Uppdateringstråd 31

Åkt runt på konstrunda. På ett avställena hade en man tagit med en herdehund in på kafeet. Skohade om att deet var tur att min var kvar i bilen. Han skulle kärleksbombat herdehunden och det uppskattas ju inte alltid.

Pratades en hel den hund och de kom in på skälliga småhundar. Varpå herde-ägaren säger att det beror på att hundarna inte lärt sig vem som är ledare. :banghead:

Äntligen hemma efter en lång arbetsdag. Lily var också glad åt att gå hem, så när hon såg en enligt henne rolig främling hoppade hon plötsligt rakt mot honom och gjorde en lekinvit. Han var inte lika glad som henne, tvärt om svor han högt och skällde ut mig för att jag inte hade koll på min hund. Han blev säkert skrämd och det har jag full förståelse för... Vet inte varför hon helt plötsligt ville leka med just honom. Men men. Ser jag honom igen kortar jag kopplet ännu mer på henne och går mellan henne och honom.

Nu är jag iaf ledig någon dag och ska passa på att vila, träna roliga saker med dem och mysa. Behöver klippa klor också.

Äntligen isfritt

Bifogade filer

• 20250418_183548.webp
    20250418_183548.webp
    329,5 KB · Visningar: 35
Vi är fårvakt över påskhelgen till hundarnas glädje :D. Var ute imorse och vallade lite, tränade på delning och infållning med Spock då det legat lite lågt på agendan senaste tiden. Tyvärr jobbar jag såklart men husse lär väl ta nån vända ut i helgen och valla lite till om jag inte orkar.

Sen var vi och pysslat på klubben med träningsgänget, jättekul men vi kände inte att hundarna behövde så mycket mer träning utan åkte hem när de andra körde igång träning. Har hunnit slumra en stund och snart iväg och jobba.

Äntligen hemma efter en lång arbetsdag. Lily var också glad åt att gå hem, så när hon såg en enligt henne rolig främling hoppade hon plötsligt rakt mot honom och gjorde en lekinvit. Han var inte lika glad som henne, tvärt om svor han högt och skällde ut mig för att jag inte hade koll på min hund. Han blev säkert skrämd och det har jag full förståelse för... Vet inte varför hon helt plötsligt ville leka med just honom. Men men. Ser jag honom igen kortar jag kopplet ännu mer på henne och går mellan henne och honom.

Nu är jag iaf ledig någon dag och ska passa på att vila, träna roliga saker med dem och mysa. Behöver klippa klor också.
Jag tror vissa människor har någon sorts aura som bara hundar märker, vare sig de vill det eller inte 😅 min ignorerar 99% av alla människor vi ser men blir jätteglad och vill leka med en specifik tant som aldrig så mycket som kollat åt hans håll

Jag tror vissa människor har någon sorts aura som bara hundar märker, vare sig de vill det eller inte 😅 min ignorerar 99% av alla människor vi ser men blir jätteglad och vill leka med en specifik tant som aldrig så mycket som kollat åt hans håll
Jag tror det också. Lily är som din, ignorerar alla vanligtvis, men så plötsligt kan hon ta ett hopp mot någon och göra en lekinvit. Att hon vill leka med barn och med unga killar som tittar i mobilen har jag lärt mig, så då håller jag henne väldigt kort, men nu var det inget som skvallrade om att han kunde ses som rolig :cautious:

Tilda har fått sitt fjärde löp nu. Lite kortare mellan än innan, mellan de tidigare löpen har det varit ca 9 månader, nu är det "bara" 7 månader sen senaste 😅 hon är heller inte i synk med de andra två tikarna i familjen 😅
Knappt att det märks än, men hon är ganska duktig på att tvätta sig också.

Ja tror det är så.

Jag har suttit på fullsatt ridhusläktare i främmande stad där en stor hund trängde sig fram i en rad och satte sig vid min far.
Exet var kattmagnet och kunde bli "attackerad" av främmande katter som absolut ville vara med just honom.

Det kan vara tvärtom också ju. Min människoälskande pappis backade för en man som var på besök hos grannen.

Oskars kastrationschip verkar avta redan nu trots att det borde vara ett par månader kvar.
Testikeln har börjat öka i storlek igen och han kissar oftare. Han är ivrigare i att leta spår och dofter.

Jag hade hoppats att det skulle hålla de utlovade sex månaderna. Nåväl, han är virrigare men lika gla' o go'

Oskars kastrationschip verkar avta redan nu trots att det borde vara ett par månader kvar.
Testikeln har börjat öka i storlek igen och han kissar oftare. Han är ivrigare i att leta spår och dofter.

Jag hade hoppats att det skulle hålla de utlovade sex månaderna. Nåväl, han är virrigare men lika gla' o go'

Det hade jag faktiskt tagit kontakt med din veterinär om och antingen dom eller du med tillverkaren (Virbac). Aldrig hört talas om någon med för kort tids effekt, mer regel än undantag att effekten sitter i längre på små hundar däremot. De kan erbjuda kontroll av testosteronnivå vid misstanke om bristande effekt.

När ska det bli trendigt med någon slags utbildning innan man skaffar hund?!

Blir så less, var och tränade med hundarna igår och har en valp som precis börjat följa med och valpen var bunden i staketet medans jag tränade med en av dom vuxna och helt plötsligt står 2 stora hundar och nosar på valpen som är otroligt trevlig och nyfiken men som vanligt blir det kalabalik när hundar har koppel och staket som stör kommunikationen så efter en kort stund börjar hundarna göra utfall mot valpen och ägarna släpar dom baklänges därifrån.
Härligt vad mycket alla fick ut av den hälsningen..

Varför släppa fram hundarna överhuvudtaget? Varför varför varför håller folk på som dom gör?
Så mycket onödiga situationer som skulle kunna undvikas om folk slutade med alla dumheter.

Valpen vrålade extra på grannhunden när vi kom hem och jag suckade bara och plockade fram en köttbulle, han var klart påverkad av händelsen på klubben.

Varför kan man inte få ha sina hundar ifred varför måste folk förstöra ens hundar en efter en?
Ja jag skämtar men så mycket skönare det varit för hundar överlag om dom sluppit att utsättas för alla dessa konflikter som ägarna skapar.

Återigen blir jag påmind om varför jag håller mig i skogen och utför den mesta aktiveringen där.

Jag hade blivit tokig! Vem gööör så?!

Det hade jag faktiskt tagit kontakt med din veterinär om och antingen dom eller du med tillverkaren (Virbac). Aldrig hört talas om någon med för kort tids effekt, mer regel än undantag att effekten sitter i längre på små hundar däremot. De kan erbjuda kontroll av testosteronnivå vid misstanke om bristande effekt.
Skulle jag göra det vore det endast för medlets skull.
Själv är jag nöjd ändå.
Chipet har en rad "biverkningar" jag inte gillar. Han har blivit harig och skäller på allt okänt och pälsen är inte kul.

Behåller han de positiva delarna har jag uppnått det jag ville. Dvs bryta det eskalerande macho-beteendet.

Det förekommer, vi hade nyligen en sådan kund. Kontrollerades med blp.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 289
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 254
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 801
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka