Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bilen har höststädats och jag har tagit ur buren. Börjar bli så kallt så det känns bättre att ha henne i baksätet nu än att hon är halvvägs I skuffen (har sån liten bil så måste fälla baksätet helt och ha buren halvt i baksätet och halvt i skuffen). Förhoppningsvis tycker hon det är lugnare att åka så här igen nu.

Snapchat-410066158.webp

Alltså i Misty kan man verkligen se att labbar från början var arbetshundar. Herregud vad stark hon är över bröstkorgen när hon bara måste kolla på något intressant (hon är alltså en vanlig labbe inte en jaktvariant). Nu verkar hon dock börja göra det hon ska utan att jag behöver vara ute i över en timme, tack och lov.

Hon är verkligen en otroligt glad och svansviftande hund som bara måste hälsa på kreti och pleti. Så jag får muta med frolic (då glömmer hon allt vad hundar och människor är). Är det någon annan som mutar med godis när hunden är fast besluten att hälsa?
Jag har bara hållit emot och sagt ifrån när min Labbe velat hälsa och till slut har hon lärt sig att hon inte får. Hon kan fortfarande stanna och titta på den andra hunden men det är okej så länge hon inte börjar dra och spjärna. Muta med godis har aldrig funkat. Att ta fram en boll skulle funka men då måste man ju leka med henne också, annars blir hon besviken. Den har jag bara kört när vi går förbi grannens hus där hon har en hundkompis som vi inte kan hälsa på just då.

Men det är annars ett bra sätt att få kontakt med folk, när de ser att hunden gärna vill hälsa har de ju en anledning att stanna om de vill.

Jag är bara tillfällig hundvakt - hon åker hem imorgon - det är bara roligt hur lätt distraherad hon blir av frolic. Då glöms både hundar och människor.

Jag är bara tillfällig hundvakt - hon åker hem imorgon - det är bara roligt hur lätt distraherad hon blir av frolic. Då glöms både hundar och människor.
Labbar är ju notoriskt kända att vara extremt matglada, om det underlättar att distrahera med mat/godis så hade jag gjort det.
Ibland kan det räcka med någon enstaka frolic om de får lukten i nosen och kämpa för att slicka den ur handen medan ni går.

Alltså i Misty kan man verkligen se att labbar från början var arbetshundar. Herregud vad stark hon är över bröstkorgen när hon bara måste kolla på något intressant (hon är alltså en vanlig labbe inte en jaktvariant). Nu verkar hon dock börja göra det hon ska utan att jag behöver vara ute i över en timme, tack och lov.

Hon är verkligen en otroligt glad och svansviftande hund som bara måste hälsa på kreti och pleti. Så jag får muta med frolic (då glömmer hon allt vad hundar och människor är). Är det någon annan som mutar med godis när hunden är fast besluten att hälsa?
Nu har jag ingen labbe men med min valp så blir de världens godis eller busfest så fort man inte bryr sej om andra människor eller hundar så ja jag mutar en del men så vill inte jag ha fram massa folk eller hundar till mina o valpen med sitt utseende gör att alla vill fram så här kör både matte o valp party med varann o ignorerar alla runt om

Min lille är lika energisk som alltid, jag har haft covid i några veckor men försökt träna med dom varje dag förutom dom dagarna med mest feber. Idag har jag ont i huvudet och är trött så jag tänkte yoga en kortis för att ha mindre ont i kroppen. Men Milou satte sig precis framför mig på mattan och varje gång jag blundade slog han på mig med tassen. Gång på gång. Insåg att han nog ville ha sin dagliga träning så vi tränade ett tag i lite kaos för han var så på och Alvin var med på slutet men han var så energisk att han glömde bort att tänka.

Kom ändå en bit med Milou idag på vår egentid, den spanska skritten fungerar nu med bara kommandot ”skritt” istället för att jag får säga höger och vänster om tassarna när dom ska lyftas men han vet nu namnen på tassarna vilket kanske kan vara användbart i framtiden.

Det börjar gå bättre med att ha honom bakom mig på bakbenen och att han ska följa efter. Att stå med framtassarna på rumpan kan han sen tidigare vilket tyvärr gör att han ofta väljer det framför att stå på bakbenen fritt bakom mig men det kommer mer och mer. Han fixade det flera gånger idag.

Efter en stunds träning var Milou trött och kunde slappna av, han vill verkligen ha sin träning den där lille. Det märks tydligt.

Någon gång när jag pratade med en kompis med hund om vad jag skulle göra för nytt med Alvin och Milou frågade hon varför jag skulle lära dom det. För att jag vill sa jag. Jag tycker träningen i sig är rolig så jag förstod inte riktigt, meningen med att träna är ju att jag blir glad, hundarna blir glada, vi får bättre samspel och det blir en bas till det vi gör i tävlingsgrenarna och vardagen och hundarna får använda både huvud och kropp. Så vi tränar varje dag, med få undantag som om jag är väldigt sjuk eller om det är något särskilt. Så det blir ju i princip varje dag.

Inte direkt mutat men belönat med godis efter man gått förbi annan hund med slakt koppel. Jag slutade med det när hon blev vuxen, men hunden har sett till att mamma fortfarande ger henne. Och glömmer mamma sätter hunden sig ner och tittar på henne efter hundmöte och påminner.

Inte direkt mutat men belönat med godis efter man gått förbi annan hund med slakt koppel. Jag slutade med det när hon blev vuxen, men hunden har sett till att mamma fortfarande ger henne. Och glömmer mamma sätter hunden sig ner och tittar på henne efter hundmöte och påminner.
Jag håller med om att det är skillnad på att muta och belöna. Om man mutar har "problemet" en tendens att aldrig bli bättre. Om man belönar så är det en progression.

Varit på rallytävling i helgen. Inga godkända resultat men bra känsla. Igår gick hon igenom båda frestelserna så det är jag nöjd med även om poängen i övrigt inte blev bra då vi inte hade bra fokus.
Idag var hon verkligen med mig och vi var nära godkänt, men det är små marginaler i mästarklass. Och nu har vi hittat vårt tävlingsgodis som hon jobbar hela banan för att få - ostbågar!

Nu har jag lagt ut lite krokar för att omplacera både Roy och Theo. Känns ändå lite skönt att ha tagit beslutet sen kanske inte båda kommer omplaceras men en av dem måste flytta. Vad som vore mest logiskt är ju att Theo flyttar som skulle passa bättre som agilityhund. Han tycker verkligen det är roligt och lär sig allt väldigt fort, nästan otäckt fort. Jag gillar hans sätt i agilityn för han varvar inte upp utan han är mer lugn och sansad till skillnad i hur han är i vallningen.

Roy och Izzy :love:
306651703_5743670445683146_6474257039252238659_n.jpg

Jag velar fram och tillbaka med hundraser som alltid och är nu inne på sheltie igen. Ingen hund kan väl göra fler ljud än vad Milou har för sig och dom är lagom storlek och milda och trevliga dom jag träffat. Lättlärda och mycket bra saker. Hittar ju ingen perfekt ras men sheltie ä nog bäst just nu. Får börja om i sökandet.

Varit på rallytävling i helgen. Inga godkända resultat men bra känsla. Igår gick hon igenom båda frestelserna så det är jag nöjd med även om poängen i övrigt inte blev bra då vi inte hade bra fokus.
Idag var hon verkligen med mig och vi var nära godkänt, men det är små marginaler i mästarklass. Och nu har vi hittat vårt tävlingsgodis som hon jobbar hela banan för att få - ostbågar!
Jag har faktiskt funderat på att ha ostbågar som belöning åt tilda i noseworken 😅

Nu har jag lagt ut lite krokar för att omplacera både Roy och Theo. Känns ändå lite skönt att ha tagit beslutet sen kanske inte båda kommer omplaceras men en av dem måste flytta. Vad som vore mest logiskt är ju att Theo flyttar som skulle passa bättre som agilityhund. Han tycker verkligen det är roligt och lär sig allt väldigt fort, nästan otäckt fort. Jag gillar hans sätt i agilityn för han varvar inte upp utan han är mer lugn och sansad till skillnad i hur han är i vallningen.

Roy och Izzy :love:
306651703_5743670445683146_6474257039252238659_n.jpg
Usch så trist, men det låter som ett klokt beslut. Hoppas du hittar ett perfekt hem till någon av dem.

Jag velar fram och tillbaka med hundraser som alltid och är nu inne på sheltie igen. Ingen hund kan väl göra fler ljud än vad Milou har för sig och dom är lagom storlek och milda och trevliga dom jag träffat. Lättlärda och mycket bra saker. Hittar ju ingen perfekt ras men sheltie ä nog bäst just nu. Får börja om i sökandet.

Jag har inte uppfattat att de ljudar överdrivet mycket utanför agilityplan, har ju ett gäng i bekantskapskretsen. Jag vet att man kallar de för skällities lite på skoj och de skäller lätt när de är uppe i varv men de jag träffar har inte varit överdrivet skälliga annars. Såklart uppfostrings fråga såklart också.

Jag hade antagligen gjort samma sak i din sits då kan man placera om den där man känner att rätt hem dyker upp. Det är såklart inte lätt men jag känner med mina två som flyttat hem till min syster att de verkligen trivs bättre där än här och då känns det helt rätt att dom är där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka