Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad snäll du är! Verkar dock som att Sherpas bur går att flyga med på Ryan Air! Tror den där var för stor, men det kanske är okej om man kan mosa ihop den lite. :D


Tack! Jag såg att det verkade vara olika överallt. 8 kg verkar vara vikten, men lite olika mått på burarna överallt. :eek: Enligt uppfödaren bör valpen vara liten nog att kunna flyga hem i alla fall.
Ja min är för stor enligt måtten men det har aldrig varit något problem då den går att trycka ihop och sedan fälla ut igen när man fått in den under stolen. Ingen som kontrollmätt, däremot vägt den några gånger. Haft den på SAS, Finnair, Norwegian, Lufthansa och KLM.
Skulle dock ej våga chansa med Ryanair, de är ju rätt kända för att extremt hårda när det kommer till handbagagens mått och vikt 😄
 
Ja min är för stor enligt måtten men det har aldrig varit något problem då den går att trycka ihop och sedan fälla ut igen när man fått in den under stolen. Ingen som kontrollmätt, däremot vägt den några gånger. Haft den på SAS, Finnair, Norwegian, Lufthansa och KLM.
Skulle dock ej våga chansa med Ryanair, de är ju rätt kända för att extremt hårda när det kommer till handbagagens mått och vikt 😄
SAS Verkar vara det andra alternativet att flyga med dit vi ska, men måtten på deras godkänd bur var verkligen jättelitet. Ryanair hade mycket större godkända mått som Sherpaburen var godkänd inom. 😅
 
SAS Verkar vara det andra alternativet att flyga med dit vi ska, men måtten på deras godkänd bur var verkligen jättelitet. Ryanair hade mycket större godkända mått som Sherpaburen var godkänd inom. 😅
Ja jag fattar inte varför deras mått är så små. Har som sagt fungerat fint med min bur och på SAS skulle de aldrig komma och kontrollmäta. Oftast har de typ inte ens sett att jag har hund med mig förrän jag kliver av och släpper ut hunden 😄
 
Täcke efter bad. Hjälper de?
Tänker främst på de som ser ut som badrockar?
Förstår att hunden ska torkas innan men jag vill ju inte stänga in den fukt jag inte lyckats torka bort?

Grabben här fick vattensvans efter sitt bad igår ♥️
 
Täcke efter bad. Hjälper de?
Tänker främst på de som ser ut som badrockar?
Förstår att hunden ska torkas innan men jag vill ju inte stänga in den fukt jag inte lyckats torka bort?

Grabben här fick vattensvans efter sitt bad igår ♥️
Jag har en "badrock" i microfleece som funkar jättebra. Hunden har den på sig i ca 15 min och då har den blivit blöt och hunden nästan torr. Klippt golden, men den var effektiv även när hon inte var klippt men då blev hon inte riktigt lika torr.
 
Jag har en "badrock" i microfleece som funkar jättebra. Hunden har den på sig i ca 15 min och då har den blivit blöt och hunden nästan torr. Klippt golden, men den var effektiv även när hon inte var klippt men då blev hon inte riktigt lika torr.
Okej va bra 🙂 får kanske köpa något till han så detta inte händer igen.
Han ska inte bada mer nu innan de blir varmare såklart
 
Jag börjar bli så less på shitbull-ägare...

Igårkväll såg jag den hund som för ca 1 1/2 år sedan försökte attackera mina hundar, fortfarande hos samma ägare som inte alls tar ansvar för sin hund. Stod och pratade med en granne just då, och grannen berättade att husse brukar släppa ut hunden lös på innergården så att den får gå och skita på gräsmattan bredvid förskolan, sedan går de in igen. Jag har noterat att det är mycket(!) hundskit på den gräsmattan, och nu vet jag alltså varför. Förutom det självklart olämpliga i det beteendet så står det dessutom skyltar överallt på innergården att det är förbjudet att rasta hundar där...

Idag var vi i rastgård med en vän. Hundarna leker och springer i full fart. Helt plötsligt står en stor shitbull-hane i rastgården. Kopplad än så länge, men ja. Husse och matte var med och ingen hade försökt ta kontakt med oss för att kolla om det var ok att komma in eller så, vilket är standard att göra i rastgårdarna här. När vi sa åt dem att inte släppa utan vänta på att vi kopplar våra och går så blev de smått otrevliga. Det tog oss inte många sekunder att koppla våra hundar och gå, ändå satt matte bredvid hunden och såg ut som att hon skulle koppla lös den vilken sekund som helst och ja, var grinig mot oss.

Och så nu, då hörde jag massor av hundskall från innergården. Jag tittade ut och fick då se en hund stå och ha dragkamp med en gunga på lekplatsen :banghead: Ägaren gungade på en gunga bredvid och verkade fullständigt obrydd kring det hela.

VARFÖR kan folk inte försöka ta lite jäkla ansvar och försöka att inte förstöra för andra med sina hundar?!
 
Efter en hel helg på instruktörs utbildning var det mysigt att komma iväg på egentid med Spock. Vi åkte och tränade på slalom, balans och lite diskriminering och han är nig rätt trött i huvudet nu. Husse skulle åka iväg och träna de andra två när han kommer hem från jobbet.

20230417_114604.jpg
 
Det är himla nice att ha en riktigt, riktigt varsk, vaken och superduktig jakthund 😍

För det mesta... :meh:

04.14 imorse passerade en räv ute på gården = fauvevrål i köket = jag studsade som en yrvaken gasell ur sängen 🧟‍♀️

Exakt hur hon noterar varenda djur som passerar ute på gården när hon sover inomhus, har jag ingen aning om 🤔 men ikväll ställer jag för kökssoffan så ser hon iaf inte rävtrafiken vilket borde ge mindre väckande = matte får (i teorin) sova ostört :up:
 
Idag tog jag inte ens av mig skorna efter jobbet, det blev istället direkt ut på långpromenad. Vi gick till en lite större rastgård, damerna fick springa så mycket de ville och så gick vi hem igen. Nu har de fått middag, min mat står på spisen och jag är SÅ sjukt trött. Förhoppningsvis är hundarna detsamma.
 
Knut har vattensvans efter badet i lördags. Får dåligt samvete att jag lät han bada i sjön.. hade inget o torka han med o han måste blivit nedkyld. Han tycker lite synd om sig själv 🥺

Gry har haft lite grönt klet i ögat.. håller koll så de försvinner. Inte röd eller irriterad annars.

Har boostat dem med lite bär idag, köpte blåbär o hallon ♥️
 
Så var det morgon igen och vi har åter igen varit i rastgården. Det känns verkligen som en bra rutin att gå dit innan jobbet när jag jobbar långa dagar. De var så glada och allt var fint :) Och nu kan vi lugnt vila i soffan tills det är dags för snabbrastning och att cykla iväg till jobbet.
 
Väntar på att veterinären ska ringa. Tiken slickade sig hela natten, försökte kolla med ficklampa men såg ingenting. Så i morse såg jag en blodfläck på madrassen. Ringde veterinären direkt och vi var inne på 1 h. Då rann det varblandat blod i massor. Lyckligtvis hade det fått en avbokning och hon opererades under dagen. Nu väntar jag bara på att höra om det gått bra.
 
Har ihärdigt försökt hitta nya typer av aktiveringar till mitt skrälle, agility var typ det värsta jag någonsin utsatt honom för enligt han själv. Tänk er en sur bullhund(shitbull) som tvärvägrar kliva över cavaletti utan bara går runt eller sätter sig i protest, vägrar slalom utan lägger sig mitt mellan pinnarna och rullar runt med tunneln flera varv medan hans överentusiastiska matte (jag) står och peppar och hoppar bredvid.

Viltspår gick sisådär, blev mycket intressantare att stalka en koltrasthona som sen jagade honom över tomten än att försöka följa ett blodspår på 20 m. Jag får helt enkelt acceptera nederlaget och inse att han vill hålla på med fysisk aktivitet framför att använda hjärnan. 😅
 
Väntar på att veterinären ska ringa. Tiken slickade sig hela natten, försökte kolla med ficklampa men såg ingenting. Så i morse såg jag en blodfläck på madrassen. Ringde veterinären direkt och vi var inne på 1 h. Då rann det varblandat blod i massor. Lyckligtvis hade det fått en avbokning och hon opererades under dagen. Nu väntar jag bara på att höra om det gått bra.
Hon är vaken. Sänkan var på 190. Livmodern vägde 900 gram.

Grejen var att vi var hos veterinären för 2 veckor sedan, då kände de ingenting. Men hon visade smärta i ryggen, så hon fick Previcox 1 vecka samt strikt vila. När hon fortfarande var halt till och från förlängde de 2 veckor. Hon har absolut varit lite låg, vilket vi trodde var smärtan från ryggen. Känner mig som världens sämsta hundägare.
 
Hon är vaken. Sänkan var på 190. Livmodern vägde 900 gram.

Grejen var att vi var hos veterinären för 2 veckor sedan, då kände de ingenting. Men hon visade smärta i ryggen, så hon fick Previcox 1 vecka samt strikt vila. När hon fortfarande var halt till och från förlängde de 2 veckor. Hon har absolut varit lite låg, vilket vi trodde var smärtan från ryggen. Känner mig som världens sämsta hundägare.
Håller tummarna!

PYO är min stora skräck nu när jag har två könsmogna tikar, det verkar så lurigt att upptäcka och går så himla fort när de blir sämre 😰
 
Håller tummarna!

PYO är min stora skräck nu när jag har två könsmogna tikar, det verkar så lurigt att upptäcka och går så himla fort när de blir sämre 😰
Min också! Men jag kände att något var fel, bara att vi inte hittade rätt diagnos förrän hon började blöda. För att göra allt ännu svårare hade hon kennelhosta för 3 veckor sen, riklig med mycket slem. Så när hon började kinka lite med maten trodde veterinären det var anledningen.
 
Har ihärdigt försökt hitta nya typer av aktiveringar till mitt skrälle, agility var typ det värsta jag någonsin utsatt honom för enligt han själv. Tänk er en sur bullhund(shitbull) som tvärvägrar kliva över cavaletti utan bara går runt eller sätter sig i protest, vägrar slalom utan lägger sig mitt mellan pinnarna och rullar runt med tunneln flera varv medan hans överentusiastiska matte (jag) står och peppar och hoppar bredvid.

Viltspår gick sisådär, blev mycket intressantare att stalka en koltrasthona som sen jagade honom över tomten än att försöka följa ett blodspår på 20 m. Jag får helt enkelt acceptera nederlaget och inse att han vill hålla på med fysisk aktivitet framför att använda hjärnan. 😅
Hoopers kanske är roligare än agility enligt honom? 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp