Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och så är vovve halt. Igen. Ifjol vid ungefär den här tiden började han halta på höger bak efter vila, och nu är det samma sak fast på vänster bak istället. Riktigt stel i bakkärran efter att han sovit. :( Ny röntgenundersökning på torsdag, det blir tredje gången han röntgas i sitt 1,5-åriga liv. MH:t på söndag kan jag väl lika bra avblåsa direkt, blir säkert en period med smärtstillande nu igen. Fan. Bara det inte hänt nåt i ryggen/höfterna... :(

@mazariin Usch vad tråkigt, aldrig kul med halt vovve:( Håller tummarna att det inte är något allvarligt fel!

Vi var ute och spårade idag, riktigt länge sedan senaste så hade inga direkta förväntningar. Överlag gick det bra både för Lex och Hamlet! Men Lex har fortfarande problem med att han blir alldeles för uppe i varv och för snabb i spåret så han tappar bort sig. Målet når vi alltid iallafall även om det blir lite omvägar :angel:
Hamlet spårar riktigt fint, men han blir lätt trött och tappar fokus och börjar då sväva ut från spåret mer och mer, men har framtidstro på honom när han landat lite mer i sig själv och inte flamsar runt så:)

Och så är vovve halt. Igen. Ifjol vid ungefär den här tiden började han halta på höger bak efter vila, och nu är det samma sak fast på vänster bak istället. Riktigt stel i bakkärran efter att han sovit. :( Ny röntgenundersökning på torsdag, det blir tredje gången han röntgas i sitt 1,5-åriga liv. MH:t på söndag kan jag väl lika bra avblåsa direkt, blir säkert en period med smärtstillande nu igen. Fan. Bara det inte hänt nåt i ryggen/höfterna... :(

Men fy, så tråkigt. :(

:(

Nej, vad tråkigt :(

Fick mail idag med lite mer info om hundmassörutbildningen jag ska gå snart. Otroligt spännande, samtidigt som jag börjar undra vad sjutton jag gett mig in på.

Och idag när jag träffade lilla hunden som jag ska ha på prov så blev hon superglad! Det blev litet pusskalas och det kändes så tråkigt att inte kunna plocka med henne hem på en gång :p

Men då :(

Idag blir det långpromenad för att senare åka till sbk och låta hundarna vara med på en kurs. Hund för alla. Tycker det är kul att kunna bidra lite och mina pojkar älskar alla andra. Valpen ska med få vara med. Men jag vill ha dem trötta till kvällen då dem e riktiga energiknippen.

Den 2:a maj e det dags för lydnadsklass 1 tävling igen. Jag måste dock träna lite mer än vad jag gjort på sistone så skärpning här.

Åker till Portugal imorgon för att volontärjobba på ett animal shelter i 10 dagar. Ska kastrera gatuhundar (och katter!).
Ska bli väldigt spännande, verkar vara ett bra och seriöst shelter i alla fall som använder donationspengarna till att utbilda barn och vuxna inom hund och hundhållning med mera för att försöka minska att folk släpper sina djur vind för våg. Det tycker jag är jättebra!

Åker till Portugal imorgon för att volontärjobba på ett animal shelter i 10 dagar. Ska kastrera gatuhundar (och katter!).
Ska bli väldigt spännande, verkar vara ett bra och seriöst shelter i alla fall som använder donationspengarna till att utbilda barn och vuxna inom hund och hundhållning med mera för att försöka minska att folk släpper sina djur vind för våg. Det tycker jag är jättebra!

Spännande! Om du får möjlighet att fotografera lite osv så skulle jag tycka det var jättekul med ett inlägg här på buke som berättar om läget där.

Wow, vad häftigt!
Jag håller med de andra, vore jätteintressant om du ville berätta om det efteråt! :)

Hm... Aysu dricker. Alltså. Vanligtvis dricker hon aldrig någonsin ur vattenskålen, möjligtvis efter rejäla långpromenader med mycket spring när det varit varmt. Hon drack en gång förra onsdagen, samma kväll som hon varit hos veterinären. Då var hon även lite dålig i magen. Tänkte att det kanske var någon biverkning av mediciner eller så. Igår drack hon och nu drack hon igen. Inte mycket, men ja, en klunk är fortfarande en klunk mer än vanligt för henne. Funderar på om det faktiskt har blivit så mycket varmare att hon börjat dricka pga det. Funderar på om jag ändrat något i maten och funderar på om hon åkt på UVI eller något. Nåja. Det visar sig kanske...

Men lille Ru då! Det var väl dumt. :( Håller tummarna idag!

Hm... Aysu dricker. Alltså. Vanligtvis dricker hon aldrig någonsin ur vattenskålen, möjligtvis efter rejäla långpromenader med mycket spring när det varit varmt. Hon drack en gång förra onsdagen, samma kväll som hon varit hos veterinären. Då var hon även lite dålig i magen. Tänkte att det kanske var någon biverkning av mediciner eller så. Igår drack hon och nu drack hon igen. Inte mycket, men ja, en klunk är fortfarande en klunk mer än vanligt för henne. Funderar på om det faktiskt har blivit så mycket varmare att hon börjat dricka pga det. Funderar på om jag ändrat något i maten och funderar på om hon åkt på UVI eller något. Nåja. Det visar sig kanske...
Om jag bara tittar till mig själv så är det extremt torrt i luften den här årstiden och när det dessutom blåser så förlorar man ännu mer vätska så jag skulle inte oroa mig så mycket över lite extra vatten. Men å andra sidan så har jag ett blötdjur här hemma, ibland tror jag att han bara doppar nosen i vattnet för att se hur långa vattenspår han kan göra... Eller hur blöt man kan göra matte när hon sitter vid bordet... :cautious:

En liten fråga till er som ger färskfoder.

Har en tik som väger 30kg, äter standart 13kg på ca 1,5 månad, räknat ut att då får hon i sig enligt måttabellen det hon "ska" ha (fri tillgång).

Om man hade gått över till exempelvis nordic, hur mycket ska hon ha då per dag? Vad kan det kosta i månaden då om man jämför att standart 13kg kostar 450?

Anledningen till att jag kanske vill byta till färskfoder är att det klart är bättre än torrt, också så att man kan ge henne på regelbundna tider istället för att hon äter lite när hon själv vill det. Ja, man kan ju ge torrfoder på speciella tider med men ja, ni förstår hur jag menar hoppas jag.

@Emuliiaa Man brukar räkna på att en hund äter ca 2% av sin vuxenvikt i färskfoder/dag :) Sedan är det ju individuellt, och man kan behöva ändra mängden foder beroende på vilket fodermärke man väljer, hur aktiv hunden är i sin träning för tillfället osv, precis som med torrfoder.

@Emuliiaa Man brukar räkna på att en hund äter ca 2% av sin vuxenvikt i färskfoder/dag :) Sedan är det ju individuellt, och man kan behöva ändra mängden foder beroende på vilket fodermärke man väljer, hur aktiv hunden är i sin träning för tillfället osv, precis som med torrfoder.

Vad ligger en 500g korv nordic på i pris? Vet du det? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka