Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är så glad över min långnäsa idag. Fint strålande väder, varmt. Långpromenad med två "hundmöten", många cyklister, många som var ute och promenerade. Det enda han jagade upp sig över var några vildkaniner som retsamt skuttade runt på en öppen gräsplan, men det tog inte många sekunder så var han nere på jorde igen. Inte ens en skällande hund bakom ett staket fick honom uppjagad och han höll sig snällt bredvid mig när en joggare passerade. Ibland behöver man lite uppmuntran när man varit hos tandläkaren och fått veta att man behöver dra ut två visdomständer...

Idag är en underbar dag! Solen skiner och det är galet varmt!

Började dagen med en shoppingrunda. Hittade vegetariskt godis, perfekt för dalmatinern som inte får äta kött. Köpte en kamp-/belöningsleksak, med handtag, expander och fårskinn. Även en väska att ha allting i när man åker och tränar fick hänga med hem. Me like!

Sen åkte jag iväg till en grusplan mellan en ridskola och en badplats och tränade lydnad för att få lite störningsträning. Och störning fick vi! Så även okoncentrerade hundar ;) men när dom väl koncentrerade sig var dom kanonduktiga!

Avslutade det med en promenad bland grönområdena och tiken fick springa lös och bada. Underbart med en hund som skiter i allt annat än mig. Dalmatinern fick gå kopplad och bara doppa tårna med tanke på operationssåret. Och för att han har en tendens till att älska alla oavsett harar, hundar eller människor

Så tröttsamt.. Har med mig mira för att prova halsband, när vi skulle in i en butik krockade vi i dörren med en annan som skulle ut, jag håller upp dörren så människan kan gå ut och mitt i allt ska hon klappa på miras huvud varav mira flyger iväg åt andra hållet. "Oj förlåt, jag visste inte att hon inte tyckte om det". EJ NEJ, man klappar inte bara andras hundar sådär!!

Asså min uppfödare har verkligen haft en riktig skit-vår. Först blev hon av med tre hundar på en vecka, en pga ålderdom och två pga att de fick babesiosis, den ena i det egna hemmet och den andra, Filimon's kullsyster, när hon varit hos sin nya ägare i Storbritannien i bara någon vecka. Sen fick jag precis reda på att igår var hon tvungen att avliva ytterligare en av hennes hundar, Filimons mamma. Fy fasiken alltså.

Nu var det dags igen. Ingen ponnysvans i år dock ;)
10250101_10152957019428666_6422073037223806460_n.jpg

11100773_10152957019563666_8307447048900762395_n.jpg

Så tröttsamt.. Har med mig mira för att prova halsband, när vi skulle in i en butik krockade vi i dörren med en annan som skulle ut, jag håller upp dörren så människan kan gå ut och mitt i allt ska hon klappa på miras huvud varav mira flyger iväg åt andra hållet. "Oj förlåt, jag visste inte att hon inte tyckte om det". EJ NEJ, man klappar inte bara andras hundar sådär!!

Människor alltså! Hen hade ju lika gärna kunnat förlora handen om det hade varit en annan hund.

Asså min uppfödare har verkligen haft en riktig skit-vår. Först blev hon av med tre hundar på en vecka, en pga ålderdom och två pga att de fick babesiosis, den ena i det egna hemmet och den andra, Filimon's kullsyster, när hon varit hos sin nya ägare i Storbritannien i bara någon vecka. Sen fick jag precis reda på att igår var hon tvungen att avliva ytterligare en av hennes hundar, Filimons mamma. Fy fasiken alltså.

Men fyfan rent ut sagt. :( Är Filimon importerad, eller finns babesiosis i Sverige??

Människor alltså! Hen hade ju lika gärna kunnat förlora handen om det hade varit en annan hund.

Men fyfan rent ut sagt. :( Är Filimon importerad, eller finns babesiosis i Sverige??
Han är import från Estland, kenneln finns i Tartu som ligger i princip i mitten av landet. Dem hade varit på Crufts i UK med sina hundar (och lämnat kullsystern till sin nya ägare i samma veva), så det är väl kanske inte omöjligt att hunden fick en fästing när dem var där och sen tog den med sig hem och blev sjuk. Vet inte om babesiosis finns naturligt i Estland, men det förekommer främst i länder utan någon ordentlig vinter, och där passar ju UK in ganska bra.

Fick veta nu precis att Filimon's mamma avlivades pga cancer... fy fan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka