt sunda förnuft. Precis som Alex_W säger;
Det finns bara ett sätt att banta, genom att göra åt mer energi än vad man tar in.
Men om man svältföder hästen kommer den få proteinbrist, magproblem och i värsta fall bli riktigt allvarligt sjuk.
Tipsar om Christina Plancks böcker om utfodring, nästintill oumbärlig kunskap när man ska banta eller fodra upp en häst!

Ang. att mäta hästens midja. Det är bra för man ser om hästen går upp eller ner, MEN man ska inte stirra sig blind på det utan se ett helhetsintryck och inte ta siffrorna på bandet som en sanning. Rekommenderar verkligen länkarna om Henneke Body Scoring, mycket intressant läsning!

Om betet och gräsets längd kan jag bara konstatera ett faktum; nytt spätt gräs innehåller mycket mer energi (därmed sämre för en överviktig häst) än förvuxet. På ett nedbetat bete kommer nytt spätt gräs upp hela tiden, men ofta hinner hästarna beta ner det i takt med att det kommer upp, så man ser aldrig att det har växt.

Angående motionen, Att "power-skritta" har varit kanonbra för våra knubbollar. Galopp är bra för magmusklerna vilket gör att hästen ser smalare ut efter ridturen. Det går över efter en stunds ätande i hagen.. Det mer allmäna motionsrådet blir här, som så många andra gånger; varierat. Varva alla gångarter, rid i skog och mark och på bana om du känner för det! MEN tänk på att hästen dras emd övervikt och slitaget och påfrestningar på leder och kropp är större än vid normalvikt. Hjärtat måste jobba hårdare, så man kanske inte ska "kötta på" allt vad man har i full galopp..

Sen vill jag avsluta med att vara en tråkig, ondskefull moralkäring:
Skaffa egen kunskap. Använd dig av "erkända" personer som Planck som jag nämnde tidigare, kolla forskningsrapporter, läs lite foderlära, lita på egna erfarenheter.. Att fråga på ett forum ger skilda svar eftersom vi alla har olika erfarenheter och olika kunskapsnivåer. Man måste lära sig sålla bland tips man får, vilket ofta kräver mer egen kunskap. "Varför?" är en rätt bra fråga att ställa ibland. Tagga ner lite grann, ingen är ute efter att sätta dit dej (och om de är det, ignorera dem, det är bara ett forum på internet). Jag vet, det är skitsvårt, jag själv blir precis likadan ibland. Man blir frustrerad för ingen säger det man egentligen vill höra. Jag har lärt mig att det enda man kan göra i ett sånt läge är att komma ut ur sig själv och ta en titt på världen med andra ögon.. Plötsligt inser man hur fel man uppfattat situationen, skäms lite grann, och sen kan man gå vidare som en, om inte bättre, så i varje fall förståndigare, eller förhoppningsvis lite större, människa.

Aaah, långt och svamligt :p Sthu delar med sig av sin visdom varje onsdag klockan nio ^^

AH, body scoring/condition scoring tycker jag är jättebra. Kan dock vara svårt att själv okritiskt avgöra, lätt att man tycker att 'det är nog en tra' när det är en fyra. Men det ger lite vägledning!

Finns dock olika 'skalor', dels från 1 - 9, och från 1 - 5.

Här är en som anv 1 - 9, med bilder som ger lite vägledning
http://www.shady-acres.com/susan/conditionscore.shtml

En annan, skala 1 - 9, och med bra beskrivningar: http://www.wikihow.com/Condition-Score-a-Horse

EN annan, med bättre beskrivningar, kombinera gärna de tre länkarna:
http://www1.agric.gov.ab.ca/$department/deptdocs.nsf/all/agdex4830

Alex, se mitt inlägg nr 12. Det var andra gången jag tipsade om det. Därav mitt lite tuffa svar på föregående sida, vilket kanske var opåkallat, men kommer av viss frustration. :o

Fast jag ar inte reagerat ¨på ngt 'tufft' svar från dig, eller har jag det? :confused:

alltså grejen är ju att jag tror verkligen inte att jag kan motionera honom mer än det jag gör.

för varför var han såhär smal på denna bilden ni ser och jag motionerade honom inte ens hälften så mkt som nu??? hur förklarar man det?
har unghästar högre fettförbränning???.
och han gick på nerbetat hage på bilden med och med 2 slöa kompisar vet inte att de lekte speciellt mkt.

Ja, unghästar är ofta mer energikrävande, och mngan unghäst har varit fin på bete som unghäst, för att sen som vuxen/äldre bli en tjockis på exakt samma bete.

Han är inte för smal på bilden du tänker på, han är UTMÄRKT på den bilden, det hullet som är ditt mål.

sätter med den nya bilden i detta inlägg med så man kan gämföra
21817449.jpg
här ser ni att han har ju ingen som helst midja:cry:
lägg oxå märke till hur högt gräset är utanför hagen då ser ni hur nerbetat det är i hagen.

Och där är han för tjock. Ang nedbetat gräs har du fått svar innan, kan vara mer drag i det än det långa. Det kan också även vara så att det lilla han får i sig i den nebetade inte är så lite och är alldeles för mycket.

men måste peppa mig lite och lägga upp denna bilden igen
13052143.jpg

såhär hade han sett ut om han gått på riktigt bete så han e iaf inte sååå tjock:banana: eller hur:)

Ledsen att säga det, men jo han är sååå tjock. Han är fet på den bilden, inte bara tjock utan fet.

aj, unghästar är ofta mer energikrävande, och mngan unghäst har varit fin på bete som unghäst, för att sen som vuxen/äldre bli en tjockis på exakt samma bete.

Han är inte för smal på bilden du tänker på, han är UTMÄRKT på den bilden, det hullet som är ditt mål.

okej det konstiga var att då när han såg ut som på den bilden du säger han är perfekt så sa alla att han var tjock:crazy:

Och där är han för tjock. Ang nedbetat gräs har du fått svar innan, kan vara mer drag i det än det långa. Det kan också även vara så att det lilla han får i sig i den nebetade inte är så lite och är alldeles för mycket.

japp men det är så himla segt att få ner han i vikt nu sen vintern den var så himla dum för han åt av sin kompis mat och fick alltså alldeles för mkt mat.

vintern innan "bilden du tycker han är perfekt" så släpptes han ihop med 12 nya hästar där de spang jättemkt de hade fri tillgång på ensilage men där stod han sällan så han fick perfekt mkt motion och åt lagom alltså.

så han var ju redan "smal" där under våren och sommaren och under hösten så såg han ut som du sett.
även om han gick stundtals på gräs.
men han gick på magert och nerbetat mesta tiden.

men jag tror jag har mkt problem nu att banta ner honom för jag kan lixom inte se resultatet så snabbt nu eftersom han har hela vinterns massa att banta ner...
lr tänker jag fel?.

vet inte om det nerbetade är som ni säger men det låter vettigt men tror att det endå är lagom tror han sakta går ner i vikt alt står stilla i vikt han går iaf inte upp på det.
men de går iaf mkt sakta neråt.
han är ju säkert ännu mer lättfödd nu än som unghäst de tror ja säkert men de största problemt ja har e ju bristen på en flock, hade han haft en flock av jobbiga unghästar som lekte runt på honom hela dagarna hade de stått en helt annan häst i hagen.
han har iaf 1 kompis nu.

sen ska han släppas ihop med 2 valacker till sen så de blir 3 valacker och 1 hingst i hagen hoppas på att se skillnad i hullet då.

alltså ärligt talat tror jag att har man bara tillräckigt många hästar som trivs i varanras sällskap och leker mkt på en mkt stor yta så kvittar det om det är mkt mat för de gör endå av med det.

Ledsen att säga det, men jo han är sååå tjock. Han är fet på den bilden, inte bara tjock utan fet.

du läste nog fel, läs en gång till vad jag skrivit under bilden.
jag menade att bilden du kommenterade är han ASFET på och det är SÅ han SER ut om han får gå på bete dvs uppväxt obegränsat bete.
han får sån jävla mage av det och mkt bukfylla som gör honom jättebukig.

du kan ju iaf erkänna att magen inte hänger lika mkt på de nya bilderna iaf:p

men skillnaden som jag vet eftersom jag kunnat klämma på honom har oxå varit att på "tjocka magen bilden där han gick på bete" hade han inte alls lika mkt fett över revbenen som nu men nu har han istället mindre mage han är helt enkelt inte bukig nu bara fet med fett över kroppen lixom.
då hade han mest mage och inte lika mkt fett.

så antingen är detta nuvarande nerbetade gräs mer fett än det bete han gick på ¨då eller så beror fettet(nu) på vinterns enorma intag av protein och mj i allt för stor utsträcknig.

kanske ska nämna att han vilade i 3 månader i vintras med(de andra vintrarna har han ridits hela vinter) det kan ju ha en viss bidragande orsak till at det är liiiite svårare att gå ner i vikt nu:angel:

så jag menar man ska kanske inte bara stirra sig blind på läget JUST nu och gämföra rakt av med DÅ när han va smal.
för man måste väl se till omständigheterna oxå.

egentligen kan jag faktiskt säga som så att på bilden du tycker han är smal(om man nu skall bedömma rakt av då) så gick han på lika magert bete som nu dvs mkt nerbetat då hade han 2 kompisar men de lekt inte speciellt mkt och jag red mkt mindre än jag rider nu.

men ska man se det logiskt så var han bara 5år då och behövde troligen mer gjorde av med mer energi.

och som jag sa innan så hade han hållit sig smal hela den vintern med vilket han inte gjort denna.

Senast ändrad:

okej det konstiga var att då när han såg ut som på den bilden du säger han är perfekt så sa alla att han var tjock:crazy:

Alla sa han var för tjock, och du säger han var mager? Det låter ju..rimligt. Varför anser DU att han var för smal då?

Det är mycket möjligt att han var för rund, jag har sett EN bild, folk som sett fler bilder eller irl kan ha en bättre uppfattning. Av bilden är han i utmärkt hull på den dock.

Men bilder kan ljuga, de här två är tagna med en minuts mellanrum.. Se själv så förstår du nog vad jag syftar på..

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

japp men det är så himla segt att få ner han i vikt nu sen vintern den var så himla dum för han åt av sin kompis mat och fick alltså alldeles för mkt mat.

Förstår det är segt, men att det går segt är inte för han fick för mycket mat i vintras, det är för han får för mycket mat NU. Det är MER att gå ner om de kommer 'ur vintern' tjocka, men att de inte går ner NU är inte för de kom ur vintern tjocka, utan för att de NU får mer MJ än de gör av med, allt ligger på plusminus noll. Så skyll inte på vintern.

men jag tror jag har mkt problem nu att banta ner honom för jag kan lixom inte se resultatet så snabbt nu eftersom han har hela vinterns massa att banta ner...
lr tänker jag fel?.

Du tänker delvis fel, delvis rätt. Du har helt rätt i att det tar längre tid att nå normalvikt, för du måste få bort vinterns extrahull med. Men om/att han inte går ner nu, är för han NU får för mkt mat.

Hade han kommit ur vintern normalhullad, hade han kanske bara varit lite över normalhull nu och inte fet, och då hade det gått fortare att komma till normalhull igen. Nu kommer det ta längre tid. Men TAKTEN påverkas inte.

Dvs, om hästen tappar 10 kg/vecka, och den har 50 kg att gå ner, då tar det 5 v. Har den 100 kg att gå ner tar det 10 veckor, dvs det tar längre tid att nå målet, men TAKTEN den tappar, dvs att det går stadigt neråt är densamma.

Om hästen har 100 kg+ och inte går ner, då är det NU den får för mkt mat, och inte för den fick för mkt i vintras.

Hänger du med hur jag menar? Att han är för tjock nu kan bero på att han var för tjock redan i vintras, men att han inte går ner nu är för att han får i sig för mkt nu.

vet inte om det nerbetade är som ni säger men det låter vettigt men tror att det endå är lagom tror han sakta går ner i vikt alt står stilla i vikt han går iaf inte upp på det.
men de går iaf mkt sakta neråt.

Om du vill kan du få se en bild vad MIN tjockis går på. Det är 1 mm högt, mest ogräs (som också är 1 mm högt), och så 4 h/dygn på frodigt bete MED munkorg. Mellan 9 - 18 står han på stall, och får 2 kg hö med låga värden. Han är fet.

Men om du har ett behov på 40 - 50 MJ/dygn, så de behöver inte käka mycket av det korta gräset för att få i sig det. Och 2 kg hö med låga värden = 10 MJ bara det. Det ger 30 - 40 MJ kvar för gräset. Och 11 h ätande i 1 mm-hagen ger mer mängd än man tror.

Vad får han för foder i övrigt?

han är ju säkert ännu mer lättfödd nu än som unghäst de tror ja säkert men de största problemt ja har e ju bristen på en flock, hade han haft en flock av jobbiga unghästar som lekte runt på honom hela dagarna hade de stått en helt annan häst i hagen.
han har iaf 1 kompis nu.

Absolut, men du får agera personlig tränare istället då? Gläd dig åt att du har en häst som du KAN motionera. Jmf med att ha en fet tvååring.. då sitter man betydligt sämre till. Spec som den tjocka tvååringen rör sig i hagen. Men där finns en gräns för hur mkt/hårt JAG kan motionera honom. Hade han varit äldre hade det varit LÄTT för sjutton gubbar, bara sätta honom i fullt arbete.

sen ska han släppas ihop med 2 valacker till sen så de blir 3 valacker och 1 hingst i hagen hoppas på att se skillnad i hullet då.

alltså ärligt talat tror jag att har man bara tillräckigt många hästar som trivs i varanras sällskap och leker mkt på en mkt stor yta så kvittar det om det är mkt mat för de gör endå av med det.

DU har fel om det är en lättfödd. Och ta det här rätt nu, men SLUTA BORTFÖRKLARA, SLUTA VÄNTA PÅ ATT NÅGON/NÅGOT SKA LÖSA DET ÅT DIG OCH GÅ IN SOM DJURÄGARE OCH LÖS PROBLEMET. Eller iaf gör allt som är rimligt (munkorg, magert bete, öka motionen, etc)

du läste nog fel, läs en gång till vad jag skrivit under bilden.
jag menade att bilden du kommenterade är han ASFET på och det är SÅ han SER ut om han får gå på bete dvs uppväxt obegränsat bete.
han får sån jävla mage av det och mkt bukfylla som gör honom jättebukig.

Jag läste under bilden. Men det är INTE bukfylla på den bilden, hästen är FET, hela hästen. Bukfylla är ngt helt annat (du kan få se bilder på det med om du vill?). Bukfylla ger inte späcknacke, bukfylla ger inte fettkuddar vid armbågen osv osv.

du kan ju iaf erkänna att magen inte hänger lika mkt på de nya bilderna iaf:p

Vet du, jag tittar inte på magen - alls. Jag tittar på överlinjen, på fettanslamlingen, på nacken etc. Magen är tämligen irrelevant.

men skillnaden som jag vet eftersom jag kunnat klämma på honom har oxå varit att på "tjocka magen bilden där han gick på bete" hade han inte alls lika mkt fett över revbenen som nu men nu har han istället mindre mage han är helt enkelt inte bukig nu bara fet med fett över kroppen lixom.
då hade han mest mage och inte lika mkt fett.

Och 'bara' mage är bättre. Dock så är det ingen ide att klyva hårstrån över det, för jag kan säga så mkt som att du och jag skulle ha olika åsikt om vi klämde och kände på samma häst irl..

kanske ska nämna att han vilade i 3 månader i vintras med(de andra vintrarna har han ridits hela vinter) det kan ju ha en viss bidragande orsak till at det är liiiite svårare att gå ner i vikt nu:angel:

Nej, det har INGET att göra med om han går ner i vikt eller ej nu. Däremot har det en hel massa att göra med startvikten.

så jag menar man ska kanske inte bara stirra sig blind på läget JUST nu och gämföra rakt av med DÅ när han va smal.
för man måste väl se till omständigheterna oxå.

Nej, faktiskt inte? En fet häst är en fet häst oavsett omständigheter, och en slank häst är en slank häst oavsett omständigheter! Undantaget avelsston.

egentligen kan jag faktiskt säga som så att på bilden du tycker han är smal(om man nu skall bedömma rakt av då) så gick han på lika magert bete som nu dvs mkt nerbetat då hade han 2 kompisar men de lekt inte speciellt mkt och jag red mkt mindre än jag rider nu.

Normalhull, inte smal. Och har du analyserat betet så du vet att det är lika magert? Lita inte på ögat, tro inte, utan ska du veta måste du analysera, eller veta exakt vad som växer, hur det är/inte är gödslat, hur det är slaget, hur det är roterat osv. Och ovanpå det har du skillnaden i väder och vind mellan olika år som gör att samma bete skött på samma sätt datum Y år x kan innehålla 10 MJ/kg, medan det år X datum Y kan innehålla 5 MJ/kg.

jag ärligt talat sitter och gråter nu efter ditt inlägg känner mej så jävla nerhackad så det finns inte fy fan vad det gör ont när du skriver att "jag ska sluta sitta och vänta på att något ska lösa allt och att jag inte gör ett jävla skit".

du fattar inte hur mkt jag försöker....gör så ont att höra.
hade jag inte försökt hade jag väl inte utsatt mig för denna pina att fråga er här eller lösa böcker eller fråga andra om råd som en galning osv.

jag orkar inte med att höra att jag är värdelös, min häst för fet och värdelös och han har minsann inte gått ner i vikt de ska jag inte tro, han är inte så fin som jag får han att verka osv osv kan man inte få lite peppig och ta sig igenom detta med glädje inte bli totalt nerkörd i botten jag ger upp snart.

ska försöka svara på detta när jag mår bättre just nu känns det bara som att jag vill ge upp orkar inte mer orkar inte höra att jag är värdelös som djurägare längre när jag gör allt som står i min makt:/

orkar inte hör att jag bortförklarar mig osv osv det är väl jag som ser och känner hästen....:cry:

Senast ändrad:

kan någon vara vänlig att lägga ut en bild på en lättfödd häst som går på BETE och är SMAL!

Vet inte riktigt om jag borde svara, men jag gör ett försök...

Jag har läst MÅNGA trådar som du skrivit - trådar som har spårat ur totalt. Du har ställt en fråga, inte fått svaret du velat höra och tråden har blivit till ett enda "pajkastningsfiasko".

Problemet med dig, samma problem som jag själv ofta har, tror jag i grund och botten är ditt bristande självförtroende. Jag önskar att du kunde njuta av din häst, precis som han är, utan att behöva söka bekräftelse från andra hela tiden. Om jag minns rätt har du diskuterat allt mellan himmel och jord, från din hästs utrustning till hans gångarter och hull, och i stort sett alla trådar har spårat ur. Om du, t. ex., köper en sadel som du och hästen trivs med, varför är det då så viktigt att alla andra också bekräftar att din sadel är den bästa som finns (och om någon säger att den inte är det, så blir det katastrof)?

Vet inte om jag lyckas få dig att förstå vad jag menar, men jag vill också förtydliga att jag skriver mitt inlägg i VÄLMENING! Jag försöker på inget vis att vara elak... Det är så synd att du inte bara kan njuta av din häst, och lita på dina egna känslor och åsikter, utan att hela tiden vara tvungen att få bekräftat att han är bra i andras ögon också. Helt objektivt sett kanske han inte har de bästa gångarterna, kanske han inte har den bästa exteriören, etc etc etc, men vad gör det egentligen om du trivs med honom ändå??? Min egen häst, min haflinger, har sina "brister". Hennes man, t. ex., har alldeles för mycket gråa inslag för att platsa på en utställning. Exteriört sett hade hon säkert inte fått toppoäng heller, men JAG tycker att hon är supervacker. Jag kan stå i hagen och titta på henne och bara njuta...:) Hon har ett supertemperament och är helt underbart rolig att hålla på med dessutom!

Förstår du vad jag menar? Om du gillar din häst, och tycker att han är underbar som han är, så KAN du inte låta dig påverkas av vad människor på ett internetforum, som aldrig träffat din häst IRL, tycker om honom! Man kan få jättebra råd här, men i slutändan måste man ändå lita till sig själv och inte ta åt sig allt som skrivs och tycks...

Jag tycker att du ska sluta fråga bukefalos om råd. Lita på dig själv istället. Din egen magkänsla.

Ha kul med din häst, gör det du känner för. För om man hela tiden rider för att hästen ska gå ner i vikt, kan det inte vara speciellt roligt.

Jag och min mamma ägde ett travarsto förut. Hon var konstans tjock, dock var det supersvårt att få ihop en foderstat åt henne då hon krävde mycket protein också och lite energi annars fick hon proteinbrist.

På vintrarna fick hon fri tillgång på hö, knappt något kraftfoder, några dl alfa och soja för proteinets skull och så mineraler. Hon ebart promenadreds, och dte var inte många gånger i veckan det inte. På vintrarna stod hon bara, reds ibland. Ska lägga in några bilder på henne snart.

kan någon vara vänlig att lägga ut en bild på en lättfödd häst som går på BETE och är SMAL!

Här har du en, första gången dåvarande pojkvännen rider får du på köpet.

http://hem.passagen.se/xyplex/nickijohan.jpg

(om länken blir knas när du ska öppna, ta bort http:// och prova igen)

DOCK, det krävdes massor för att hon skulle hålla sig sådär. Magert bete och massor med motion, full träning.
Hon fick fång ändå btw, dessvärre =/

Om hon inte var i full träning, så smög sig kilona på ett efter ett och hon blev tjockare och tjockare även på det magra betet. Var ett sjå att ligga steget före, och skulle jag haft henne idag skulle jag inte kunnat hålla henne i fint hull på bete, iom att jag inte kan rida varje dag som skulle krävas. Å andra sidan finns idag munkorgar, som inte var uppfunna (utom greenguard) på den tiden då hon fanns i livet.

Och som sagt, du har sett min nuvarande lättfödda, som jag inte får ner i hull.

jag ärligt talat sitter och gråter nu efter ditt inlägg känner mej så jävla nerhackad så det finns inte fy fan vad det gör ont när du skriver att "jag ska sluta sitta och vänta på att något ska lösa allt och att jag inte gör ett jävla skit".

du fattar inte hur mkt jag försöker....gör så ont att höra.
hade jag inte försökt hade jag väl inte utsatt mig för denna pina att fråga er här eller lösa böcker eller fråga andra om råd som en galning osv.

Det är inte min mening att du ska vara ledsen. Och dte är tråkigt att du är det. Men du har fått råd efter råd, och det är alltid si eller så, och det jag syftade på med 'sluta sitt och vänta' var att du tyckte att 'men sen när han får kompisar, då...'

Sen, om du inte tycker din häst vikt är ett problem, låt honom vara tjock då? Jag förutsätter dock att om man skriver en lång tråd, anstränger sig att visa bilder etc - då är man bekymrad och vill verkligen ha ner hästen i vikt? Och då måste man göra vad som krävs. Gör en jämförelse till min tjockis. Jag är INTE glad över hans vikt, jag tycker INTE om att se någon unghäst i sånt överhull, än mindre mina egna. Men jag har gjort allt som står i min makt inom rimliga gränser för att få ner honom i vikt. Det räcker inte. Alternativen som är kvar är att sko honom och börja motionera honom och hoppas att det inte blir för mycket motion för honom iom att han är växande unghäst, eller att ställa honom i en grushage med minimal högiva. Så minimal att han skulle anse han var hungrig hela tiden (iom att han kräver så lite, och jag inte kan hålla hans vikt i schack vintertid heller utan att downright svälta honom i hans ögon). Och det är jag inte beredd att göra, så stort är problemet inte i mina ögon. Därför finns ingen tråd med 'vad ska jag göra?'.

jag orkar inte med att höra att jag är värdelös, min häst för fet och värdelös och han har minsann inte gått ner i vikt de ska jag inte tro, han är inte så fin som jag får han att verka osv osv kan man inte få lite peppig och ta sig igenom detta med glädje inte bli totalt nerkörd i botten jag ger upp snart.

Vem har kallat dig värdelös? Det är skillnad på okunskap och ovilja och värdelöshet. Inga människor är värdelösa i min värld, inga hästägare är värdelösa i min värld. Däremot är din häst för tjock ja, men återigen, är det inte ett problem för dig och du inte vill göra något åt det, så låt honom vara tjock. Men jag kan inte säga att han är i normalhull för att du ska bli gladare. Du måste tåla svaret om du frågar, och försöka att inte läsa in mer i det än det står. 'Din häst är tjock' betyder just bara att 'din häst är tjock'. Det betyder inte 'du är värdelös som låter din häst bli tjock', det betyder heller inte att 'din häst är värdelös'

Och det är DU som säger att han inte går ner i vikt??

ska försöka svara på detta när jag mår bättre just nu känns det bara som att jag vill ge upp orkar inte mer orkar inte höra att jag är värdelös som djurägare längre när jag gör allt som står i min makt:/

Jag har flera ggr frågat om vad han får för ev foder osv, men du svarar inte på det, så jag kan inte bedöma om du gör allt i din makt. Däremot har jag flera ggr sagt att har man provat allt, och problemet kvarstår, ja då finns bara att låta det vara och hoppas det går bra ändå, eller ta av dem från gräs helt enkelt. Ngt jag av förståeliga skäl inte begärt och inte skulle begära.

orkar inte hör att jag bortförklarar mig osv osv det är väl jag som ser och känner hästen....

Jag lyssnar bara på förklaringarna ur ett rent allmänt perspektiv. Du ser och känner hästen ja, men i många aspekter är din häst inte annorlunda än andra hästar, den har t ex inte annorlunda metabolism.

Men allvarligt Gullan, hästen har övervikt vilket inte alls är ovanligt för många islänningar. Mellan varven får du motsatt effekt, därför att du enträget i princip drar tillbaka all mat för att låta hästen klara sig på det som går att finna i en nedbetat hage. Det finns även en kategori till, det är felfodrade hästar.

Detta är en cirkel som man måste bryta, men visst fasen kliar det i fingrarna när man ser att ens häst gått upp mycket i vikt. Då blir det lätt att ta till drastiska metoder, som i förlängningen INTE är nyttiga varken för hästen eller för dig som sen ska tackla vidare problem.

Du startar en tråd och vill ha råd, detta har du gjort förut och jag var en av dem som svarade dig då. Efter det fick jag på skallen för att din häst hade gått upp i vikt när du fodrat enligt de råd du fick. Därför tänker inte jag skriva något om foder i nuläget, du har fått flera bra råd om du vill förneka dem så lägger vi den här tråden på is tycker jag.

Gör det enkelt för dig, fodra ner din häst i vikt, försök att hålla intaget av Mj nere (energiintaget) se till att proteinintaget säkerställs men inte i överkant. Då omvandlas överskottet av smrp till energi som sen sätter sig som fett på kroppen. Ge hästen vad den behöver för dagen, och låt den leva på överskottet genom att arbeta (rida bort) det. Svält inte hästen, fodra den med vad den behöver och motionera den regelbundet. Kan du inte själv motionera den för dagen, dra dig inte för att be om hjälp. Te x kan han gå med som handhäst, eller om någon annan rider honom.

Vet inte riktigt om jag borde svara, men jag gör ett försök...

Jag har läst MÅNGA trådar som du skrivit - trådar som har spårat ur totalt. Du har ställt en fråga, inte fått svaret du velat höra och tråden har blivit till ett enda "pajkastningsfiasko".

Problemet med dig, samma problem som jag själv ofta har, tror jag i grund och botten är ditt bristande självförtroende. Jag önskar att du kunde njuta av din häst, precis som han är, utan att behöva söka bekräftelse från andra hela tiden. Om jag minns rätt har du diskuterat allt mellan himmel och jord, från din hästs utrustning till hans gångarter och hull, och i stort sett alla trådar har spårat ur. Om du, t. ex., köper en sadel som du och hästen trivs med, varför är det då så viktigt att alla andra också bekräftar att din sadel är den bästa som finns (och om någon säger att den inte är det, så blir det katastrof)?

Vet inte om jag lyckas få dig att förstå vad jag menar, men jag vill också förtydliga att jag skriver mitt inlägg i VÄLMENING! Jag försöker på inget vis att vara elak... Det är så synd att du inte bara kan njuta av din häst, och lita på dina egna känslor och åsikter, utan att hela tiden vara tvungen att få bekräftat att han är bra i andras ögon också. Helt objektivt sett kanske han inte har de bästa gångarterna, kanske han inte har den bästa exteriören, etc etc etc, men vad gör det egentligen om du trivs med honom ändå??? Min egen häst, min haflinger, har sina "brister". Hennes man, t. ex., har alldeles för mycket gråa inslag för att platsa på en utställning. Exteriört sett hade hon säkert inte fått toppoäng heller, men JAG tycker att hon är supervacker. Jag kan stå i hagen och titta på henne och bara njuta...:) Hon har ett supertemperament och är helt underbart rolig att hålla på med dessutom!

Förstår du vad jag menar? Om du gillar din häst, och tycker att han är underbar som han är, så KAN du inte låta dig påverkas av vad människor på ett internetforum, som aldrig träffat din häst IRL, tycker om honom! Man kan få jättebra råd här, men i slutändan måste man ändå lita till sig själv och inte ta åt sig allt som skrivs och tycks...

tack för ditt inlägg när jag läser så förstår jag att det är precis så som du skriver. TACK

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 032
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III