Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ser absolut en poäng i att ha samma namn på pappret som i vardagen. Inom vallningen pratar vi ofta om hundarna med bara tilltalsnamnet, det står ofta bara namnet på tävlingslistor också, så det blir jätteomständigt att hitta mer info om inte ens namnet stämmer.

Vi har dessutom en ganska stark namntradition med en- eller tvåstaviga namn, så ser man långa namn så är det oftast inte arbetshundar.

Vill definitivt ha ett kort namn som är en eller tvåstavigt! Funderar på att bara ta ett väldigt klassiskt BC namn om inget fastnar. Typ Shep eller Lad. 😅
 
Vill definitivt ha ett kort namn som är en eller tvåstavigt! Funderar på att bara ta ett väldigt klassiskt BC namn om inget fastnar. Typ Shep eller Lad. 😅
Om jag kom ihåg rätt att du nyss läst Wee Free Men så kanske döpa hunden till Thunder eller Lightning efter hundarna där?
 
Vill definitivt ha ett kort namn som är en eller tvåstavigt! Funderar på att bara ta ett väldigt klassiskt BC namn om inget fastnar. Typ Shep eller Lad. 😅
Vilken typ av namn och hur långt det ska vara tänker jag även beror lite på hur du använder namnet. Jag använder namnet väldigt mkt i vallningen och kan nästan köra runt hundarna på en bana enbart med hjälp av deras namn och jag märkte försent att Izzy är för långt för det. Jag hade faktiskt inte en tanke på det när jag valde hennes namn. Nu förkortar jag hennes redan korta namn till Izz i vallningen 😅
 
Izzy och Sotis är nu anmälda till en grundkurs i agility. Det ska bli riktigt roligt även om de inte kommer vara lika lätta och föriga som Theo var. Även om det inte är lika roligt som vallningen så är det ändå roligt att göra något annat ibland och även att träffa en annan typ av hundfolk!

Izzy som typ är omöjlig att få en fin bild på 😅😍
339466115_944040950363703_4839885785687081465_n.jpg
 
Izzy och Sotis är nu anmälda till en grundkurs i agility. Det ska bli riktigt roligt även om de inte kommer vara lika lätta och föriga som Theo var. Även om det inte är lika roligt som vallningen så är det ändå roligt att göra något annat ibland och även att träffa en annan typ av hundfolk!

Izzy som typ är omöjlig att få en fin bild på 😅😍
339466115_944040950363703_4839885785687081465_n.jpg
Hon är ju jättesöt :love:
 
Såg att det finns butiker som har rea på cyklar nu... Jag skulle gärna ha en cykel med rejäla skivbromsar, för även om cykeln jag har nu absolut fungerar för att ta sig från punkt A till punkt B så vill jag kunna cykla med hundarna. Nu har jag förvisso cyklat med hundarna med nuvarande cykel, men helt ärligt känns det lite läskigt just pga bromsarna.

Hade önskat att det fanns en snabb, stabil cykel med lågt insteg och skivbromsar, sådär perfekt för att cykla med hundar :p Nu känns det som att allt är "tantcyklar" med fotbroms eller "sportiga" cyklar med högt insteg.
 
Vi har nördtema på alla våra, första kullen var tv-spelskaraktärer, därefter har det blivit karaktärer från tv-serier, tv-spel eller fantasyböcker. Vi lär ha samma tema på nästa kull också, finns så många bra korta namn i nördkulturen 😁 Zoe och Tam som är släkt fick namn från samma TV-serie tex (Firefly).
Nördtema ftw :D
 
Såg att det finns butiker som har rea på cyklar nu... Jag skulle gärna ha en cykel med rejäla skivbromsar, för även om cykeln jag har nu absolut fungerar för att ta sig från punkt A till punkt B så vill jag kunna cykla med hundarna. Nu har jag förvisso cyklat med hundarna med nuvarande cykel, men helt ärligt känns det lite läskigt just pga bromsarna.

Hade önskat att det fanns en snabb, stabil cykel med lågt insteg och skivbromsar, sådär perfekt för att cykla med hundar :p Nu känns det som att allt är "tantcyklar" med fotbroms eller "sportiga" cyklar med högt insteg.
En vanlig tjej mountain bike?
 

Bifogade filer

  • F2A6E13F-859E-41F2-A0DB-2BE301E2242E.png
    F2A6E13F-859E-41F2-A0DB-2BE301E2242E.png
    67,6 KB · Visningar: 30
Korrekt. Eller jag har lite rabatt pga hemförsäkring så landar på 16 500 kr jag måste betala.
Men hur i hela friden...? Jag har också If, haft i många år. Min försäkring kostar 5000/år. Då har jag visserligen ganska låg livförsäkring (15000) och veterinärvård upp till 60000 (borde kanske höja) för en cocker spaniel, så inte jättetäckande. Men ändå? Hur sjutton blir det 18 papp?
 
Men hur i hela friden...? Jag har också If, haft i många år. Min försäkring kostar 5000/år. Då har jag visserligen ganska låg livförsäkring (15000) och veterinärvård upp till 60000 (borde kanske höja) för en cocker spaniel, så inte jättetäckande. Men ändå? Hur sjutton blir det 18 papp?

Det är väldigt, väldigt stor skillnad på vad de kostar beroende på vilken försäkringsgrupp en ras tillhör. Tror min skulle ha kostat nästan 13 000 innan jag höjde den fasta självrisken till 5 000. Hade hunden varit 7-8 så hade den nog landat runt 17-18 tusen.
 
Men hur i hela friden...? Jag har också If, haft i många år. Min försäkring kostar 5000/år. Då har jag visserligen ganska låg livförsäkring (15000) och veterinärvård upp till 60000 (borde kanske höja) för en cocker spaniel, så inte jättetäckande. Men ändå? Hur sjutton blir det 18 papp?
Jag har inget livvärde och 60.000 kr. Fast och rörlig självrisk. Andra hunden i Sveland kostar under 5.000 kr. Jag vet att det är skillnad men jag tycker det är absurt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp