Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ifrågasätter mig själv varför jag har hund överhuvudtaget.
2018 köpte jag en hund från Tjeckien. Blev så ivrig så kollade inga referenser eller liknande. Valpen var den sista kvar i kullen och kvar på övertid. Uppfödaren har fina hundar men lever inte alls samma standard som ”normalt”. Men det kändes ändå okej då hundarna var skötta enligt konstens alla regler. Den här hunden (peppar peppar) har alltid varit frisk.

2019 köpte jag en tik av samma ras. Goda referenser och vi fick en av de ”finare” valparna. Tiken fick samma vecka som leverans en kraftig UVI som behandlades. Jag fick hem valpen och jag tyckte direkt att hon kissade onormalt mycket, det visade sig vara en njurbäckeninflammationen. I samråd med veterinär köpte uppfödaren tillbaka valpen pga oviss prognos.

2020 köpte jag en tik av samma ras igen. Fick välja valp själv. Goda referenser.
När hon var 1,5 år gammal var vi med om en traumatisk olycka som höll på att kosta henne livet. Blev komplikationer i ett sår men som slutligen läkte. Men hunden blev personlighetsförändrad, hon bet tillslut två familjemedlemmar. Efter tre månaders kämpande av anpassningar i vardagen så orkade inte jag eller familjen mer så uppfödaren tog tillbaka henne.

För 9 dagar sedan köpte jag en valp av annan ras. Fick en lovande valp för utställning/avel. Goda referenser.
När jag haft valpen i 8 dagar så blev han akut sjuk. De misstänkte främmande föremål men det visade sig att valpen hade en kraftig inflammation i bukspottkörteln. Prognos osäker enligt veterinär.
Det blev för mycket för mig och jag kollapsa. Valpen fick åka direkt från djursjukhuset och till uppfödaren.

Jag ORKAR inte.
Otur? Gör jag något fel?
Jag känner att jag gjort vad jag kan men ändå så har tre hundar på raken blivit sjuka/skadade.

Vänta en stund och känn efter :heart ibland blir det för mycket bara.

Det är nog ingen större ide att tänka varför. Såklart har du inte gjort något fel.
Jag tycker själv jag haft otur med hästarna och nu har jag iaf lessnat och känner inget sug att ens rida.

f

Trött på min situation just nu. Känns tröstlöst.

Är ju skruttig efter min transplantation och orkar inte gå i skogen mer än en halvtimme i taget. Då går han lös och får snusa som han vill. Kastar godis som han får söka i mossa och ris, och tränar inkallning och lite trick. Leker med honom inne.

Torsten har börjat kissa inne regelbundet och har numera skvättskydd så fort jag inte är vaken och har honom intill mig. Han har blöja på natten och det är blött flera mornar i veckan. Åker jag och handlar eller är iväg på ett ärende och lämnar honom hemma har han blöja och den är våt lite då och då. Har även hittat högar på morgonen (tur jag har plastmatta på övervåningen).

Detta började redan innan damen med löptikarna flyttade in i gästhuset. Hon blir kvar en vecka till så jag får se om något ändras när hon åkt hem. Var till bygdegården i förrgår och han lyfte på benet flera gånger därinne (med blöja).

Har aldrig haft en hund som inte är rumsren i vuxen ålder., (utom en flatt som blev dement, så det var ursäktat) Han verkar inte kunna hålla sig mer än 3-5 timar innan han kissar.

Gnäll gnäll

Är ju skruttig efter min transplantation och orkar inte gå i skogen mer än en halvtimme i taget. Då går han lös och får snusa som han vill. Kastar godis som han får söka i mossa och ris, och tränar inkallning och lite trick. Leker med honom inne.

Torsten har börjat kissa inne regelbundet och har numera skvättskydd så fort jag inte är vaken och har honom intill mig. Han har blöja på natten och det är blött flera mornar i veckan. Åker jag och handlar eller är iväg på ett ärende och lämnar honom hemma har han blöja och den är våt lite då och då. Har även hittat högar på morgonen (tur jag har plastmatta på övervåningen).

Detta började redan innan damen med löptikarna flyttade in i gästhuset. Hon blir kvar en vecka till så jag får se om något ändras när hon åkt hem. Var till bygdegården i förrgår och han lyfte på benet flera gånger därinne (med blöja).

Har aldrig haft en hund som inte är rumsren i vuxen ålder., (utom en flatt som blev dement, så det var ursäktat) Han verkar inte kunna hålla sig mer än 3-5 timar innan han kissar.

Gnäll gnäll
förstår att det är jobbigt, men du har väl trädgård? Så då kan han ju vara där ute och tomta stora delar av dagen? Så behöver han inte kissa inne.

Jag har inte uppfattat att de ljudar överdrivet mycket utanför agilityplan, har ju ett gäng i bekantskapskretsen. Jag vet att man kallar de för skällities lite på skoj och de skäller lätt när de är uppe i varv men de jag träffar har inte varit överdrivet skälliga annars. Såklart uppfostrings fråga såklart också.
Det låter bra, att dom skäller när dom är väldigt uppe i varv gör inte så mycket för mig. Hur har dom hundarna du träffat varit mentalt?

Jag skulle ta över en 2 årig sheltie för några år sedan så jag tog hem honom på prov men han hade inte fått någon miljöträning och ingen pälsvård så all päls var stora tovor och fick rakas bort. Han var så osäker, när mina föräldrar kom för att hälsa på gömde han sig i ett hörn och vägrade komma fram på hela tiden och han var osäker överlag så jag lämnade faktiskt tillbaka honom efter några dagar. Jag ville inte börja jobba med en hund med så många problem i uppförsbacke, då valde jag att istället vänta med att köpa hund. Men han var snäll trots rädslorna och jag tänker att jag ju kommer miljöträna väldigt mycket och gå kurser och aktivera så jag tänker att hans problem nog inte hade med rasen att göra.

Dom andra jag träffat på kurser verkar otroligt positiva och härliga.

Gnäll gnäll

Han har inte urinvägsinfektion, problem med njurarna eller något sådant?

Äntligen skogstur igen! Jag har ju varit sjuk så det har inte gått att åka iväg och gå en längre skogspromenad men idag kom vi ut med mormor och morfar. Eftersom Milou hade några bravader i somras hålls han rätt tight nu, han får gå antingen bredvid mig eller lite bakom. Säger ”Håll dig här”. Det kommandot är mindre skarpt än när jag vill att han ska gå fot eller precis bredvid. Nu får han vara lite mer fri, nosa lite och om han går lite framför kommer han på själv när han är 1-1,5 meter framför att han ska vara nära så då kommer han tillbaka själv.

Han är super duktig, en liten skugga av mig. Och vädret är perfekt för Alvin så promenaderna är inga problem, han orkar hur länge som helst. Och som vanligt märker man inte ens att han går med för att han går så fint i kopplet.

Idag är jag bara så glad att jag har just Alvin och Milou. Mina grabbar. Duktiga grabbar.

Vi tränar för fullt doftmarkeringar med tepåsar. Blir bra med lite inomhusaktiveringar nu när winter is coming osv…
Det låter intressant, jag försöker sysselsätta Alvin här hemma. Hur rent praktiskt går man till väga? Kan ju förstå till viss del men vore roligt med lite mer info så att jag också kan prova. Har inte tränat alls på dofter, bara markerat targets med tassen.

Det låter bra, att dom skäller när dom är väldigt uppe i varv gör inte så mycket för mig. Hur har dom hundarna du träffat varit mentalt?

Jag skulle ta över en 2 årig sheltie för några år sedan så jag tog hem honom på prov men han hade inte fått någon miljöträning och ingen pälsvård så all päls var stora tovor och fick rakas bort. Han var så osäker, när mina föräldrar kom för att hälsa på gömde han sig i ett hörn och vägrade komma fram på hela tiden och han var osäker överlag så jag lämnade faktiskt tillbaka honom efter några dagar. Jag ville inte börja jobba med en hund med så många problem i uppförsbacke, då valde jag att istället vänta med att köpa hund. Men han var snäll trots rädslorna och jag tänker att jag ju kommer miljöträna väldigt mycket och gå kurser och aktivera så jag tänker att hans problem nog inte hade med rasen att göra.

Dom andra jag träffat på kurser verkar otroligt positiva och härliga.

Varierande, rädslor bör man ta i beaktande i rasen. En omplacering jag vet som är lite rädd och avknäppt och en som kommer från tveksam kull (tjuvparning med hög inavel). De flesta är dock pigga och framåt hundar och de flesta ser jag i agility sammanhang också även nån enstaka i rally och lydnad.
Jag skulle inte tveka att ta från rätt uppfödare om jag hade velat ha en men jag gillar lite mer okänsliga hundar.

Tränat lite ikväll inför nosework kursen imorgon, känns bra att vi har tränat 2 gånger här hemma sen förra tisdagen på att hitta eucalyptus. 3 gömmor per gång vi tränat, och hon har hittat alla inom sekunder till ett par minuter. Har varierat lite med golv eller på höjd, riktigt intressant att se skillnaden på nosarbetet! Ställde den på en stol idag, och hon hade nästan direkt upp nosen och luktade istället för att ha den i backen 🤩

Varierande, rädslor bör man ta i beaktande i rasen. En omplacering jag vet som är lite rädd och avknäppt och en som kommer från tveksam kull (tjuvparning med hög inavel). De flesta är dock pigga och framåt hundar och de flesta ser jag i agility sammanhang också även nån enstaka i rally och lydnad.
Jag skulle inte tveka att ta från rätt uppfödare om jag hade velat ha en men jag gillar lite mer okänsliga hundar.

Jag vill inte ha en jätte känslig hund på gränsen till osäker men gärna en mjuk och lyhörd hund som man inte behöver vara allt för bestämd mot. Lite som en blandning av Alvin och Milou tänker jag. Alvin är väldigt försiktig och lyhörd, inte osäker men bara försiktig och skulle vilja att han tog för sig mer och Milou är som en gås. Det spelar ingen roll hur många gånger man säger åt honom och hur sträng röst man har, allt rinner av och han kanske slutar just då men tar första möjliga tillfälle att göra om det, han är självsäker uti varje liten klo. Och jag vill ha någon som går att ha lös i skogen och vill vara med mig på det mesta. Främst freestyle, rally, agility och kanske lydnad.

Det låter intressant, jag försöker sysselsätta Alvin här hemma. Hur rent praktiskt går man till väga? Kan ju förstå till viss del men vore roligt med lite mer info så att jag också kan prova. Har inte tränat alls på dofter, bara markerat targets med tassen.

Det går säkert att öva på en massa sätt, den läxa vi har från noskursen vi går just nu går ut på att stoppa en tepåse i en toapappersrulle.

Först fick hon börja förknippa doften med godis, så sniff-belöning-sniff-belöning ett gäng gånger. Sen började jag ”gömma” rullen synligt och gav kommando att leta, rätt snabbt kunde jag gömma den mer och låta henne leta på riktigt.

Försöker jobba in att sitta som markering när hon hittar rullen, men det gör man ju som man vill :)

Hoppas det var någotsånär begripligt :D

Jag vill inte ha en jätte känslig hund på gränsen till osäker men gärna en mjuk och lyhörd hund som man inte behöver vara allt för bestämd mot. Lite som en blandning av Alvin och Milou tänker jag. Alvin är väldigt försiktig och lyhörd, inte osäker men bara försiktig och skulle vilja att han tog för sig mer och Milou är som en gås. Det spelar ingen roll hur många gånger man säger åt honom och hur sträng röst man har, allt rinner av och han kanske slutar just då men tar första möjliga tillfälle att göra om det, han är självsäker uti varje liten klo. Och jag vill ha någon som går att ha lös i skogen och vill vara med mig på det mesta. Främst freestyle, rally, agility och kanske lydnad.

Det ju individuellt också och inte bara ras. Våra två bc är ju olika, Tay har mer koll på sig, känsligare för tillsägelse och har lite nerv och är en perfekt hund för husse. Spock är mer som en bulldozer, rätt obrydd och okänslig och har ingen koll alls på sig själv och bryr sig inte så mycket om tillsägelser. Spock älskar vatren i alla former medans Tay helst undviker att bli blöt om tassarna i onödan (inga problem sock om det handlar om träning). Tay uppskatrar inte mycket repetioner medans Spock verkar gilla att nöta saker. Bägge är ju följsamma och arbetsvilliga hundar med motor men lite olika personlighet.
Så det är ju olika även inom samma ras.

Man kan göra hur mycket efterforskningar som helst innan man skaffar valp men kvitto får man i efterhand. Visst kan man se på föräldrar, man kan se lite olika egenskaper i valparna som kan ge en fingervisning och man kan göra sitt bästa för att grunda och miljöträna men kvitto på hur valpen blev i slutändan får man ju långt senare.
Spovk är sex månader nu, jag kan bara tala om hur han är idag om ett år kanske det ser lite annorlunda ut och han utvecklats åt ett annat håll.

Shelties är en så pass stor ras att jag tänker att det är säkert uppfödare som gör BPH där man kan få hjälp att utlösa föräldrar och liknande. Vara noggrann med föräldrarna osv.
Det kommer ju ut forskning som visade på att det är otroligt stora variationer mellan individer i en ras.

Jag tror att en sheltie hade passat dig bra! Sen tycker jag det själv att det är väldigt svårt att sätta sig in i en ras ordentligt innan man har en egen.

F2D526A1-16BE-4821-950D-2A2B7567ADA5.webp

Gry blev jätteglad för nya bädden och leksakerna 😅♥️
De är köpta till valpen men såklart till henne med

Den bruna har ikväll presterat ett godkänt anlagsprov utan några som helst problem!
Enligt domaren var hon i spårkärnan hela spåret förutom ena vinkeln som hon gick över med någon meter innan hon letade upp spåret igen - stjärnan 🌟
Iom att älgjakten drar igång här nere i söder snart så får vi glatt vänta med att prova på Öppen klass till efter årsskiftet men det gör inte så mycket, hon behöver öva på långa liggtider mer innan det är dags.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka