Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Älskade Alvin, nu är han min söta lille gubbe igen. Han ligger på min kudde och sover tungt. Älskar att lyssna på honom när han andas.

Vet inte om det bara är Alvin men jag upplever att han har börjat sova djupare med åldern. Mestadels senaste tiden och han andas ljudligare. Vet inte om det är vanligt eller ovanligt? Han är 12 år nu.

Idag har vi varit iväg och tittat till fåren, Tay fick gå och fösa lite och även Spock fick ta en liten vända.
På kvällen åkte vi och körde coachgrupp i agility, jag fick en plats i samma grupp som husse. Kul att se Tay och maken på träning, verkligen superduktiga. Jag körde lilla Nike som gått och skrotat sen innan sommaren. Hon var jättetaggad och gick på ren vilja första rundan som hölls kort. På andra rundan var hon lite lugnare. Spock fick vara med lite också då Nike körde så korta pass, han skötte sig super 💖. Vi gick bara igenom lite belöningslekar och han fick ta nån tunnel. På slutet fick han träna/leka lite med instruktören och kunde inte ha skött sig bättre. Han är mitt lilla lyckopiller även tunga dagar och jag vet inte hur jag hade klarat mig utan honom 💙. Jag känner mer och mer att det ska bli roligt att köra igång lite ordentlig träning med Spock, jag tränar ju hundarna men det har känts motigt och tungt många gånger efter Nessie men jag hoppas att det börjar lätta nu.

Spock
20220920_184418.jpg

Älskade Alvin, nu är han min söta lille gubbe igen. Han ligger på min kudde och sover tungt. Älskar att lyssna på honom när han andas.

Vet inte om det bara är Alvin men jag upplever att han har börjat sova djupare med åldern. Mestadels senaste tiden och han andas ljudligare. Vet inte om det är vanligt eller ovanligt? Han är 12 år nu.
Det är vanligt. Även att de börjar snarka/låta mer när dom sover då vävnaden kring svalget blir slappare.

Jack är ju 10år och jag tycker det är skillnad på hans sömn att han sover djupare, ljudligare andning och inte lika lättväckt.

När vi varit på agilitykursen så har Jack tyckt att det varit helt okej när vi tränat, men prio för honom har ändå varit att få gå till bilen där det är lugn och ro. Så han har alltid haft bråttom dit. Men på tisdagens träning så drog han i kopplet mot agilityplanen 😍 har aldrig blivit glad av drag i kopplet förut 😁
Dessutom börjar tunnlarna släppa och han börjar bjuda in till att springa igenom. I tisdags började vi med slalom, 6 pinnar med stödbågar och han tyckte det var oväntat kul och var superkoncentrerad. Även där bjöd han själv in när han fattat grejen 🙂 härliga arbetsvilliga gubbe ❤️

Besvikelsen blev dock att det kommer en till kurs direkt efter våran är avslutad, men på torsdagar, den enda dagen jag inte kan 😫

Sitter och bråkar med anmälan till salukiringens klubbmästerskap. Första året de har sådant, och jag vill absolut vara med. Meeen oavsett webbläsare osv så går inte min anmälan fram. Har chattat med en i styrelsen kring det och hon försöker hjälpa. Jag förstår inte hur det inte kan fungera eftersom anmälan sker via ett vanligt googleformulär och jag blir bara så less på allt... Det lär ju lösa sig, och de vet att jag försökt anmäla typ 5 gånger nu på olika sätt och de har fått min betalning, men ja :grin:

Cyklat varje dag nu sen lördag med Gry, igår blev det en runda på 40min på grusväg.
Idag får hon vila från det dock och i helgen åker vi till stugan så det blir mycket aktivitet ändå :)

Annars har hon lyckats mörda en av 3 leksar som köptes främst till valpen :D drog ur stoppningen o bet sönder pipkudden som låg i 😅

La
Det är vanligt. Även att de börjar snarka/låta mer när dom sover då vävnaden kring svalget blir slappare.
Aha, tack för svaret. Jag visste inte att det var så överlag. Då är det inte bara Alvin.

Jag ska iväg och vaccinera honom nu, toppen med en veterinärklinik på gångavstånd. Har även bett om en kontroll över hans allmänmående, lyssna på hjärtat och gå igenom honom. En liten seniorerkoll så vaccinationen blir med veterinär istället för djursjukvårdare.

Hoppas han är lika frisk som han verkar.

Jaha, dom hade bokat fel så det inte var en veterinär som vi bestämt så vi får komma tillbaka nästa vecka istället. Är viktigt att dom verkligen lyssnar på hans hjärta och jag vill kontrollera hans öron för jag misstänker att han hör lite sämre. Så pass lite att jag är osäker på om han ens gör det men vill kolla allt som går.

Jag har lyckats få upp min smala Alvin 2 hg. Låter pytte lite men han är ju liten så det gör skillnad. Hade önskat på mer upp men han äter så väldigt lite oavsett vad jag gör. Det har han gjort sen han var valp. Inget matintresse alls nästan förutom att han säger till varje dag vid 17 att det är middagstid, sen äter han inte så mycket då heller men tiden är viktig. Kanske om han fick leva på mjukglass och bacon och korv men det blir nog hans känsliga mage inte glad av och lite näringsbrist skulle jag tro. Skulle inte bli förvånad om han tröttnade på gotte ”mat” också.

Har en grej kvar att testa så får vi se om det hjälper. Tänker prova att strö Fortiflora över maten för han brukar äta bättre när jag strör det över maten när han är dålig i magen. Han verkar tycka det är gott så nu provar vi med det.

Är det någon mer som har en hund som är liten i maten? Det brukar ju vara tvärtom.

@Lillefrun både Nike och Tay är kräsna och kinkiga med maten. Nike har varit smal som ett snöre i yngre dagar och ätit varannan, var tredje dag. Efter fyra års ålder blev hon matglad och äter nu allt så man får hålla koll på att hon inte blir tjock.
Tay var matglad som valp men numeraär han mer kräsen, han får både färskfoder och torrfoder och han äter lite det han vill. Har testat olika foder förut men det är Magnusson och Real som duger i längden. Han kan gå nån dag och bara ta några tuggor och sen har han ett par dagar där han slukar allt han får. Han håller hullet även om han gärna fått ha aningens mer för min del så verkar han ju reglera själv så han varken går upp eller ner så det duger för mig 🤷‍♀️.

Nosövningarna från kursen har gett resultat i spåret :) Idag gick hon superbra, med en helt annan eftertänksamhet som jag sett att börjat använda när hon letar tepåse hemma. Inte bara ”fnöffnöffnöff” och gasen i botten.

…eller så hade vi bara en bra dag :D

5000635E-9713-4666-A29B-BCE9E01197D3.webp

@Lillefrun både Nike och Tay är kräsna och kinkiga med maten. Nike har varit smal som ett snöre i yngre dagar och ätit varannan, var tredje dag. Efter fyra års ålder blev hon matglad och äter nu allt så man får hålla koll på att hon inte blir tjock.
Tay var matglad som valp men numeraär han mer kräsen, han får både färskfoder och torrfoder och han äter lite det han vill. Har testat olika foder förut men det är Magnusson och Real som duger i längden. Han kan gå nån dag och bara ta några tuggor och sen har han ett par dagar där han slukar allt han får. Han håller hullet även om han gärna fått ha aningens mer för min del så verkar han ju reglera själv så han varken går upp eller ner så det duger för mig 🤷‍♀️.
Ja jag tänker så också, att Alvin själv reglerar hur mycket han behöver. Men jag skulle önska att han hade lite mer att ta av om han blir sjuk på något sätt, som om han blir dålig i magen igen så där rejält som i somras.

Jag jämför nog när jag tänker efter väldigt mycket med Milou som äter allt, verkligen allt och han har inga gränser. Han står på ”diet” nu för han är lite för rund och jag vill ha ner honom lite i vikt. Är så totalt olika mellan mina.

Ikväll har vi haft sista tillfället på viltspårskursen. Vårt spår blev mer än dubbelt så långt som det var tänkt och sista halvan utan blod då spårläggaren gick lite vilse :D . Men Vampyren löste det superfint trots att sista biten gick i beckmörker, bara att boka tid för anlagsprov nu enligt kursledaren. Tydligen var kvällens spår typ ett elitspår då det var ett helt gäng återgångar och snurr runt träd osv. Hunden var fantastisk men mattens kondition lämnar en hel det att önska....

Äntligen så har jag, efter typ 7 år, hittat ett foder Tonto äter och är bra i magen av, även om han fortfarande måste ha fri tillgång för att få i sig tillräckligt. Självklart så heter det monster dynamite :rofl: Passande namn på fodret till den här hunden i alla fall.

Äntligen så har jag, efter typ 7 år, hittat ett foder Tonto äter och är bra i magen av, även om han fortfarande måste ha fri tillgång för att få i sig tillräckligt. Självklart så heter det monster dynamite :rofl: Passande namn på fodret till den här hunden i alla fall.
Vår gråhund är också petig med maten och Monster dynamite är det som hon funkar bäst på och faktiskt äter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka