Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle inte tro det! Får se om det är att man ska döpa dom även i stamtavlan, eller om jag bara ska komma på något namn dock. Känns som att det är vanligt att man får döpa i stamtavlan på BC, men oavsett så behöver den ett namn till vardags. :nailbiting:
Vi fick ju välja namn på Tay, Spock var redan så gammal när vi spontanshoppade honom så han hade namn som tyvärr inte kändes helt rätt i munnen och var lite väl likt Nikes namn. Syrran fick också välja namn på sin bc valp. Överlag så verkar många uppfödare föredra att hundarna faktiskt heter sitt tilltalsnamn i stamtavlan och inte en massa lull lull och det känns ju ändå vettigt.
Ibland känns det som man tävlar om längsta och krångligare stamtavlenamn hos andra uppfödare, som om hunden skulle bli finare på nåt sätt ju påhittigare namn?
 
Beställde en liten teckning på Harry 😍
Planen är att den även ska bli en tatuering, minus bandanan 😁

IMG_20230413_011925_564.jpg
 
Vi fick ju välja namn på Tay, Spock var redan så gammal när vi spontanshoppade honom så han hade namn som tyvärr inte kändes helt rätt i munnen och var lite väl likt Nikes namn. Syrran fick också välja namn på sin bc valp. Överlag så verkar många uppfödare föredra att hundarna faktiskt heter sitt tilltalsnamn i stamtavlan och inte en massa lull lull och det känns ju ändå vettigt.
Ibland känns det som man tävlar om längsta och krångligare stamtavlenamn hos andra uppfödare, som om hunden skulle bli finare på nåt sätt ju påhittigare namn?
Men det är väl vare sig mer eller mindre vettigt om hunden heter vad den kallas eller inte? Vad spelar det för roll?

Mina hundar får gärna ha långa stamtavlenamn. Jag tycker det ser snyggt ut och om namnet är vackert gläds jag åt det. Om namnen innehåller ordlekar eller om det finns något finurligt tema tycker jag att det är en kul grej. Sen heter hundarna naturligtvis något annat i verkliga livet. Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara mer vettigt att de även har det namnet i stamtavlan.
 
Men det är väl vare sig mer eller mindre vettigt om hunden heter vad den kallas eller inte? Vad spelar det för roll?

Mina hundar får gärna ha långa stamtavlenamn. Jag tycker det ser snyggt ut och om namnet är vackert gläds jag åt det. Om namnen innehåller ordlekar eller om det finns något finurligt tema tycker jag att det är en kul grej. Sen heter hundarna naturligtvis något annat i verkliga livet. Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara mer vettigt att de även har det namnet i stamtavlan.
Jag ser absolut en poäng i att ha samma namn på pappret som i vardagen. Inom vallningen pratar vi ofta om hundarna med bara tilltalsnamnet, det står ofta bara namnet på tävlingslistor också, så det blir jätteomständigt att hitta mer info om inte ens namnet stämmer.

Vi har dessutom en ganska stark namntradition med en- eller tvåstaviga namn, så ser man långa namn så är det oftast inte arbetshundar.
 
@Myrten se @Migo s svar. Jag tycker det förenklar oerhört att hitta hunden om man är intresserad av stam, meriter, resultat mm om man stöter på en hund man blir intresserad av och vill veta mer om.
 
Ibland känns det som man tävlar om längsta och krångligare stamtavlenamn hos andra uppfödare, som om hunden skulle bli finare på nåt sätt ju påhittigare namn?

Jag tror att det är stora variationer mellan olika raser där. Nästan alla boxeruppfödare kör med en bokstav för varje kull, en del med tema och en del modiga med både bokstav och tema. Blir ju lätt att prata om F-kullen eller Godiskullen, till exempel. Tycker detta verkar vanligt bland andra brukshundar också. Och om det finns bokstav och/eller tema att förhålla sig till och den nya ägaren redan har bestämt att nästa hund ska heta Kalle så blir det ju skillnad mellan stamtavlenamn och vardagsnamn, även om stamtavlenamnet kanske inte alls är krångligt.

Jag vill helst ha en koppling mellan stamtavlenamn och vardagsnamn. Nu har jag ju fått vara med och döpa både Winter och Lancelot, så det underlättar ju. Winter är från en I-kull och heter Invierno (vinter på spanska) i stamtavlan. Lancelot är från en L-kull och heter Lancelot både till fest och vardags så att säga. Fast just nu heter han oftast "nej", "troll" eller "odjur". 😅
 
Men det är väl vare sig mer eller mindre vettigt om hunden heter vad den kallas eller inte? Vad spelar det för roll?

Mina hundar får gärna ha långa stamtavlenamn. Jag tycker det ser snyggt ut och om namnet är vackert gläds jag åt det. Om namnen innehåller ordlekar eller om det finns något finurligt tema tycker jag att det är en kul grej. Sen heter hundarna naturligtvis något annat i verkliga livet. Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara mer vettigt att de även har det namnet i stamtavlan.
Jag gillar också teman, och även roliga/fina långa stamtavlenamn.

Jag skulle kunna tänka mig att ett av de mest slitna temana är Sagan om Ringen. Det har säkert funnits hur många såna hundar som helst. Men det finns en papillonuppfödare som dels inte verkar bry sig om det, dels verkar vara fanatisk LOTR-fan. Hon döper ALLA sina valpar till LOTR´-namn. Alltså ALLA kullar. På avelsdata hittar jag 37 hundar från henne som heter sådana namn, och tre som jag inte känner igen men som antagligen dyker upp senare i böckerna än jag orkat läsa 😄
 
Jag gillar också teman, och även roliga/fina långa stamtavlenamn.

Jag skulle kunna tänka mig att ett av de mest slitna temana är Sagan om Ringen. Det har säkert funnits hur många såna hundar som helst. Men det finns en papillonuppfödare som dels inte verkar bry sig om det, dels verkar vara fanatisk LOTR-fan. Hon döper ALLA sina valpar till LOTR´-namn. Alltså ALLA kullar. På avelsdata hittar jag 37 hundar från henne som heter sådana namn, och tre som jag inte känner igen men som antagligen dyker upp senare i böckerna än jag orkat läsa 😄

Finns gott om namn om man gräver sig ner i allt materialet kring trilogin. :) Har själv funderat på A Song of Ice and Fire som tema för eventuella kullar, men har en del andra fantasyböcker som lockar också. Men jag vill nog helst ha både bokstav och tema, även om det kan bli tufft. Jag räknar dock inte med att jag skulle nå de besvärligare delarna av alfabetet. ;)

Tillägg: Sen älskar jag smarta namn. Har en corgiuppfödare i USA som vän på FB och en av hennes valpar döptes till "Tri to Remember". Den var så klart trefärgad och blev verkligen en hund att minnas. Dessutom blir det ju flera ordlekar, inte bara Tri/Try utan även att uttrycket <something> to remember betyder något verkligt minnesvärt.

Jag är dock själv urusel på sådana, så får nöja mig med att beundra andras. Det bästa jag kan komma på är att jag skulle döpa en Llama till Dalai och en åsna till Don Quijote.
 
Senast ändrad:
Finns gott om namn om man gräver sig ner i allt materialet kring trilogin. :) Har själv funderat på A Song of Ice and Fire som tema för eventuella kullar, men har en del andra fantasyböcker som lockar också. Men jag vill nog helst ha både bokstav och tema, även om det kan bli tufft. Jag räknar dock inte med att jag skulle nå de besvärligare delarna av alfabetet. ;)
Ja fantasynamn förstår jag, det är ett bra tema om det är böcker man gillar. Men åtminstone jag skulle nog inte välja samma fantasyserie till 40 valpar 😄 Lite grejen med tema för mig är just att de är olika för olika kullar.
 
Det är så roligt hur hundar reagerar på fåglar. För Floki så finns det inte fåglar. Tonto har börjat jaga dom när dom sitter på marken nu när han är äldre, funderar på om han ser lite sämre och tror att dom är ekorrar - men när dom flyger upp så glömmer han bort dom direkt. :laugh:
Haha! Lily ser dem även om de sitter högt upp på hustak, lyktstolpar eller högt upp i något träd. Och då vill hon ta dem. Jag är lite orolig för hur det ska bli senare i vår när fiskmåsarna här får ungar och börjar attackera folk som går på gatorna. Om de flyger för nära Lily så finns risken att hon hinner ta dem innan jag ens uppfattat fågelskrället...
 
Jag gillar också teman, och även roliga/fina långa stamtavlenamn.

Jag skulle kunna tänka mig att ett av de mest slitna temana är Sagan om Ringen. Det har säkert funnits hur många såna hundar som helst. Men det finns en papillonuppfödare som dels inte verkar bry sig om det, dels verkar vara fanatisk LOTR-fan. Hon döper ALLA sina valpar till LOTR´-namn. Alltså ALLA kullar. På avelsdata hittar jag 37 hundar från henne som heter sådana namn, och tre som jag inte känner igen men som antagligen dyker upp senare i böckerna än jag orkat läsa 😄
Vi har nördtema på alla våra, första kullen var tv-spelskaraktärer, därefter har det blivit karaktärer från tv-serier, tv-spel eller fantasyböcker. Vi lär ha samma tema på nästa kull också, finns så många bra korta namn i nördkulturen 😁 Zoe och Tam som är släkt fick namn från samma TV-serie tex (Firefly).
 
Vi har nördtema på alla våra, första kullen var tv-spelskaraktärer, därefter har det blivit karaktärer från tv-serier, tv-spel eller fantasyböcker. Vi lär ha samma tema på nästa kull också, finns så många bra korta namn i nördkulturen 😁 Zoe och Tam som är släkt fick namn från samma TV-serie tex (Firefly).
Nördtema! Underbart!

Jag vet inte om det någonsin blir någon ny kull för mig, i så fall med nytt kennelnamn. Men eftersom jag tycker det är roligt med namn bubblar det idéer hela tiden.
 
@Myrten se @Migo s svar. Jag tycker det förenklar oerhört att hitta hunden om man är intresserad av stam, meriter, resultat mm om man stöter på en hund man blir intresserad av och vill veta mer om.
Med tanke på hur vanliga vissa namn är, i alla fall inom min ras, skulle det i så fall innebära att många kullar hade en Molly eller en Bamse. Och då är det ändå kennelnamnet som avgör. Och om uppfödaren nu ger hunden ett namn som är ett namn - jag känner flera hundar som har det och som ändå heter Molly eller Bamse. Trots att de hypotetiskt skulle kunna heta vad den heter (och köpte jag en valp som hette XX Bamse skulle den få ett annat tilltalsnamn). Jag är intresserad av stammar och föredrar om hundarna har hyfsat unika namn. Deras tilltalsnamn bryr jag mig inte om, även om jag känner till dem i många fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp