Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men lille Ru då! Det var väl dumt. :( Håller tummarna idag!

Tack för tummen, kanske den hjälpte lite för veterinären trodde faktiskt det "bara" var något muskulärt (han var väldigt spänd i lårmuskeln och reagerade vid palpation trots att han fått lugnande) och tyckte vi kunde prova behandla det och röntga senare om problemet kvarstår. Så det var skönt! En veckas Rimadylkur nu så får vi ta en ny bedömning sen.

Och MH:t har jag avbokat, surt för det är så sällan det ordnas häromkring. Men vad kan man, det kommer väl fler chanser! Huvudsaken att han blir frisk igen.

Igår fick hundarna ta årets första bad! De var totalt överlyckliga och plaskade runt som om det inte fanns någon morgondag:D
Tyvärr resulterade det också i att Lex fick vattensvans igen, trots att vi var noga med att torka honom och hålla honom varm efteråt:(

Sen har vovvarna fått mycket barnträning de senaste veckorna, två små tjejer som vi bor granne med har blivit helt tokförälskade i dem. Speciellt i Hamlet som är väldigt lugn och snäll, och Lex verkar de ha någon skräck blandad förtjusning till. De tycker det är lite läskigt när han hoppar men sen när de klappat honom skryter de lite för varandra, så söta:D

Jag brukade ge morgon och kväll, och de kunde skilja några timmar från dag till dag;)
Mina får ungefär en gång om dagen. Ibland får de skrovmål, ibland fastar de. Vid hård ansträngning snackar jag dem. Tidpunkt varierar mellan tidig morgon till sen kväll, allt beroende på hur arbete/träning ska läggas. Jag tycker inte om att ha fasta rutiner, det skapar förväntan och stress. Det enda som alltid gäller är att vi har en lugn gosestund ihop vid läggdags och uppgång.

Om någon vet en bra (och inte den dyraste ;)) återförsäljare i skåne med hemkörning eller nära malmö får ni gärna Pma mig! Nordic alltså.

Varit ute i solen i 3 timmar med hundarna. Nu är vi trötta. :p Att solen kan sluka sådan energi, galet!
Ciro råkade dessutom trampa på en humla så den sista halvtimmen satt hos mamma och tyckte synd om sig själv medans de andra hundarna for runt som yra höns. ;) Nu ligger han med huvudet på den och tycker så synd om sig själv.

En till fråga om färskfoder :D
Ger ni morgon och kväll? Alltid på samma tider eller kan det skilja sig någon timme +/-?

Morgon och kväll, ibland lunch också. Tiderna? De varierar! Jag ger mat när jag vaknat eller precis innan jag åker till jobbet, vilket kan bli mellan kl 5-11. Vanligast är nog ca kl 8, tror jag. Kvällsmaten ger jag mellan ca kl 15-19, lite beroende på när frukosten gavs, vad jag ger (barfar), hur mycket och när vi motionerat. När jag ger lunch så ger jag det efter långpromenaden som då blivit av mitt på dagen en dag då det blir väldigt långt mellan frukost och kvällsmat.

Nu har jag en liten terrierkorsning hemma hos mig, och den tidigare till synes väldigt mjuka filuren har visat upp en rejält kaxig sida också. Tydligen är jag hennes och ingen, framförallt inte fyrbent, har rätt att umgås med mig när hon är nära. (Hon fick snabbt veta att hon hade väldigt fel på den punkten, så nu är det lugnt). Blir en spännande helg det här!

Jag älskar kompostgaller. Hade det mellan terrierns bädd och min säng inatt för att kunna slappna av ordentligt och sova. Nu på morgonen blev det bara lite småmorr från terriern när jag tänkte låta henne komma upp i sängen, samt lite när hon hade kvar sin matskål en stund eftersom hon inte ville äta. Matte skickade med favoritbollen och favoritgosedjuret när jag hämtade terriern igår. De får hon inte ha om vi säger så ;) (de ligger kvar i bilen...)

Ute vill hundarna leka i alla fall och kommer finfint överens, så ja, vi får väl se om det kan bli helt lugnt inomhus också. Vill ju inte gärna leva med kompostgaller tvärs genom sovrummet hela tiden, men å andra sidan hade vi det så lääänge när vår lapphundsvän hade börjat komma hit och hälsa på. Då var det bara för att Aysu tyckte att lapphunden var läskig och lapphunden var lite väl upp i varv, men ja, så som det var i början hade jag aldrig trott att det skulle börja fungera och nu umgås de hur som helst utan problem, brottas i sängen och har sig.

Mycket stolt över mina grannar idag :up: Hund med förare är på väg till Nepal för att leta efter överlevande i rasmassorna efter jordskalven.

Jag har ju sett den där knasbollen sedan han var valp (det är en hund med humor kan vi lugnt säga :D) så det är lite svårt att tänka sig att han faktiskt blivit fullfjädrad räddningshund. Håller nu tummarna att jobbet går bra för dem och att de kommer hem helskinnade :)

Om några timmar åker jag iväg för att lämna lilla terriern hos matte. Åh vad jag önskar att jag visste hur jag vill göra med allt... Får se vad som sägs när jag träffar matte, sedan kommer nog en lång beslutsångest-tråd här i forumet i eftermiddag :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka