Kämpat oss gråhåriga men har nog ett program klart för fs1 i kungsör 8/10.
Dottern och hundens debut
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Heja!Kämpat oss gråhåriga men har nog ett program klart för fs1 i kungsör 8/10.
Försäkringspremien ger absolut en bra fingervisning om hur hälsoläget ser ut i en ras. Hos vissa raser (tex vissa vinthundar) är det dock så att de är ganska dyra att försäkra för att när de väl skadar sig så blir det ofta allvarligt, inte för att hundarna är sjuka egentligen. Däremot är det ju såklart trevligt att ha en hund som varken är sjuk eller skadar sig...Om/när jag väljer att börja fundera på hund igen så ska jag börja i andra änden. Nu har jag haft en lista med viktiga egenskaper på vad jag ”villhöver”. Men efter all otur så började jag kollade olika försäkringspremier och vissa raser kostade 120kr(!) i månaden - jämfört med min ras som kostar närmare 500kr. Det kanske är en god måttstock för att hitta en frisk ras?
Jag har inte heller reflekterat över avelsregler, bara tänkt att det är bra för rasens utveckling.
Men desto fler avelsregler det finns, desto mer finns det ju att jobba med för att behålla en ras frisk?
Jag vet att man aldrig är garanterad en frisk hund men jag känner att det är viktigt för mig i framtiden.
Skickar pm!Försäkringspremien ger absolut en bra fingervisning om hur hälsoläget ser ut i en ras. Hos vissa raser (tex vissa vinthundar) är det dock så att de är ganska dyra att försäkra för att när de väl skadar sig så blir det ofta allvarligt, inte för att hundarna är sjuka egentligen. Däremot är det ju såklart trevligt att ha en hund som varken är sjuk eller skadar sig...
När det gäller avel så tycker jag att det är en god idé att kolla RAS-dokumenten. Är de väl uppdaterade och har bra statistik kring saker och ting, då tycker jag det känns bra. Och jag har ju sett hur det i RAS-dokumenten för vissa extrema trubbnosar inte ens nämns(!) något om att man bör jobba för att förbättra andningen, som ett exempel. Det känns som så väldigt stor skillnad mot i min ras, där man nu rekommenderas att göra ett gentest för att kolla om hunden bär på NCL (neurologisk sjukdom där man vet väl hur det nedärvs), inte för att det i dagsläget är ett problem inom rasen, utan just för att förhindra att det blir ett problem i framtiden, vilket även rasklubb är tydliga med och de har jobbat hårt både för att faktiskt få rasspecifikt test och för att få in så att det syns även på hunddata.
För även om man hittar en bra, seriös uppfödare i en ras där det är svårt att hitta rätt... någonstans måste ju uppfödarna få sina hundar ifrån tänker jag. Så om det generellt är svårt att hitta bra hundar i en ras, då blir det åtminstone större chans att navigera rätt om rasen generellt är frisk.
Nu vet jag inte vad du kikar på för raser, men OM du skulle vara inne på att skaffa någon vinthund, hojta till så kan jag hjälpa dig att hitta någon riktigt bra. (och är det intressant med omplacering så känner jag till en vuxen, bra tik som behöver nytt hem)
Du kan även ha ett öga på SKKs Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar (SRD). Där uppmärksammas en del exteriöra (och i vissa fall mentala - så som de kan framträda på utställning) problem hos en del raser.Om/när jag väljer att börja fundera på hund igen så ska jag börja i andra änden. Nu har jag haft en lista med viktiga egenskaper på vad jag ”villhöver”. Men efter all otur så började jag kollade olika försäkringspremier och vissa raser kostade 120kr(!) i månaden - jämfört med min ras som kostar närmare 500kr. Det kanske är en god måttstock för att hitta en frisk ras?
Jag har inte heller reflekterat över avelsregler, bara tänkt att det är bra för rasens utveckling.
Men desto fler avelsregler det finns, desto mer finns det ju att jobba med för att behålla en ras frisk?
Jag vet att man aldrig är garanterad en frisk hund men jag känner att det är viktigt för mig i framtiden.
Läser lite till och från i papillongrupper på fb och det verkar inte vara så ovanligt med hundar som kissar inne.Just nu har jag en extremt billig hund
Gick upp strax efter 06 och vi gick ner och jag skulle släppa ut honom. Istället för till dörren går han till vardagsrummet och lyfter benet mot dammsugaren som står framme.
Jag har alltså en fullvuxen hund som väljer att kissa inne. Och bajsa.
Jag har skyllt det på löptikarna men de har flyttat och han har lugnat sig och är inte lika alert mot ljud ute längre.
Det går åt mycket bindor i skvättskyddet....
Han får en längre skogspromenad varje dag och vi är ute i trädgården mycket. Just nu är de allt jag orkar pga mitt hälsoläge. Lite godisletning ingår i skogspromenaderna. dessutom är han med mig om jag ska iväg nånstans.
Känns skapligt tröstlöst. Jag förmår inte mer just nu.
Jag tycker inte att du ska lägga det här på dig själv. Det är inte alls säkert att Torstens beteende har att göra med att du just nu inte förmår aktivera honom som du brukar eller skulle vilja. Han har väl strulat med rumsrenhet vid ett par tillfällen tidigare? Det kanske är något som sker när hans cirklar rubbas, som när han fick bo borta under din operation? Har du förresten pratat med veterinär om rumsrenhetsstrulet?Just nu har jag en extremt billig hund
Gick upp strax efter 06 och vi gick ner och jag skulle släppa ut honom. Istället för till dörren går han till vardagsrummet och lyfter benet mot dammsugaren som står framme.
Jag har skyllt det på löptikarna men de har flyttat och han har lugnat sig och är inte lika alert mot ljud ute längre.
Han får en längre skogspromenad varje dag och vi är ute i trädgården mycket. Just nu är de allt jag orkar pga mitt hälsoläge. Lite godisletning ingår i skogspromenaderna. dessutom är han med mig om jag ska iväg nånstans.
Min är också mag-hund - han har problem med inne-kiss ibland i samband med skovJust nu har jag en extremt billig hund
OM han är frisk och kry så hade jag sugit tag i honom och berättat vad jag tycker om beteendet.Just nu har jag en extremt billig hund