Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Shelties är en så pass stor ras att jag tänker att det är säkert uppfödare som gör BPH där man kan få hjälp att utlösa föräldrar och liknande. Vara noggrann med föräldrarna osv.
Det kommer ju ut forskning som visade på att det är otroligt stora variationer mellan individer i en ras.

Jag tror att en sheltie hade passat dig bra! Sen tycker jag det själv att det är väldigt svårt att sätta sig in i en ras ordentligt innan man har en egen.
Jag håller fortfarande lite öppet för sheltie och kollar därmed uppfödare. Jag lyckas inte hitta en enda som gör BPH? Syns inte BPH på hunddata där man ser MH och andra resultat? Har letat uppfödare på sssk.

Jag håller fortfarande lite öppet för sheltie och kollar därmed uppfödare. Jag lyckas inte hitta en enda som gör BPH? Syns inte BPH på hunddata där man ser MH och andra resultat? Har letat uppfödare på sssk.
men tanke på att det bara är nån promille som gör BPH så är det inte förvånande att du inte hittar...

Men gå in på ras - shetland sheepdog-listor-bph och sen skriv i tex 2018-01-01 till dagens datum så får du upp namn på de som gjort BPH. Så lär du få ett hum om vilka uppf som gör BPH iaf.

Bifogade filer

• sheltie.webp
    sheltie.webp
    41,3 KB · Visningar: 66
men tanke på att det bara är nån promille som gör BPH så är det inte förvånande att du inte hittar...

Men gå in på ras - shetland sheepdog-listor-bph och sen skriv i tex 2018-01-01 till dagens datum så får du upp namn på de som gjort BPH. Så lär du få ett hum om vilka uppf som gör BPH iaf.
Aha, vad trist att så få gör. Jag fattar inte vart jag ska gå in? 🤔

Tack! Då har jag nånting att utgå från, att söka på uppfödares hundar var lite nål i höstack.
Ja, det förstår jag verkligen att det var!
Avelsdata är mycket smidigare för att kolla upp hundar med. Söker du på en specifik hund kan du kolla hela kullen eller vilka avkommer den har och vad de gjort i en flik. I hunddata måste du ju klicka på var hund specifikt.
Tex såhär (Ammos kull)

Bifogade filer

• kull.webp
    kull.webp
    34,6 KB · Visningar: 65
Det går säkert att öva på en massa sätt, den läxa vi har från noskursen vi går just nu går ut på att stoppa en tepåse i en toapappersrulle.

Först fick hon börja förknippa doften med godis, så sniff-belöning-sniff-belöning ett gäng gånger. Sen började jag ”gömma” rullen synligt och gav kommando att leta, rätt snabbt kunde jag gömma den mer och låta henne leta på riktigt.

Försöker jobba in att sitta som markering när hon hittar rullen, men det gör man ju som man vill :)

Hoppas det var någotsånär begripligt :D
Jo det var förståeligt men kan man inte gömma påsen utan rullen eller har den något syfte? Och kan man använda olika sorters te eller ska det vara samma? Det här ska jag börja med idag! Tack!

Shelties är en så pass stor ras att jag tänker att det är säkert uppfödare som gör BPH där man kan få hjälp att utlösa föräldrar och liknande. Vara noggrann med föräldrarna osv.
Det kommer ju ut forskning som visade på att det är otroligt stora variationer mellan individer i en ras.

Jag tror att en sheltie hade passat dig bra! Sen tycker jag det själv att det är väldigt svårt att sätta sig in i en ras ordentligt innan man har en egen.
Tack, ja jag tror mentaliteten hos en bra sheltie passar mig. Ska börja kika runt lite. Skillnader inom rasen är jag helt medveten om, man kan inte tro att Alvin och Milou är samma ras ibland för dom är så väldigt olika inom många områden och ändå är dom rätt nära släkt. Alvins mamma är mormor till Milou.

Egentligen är den största anledningen till att jag vill byta ras att jag är så bunden till vädret nu, allt hänger på när det regnade senast och dom är väldigt känsliga. Det förstod jag så klart när jag köpte rasen men inte att det var så väldigt känsligt. Annars älskar jag allt med kineserna och tänker att shelties kanske har lite samma mentalitet som kineser.

Jo det var förståeligt men kan man inte gömma påsen utan rullen eller har den något syfte? Och kan man använda olika sorters te eller ska det vara samma? Det här ska jag börja med idag! Tack!

Man kan absolut gömma den utan rulle :) Eller tex använda en burk med hål i locket. Det blir ett litet skydd för påsen.

Vi tränar in en doft i taget, så just nu kör vi med en och samma sorts te :) Hon har blivit riktigt rapp på att hitta den, även om jag nu går till ett annat rum och gömmer. Sen kan man gå vidare och träna in andra dofter.

Man kan absolut gömma den utan rulle :) Eller tex använda en burk med hål i locket. Det blir ett litet skydd för påsen.

Vi tränar in en doft i taget, så just nu kör vi med en och samma sorts te :) Hon har blivit riktigt rapp på att hitta den, även om jag nu går till ett annat rum och gömmer. Sen kan man gå vidare och träna in andra dofter.
Tack igen, det låter roligt så jag ska testa det med båda.

På tal om oturshundar minns kanske några här min Otis, som jag omplacerade för snart fyra år sedan?
Idag fick jag beskedet att han är borta :( hade kontakt med hans nya hem i somras efter att det börjat strula med den andra hunden i hemmet, där Otis gav sig på den andra till synes oprovocerat.
Det verkar som att den där cystan han hade i hjärnan börjat förändra sig till slut ändå, då utfallen troligt berodde på att synen börjat påverkas. Snart efter att de oprovocerade utfallen börjat så började han gå in i saker på promenaderna.

Otroligt att han med sin skadehistorik fick bli nästan 8 år gammal ändå. Otaliga vildsvinssprättningar, råttgiftsförgiftning, körde ner en pinne i svalget som nästan trängde ut vid huden under örat mm, mm, och dessutom född med en cysta på lillhjärnan.
Sov gott, lille krigare 🧡

Här tillsammans med en liten, liten Floyd 🧡
343296E3-3280-40AE-A197-D7EE56CB2A9B.webp

På tal om oturshundar minns kanske några här min Otis, som jag omplacerade för snart fyra år sedan?
Idag fick jag beskedet att han är borta :( hade kontakt med hans nya hem i somras efter att det börjat strula med den andra hunden i hemmet, där Otis gav sig på den andra till synes oprovocerat.
Det verkar som att den där cystan han hade i hjärnan börjat förändra sig till slut ändå, då utfallen troligt berodde på att synen börjat påverkas. Snart efter att de oprovocerade utfallen börjat så började han gå in i saker på promenaderna.

Otroligt att han med sin skadehistorik fick bli nästan 8 år gammal ändå. Otaliga vildsvinssprättningar, råttgiftsförgiftning, körde ner en pinne i svalget som nästan trängde ut vid huden under örat mm, mm, och dessutom född med en cysta på lillhjärnan.

Visa bifogad fil 100806
Jag är garanterat inte den enda som minns fina Otis, så tråkigt att höra! 💛

Både Alvin och Milou är lite roliga, jag har en stor soffa med divan men ändå trängs vi alla tre på en liten bit av soffan. Det är mysigt men om jag har plattan eller mobilen eller någon tidning här lägger dom sig alltid på mina saker fast jag plockat undan allt och lagt en mjuk kudde åt dom precis bredvid. Det verkar obekvämt men dom gör alltid så.

@Lillefrun jag googlade och fick upp att rasklubben gör en sammanställning på de hundar som har gjort BPH. Har inte klickat mig vidare men du kanske kan börja där? De har även sammanställning för 200 hundar och som ska "beskriva" rasen.

Visa bifogad fil 100806
Åh fina Otis, han har en speciell plats i mitt hjärta. ❤

Visa bifogad fil 100806

Fint ändå, som du skriver att han fick 8år ♥️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka