Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har börjat köra personspår med min hund och han är så himla duktig!! Igår lade jag ett på typ 200 meter med en strumpa i mitten. Han markerade fint på strumpan och har nu kommit på att det är något gott i burken på slutet, så det är bra att stanna där och inte spåra vidare^^ Världens bästa :heart

Här är film från vår runda i Lördags. Den räckte till en tiondeplats av 35 starter, om jag bara kan lära mig tänka tävlingsmässigt så blir det ännu bättre ;)

image_zpsa8l4aaxu.jpg

Dahlias små juveler blir 7 veckor imorgon!
Kom hem från min volontärresa för 2 dagar sedan och hälsade på dom igår. Så glada, sociala och väldigt fina! Alla är så typlika och ingen har fått fula öron eller svans.
Lovar att göra en uppdatering om hur min resa varit så fort jag tagit tag i lite grejer här hemma :)

Åh, Ladda är så jäkla jobbig just nu :banghead: Samtidigt är det ju inte hennes fel, men det är onekligen lite irriterande när hon är supermammig, ska gräva ner alla saker hon hittar, går och piper om inte jag är där, mer än gärna låter valpen gå och buffa henne under magen osv osv...
SÅÅ hormonstinn och tillfälligt döv, så vi tränar inte så mycket just nu.. Det vi tränar får vi köra i supersuperkorta pass, och då går det faktiskt riktigt bra men..

Hon borde börja löpa när som, hon löpte i oktober senast. Kan det inte bara komma igång så det går över snart? :p
Kan det vara något som går just nu? Mitt mupphuvud hör absolut ingenting just nu... Daghunden är på väg in i löp så han ligger helst utanför grinden in till henne och suktar...:banghead:

Nu måste jag få skryta lite över min Boss.

En getbonde nån mil bort släppte djuren på bete för fyra dagar sedan, och då smet en killing ut på fel sida staketet. Mamman svarade den inte, den gick inte att få tag i och har hållit sig gömd i en kuperad granskog sedan dess. De har skymtat den varje dag, längre och längre bort från hagen, men inte sett den det senaste dygnet.

I morse åkte jag dit med Fridolf och Boss för att söka av och försöka valla hem den. Först sökte Fridolf en dryg halvtimme, visade lite sporadiskt intresse åt söder men då de höll på med avverkning där vågade jag inte lita på honom utan fortsatte söka i skogen närmare hagen. När det inte gav något resultat alls plockade jag ut Boss, som är snäppet mer rutinerad på just sök efter enstaka djur och är tydligare i sin kommunikation med mig när han får upp spår. Han har aldrig sökt eller vallat getter, men jag visade honom en get i hagen och belönade fokus på den. Gick sen upp i skogen bakom hagen och släppte med det vanliga "Vart är fåren? Leta!". Ett kommando som är en blandning av sök och vallning som visat sig effektivt innan;)

Först sökte vi av där djurägaren trodde sig ha sett den senast, slog en lov åt norr och Boss markerade på den inhägnade flocken ett par gånger, samt getmamman som stod tjudrad utanför som lockbete åt killingen. Stärkt i min tro på att han förstått uppgiften (han markerade ju på rätt djurslag) lät jag honom styra sökandet mer och följde efter så gott jag kunde. Han gick ganska bestämt åt söder, samma väg som Fridolf velat ta. Efter 1½ h snirklandes i den blöta och oländiga terrängen var jag helt vilse och började tvivla på hans koncentrationsförmåga. Det var ju ändå mer än 2 månader sedan han gjort någon typ av nosarbete senast, kanske var han bara nöjd över att gå i skogen med matte? Jag letade mig några tiotals meter ut till en skogsväg och började vänta på GPS-signal.
11193343_10152985239238666_4333660840469090168_n.jpg

Boss fortsatte visa intresse in i skogen vi kom ifrån, så när GPSen bekräftat att vi bara var ~300 meter från gården lät jag honom styra igen. In i skogen och... vips, 50 meter in, där låg det en killing och tryckte! Den for upp när jag skulle ta den, men Boss ställde den fint mot en sten så jag kunde komma fram och lyfta upp den.
11188392_10152985271763666_6893581685492558481_n.jpg

Vi letade oss de ca ~300 metrarna tillbaka till en väääldigt tacksam getmatte och en inte fullt så intresserad getmamma. Totalt Jobbade Boss i ca 2 timmar. Och han både hittade den och såg till att jag kunde ta den. Duktig hund!

10357447_881388151927810_8984101063977445243_n.jpg

Wachtelsjukan.... O_o
Jag överväger att slänga honom i en kall sjö för att kyla av honom och få honom att göra något vettigt. ;) Just nu har han inte ens tillräckligt mycket fokus att vara vettig att cykla med, tvärnitar för att lukta, springer framför cykeln och annat tok som han aldrig brukar göra.

Jag överväger att slänga honom i en kall sjö för att kyla av honom och få honom att göra något vettigt. ;) Just nu har han inte ens tillräckligt mycket fokus att vara vettig att cykla med, tvärnitar för att lukta, springer framför cykeln och annat tok som han aldrig brukar göra.

Den behöver nog bara veta att det är du som bestämmer. Morra lite åt den och lägg den på rygg så förstår den säkert! :D

Jag håller med @Migo , du måste visa vem som bestämmer!! :mad:

Testa att alfarulla, det är en universal lösning som funkar på det mesta. Som 5-56 och/eller silvertejp typ :up:

Den behöver nog bara veta att det är du som bestämmer. Morra lite åt den och lägg den på rygg så förstår den säkert! :D

Jag håller med @Migo , du måste visa vem som bestämmer!! :mad:

Testa att alfarulla, det är en universal lösning som funkar på det mesta. Som 5-56 och/eller silvertejp typ :up:
Okej, alfarulla honom, tejpa ihop med silvertejp och spruta lite 5-56, sen tror ni att problemet är löst? Eller måste jag göra något mer? :D

Alltså den här hunden jag har... :love:
Ställde ut henne i helgen för första gången sedan MyDog2 i början på året, där hon blev BIR, tog sitt första cert och kvalificerade sig till Crufts nästa år, endast 1 år gammal. Hennes comeback i helgen? Jo, hon blev BIR igen - återigen mot riktigt tuff konkurrens där hon bland annat slog en världsvinnare och multichampion. Jag tänkte att det var kört när jag såg mot vilken tik hon skulle konkurrera mot, men tjiii fick jag! :eek:
Hon tog även sitt andra Cert samt blev 2:a bästa unghund i finalen, 16 månader gammal. :banana:
Har fått sådana lovord från domaren som mer eller mindre dyrkade henne och annat rasfolk att jag nu sitter och planerar sådär lagom i sista sekund att dra ner till Milano nu i Juni för att ställa på världsutställningen. :angel:

Men se så vacker hon är!
10421512_890673824352806_175736348468719601_n.jpg

11188264_10206646870920388_1050276406522362146_n.jpg

11223812_10152949110082872_5724033860135258732_n.jpg

(Foto och copyright av Anna Karlsson och Mimmi Elg)

Alltså den här hunden jag har... :love:
Ställde ut henne i helgen för första gången sedan MyDog2 i början på året, där hon blev BIR, tog sitt första cert och kvalificerade sig till Crufts nästa år, endast 1 år gammal. Hennes comeback i helgen? Jo, hon blev BIR igen - återigen mot riktigt tuff konkurrens där hon bland annat slog en världsvinnare och multichampion. Jag tänkte att det var kört när jag såg mot vilken tik hon skulle konkurrera mot, men tjiii fick jag! :eek:
Hon tog även sitt andra Cert samt blev 2:a bästa unghund i finalen, 16 månader gammal. :banana:
Har fått sådana lovord från domaren som mer eller mindre dyrkade henne och annat rasfolk att jag nu sitter och planerar sådär lagom i sista sekund att dra ner till Milano nu i Juni för att ställa på världsutställningen. :angel:

Men se så vacker hon är!
10421512_890673824352806_175736348468719601_n.jpg

11188264_10206646870920388_1050276406522362146_n.jpg

11223812_10152949110082872_5724033860135258732_n.jpg

(Foto och copyright av Anna Karlsson och Mimmi Elg)
Men SHIT vad kul! Grattis! :bump::bump: Klart du måste ställa på WDS! :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka