Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om oturshundar minns kanske några här min Otis, som jag omplacerade för snart fyra år sedan?
Idag fick jag beskedet att han är borta :( hade kontakt med hans nya hem i somras efter att det börjat strula med den andra hunden i hemmet, där Otis gav sig på den andra till synes oprovocerat.
Det verkar som att den där cystan han hade i hjärnan börjat förändra sig till slut ändå, då utfallen troligt berodde på att synen börjat påverkas. Snart efter att de oprovocerade utfallen börjat så började han gå in i saker på promenaderna.

Otroligt att han med sin skadehistorik fick bli nästan 8 år gammal ändå. Otaliga vildsvinssprättningar, råttgiftsförgiftning, körde ner en pinne i svalget som nästan trängde ut vid huden under örat mm, mm, och dessutom född med en cysta på lillhjärnan.
Sov gott, lille krigare 🧡

Här tillsammans med en liten, liten Floyd 🧡
Visa bifogad fil 100806

Fina Otis/Osis :heart

Han är en av de Buke-hundar som lämnat ordentliga tass-spår efter sig, ingen här kommer väl att glömma hans förmåga att få saker omkring sig att mystiskt gå sönder (jag har något vagt minne av ett dataspel bla...) :love::laugh:

På tal om oturshundar minns kanske några här min Otis, som jag omplacerade för snart fyra år sedan?
Idag fick jag beskedet att han är borta :( hade kontakt med hans nya hem i somras efter att det börjat strula med den andra hunden i hemmet, där Otis gav sig på den andra till synes oprovocerat.
Det verkar som att den där cystan han hade i hjärnan börjat förändra sig till slut ändå, då utfallen troligt berodde på att synen börjat påverkas. Snart efter att de oprovocerade utfallen börjat så började han gå in i saker på promenaderna.

Otroligt att han med sin skadehistorik fick bli nästan 8 år gammal ändå. Otaliga vildsvinssprättningar, råttgiftsförgiftning, körde ner en pinne i svalget som nästan trängde ut vid huden under örat mm, mm, och dessutom född med en cysta på lillhjärnan.

Visa bifogad fil 100806
Brukar tänka på Otis när min valp har tuggat på något och tänker att det kunde varit värre! 😁😅

RIP ❤️

Visa bifogad fil 100806
Klart man minns Otis :heart: Jag kan inte förstå att det redan är 4 år sen han fick flytta. Helt otroligt att han lyckades bli 8 år ändå, med tanke på allt han råkade ut för och allt han hittade på!

Visa bifogad fil 100806
Otis :cry::heart

Emiron har fått en jäkla aptit på sistone. Han har ju alltid varit en periodare med mat. Ibland har han ätit normalt och ibland har han ätit mindre under en period men såhär matglad har han aldrig varit. Jag behöver inte ens toppa hans torrfoder med blötmat just nu, han glufsar i sig allt ändå och det är tom skål varje dag. Har tom fått börja begränsa hans portioner lite lätt nu så han inte blir fet... Skulle gissa att det är det kallare vädret som gör det. Inte för att det är kallt egentligen, det är ändå 16-17 grader mitt på dagen, men hösten är ju ändå på väg och vinterpälsen ska sättas. Kan inte begripa att han snart är 3, det känns som att han var en liten plutt igår.

20220716_170421.webp

Haft ett uppehåll med drag weight under sommaren p.g.a. mitt knä som inte riktigt fungerat som det ska, vilket resulterat i kortare och lugna promenader för pansargrisen. Men idag fick han dra en av sina kättingar, dock kortare än vanligt, det gick galant om än att han försökte övertyga mig om att var 30:e meter så behöver han en godis för att orka ett per meter till. :grin:

Så nu har jag en trött och nöjd hund som fått börja träna ordentligt igen.

Jag hade antagligen gjort samma sak i din sits då kan man placera om den där man känner att rätt hem dyker upp. Det är såklart inte lätt men jag känner med mina två som flyttat hem till min syster att de verkligen trivs bättre där än här och då känns det helt rätt att dom är där.
Jo jag har ju omplacerat en till mamma tidigare och han trivs mkt bättre där, det svåra tycker jag är att omplacera till främlingar även fast jag vet ju logiskt att de allra flesta tar väl hand om sina hundar.

Emiron har fått en jäkla aptit på sistone. Han har ju alltid varit en periodare med mat. Ibland har han ätit normalt och ibland har han ätit mindre under en period men såhär matglad har han aldrig varit. Jag behöver inte ens toppa hans torrfoder med blötmat just nu, han glufsar i sig allt ändå och det är tom skål varje dag. Har tom fått börja begränsa hans portioner lite lätt nu så han inte blir fet... Skulle gissa att det är det kallare vädret som gör det. Inte för att det är kallt egentligen, det är ändå 16-17 grader mitt på dagen, men hösten är ju ändå på väg och vinterpälsen ska sättas. Kan inte begripa att han snart är 3, det känns som att han var en liten plutt igår.

Visa bifogad fil 100884
Guuud sån lång näsa 😍

Hur uttalar du hans namn?

Precis som det stavas, E-m-i-r-o-n. :D

Det hade jag uttalat Eeemiron. Kanske Emiiiiron… 🤔

*kl*
Läste en notis i senaste avsnittet av tidningen Brukshunden att var fjärde hund bara rastas 1-2/dag. Lät ju som ett bedrövligt högt antal hundar som får bedrövligt lite motion. Måste kanske läsa undersökningen…

Läste en notis i senaste avsnittet av tidningen Brukshunden att var fjärde hund bara rastas 1-2/dag. Lät ju som ett bedrövligt högt antal hundar som får bedrövligt lite motion. Måste kanske läsa undersökningen…
Jag räknar det som att jag rastar mina typ 3 gånger per dag, sedan tar vi en långpromenad också, men det räknar jag inte som rastning. Jag kopplar inte ihop rastning med motion alls. För mig är rastning "strosa ut en kort sväng för att kissa/skita".

Fina Otis/Osis :heart

Han är en av de Buke-hundar som lämnat ordentliga tass-spår efter sig, ingen här kommer väl att glömma hans förmåga att få saker omkring sig att mystiskt gå sönder (jag har något vagt minne av ett dataspel bla...) :love::laugh:

Nej, han var fasen makalös. Japp, mina kusiners julklappar var det som rök den gången han åt datorspel 😂
För att inte tala om när han åt upp ett hörn på en gardin, typ 25x50cm!

Brukar tänka på Otis när min valp har tuggat på något och tänker att det kunde varit värre! 😁😅

RIP ❤️

😂 han har lämnat avtryck ❤️

Klart man minns Otis :heart Jag kan inte förstå att det redan är 4 år sen han fick flytta. Helt otroligt att han lyckades bli 8 år ändå, med tanke på allt han råkade ut för och allt han hittade på!

Visst är det galet, tiden går så snabbt…
Han fick så fina sista år med sin nya ägare. Otroligt tacksam för det!

Jag räknar det som att jag rastar mina typ 3 gånger per dag, sedan tar vi en långpromenad också, men det räknar jag inte som rastning. Jag kopplar inte ihop rastning med motion alls. För mig är rastning "strosa ut en kort sväng för att kissa/skita".

Jag säger nog "rasta" om båda företeelserna. "Rasta hundarna/gå med hundarna" = allt från 10 minuter till över en timme eller mer i skogen. Ska jag "motionera" så cyklar jag hundarna och då säger jag bara att jag ska cykla hundarna.

Det där tycker jag också är svårt. Begreppet rasta.

Jag personligen tycker det är bästa träningsmetoden att gå långa promenader. Det ger dem fysisk träning, mental stimulans för vi träffar folk, andra hundar, bilar, vilda djur mm mm. Där blir det enligt mig ett naturligt sätt att träna inkallning, skvallerträning och andra komandon. Det går inte en av dessa promenader utan att de är lösa.
Under tiden gör de även sina behov.

När jag skrivit om det innan har jag mer tänkt att vi ”bara” går promenader men vi tränar även då.

Visa bifogad fil 100806
Jag minns honom också :heart Tok-hunden!

Det hade jag uttalat Eeemiron. Kanske Emiiiiron… 🤔

*kl*
Man behöver veta mer om undersökningen. Dels definitionen av rasta, dels hur frågan är ställd och om all utevistelse räknas.

När Pyssling varit hos dagmatte går vi två ibland bara ut 1-2 gånger för att rasta, sedan går vi till och från dagmatte, sedan går de ut ett par gånger. När Släkting fortfarande bodde hemma med sin oro, kunde vi på lediga dagar gå ut vid 7 på morgonen och komma hem vid 8-9 på kvällen (då gick vi, stannade och åt frukost, satt och snackade skit på en parkbänk, stannade och åt lunch, satt på café och läste, gick på konserter och utställningar, stannade och åt middag, stannade för ett glas vin...) Summa - Pysslingen rastas ibland bara 1-2 gånger/dag av mig

Innan Schäferprinsessan och jag började kampera ihop bodde hon på en tomt som var 5000 m2 - de tog bara någon eller några promenader varje dag utöver det. (Hon hade behövt ett jobb - men inte mer fysisk motion eller toalettmöjligheter)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka