Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har inte hänt något, det är bara det att valpen tror att hon är en kamel. Hon borde dricka cirka 2-3 dl/dygn men hon dricker cirka 7-8 dl, igår klämde hon i sig 1 liter på 8 timmar och nu är jag skiträdd att det ska visa sig att det är något allvarligt fel på henne.

Håller tummarna att det inte är ngt!

Det har inte hänt något, det är bara det att valpen tror att hon är en kamel. Hon borde dricka cirka 2-3 dl/dygn men hon dricker cirka 7-8 dl, igår klämde hon i sig 1 liter på 8 timmar och nu är jag skiträdd att det ska visa sig att det är något allvarligt fel på henne.

Fy vad jobbigt :( Håller tummarna för att det inte är något!

Så fick jag idag bevisat för mig att Aysus stoppkommando fungerar även när harar leker på en stor grusplan ca 50 meter från henne. Hon var visserligen kopplad, men kopplet blev aldrig ens sträckt :love: Lite annat mot när hon förra sommaren höll på att dra omkull mig bara hon såg en stillasittande hare på galet långt avstånd. Känns verkligen som om all träning börjar ge resultat.

Men fy :( Hoppas ni fick veterinärtid snabbt och att de hittar något lättåtgärdat fel. Känns ju inte bra om hon plötsligt börjat dricka massor.

Ibland undrar jag om grabben här hemma är döv när man upprepar samma sak om och om igen och det går inte igenom hans skalle, eller när man får en "ööh jaha?"-blick tillbaka. Särskilt jobbigt är det när folk ska jämföra hur långt jag har kommit med min lundehund i jämförelse med brorsans schäfervalp (ja just det, dom två raserna kan ju jämföras... :meh:) eller sin egna hund. "Va? Är han inte rumsren ännu det borde väl en hund vara när de är halva hans ålder? Det var min hund"

Men sen så helt plötsligt släpper det och han gör jättestora framsteg. Han är gott som helt rumsren nu, vilket är en jättestor grej för mig (och för en lundehundsägare).:banana: Även inkallningen går framåt, han är van vid sin nya sele, låter kattlådan vara, och börjar lära sig vad ordet "tyst!" innebär, och detta på endast en två veckors tid! Under tiden fattar inte folk omkring mig varför jag är så stolt och nöjd över grabbens små framsteg som är stora för mig, men det kanske är en speciell "lundehundsägargrej".

Tack för all tummhållning! Både blod- och urinprov var bra, det enda som inte var helt tipp topp var att det fanns protein i urinprovet så de skulle analysera det ytterligare för att se att det inte är njurarna som läcker protein (får svar nästa vecka). Känner mig lättad, de två senaste dagarna har jag googlat loss på "hund dricker mycket", varvat upp mig och i princip räknat med att valpen är döende. :o:banghead:

Skrutthunden var iaf jätteduktig hos veterinären, och ikväll när de sköt en massa raketer en bit härifrån gick hon ut på balkongen för att undersöka vad det var för spännande ljud, ingen rädsla där inte. :bump:

Vad jag tycker det är väldigt många långhåriga eller på annat sätt pälsiga hundar som är superfina kortklippta eller nedrakade. Exempelvis schapendoes, bearded collie och bichonraserna. För att inte nämna pudel. Jag är ingen pälspysslare och skulle tycka att det var jobbigt även att hålla en hund nerklippt, om ni förstår hur jag menar. Skulle heller inte gilla att den hade olika utseenden. Men det kanske skulle vara värt det, jag tror att jag skulle passa rätt bra med schapendoes egentligen. *fundera*

Dessa pälsar. Har alltså sheltie nu, och klipper typ tovor när de uppstår, gör inte så mycket annat... :o :p Jo, jag försöker hålla benen och magen någotsånär klippta av praktiska skäl. Utställningspäls på sheltie är inte min grej, synd, eftersom jag kan tycka att det är kul med lite utställning då och då. Varför anses det snyggt med så väldigt mycket päls?

Har welsh corgi pembroke mindre höftproblem än cardigan? För visst minns jag rätt att det förekommer en del HD-problem?

Ibland undrar man om folk är på riktigt.. Jag var på väg in från våran promenad och då passade ena hunden på att kissa på gräsmattan utanför huset. Direkt är det en man på 50+, dvs mer än dubbelt så gammal som mig själv ;), som kommer och skriker åt mig i 10 minuter att jag är totalt jävla dum i huvudet och en jävla idiot. Jag stod bara där helt paff, kom inte på nått o säga. Sen skulle han minsann ha mitt lägenhetsnummer och anmäla mig till styrelsen också. Min pojkvän stod i fönstret och såg allt ihop så han ringde mig och frågade vad som hände, om gubben var hotfull, om han skulle komma ner osv. Så då vaknade jag till liv och pinnade in rätt fort. Ibland sörjer jag för att min hund har fått tillbaka tilliten för män ;)

Ibland undrar man om folk är på riktigt.. Jag var på väg in från våran promenad och då passade ena hunden på att kissa på gräsmattan utanför huset. Direkt är det en man på 50+, dvs mer än dubbelt så gammal som mig själv ;), som kommer och skriker åt mig i 10 minuter att jag är totalt jävla dum i huvudet och en jävla idiot. Jag stod bara där helt paff, kom inte på nått o säga. Sen skulle han minsann ha mitt lägenhetsnummer och anmäla mig till styrelsen också. Min pojkvän stod i fönstret och såg allt ihop så han ringde mig och frågade vad som hände, om gubben var hotfull, om han skulle komma ner osv. Så då vaknade jag till liv och pinnade in rätt fort. Ibland sörjer jag för att min hund har fått tillbaka tilliten för män ;)
Åh, jag känner igen det där. Min 5 månaders tik (som för övrigt är rumsren) men som fortfarande är snabb och utför sina behov "utan förvarning" när hon kommer ut. Händer ofta (8/10) att hon bums sätter sig på gräsplätten eller plattorna utanför porten och tanten som bor strax ovanför är bra duktig på att springa ut och gapa och skrika.

Nä, det kanske inte är så trevligt men VAD ska jag göra? Dra i valpen? Skrika åt henne?
Nog för att hon är liten men det är inte så lätt att bära en valp på 15 kilo ut ifrån området. (Vi bor i mitten). :rofl:

Åh, jag känner igen det där. Min 5 månaders tik (som för övrigt är rumsren) men som fortfarande är snabb och utför sina behov "utan förvarning" när hon kommer ut. Händer ofta (8/10) att hon bums sätter sig på gräsplätten eller plattorna utanför porten och tanten som bor strax ovanför är bra duktig på att springa ut och gapa och skrika.

Nä, det kanske inte är så trevligt men VAD ska jag göra? Dra i valpen? Skrika åt henne?
Nog för att hon är liten men det är inte så lätt att bära en valp på 15 kilo ut ifrån området. (Vi bor i mitten). :rofl:
Exakt! Jag RASTAR inte mina hundar på gården, men jag måste ju kunna få gå ut från lägenheten och ta mig till ett ställe där jag ska rasta dom. Om mina hundar råkar kissa på vägen dit, so what? Nej, jag tänker inte straffa mina hundar för att dom kissar, och nej jag orkar inte bära mina hundar 19+34 kg ;) Jag plockar självklart alltid upp efter mina hundar om dom skulle bajsa på gården och jag går inte vid sandlådan och runt om där barnen leker.

Exakt! Jag RASTAR inte mina hundar på gården, men jag måste ju kunna få gå ut från lägenheten och ta mig till ett ställe där jag ska rasta dom. Om mina hundar råkar kissa på vägen dit, so what? Nej, jag tänker inte straffa mina hundar för att dom kissar, och nej jag orkar inte bära mina hundar 19+34 kg ;) Jag plockar självklart alltid upp efter mina hundar om dom skulle bajsa på gården och jag går inte vid sandlådan och runt om där barnen leker.
Nä men precis. Det är inte så att man medveten går ut för att rasta hundarna i bostadsområdet. Givetvis tar man upp efter hunden om nummer 2 har gjorts men inte tänker jag ställa mig och skrubba gräsmattan med ättika för att hon råkar kissa. :cautious:

Nä men precis. Det är inte så att man medveten går ut för att rasta hundarna i bostadsområdet. Givetvis tar man upp efter hunden om nummer 2 har gjorts men inte tänker jag ställa mig och skrubba gräsmattan med ättika för att hon råkar kissa. :cautious:
Du måste vara jävligt dum i huvudet du med ;)

Vår hundvakt har gjort starka intryck på valpen. Hon satt och skrek en kvart efter att han lämnat dom. :p
Hundarna är lika nöjda varje gång efter att dom varit hos honom. Valpen ligger och snarkar än, haha. :rofl:

Åh, Ladda är så jäkla jobbig just nu :banghead: Samtidigt är det ju inte hennes fel, men det är onekligen lite irriterande när hon är supermammig, ska gräva ner alla saker hon hittar, går och piper om inte jag är där, mer än gärna låter valpen gå och buffa henne under magen osv osv...
SÅÅ hormonstinn och tillfälligt döv, så vi tränar inte så mycket just nu.. Det vi tränar får vi köra i supersuperkorta pass, och då går det faktiskt riktigt bra men..

Hon borde börja löpa när som, hon löpte i oktober senast. Kan det inte bara komma igång så det går över snart? :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka