Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
@BornAgain, @Fruentimber, @Red_Chili kanske fler)

Eller hur, vad lägger man i begreppet? Det var därför jag skrev att jag kanske måste läsa undersökningen.

Jag har personligen svårt att tolka ”rasta” som en 4-timmarspromenad, men så skiljer jag nog också på rasta (för mig = ut en snabbis och göra ifrån sig) och promenad (för mig = minst intevetjag, en halvtimmas rörelse kanske?). Att bara ”rasta” en gång per dag kanske är okej om rastningen är att vara ute 12 sammanhängande timmar, annars låter det oavsett väldigt lite.

Har inte hunnit leta upp undersökningen än (måste ju jobba också :D) men den exakta formuleringen i tidningen är:

”Att hundpromenader är viktiga för hundarnas fysiska och psykiska välmående är för de flesta en självklarhet. En färsk undersökning visar att var fjärde hund bara rastas en till två gånger per dag, medan två procent inte går på daglig promenad överhuvudtaget”.

@BornAgain, @Fruentimber, @Red_Chili kanske fler)

Eller hur, vad lägger man i begreppet? Det var därför jag skrev att jag kanske måste läsa undersökningen.

Jag har personligen svårt att tolka ”rasta” som en 4-timmarspromenad, men så skiljer jag nog också på rasta (för mig = ut en snabbis och göra ifrån sig) och promenad (för mig = minst intevetjag, en halvtimmas rörelse kanske?). Att bara ”rasta” en gång per dag kanske är okej om rastningen är att vara ute 12 sammanhängande timmar, annars låter det oavsett väldigt lite.

Har inte hunnit leta upp undersökningen än (måste ju jobba också :D) men den exakta formuleringen i tidningen är:

”Att hundpromenader är viktiga för hundarnas fysiska och psykiska välmående är för de flesta en självklarhet. En färsk undersökning visar att var fjärde hund bara rastas en till två gånger per dag, medan två procent inte går på daglig promenad överhuvudtaget”.
Vi "rastar" en gång om dagen, promenerar typ en timme med lösa hundar. Vissa dagar konditionstränas de och vissa dagar jobbar de med vallningen, utöver promenaden. Utöver det har hundarna fri tillgång till stor trädgård som de rantar runt i, leker, gräver och har sig.

Vet om en stor välkänd kennel med massor av hundar som öht aldrig lämnar sin lilla grusruta till hundgård, annat än för utställning... 🙄

Vi "rastar" en gång om dagen, promenerar typ en timme med lösa hundar. Vissa dagar konditionstränas de och vissa dagar jobbar de med vallningen, utöver promenaden. Utöver det har hundarna fri tillgång till stor trädgård som de rantar runt i, leker, gräver och har sig.

Vet om en stor välkänd kennel med massor av hundar som öht aldrig lämnar sin lilla grusruta till hundgård, annat än för utställning... 🙄

Era hundar är nog inte i farozonen för att få för lite motion, rörelse och frisk luft :heart

*kl*

Hittade (den mer utförliga) artikeln på webben om nån blev nyfiken, ska passa på att läsa medan jag lunchar :)

https://www.brukshunden.se/for-lite-motion-ett-halsohot-2/

Era hundar är nog inte i farozonen för att få för lite motion, rörelse och frisk luft :heart

*kl*

Hittade (den mer utförliga) artikeln på webben om nån blev nyfiken, ska passa på att läsa medan jag lunchar :)

https://www.brukshunden.se/for-lite-motion-ett-halsohot-2/

Läst den nu och det finns ju helt klart ett par problematiska formuleringar i texten.
Exempel: "För fler friskare, lyckligare hundar krävs det flera och längre promenader varje dag" och "En till två promenader per dag är alldeles för få för en frisk, fullvuxen hund" Lite svårt statement att göra om man inte ser till hur hunden lever i övrigt och hur långa dessa promenader faktiskt är.

Det hade varit intressant att se utformningen på frågorna i undersökningen och vilka faktorer man tar hänsyn till.

Läst den nu och det finns ju helt klart ett par problematiska formuleringar i texten.
Exempel: "För fler friskare, lyckligare hundar krävs det flera och längre promenader varje dag" och "En till två promenader per dag är alldeles för få för en frisk, fullvuxen hund" Lite svårt statement att göra om man inte ser till hur hunden lever i övrigt och hur långa dessa promenader faktiskt är.

Det hade varit intressant att se utformningen på frågorna i undersökningen och vilka faktorer man tar hänsyn till.

Håller med.

@Lillefrun jag googlade och fick upp att rasklubben gör en sammanställning på de hundar som har gjort BPH. Har inte klickat mig vidare men du kanske kan börja där? De har även sammanställning för 200 hundar och som ska "beskriva" rasen.
Jag hittade på hemsidan det som var övergripande men när man ska välja enskilda hundar fungerar det inte, inte heller på avelsdata. Jag vet in
Har du 1. valt vilken lista du vill ha i rullisten 2. tryckt visa. (Och skrivit korrekta datum?) För då ska det komma upp.
Jag har valt ras, tryckt på lista, fyllt i ett stort tidsintervall och sen händer det inget.

För mig är rasta dom kort snabba rundorna ut för att bara kissa och bajsa och sträcka lite på sig, allt från närmsta gräsmattan till 10 minuter till 30 minuter. Promenader tänker jag minst 40 minuter och då ser jag det som en ganska kort promenad och sen går vi någon längre promenad. Vi är ute minst 5 gånger per dag.

Men precis, då skulle mina hundar behöva bli friskare och lyckligare, för de får bara en promenad om dagen :D
Övrig rastning sker under träning eller lösa på vår inhägnade tomt.

Jag hittade på hemsidan det som var övergripande men när man ska välja enskilda hundar fungerar det inte, inte heller på avelsdata. Jag vet in

Jag har valt ras, tryckt på lista, fyllt i ett stort tidsintervall och sen händer det inget.

Men om du ska titta på enskilda hundar så trycker du på "Hundar" istället och söker upp den hund du vill kolla på där.

Ah, tack. Jag trodde det skulle komma upp en lista med alla hundar som gjort testerna om jag klickade på listor. Men då vet jag, ska kolla upp några intressanta.
Om du klickar i tex BPH och sen skriver ett intervall kommer du få upp vilka som gjort BPH under den tiden ja. Men det är det enda du ser sas, du får inte mer info än namn,när den gjorde det och om den genomförde/bröt.

Söker du på en hund ser du vad den har för titlar, veterinärdata, hur kullen ser ut mm.

Senast ändrad:
Idag är Alvin billig, nästan att jag betalar den som frågar. Alvin har varit som en sur gammal gubbe vid flera hundmöten, jobbig på sätt jag inte riktigt upplevt innan och jag är trött och mår dåligt så jag orkar inte riktigt egentligen. Men nåja, vi kämpar vidare och så hoppas jag han skärper till sig resten av dagen.

Igår var dom fantastiska.Milou sprang lös större delen av tiden men kom hela tiden tillbaka till mig. Så fort han såg en människa och till och med andra hundar så tittade han bara på dom och sprang självmant tillbaka till mig. Ingen ansats att springa fram, stolt matte. Känns som en förutsättning när han får springa lite lösare och längre ifrån mig än vad han oftast gör. Alvin sprang lite lös också och var super glad över det och sen sprang jag runt omkring i en stor kohage och båda hängde på så vi sprang runt i full fart all tre, det var mysigt och roligt.

Om du klickar i tex BPH och sen skriver ett intervall kommer du få upp vilka som gjort BPH under den tiden ja. Men det är det enda du ser sas, du får inte mer info än namn,när den gjorde det och om den genomförde/bröt.

Söker du på en hund ser du vad den har för titlar, veterinärdata, hur kullen ser ut mm.
Fast det är det jag inte lyckas med. Men det spelar kanske inte så stor roll då. Jag har börjat titta på rasklubbens hemsida och tittar på olika hundar som verkar intressanta att följa i avel och då kan jag fylla i just dom. Tack för hjälpen.

Fast det är det jag inte lyckas med. Men det spelar kanske inte så stor roll då. Jag har börjat titta på rasklubbens hemsida och tittar på olika hundar som verkar intressanta att följa i avel och då kan jag fylla i just dom. Tack för hjälpen.

Som sagt, är det enskilda hundar och kullar du vill titta på så väljer du "Hundar", inte raser.

Ja, precis. Mina hundar har hitills bara "rastats" en gång idag, vi var i fårhagen i tre timmar.. Innan vi åkte var de ute och kissade på tomten. Om ett tag ska de "rastas" igen då vi ska på agilityträning vilket innebär promenad innan och efter och vi lär väl vara hemma sent ikväll så det blir "bara" rastats två ggr idag men varit ute ett antal timmar.

Men även om många här ”rastar” hundarna ordentligt på allehanda sätt (vilket väl inte är konstigt på ett aktivt hundforum) så är det väl rätt många hundägare som inte gör det. Det var ju enligt artikeln fler än 1 av 3 hundar som var utanför hemmets väggar under kortare tid än en timma per dag.

Säkerligen kan man kritisera undersökningen på fler sätt (om man hittar den och kan läsa den i sin helhet…) men något säger det ju. Inte minst i kombo med rapporter om post-pandemi-omplaceringar och hundar som blir ensamma långa dagar vid återgång till kontor.

Men även om många här ”rastar” hundarna ordentligt på allehanda sätt (vilket väl inte är konstigt på ett aktivt hundforum) så är det väl rätt många hundägare som inte gör det. Det var ju enligt artikeln fler än 1 av 3 hundar som var utanför hemmets väggar under kortare tid än en timma per dag.

Säkerligen kan man kritisera undersökningen på fler sätt (om man hittar den och kan läsa den i sin helhet…) men något säger det ju. Inte minst i kombo med rapporter om post-pandemi-omplaceringar och hundar som blir ensamma långa dagar vid återgång till kontor.

Ja, definitivt. Jag gissar ju att gemene man är ganska dåliga på att ge såväl fysisk som psykisk stimulans till sina hundar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka