Uppdrag Thengill bantning och alla ni andra med tjocka hästar!

Gullan86

Trådstartare
gör en egen tråd nu om Thengills bantning.
ni som har erfarenheter eller har samma problem får gärna skriva här så kan vi följa varandra och peppa varann att få smala och friska hästar.

Sv: Uppdrag Thengill bantning och alla ni andra med tjocka hästar!

svarar först på inläggen som jag fick i "håll oss uppdaterade" tråden....

Filipuss
Jag vet precis vad du går igenom, har varit i exakt samma sits själv. Jag fick till o med en fånghäst pga övervikten. Fortsätt kämpa, det ger resultat! Min vetrinär skällde ut mig rakt ut för Filipus var så fet, det gjorde mig så ledsen, och sen verkade han inte alls gå ner i vikt tills jag köpte viktbandet (har du ett sånt?) och började anteckna hur han gick ner. Jag gav han lite hö, inget kraftfoder och stenhård ridning (det var det enda vet sa att jag skulle göra, annars skulle han få problem med hjärtat eller vad det var) och efter ungefär ett år var han 100 kg lättare! Vi kämpar fortfarande med lite övervikt, men med regelbunden träning och noggrann foderstat så börjar det ordna sig nu!

Fortsätt kämpa, det ger resultat (även om det inte syns nu..)

tack för ditt stöd känns skönt att man inte e ensam iaf.
är bara så rädd att han skall bli överansträngd pga att han nog är ganska tung.

ja har ett viktband var nogrannare att mäta med den innan men har inte orkat nu har tänkt att jag skall gå på att känna och se istället nu men ska nog börja med vikt bandet igen.
han väger runt 360 med det nu.

min förra hovslagare skällde alltid ut mej när hon kom men vadå jag kämpade ju så himla mkt med honom mellan gångerna men jag fick bara en utskällning varje gång, det är för:devil:ligt jag mår iaf inte bättre av en utskällning jag känner mig inte mer peppad, snarare vill man bra skita i det och släppa ut hästen på bete och åka därifrån för att aldrig komma tillbaka:cry:
tycker så synd om Thengill....han är allt för mig.

alla andra år har jag fått kämpa med att försöka få han att gå på nerbetat men har alltid varit tvingad att släppa han på bete(inackorderad) nu när jag har chansen så har jag kunnat ha han på nerbetat alltså inte på bete.

men han ser ju lika dan ut???

Skulla
Men att få ner en häst i vikt tar tid. Speciellt om den har lätt för att lägga på sig. Hur länge har han gått på "ingenting" och vad är hård ridning för dig?
Min shettis blir lätt fet och man känner ibland att man vill ge upp. Mitt råd är, kämpa på nu under sommaren sen när hösten och vintern kommer så blir det lättare att fixa vikten. När vår och sommar sen kommer och han har bra vikt, släpp han inte på bete.

Visst kör du honom? Varför inte ut och trava långa sträckor i rockard. Jag tränar min shettis endast i körning och när hon är i bra form kör jag 1-2 mil varannan till var tredje dag, lite beroende på hur hon funkat. sen tömkör jag mellan det.
Lycka till!

jo det gör ju det.
men det känns tungt att varje gång höra hur fet han är och hur dålig man är som inte bantar honom mer osv osv såfort man lägger ut bilder här, det är inte ens det jag vill höra när jag lägger ut bilder jag VET ju om det och jag KÄMPAR stenhårt med det.
hur kul är det att höra det varje gång och bara må sämre och sämre.

han har gått på "ingenting" sen våren började och jag slutade med hö.
han har oxå fått gå ensam pga att kompisen går i sjukhage.

det måste ju bero på att han gått ensam och inte haft någon att leka med som gör att han inte går ner mkt i vikt heller???

ja jag tycker det är skitsvårt det här med ridningen, jag måste ju göra nåt fel annars borde han ju gå ner massa i vikt.

jag försöker alltid vara ute ungefär 1 timme det beror på hur intensivt arbetet är.

innan red jag runt 2 timmar men då tog jag det lungt emellanåt med men har sen folk skrev här på buke slutat med så långa turer utan försöker rida 30min-1timme intensvit istället utan att han får skritta för mkt osv.

han har hur bra kondis som helst.
red långritt med han för några veckor sen och han orkar hur länge som helst.

vad är hård ridning för dig???

okej får försöka banta honom mer i vinter när man har mer kontroll...

men han går inte på bete nu heller så jag har inte släppt han på bete alltså.

jag kallar iaf inte bete när de går i en jättenerbetad hage han går där själv nu och den är nästan 1 hektar stor och kraftigt nerbetad men det finns lagom att plocka med.
han behöver verkligen inte hö då kommer han ju svälla som en balong.

grejen med islandshästar och varför vi i sverige har såna problem med för feta hästar måste ju vara att vi tycker i dem mer mat än de behöver, såsom massa kraftfoder och hästarna går i alldeles för stora hagar med alldels för mkt mat och FÖR LITE HÄSTAR.
de får för lite motion med kompisarna och för mkt mat.

jag tror en häst ska kunna hålla sig smal bara med hjälp av stora marker och mkt hästkompisar som håller dem springande och markerna nerbetade.

sen att människan rider runt lite 1 timme de gör nog varken från eller till egentligen i det stora hela.

för hur ska man kunna motionera bort 100kilos fett genom att rida 1 timme inte ens varje dag när hästen resten av 23 timmar/dygn bara står och äter och inte rör på sig???

hur många hästar har du tillsammans och på hur stor yta? är det mkt gräs e de tjocka?

är det valack lr sto du har på shettisen?

tack för sitt svar

Salka9
Ta det luuugnt. Thengill är inte sjuk och du är lååångt ifrån ensam med dina problem. Det tar bara jävligt lång tid att få ner honom i vikt, that´s it. Pjakkur börjar gå sakta neråt nu efter midsommar, beror dels på att han får en jämn foderstat och rätt motion, vad jag ger honom eller hur jag rider tänker jag inte deklarera här, det är så individuellt. Som de ovan skrev, det går trögt nu på sommaren men till hösten när du själv kan styra hans näringsintag bättre kommer du se resultat snabbare. Det jag kan känna mest dåligt samvete för är slitage på leder och ligament, samt att inre organ tar stryk av att vara så fet.

Du och Thengill får ta och komma hit så kan vi rida och bada, så kan du ju se att han inte är ensam om att vara sommartjock

jag hoppas verkligen du har rätt.
det måste ju bero på att han gått ensam och inte lekt i hagen som han inte går ner i vikt?

hur många hästar går pjakkur med nu e de många på betet och nerbetat?.
är det stort?

du får komma och titta på mina nya hagar sen:)

jag tänkte göra så att thengill skall gå med en globus betesreducerare i nya hagen och så tillsammans med nya hästen som ska få igång honom.

sen tror jag grannarna ska få ha sin islänning och nordis travare i hagen först så de får beta av det värsta sen släpper jag in thengill och hans nya polare så blir de 4 lekkompisar i samma hage:love:
det borde få fart på hans fettförbränning.

det e ju så att varje gång jag bytt stall och under tiden rang skall göras upp har han alltid gått ner massa i vikt tills allt lugnat sig.

ska du ha hö eller ensilgae i vinter har du det analyserat?
kan vi inte försöka köpa från samma ställe tillsammans?

snäll du är:) vi måste träffas och rida ihop men du får komma hit hihi för jag har ju ingen transport nu(på reparation) du har ju snart:p:love:

Orion85
Gullan86

Eftersom han inte går på något bete antar jag att du ger han hö?
Skaffa analys till höt, samt räkna ut en korrekt foderstat + daglig motion, så ska han gå ner i vikt.
Och utifrån analysen så kan du ändra själv om det inte stämmer in på Thengill. Alla hästar är inte "analyshästar". Men då har du iallfall ett litet humm om vad han behöver och vad han inte behöver.
Eller ta ut en vetrinär som kanske kan hjälpa dig med foderstat?
Kämpa på !

med bete kallar jag att man släpper hästen i en stor hage med massa gräs.

det han går på nu är en hage på nästan 1 hektar och det är så att det är egentligen deras vinterhage(det blev krongel med hagarna lång historia).
men iaf, efter vintern satte vi dem i en annan hage, då fick de växa upp lite.
sen så när de växt upp lite så gick det 15får i den hagen.
sen kom torkan och allt gräs dog i princip.

sen så väntade vi väl 2 veckor och var tvugna att sätta hästarna där igen och då kan du ju ungefär tänka dig hur lite gräs det var där.

sen ju mer det regnat så har ju gräset sakta vuxit uppåt men inte mkt mer.

det är alltså inte vad jag kallar bete med ett överflöd av grönt näringsrikt gräs.
utan det är nerbetat på vissa ställen illa åtgånget nästan jord men på många ställen finns det lagom att gnaga på.

och hittils ser han inte ut att dö av svält precis.
han rymmer om han blir hungrig:angel:

han går tyvärr själv, först gick hästarna i varsinn halva men nu går thengill i hela själv för imorn kommer hans nya kompis som förhoppningsvis ska få fart på honom....

för han har alltså gått ensam sen i våras så han gör ju ingenting om dagarna i hagen mer än letar mat....

under torkan gav jag han hö för då fanns det inget gräs och ingenting växte men sålänge det växer finns det väl ingen anlening att ge hö?

ska se till att få tag i bra hö till vintern men vet inte vad jag ska leta efter?
om det inte redan finns analys ska jag köpa tidigt eller sent skördat hö?
och hur vet jag vilket analys värde som kommer passa honom eller ska man bara chansa och köpa höet och sen analysera???

jag vill helst ha hö och inte ensilage/hösilage

Ryver
Kan du inte lägga ut några bilder på hagen och gräset? Det är så olika vad man tycker är "ingenting".(kanske redan ligger ute?) Få inte panik! Det är igentligen ganska enkelt, ökar hästen i vikt får den i sig för mkt i förhållande till vad den gör av med. Så ta bilder och vad äter han just nu?

jo imorgon ska ni få bilder på hagen för då ska jag fota när han släpps ihop med nya hästen.
så då ska ja se till att fota hagen med.

ja jag tror han måste ha mer motion i hagen det talas det ju inte om men det måste ju vara det allt hänger på ju? hur ska en människa kunna motionera bort så mkt fett när hästen resten av dygnet inte gör ett skit lixom.

han äter bara av den nerbetade hagen och får 1,5dl musli som belöning när jag ridit men det kan väl inte påverka???

sen får han fri tillgång på mineraler i balja och saltsten + vatten....och luft då för det verkar han leva mkt på:crazy:

men islandshästar och ponnyer i allmänthet är väl ofta extremt lättfödda? de behöver ju i princip ingenting för att bli tjocka ju.

men det är väl för att de skall kunna leva under karga klimat och förhållanden på island tex.

ska man då ge dem mat i överflöd?
och hö med bästa näringsinnehåll osv....

jag tror vi skämmer bort dem alldeles för mkt.

de va ju en islandstränare som sa en gång att vi i sverige har extremt stora problem med att islandshästarna är så feta här i sverige.

jag förstår ju varför folk tror islandshästar lever på luft, för de gör de verkligen:crazy:

Muninn
Lugn och fin.
Jag säger inte så för att jävlas med dig, jag skriver bara vad jag ser så att du inte går och blir "hemmablind", det är nämligen lätt att bli. T.ex att du så gärna vill tro att han fått världens monster-ryggmuskler när han egentligen bara ser bredare ut (Sett en tjock ardenner? De har också världens kanal.)

Jag vet inte varför Thengill är tjock, och varför han inte går ner i vikt. Vad jag kommer ihåg så har du inte analyserat höet? (Nu är det ju gräs, så det är kanske lite sent ) Anlitat foderexpert? Veterinär?

Om du är bombsäker på att han motionerar bort mer energi än han får i sig, så tror jag att det är dags att lyfta luren och ringa veterinär. Du har ju tydligen testat allt, och vi på Buke kan inte göra så mkt mer än att kommentera bildernao ch ge så mkt råd vi kan. Det verkar dock som om de råden är uttömda nu.
Veterinär kanske kan hitta något? En brist, en hormon-obalans, vad som helst?

Det kan vara värt att kolla, tycker jag.

Lycka till!

kan ju säga att hemmablind är det ingen risk att jag blir vid det här laget iaf inte vad gäller hans hull.
och så ofta man får höra det här på buke så lär man aldrig glömma det.

ja jag har sett en "tjock" adenner men när du tar den gämförelsen så tänker du nog inte på att en adenner är en arbetshäst som aldrig kan se smal och smäcker ut som en arab, de skall naturligt vara grova och breda och får väldigt lätt muskler eftersom de skall vara så starka osv.

varför tror du att jag bara är hemmablind varför skulle han inte kunnat få muskler av att jag börjat rida honom rätt???
måste bara fråga för det känns verkligen som att du menar att jag går i min lilla värld och försöker intala mej hur fin och duktig och musklad min häst är men du försöker väcka mig och inse att nejdu lilla vännen så där ska du minsann inte gå och tro, du ska inte tro att din häst är musklad och fin inte utan inse faktum att den bara är fet och ful:cry:

varför kan man inte bara få vara glad över att hästen fått muskler utan att någon skall banka in att nej så är inte fallet utan inse hur jävla fet han är:mad:

jag ser hästen i verkligeheten varför skulle jag bara gå och tro att han fått muskler när jag vet att han fått det.:crazy:

om jag säger såhär då, han har alltid sen jag köpte honom gått på bete eftersom jag inte kunnat lösa det på annat sätt MEN han har aldrig haft så fina muskler över ryggen som han har nu och nu går han inte ens på bete, hur förklarar du det???

det kan inte råka vara som så att jag börjar rida honom på rätt sätt? att han börjar jobba med ryggen och är mogen/stark nog för att bära upp sig nu???

nej så kan de ju inte vara eller hur det måste ju vara att han blivit fetare av ingenting:angel:

ursäkta men jag blir jävligt arg när det känns som folk skriver saker för att vara taskiga, även om du inte försöker va taskig kan du ju tona ner dig lite och kanske inte skriva så klantigt.

tack för dina övriga tips.
blir han inte smalare när jag flyttat till nya stallet där han skall få massa kompisar så ska jag ringa veterinär.

_moa_
Gullan

Bilder kan luras mycket, det behöver inte alls vara så att Thengill är tjockare än han tidigare varit. Du vet att jag har samma problem som dig med alla mina tre, eller två ska jag väl säga kanske då den lilla plutten fått vara tjockis för jag har inte engagerat mig i honom. Jag tror efter vad jag har läst att Thengill och min Moa är mest lika, både till hur dom lägger på sig fettet samt att det sitter stenhårt på dom. Moa går på vad jag skulle kalla mycket gräs, eller kanske alldeles lagom. Efter att jag tog bort greenguarden gick hon upp 3 cm, observera att hon tillråga på allt vilade mycket då.

Moas träning är medel, jag håller igång henne så att hon inte ska bli smällfet men samtidigt vill jag inte att hon ska gå för hårt eftersom hon dessutom varit oren på grund av fetman (hur dålig hästägare känner man sig inte som då). Jag kör minst 40 minuter, 6 gånger i veckan och inte lugna rundor i skritt utan vi kör med massa power i skritten när vi skrittar och sen långa travrundor och ibland tar vi galoppen istället för trav beroende på hur fräsch hon känns.
Kan du inte köra mer än du gör? Passa på när han är inkörd.

Det tar upp till ett år att få ner en häst i vikt, ingen brådska här inte. Och på sommaren jobbar man lite mot naturen då dom lägger upp ett fettlager för vintern, alltså svårare för dom att gå ner i vikt. Det är bara att kämpa på Gullan, tids nog så fixar ni det. Vi får peppa varandra!

tack snäll du är.
ja de måste ju enormt svårt att se om han blivit 1cm tjockare eller 5cm smalare lr tvärtom på ett par bilder där han dessutom springer runt.

men kändes inte roligt när alla bara högg ner på hans hull när jag la upp tömmkörningsbilder, jag frågade ju inte ens om vad ni tyckte om hans hull.

varför tog du bort munkorgen på henne? hade hon en green gard va de inte en globus hon hade?.
hur funkade det med det?
gick hon med det dygnet runt?. blev hon smalare?.

ja jag ska börja köra mer när jag flyttat till nya stallet då kan jag ha min vagn där nu så står vagenen på ett ställe och hästen på ett annat jättejobbigt.

men så måste jag fixa selen för den är i lite dåligt skick på vissa ställen + lite för stor under magen.
så den håller inte för att köras med för ofta nu.

ja det får vi verkligen göra....det behövs.

vad äter dina hästar nu då? hur går det med kjarni? har han/de varit samla någon gång?

lite bilder:

våren 2007 efter en vinter av fri tillgång på hö i princip och när kortet togs hade han börjat gå på bete:

13052143.jpg

detta var sommaren 2007 efter bantning och hård träning.
foderstat:
reds 6dagar i veckan
gick ensam i en ca 1hektar stor nerbetad hage.
1-2kg hö
1kg lusern pellets+mineraler
salt+vatten

13166305.jpg

ser ni någon skillnad?

nu skiter jag i om alla säkert sett bilderna men ni kan ju kolla en gång extra.

här är thengill som 5,5åring
648436.jpg

och så gämför vi med nu, 8år gammal
21783245.jpg

vilken av bilderna tycker ni han är normal på?:

här är han 5år vår och nytt stall, mkt spring och fri tillgång på ensilage + att gräset börjat komma
535758.jpg

648386.jpg
5,5år gammal gick på enbart nerbetad hage. med 2 kompisar.där va de inget fett över revbenen de kan ja säga. men lägg märke till att han endå har en grov hals troligen naturligt.

eller denna bilden kanske han ser normalare ut på? 6år gammal precis efter vintern men har bytt stall så han har sprungit mkt i hagen och gått från fri tillgång på ensilage till hö 3 gånger/dag
3494974.jpg

eller tycker ni han hade kunnat va ännu smalare?

vad är lixom mitt mål???

kom på att jag måste lägga upp en bild på hur han ungefär ser ut nu:
21409324.jpg
:love:tycker han e så stilig om man bortser från magen. är denna hästen groteskt och sjukligt fet???

Vi har bara en lätt rund numera. Och som tidigare anser jag inte att det finns några genvägar; tillräckligt med mat av rätt sammaansättning. Då tar det tid, men ger bestående resultat och man riskerar inte muskler etc under bantningen.

För dig som ägare gäller det att läsa på och faktiskt analysera grovfodret, annars har du inte en aning om vad hästen får. Analysen gör man för att undvika brister, men samtidigt får man koll på större delen av foderstaten under vintern.

För Thengills del gäller det att han får det han behöver, att ha känslan av svält (rymningarna) är förmodligen för att han får för lite eller fel mat. Då finns risken för att ämnesomsättningen störs och enbart det gör viktnedgång nästan omöjligt - hästen är ju inställd på svält = måste tillgodogöra sig allt och äta så mycket som möjligt. Boj har skrivit mycket läsvärt om det här i andra trådar.

PS. Och ja, jag tycker tyvärr att Thengill är tjock på sista bilden. Du ser det inte bara på magen (fokusera inte på den!) utan även på hals och bringa/ halsansättning, rumpa osv. Har länkat dessa tidigare:
http://www.habitatforhorses.org/resc...ing_print.html
http://www.thewayofhorses.com/body_c...ore_chart.html
http://www.ultimatehorsesite.com/info/weight.html

Alltså njae, Pjakkur går med två NF (den ena hur tjock som helst, skadad och vilar, den andre är i riktigt fint hull, dvs lägger inte på sig så lätt) och de busar inte nämnvärt. De "vallar" varann lite, men härjar inte och busar (Pjakkur tycker mest de är lite koko och håller sig på lagom avstånd). Nu går de på ganska magert bete, plus att han står inne nattetid på halmbädd.
Nu när sommaren kom tänkte jag "fine, nu kommer han knappast gå ner mer men jag kan iaf undvika att han blir fetare". Som _moa_ sa, de lägger på sig ett fettlager för kommande vinter, det är om möjligt ännu svårare då att banta dom !
Men nu efter midsommar tycker jag faktiskt P har smalnat av lite över rygg och rumpa, inte lika uppblåst längre. Rider lite hårdare inför tävlingen i juli, plus att han lätt blir svettigare när det är varmt ute.
Hösilage-bönder kan jag tipsa om sen när det närmar sig.
Kommer ju förbi snart så då kan vi snacka häst och kolla in nya stället!

Men 1 hektar kan vara för mycket om han går själv. Eller är det en skog? Förra året hade jag shettisen i en mycket nerbetad hage. Det var en skog på 2 hektar men så växer det i princip inget alls där. Hon gick med en shettiskompis.
Hon var då i bra hull, dock fick hon kraftfoder samt lite hö, men då handlade det ju om att hålla henne kvar som hon var ej banta.
Bantningen gjorde jag på vintern. Jag gör alltid så att hon närmar sig våren lite tunn, musklad med inte en tendens till lite tjock.

Försökte hitta en bild på henne hur hon ser ut som fet. Hittade ingen tyvärr men kan säga att hon var Thengil gånger 2.

Sen efter träning såg hon ut såhär: http://www.vastraskulla.se/bilder/bildsidan/11/Java11-stor.jpg

Tror inte du behöver vara rädd för att det är något fel på din häst, tänk bara att han är som en shettis, de kan gå upp i vikt bara av att titta på mat. Mitt ena islandsston är lika. Att fösöka få ner henne i vikt under sommaren är inte ens att tänka på.

Du kan inte försöka få en kompis till honom? Mindre gräs i hagen och sen ge lite hö, för även om han är fet så behöver han få i sig strå för magens skull.

Sen tror jag feta hästar behöver långa rundor, inte vrål snabbt utan mer lånt och segt. Och där är ju körningen super. Låt han trava på. Börja med kortare sen ökar du på, trava 1 - 2 mil ska sen inte vara några problem.

På frågan, vad är hård ridning för dig?
Nu rider jag inte mina hästar så hårt, har en som jag motionsrider bara för att det är skoj. Mina andra ska bli mammor om allt går enligt planerna.
Men shettisen tränas hårt.
Nu skriver jag hur jag tränar när hon är i form. (tänk på att hon har korta ben, en större borde klara mer)
Dag 1: 1 1/2 -2 mils körning, främst i trav endast korta sträckor i skritt.
Dag 2: Vila, alltid vila efter långa pass.
Dag 3 Kortare körtur, 5-6 km men då snabbt, intervaller i galopp och mycket vägar/större stigar i skogen.
Dag 4 Tömkörning, samling, ställning, tempoväxlingar, här är det pigg och uppmärksam som gäller!
Dag 5 Samma som dag 4 men med rockard, ev ut i skogen och skritta, kuperad terräng med rockard, klättra i backar.
DAg 6 Vila
Sen börjar det om...

Lycka till!

Senast ändrad:

Vi har två olika hagar som våra hästar får gå i. Den ena har högt gräs som blivit bränt och den andra hagen är liten smått pill bara. Ser knappt något ut. De väljer att gå i den hagen med minst bete.. Och det är även detta gräs som hästarna blir feta av. Det gamla gräset är inte lika kul. Så en nedbetad hage är kanske inte alltid det bästa alternativet heller. Men jag tror att du har för stor hage, gör en mindre hage till honom och se om du ser någon skillnad. Vi ger våra hästar mat varje dag iallafall, trots att de går på gräs. Men det är för att vi vill att deras magar ska få en jämn dos av kraftfoder också. Det finns veterinärer som har rekommenderat betfor för hästar som behöver banta. Kan vara ett tips för dig med.

kom på att jag måste lägga upp en bild på hur han ungefär ser ut nu:
21409324.jpg
:love:tycker han e så stilig om man bortser från magen. är denna hästen groteskt och sjukligt fet???

Känner man revbenen? Jag tycker det är ett rätt bra riktmärke om hästen är fet. Inga revben, då är hästen rätt tjock..

Det kortare gräset är väl nyuppväxt? I så fall innehåller det rejält mycket mera näring än det övervuxna ...

gullan:sen får han fri tillgång på mineraler i balja

är det den typen av mineral som nästan enbart består av socker?
äter han mycket av den.

har själv en kraftig( fet) häst.
inte mycket mat i hagen men inte går han ner i vikt.
står inne på natten pga av eksem, då får han lite hö 1-2 kg på natten.
tyckte synd om honom när gräset var helt slut i hagen då fick han 3 kg hö + lite lucern på natten.
då blev han rundare med en gång.
jag vet att han motioneras för lite men vill inte jobba honom för mycket då han varit halt.
då vägde han 380 kg och ligger nog fortfarande där.
det han la på sig då är jättesvårt att få bort.
dessutom har dom fått mer mat i vinter än vanligt i hagen pga. 2 dräktiga ston. tyvärr var det bara min häst som la på sig i vintras. att sätta honom ensam i en liten extrahage hade varit för grymt, så fet var han inte.

Att banta en häst kräver massor av egen disciplin, tyvärr är det så måste jag säga. Det kräver också en stor insats från eget håll, eftersom bantning går ut på att fodra ner hästen i vikt och inte svälta ner den i vikt. Man måste också ha en plan, och allt foder hästen får bör vara noga i genomtänkt så att hästen blir nöjd och inte går hungrig.

Sen är det motion som gäller, och massor av sådan. MEN, dristar man sig till längre träningspass så är det skritt som gäller och gärna i mycket upp och nedförs backar. Hästen kan få följa med som handhäst, även det ger motion fast utan belastning vilket är utmärkt. Har man den möjligheten, kan man rida på fm eller em och sen kan hästen ändå få gå med som handhäst.

Du fokuserar för mycket på att skrivit att han är tjock över ryggen. Jag tycker inte att skrivit varken taskigt eller klantigt, utan bara skrivit vad jag observerat!

Självklart har han muskler i ryggen. Du har ju kämpat så med klättring och körning och grejer, så det hade ju varit konstigt om han INTE hade muskler!

Jag bara vänder mig emot när du skriver ungefär "Nu är Thengill så välmusklad, så här ska en häst se ut över ryggen!". För det ska den inte, eftersom en stor del av Thengills kanal över ryggen kommer av att han är tjock. Hade han gått ner hade han inte sett ut så som han gör över ryggen. Dock är jag säker på att han fortfarande hade sett välmusklad ut!
Och när du skriver "här ser ni hans välmusklade rygg, visst är han fin?" Så svarar jag det jag tycker att jag ser. Det är inte för att ge dig några slag under bältet, eller för att jag tvunget vill skriva att din häst är "fet och ful", utan för att jag helt enkelt tycker att du var ute och cyklade lite grann.

Dessutom tycker jag visst att man kan jämföra honom med en ardenner, eller andra arbetshästar. Thengill är också ganska grov och kommer aldrig att bli "ädel som en arab". Han är ju en grov islandshäst, inget fel i det! Han ska bara bli av med övervikten också :)

Jag vet att det kan låta drastiskt att ta till veterinär, men jag tycker synd om dig som kämpar och kämpar och aldrig får resultat. Då är det dags att anlita någon utbildad, som är riktigt duktig. Det är ju samma sak med människor- om jag hade "bantat", eller gjort av med mer energi än vad jag fick i mig helt enkelt, och ändå inte gått ner i vikt på ett långt tag så handlar det om antingen:
1. Jag ljuger för mig själv och trycker i mig godsaker utan att tänka på det, eller tar för stora portioner.
2. Någonting är fel.

Det finns massa sakerm an kan gå upp i vikt av, sjukdomar, mediciner, brister, rubbningar, you name it. Jag tror du gör rätt i att ta hjäl pav veterinär sen när ni flyttat.
Och ävne om inenting är fel så får du ju stöttning av någon duktig IRL, och det kan ju vara jätteskönt?

Angående bilderna så tycker jag att bilderna när han var 5.5 år är trevliga (de smalare :)) men då har han fortfarande en liten övervikt. Den sista bilden ser han smalast ut på, men även där är det lite mage kvar som ska bort. Men det är ändå något att sträva efter i nuläget!

Lycka till

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 032
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III