Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi invigt min nya cykel! Och så har jag för första gången tagit en ordentlig cykeltur med både Lily och Ebrah tillsammans. Det gick över förväntan, Lily försökte inte busa med Ebrah en enda gång, utan travade snällt vid sidan av cykeln. Dock såg jag till att kliva av varje gång vi mötte vilt, annars hade det nog inte gått så bra :D För vilt, det såg vi! Vi såg 2 rävar, minst 10 rådjur, ett gäng harar och en häger som flög på låg höjd! Och då var vi bara ute på en totalt 6km lång runda varav ca 5km var i naturen.

När vi kom hem fick de lite nattmat, sedan hoppade Lily rakt upp i sängen och la sig med en suck. Det var visst ansträngande att ge sig ut såhär. Känns bra att kunna motionera dem på det här sättet så att de får röra sig ordentligt även när jag jobbat mycket och är trött.
 
Nu har vi invigt min nya cykel! Och så har jag för första gången tagit en ordentlig cykeltur med både Lily och Ebrah tillsammans. Det gick över förväntan, Lily försökte inte busa med Ebrah en enda gång, utan travade snällt vid sidan av cykeln. Dock såg jag till att kliva av varje gång vi mötte vilt, annars hade det nog inte gått så bra :D För vilt, det såg vi! Vi såg 2 rävar, minst 10 rådjur, ett gäng harar och en häger som flög på låg höjd! Och då var vi bara ute på en totalt 6km lång runda varav ca 5km var i naturen.

När vi kom hem fick de lite nattmat, sedan hoppade Lily rakt upp i sängen och la sig med en suck. Det var visst ansträngande att ge sig ut såhär. Känns bra att kunna motionera dem på det här sättet så att de får röra sig ordentligt även när jag jobbat mycket och är trött.

Va roligt! När man får upp dem i trav tycker jag de flesta hundar brukar bli mer fokuserade framåt och på att springa så att säga :) Kul motionsform! Men herregud vad vilt 😅
Längtar till jag kan cykla med Knut
 
Hon är vaken. Sänkan var på 190. Livmodern vägde 900 gram.

Grejen var att vi var hos veterinären för 2 veckor sedan, då kände de ingenting. Men hon visade smärta i ryggen, så hon fick Previcox 1 vecka samt strikt vila. När hon fortfarande var halt till och från förlängde de 2 veckor. Hon har absolut varit lite låg, vilket vi trodde var smärtan från ryggen. Känner mig som världens sämsta hundägare.
Det här är min stora skräck med tikarna här hemma. Nu när ena tiken skaffade sig en valpkull på egen hand så är jag starkt inne på att kastrera dom båda ..
 
Även här hade vi cykelpremiär, en ganska kort och lugn runda med allihopa men längre än de promenader jag kan ta. Himla skönt att kunna komma ut på lite mer ordentliga rundor med hundarna så maken kan få lite avlastning då han tagit alla längre rundor och jag bara kunnat rasta dom kort.

20230418_102209.jpg


Vi hade altanhäng på dagen där bc killarna fick ligga och spana på ankorna vilket var väldigt uppskattat. På eftermiddagen blev det en snabb sväng till klubben med ett kort träningspass på balansen främst och efter det fårhagen där bägge killarna fick valla lite och Nike låg och njöt av solen.

Idag har hundarna fått springa lösa på fältet och jag och Spock har rallykurs ikväll igen.
 
Hexa, min hexa :heart

Hon är den bästa och enklaste hunden jag någonsin haft. Hon är alltid med på träning, oavsett vad jag erbjuder och ger alltid 110 %. Man kan riktigt se på hennes blick hur med hon är och hur hon älskar att jobba tillsammans med en. Hon vet inte var halvdant är utan tar alltid i extra och fort ska det gå. Vi kör agility, rallylydnad, lydnad, nosework och kroppsvallar. Hon älskar allt och tvekar inte på något, utan brinner för allt vi hittar på. Hon och jag hamnar i vår egen bubbla i träningen och där vill hon gärna inte bli störd av andra hundar, utan där är det fokus hela vägen. Utanför bubblan leker hon gärna med alla sorters hundar, stora som små. Hon har väldigt bra djurkänsla och det kan man verkligen se hemma med våra katter.
Hon skäller bara vid hot och aldrig annars. Man kan låta kattmat ligga i skål på golvet och hon rör inte det. Kan till och med ge burkmat på golvet till mina katter och hon rör inte det. Oavsett om du är hemma, i rummet eller sover. Hon är superlätt att ha med sig överallt då hon ignorerar okända människor och hundar. Folk kan locka men hon tittar inte ens på dem.
Hexa har det senaste upptäckt att de där små människorna är superbra på att leka med och söker nu gärna upp barn att leka med :).
Hexa lär sig nya trick och moment på bara några minuter. Hon är upplärd på shaping och hon lärde sig kommandot "backa" på 5 minuter. Hon tog ett steg bakåt och jag belönade. Hon provade backa bakåt igen och fick belöning. Sen efter det fattade hon och jag la på ett kommando. Är så otroligt tacksam för Hexa och resan vi gör tillsamman. Enda anledningen vi inte är längre fram är på grund av mig.
Väldigt många kommer fram när vi tränar och frågar vad hon är för ras (många gissar bc) och berömmer hur duktig, snabb och intensiv hon är i träningen. Väldigt roligt att få höra.

Nej jag är bara sååå nöjd med Hexa och hade bara velat klona henne :heart .

Hon blir hela 2 år om 2 månader. Det är så sjukt att tänka på.
 

Bifogade filer

  • 338899413_764918285039443_35238094226378700_n.jpg
    338899413_764918285039443_35238094226378700_n.jpg
    439,8 KB · Visningar: 73
Fått bilder på små pluttisar på 1 vecka. :D Så himla söta. 7 veckor känns jättelångt bort, samtidigt som att det inte är någon tid alls! Ska inventera alla hundsaker för att se vad vi behöver skaffa nytt. Funderar ärligt på att skaffa någon slags vagn/barnvagn att ha valpen i när jag måste ha båda på promenad och ska ta mig till skogen genom bostadsområde. Har aldrig bott med så mycket hundar i området innan, känns som att var och varannan tappar sina hundar... Floki är rädd men är i alla fall snäll om hundar springer fram, men känns sådär med en liten plutt.
 
Fått bilder på små pluttisar på 1 vecka. :D Så himla söta. 7 veckor känns jättelångt bort, samtidigt som att det inte är någon tid alls! Ska inventera alla hundsaker för att se vad vi behöver skaffa nytt. Funderar ärligt på att skaffa någon slags vagn/barnvagn att ha valpen i när jag måste ha båda på promenad och ska ta mig till skogen genom bostadsområde. Har aldrig bott med så mycket hundar i området innan, känns som att var och varannan tappar sina hundar... Floki är rädd men är i alla fall snäll om hundar springer fram, men känns sådär med en liten plutt.
Jag köpte den här häromdagen då jag passar en liten valpis på obestämd tid. Helt oslagbar! Var på stan med en kompis och gick i butiker, åkte tunnelbana etc och han var så himla lugn och trygg i den. Händerna är helt fria och valpen sitter fast med ett koppel.
8B56D34B-93E0-4787-8A4B-83EC9542A73E.png
 
Lillibus, den lilla spjuvern är snart 8 månader och ikväll har hon gått i halsband och koppel för första gången i sitt liv 😅 tog inte lång stund innan hon fattade galoppen och struttade fint bredvid.

Tog då ett liten "träningspass" på den klippta -och hyfsat upptorkade- planen nere på lägdan, så vi har tränat en stund på att gå i koppel varvat med lite sitt, lite stanna och lite stå och sen fick hon skutta omkring och springa lite lös.

Hon brydde sig heller inte speciellt mycket om att de närmaste grannarna och deras hund var ute.
Noterade dem, men hennes fokus var på mig :up:
 
Har med hundarna på jobbet idag, de vilar så prydligt att kollegorna som kom efter mig inte ens märkte att hundarna var här :rofl: Jag har också fått så många kommentarer om att det är helt otroligt hur lugna de är.

Alltså, jag älskar verkligen att de är så lugna inomhus och att det är full fart ute. De har aldrig varit här förut, men så fort de förstod vad som gällde så kopplade de av, och gör så oavsett om jag är inom synhåll eller inte.

20230421_102434.jpg
 
Igår var vi på klubben och tränade lite på agilityplan och sen åkte jag med Tay till fårhagen. På kvällen var jag skrivare på lydnadstävling så det var nästan en heldag med hundtema 😁.
Idag var vi i hundhallen och det var premiär för a-hindret för Spock och så fick han träna på balansen och på slalom. Tränade lite med Tay och Nike också men fokus var på Spocks träning. Sen åkte jag och Tay och kikade till fåren.

Tay
20230420_144747.jpg


Ska jobba i helgen men planen är att komma iväg och valla med bägge bc killarna också.
Lilla Nike ska iväg och tävla med husse imorgon och jag hoppas hoppas verkligen att de lyckas få det sista kvalificerade resultat för SM kval i agility 💖.
 
Eftersom jag började tidigt idag och tog kortare lunch så kunde jag gå hem mycket(!) tidigare än vanligt, och då tog vi en långpromenad hem. Det är 18 grader varmt, strålande sol och hundarna var SÅ glada åt att få vara ute ordentligt.

Vi gick förbi en rastgård, där någon lämnat leksaker som någon annan hund senare strimlat, så hela rastgården såg ut som en soptipp. Jag spenderade därför 45 minuter åt att gå runt med öppen bajspåse i ena handen och en annan bajspåse trädd över andra handen som en handske, och så plockade jag allt skräp jag hittade. Inklusive fimpar och lite hundbajs (förvånansvärt lite av det dock!). Det blev 3-4 proppfulla bajspåsar med skräp, och under tiden hann hundarna springa massor, vila en del, gå runt och nosa osv.

Nu är vi hemma och slappar. Äntligen helg! :D
(Och så ska jag bara ignorera det irriterande faktumet att det är lure coursing-träning som jag inte kan åka på, för partnern råkar fylla år och vill inte fira födelsedag på fältet... Suck.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp