Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Wow vad underbart! Var är det?
Jag hade jättesvårt för att bestämma mig för ras vid mitt senaste valpköp. Men det klarnade mycket mer än jag trodde när jag testade att göra en plus- och minuslista. Det hjälpte mig massor och valet blev till slut helt rättFör att vara säker på att välja helt rätt hund har jag återigen tagit fram min favorithundrasbok och nummer två boken. Jag ska gå igenom 300 raser i turordning och skriva upp alla intressanta för att sen flera gånger utifrån olika krav gå igenom dom igen och igen tills jag har en topplista. Det finns ju så mycket. Är ju lite inne på corgi men sen dök Kelpie upp och jag har träffat några på kurser och det verkar vara en väldigt energisk ras men lättlärda. Så redan nu har det ploppat upp en ras som jag tittat på förr. Alla raser som bara är jakt försvinner från listan, draghundar, kamphundar, hundar med mycket pälsvård, stora hundar, väldigt små hundar, svårmotiverade vid träning osv osv.
Det är svårt, det var lättare med Alvin och Milou för där fanns det inga frågetecken. Så nummer tre är mycket svårare när man vet lite mer och vilka egenskaper som är okej eller definitivt nej. Tyvärr när man läser och läser är det ju nästan något med alla som inte känns helt 100
@Bulldoozer Jag tittade på lite youtube klick och där i ett sa dom att corgis inte får hoppa upp i sängar eller soffor för att det är skadligt fysiskt för dom. Men samtidigt rekommenderar dom corgis till bland annat agility. Hindren är ju definitivt lägre än sängar och soffor. Så om jag när jag gått igenom mina 300 raser tänker att det kan bli en corgi, behöver jag oroa mig för att agility sliter på den?
Wow vad underbart! Var är det?
Mina corgis hoppar upp och ner i sängar och soffor, in i bilar mm. Sen är det ju en viss skillnad att hoppa på en 20 cm hinderhöjd och upp 50cm i bilen men men.
Tänker att största skaderisken är om de tex halkar på parketten i samband med upp/nerhopp och har matta samt om det är en otränad hund som plötsligt hoppar upp soffan tex.
Det finns uppfödare som på riktigt ondgör sig över att folk joggar/cyklar/inte bär hunden i trappor. Det får stå för dem, mina hundar har motionerats och tränats precis som andra hundar, undantaget Nessie som nog aktiverades för tre hundar ..
Hunden är ju i grunden en arbetande hund och inte en porslinsfigur, min åsikt är att om de anser att hunden inte klarar av normal aktivitet så har de åt skogen fel avelskriterier och man letar annan uppfödare.