Sv: Uppdrag Thengill bantning och alla ni andra med tjocka hästar!
Men 1 hektar kan vara för mycket om han går själv. Eller är det en skog? Förra året hade jag shettisen i en mycket nerbetad hage. Det var en skog på 2 hektar men så växer det i princip inget alls där. Hon gick med en shettiskompis.
Hon var då i bra hull, dock fick hon kraftfoder samt lite hö, men då handlade det ju om att hålla henne kvar som hon var ej banta.
Bantningen gjorde jag på vintern. Jag gör alltid så att hon närmar sig våren lite tunn, musklad med inte en tendens till lite tjock.
Försökte hitta en bild på henne hur hon ser ut som fet. Hittade ingen tyvärr men kan säga att hon var Thengil gånger 2.
Sen efter träning såg hon ut såhär:
http://www.vastraskulla.se/bilder/bildsidan/11/Java11-stor.jpg
Tror inte du behöver vara rädd för att det är något fel på din häst, tänk bara att han är som en shettis, de kan gå upp i vikt bara av att titta på mat. Mitt ena islandsston är lika. Att fösöka få ner henne i vikt under sommaren är inte ens att tänka på.
Du kan inte försöka få en kompis till honom? Mindre gräs i hagen och sen ge lite hö, för även om han är fet så behöver han få i sig strå för magens skull.
Sen tror jag feta hästar behöver långa rundor, inte vrål snabbt utan mer lånt och segt. Och där är ju körningen super. Låt han trava på. Börja med kortare sen ökar du på, trava 1 - 2 mil ska sen inte vara några problem.
På frågan, vad är hård ridning för dig?
Nu rider jag inte mina hästar så hårt, har en som jag motionsrider bara för att det är skoj. Mina andra ska bli mammor om allt går enligt planerna.
Men shettisen tränas hårt.
Nu skriver jag hur jag tränar när hon är i form. (tänk på att hon har korta ben, en större borde klara mer)
Dag 1: 1 1/2 -2 mils körning, främst i trav endast korta sträckor i skritt.
Dag 2: Vila, alltid vila efter långa pass.
Dag 3 Kortare körtur, 5-6 km men då snabbt, intervaller i galopp och mycket vägar/större stigar i skogen.
Dag 4 Tömkörning, samling, ställning, tempoväxlingar, här är det pigg och uppmärksam som gäller!
Dag 5 Samma som dag 4 men med rockard, ev ut i skogen och skritta, kuperad terräng med rockard, klättra i backar.
DAg 6 Vila
Sen börjar det om...
Lycka till!