Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men SHIT vad kul! Grattis! :bump::bump: Klart du måste ställa på WDS! :up:

Instämmer!
ina_dance5.gif

Tack så mycket! :bump::bump:

Har bokat tid på måndag för att fixa pass och rabiesvaccinationen, har även bokat boende.
Det enda som fattas nu är själva anmälan. :nailbiting::D

:banana::banana::banana:
Hur länge är anmälan öppen? Uppdatera oss hur det går! :D
Den går ut den 12 Maj, men ska sätta mig ner ikväll och se över det sista för att se över den ekonomiska biten. Inga flyg finns som tar hund (allt är fullbokat) så det blir endera att vi bilar ner eller kränger iväg henne med en annan som ska bila och själva tar flyget.

Hade helst velat bila ner och samåka med någon för att få ner kostnaderna. Men det verkar svårt då de flesta redan löst den biten. :p

Senast ändrad:
Hoppsan. Blev vist en hund anmäld till Schäferslaget.
En del har verkligen övertalningsförmåga. Är redan nervös fast jag bara ska hålla i filmkameran:crazy:

Nu ikväll har vi kollat på vildkaniner på 10 meters håll med slakt koppel, inte en utan TVÅ gånger. Första gången var han fortfarande rätt i gasen och gjorde små jämfota-skutt, dock utan att dra. Andra gången var han mer intresserad av att nosa i gräset och stod lugnt och avslappnat medan kaninerna satt och kollade på oss och sen skuttade iväg. Det går bättre och bättre.

Inte för att nån egentligen är intresserad, men här kommer det en liten videosnutt från dagens träning. slutet av utgång + upptag från två hämt, på ca 550 och 350 meter vardera. Jag står alltså över en halv km bort och ser knappt nånting, visslar enstaka kommandon när jag ser riktningen på djuren. Och han tar varenda kommando, men jobbar även sjukt fint på egen hand :love: Filmat av den som ställer ut fåren åt oss.

Inte för att nån egentligen är intresserad, men här kommer det en liten videosnutt från dagens träning. slutet av utgång + upptag från två hämt, på ca 550 och 350 meter vardera. Jag står alltså över en halv km bort och ser knappt nånting, visslar enstaka kommandon när jag ser riktningen på djuren. Och han tar varenda kommando, men jobbar även sjukt fint på egen hand :love: Filmat av den som ställer ut fåren åt oss.
Är det filmarens hund som smyger med också? :D Det är spännande att titta på även om jag antagligen inte uppfattar de där finaste detaljerna.

Så ballt!
Och säkert en dum fråga, men hur vet han liksom vart fåren ska när han jobbar på egen hand? :p

De har en jäkligt effektiv inbygd kompass, balans, som hjälper dem att ta hem djuren i rätt riktning. En förutsättning för att de ska kunna samla stora flockar på stora avstånd.

Vissa blir lite förvirrade i början men de lär sig snabbt.

De har en jäkligt effektiv inbygd kompass, balans, som hjälper dem att ta hem djuren i rätt riktning. En förutsättning för att de ska kunna samla stora flockar på stora avstånd.

Vissa blir lite förvirrade i början men de lär sig snabbt.

Men hur vet dom vart djuren ska? T ex när man flyttar dem från en fålla till en annan, hur vet hunden att djuren ska till just den fållan liksom? Eller det kanske föraren styr då?
Men när de "hämtar hem" så för hunden djuren mot föraren? :)

Och här sitter vi och funderar redan på att dra tillbaka vår anmälan.
Anledningen är att vovve inte vill tillräckligt. Skydd och spår sitter som en smäck...bara gå ut och hämta poängen. Men lydnaden.....apporteringarna är jättefina med endast några små detaljer att rätta till men inget som ger några större poängavdrag. Men resten. Vovven tycker lydnadsdelen är sååååå trååååkig. Egentligen KAN hunden allt men det är en humf....egensinnig hund. Är det en dag när viljan finns där blir det poäng på 90+. Annars kan det bli ensiffrigt :angel:
Har nyss ändrat mycket i träningen och det funkar väldigt bra. Det är på rätt väg. Men två veckor är för kort tid. Om inget mirakel sker. Tror inte de tillåter oss att köra ett halvt lydnadsprogram :D Bättre att sikta på ny tävling längre fram och inte pressa för hårt. Detta var ju egentligen inget vi alls hade i tanken från början så det gör inte så mycket även om 3:an hade varit väldigt kul att få :)

Om man skickar på ett hämt och inte ger kommandon så tar hunden alltid fåren till föraren. Det är en väldigt stark instinkt hoa de allra flesta bcs.

När vi går med ett för hunden otydlig mål så behövs det lite styrning. Jag har ett kommando som i princip betyder "ta fåren rakt fram", då styr hunden upp flocken i en någorlunda rak linje framåt (som på tävlingsfilmen där han driver dem på tvären över fältet). Hemma lär de sig fort vart grindar och dörrar är, och man behöver styra betydligt mindre. På tävling där linjerna är poängsättande så styr man en del även i en rak drivning.

Det tyckte jag var så häftigt när jag testade valla, att hundarna automatiskt tog fåren till föraren.

Och här hemma är Stoja då fiiin för tillfället! :D hon utvecklas massor nu, i kombination med massa träning och mer aktivering än vanligt är hon lugn, trevlig och klarar hundmöten fint. Vad på en äng och körde lydnad idag. När Sigge tränade låg hon lös och tyst bredvid och när några hundkompisar närmade sig (som hon lekt med 30 min tidigare) la jag en plats och hon både låg fint, tog belöning och frisignal men väntade på specifikt varsågod innan hon fick springa och leka :banana:

Så var första dagen på hundmassörutbildningen avklarad. Jag är trött. Aysu är galet trött efter alla nya intryck.

Kan konstatera att jag utan tvekan haft nytta av alla besök och alla samtal hos fysioterapeuten (och såklart allt jag gjort hemma med hundarna). Nu kände vi inte igenom hela hundarna, det hann vi inte med, men Aysu var i löjligt bra skick, sådär så att jag först frågade läraren om min hund var bra eller om jag var dålig för att jag inte hittade direkt något på henne :p Kände på flera andra kursdeltagares hundar också och hittade en hel del olika grejer, så jag kan utan tvekan hitta sådant i hundarna. Mest teori idag ändå och oj vad jag har antecknat.. Lär bli massor av sådant i helgen, får ta och renskriva nästa vecka.

Imorgon är det dags för andra dagen. Det kommer nog bli ännu mer spännande :D

Så var första dagen på hundmassörutbildningen avklarad. Jag är trött. Aysu är galet trött efter alla nya intryck.

Kan konstatera att jag utan tvekan haft nytta av alla besök och alla samtal hos fysioterapeuten (och såklart allt jag gjort hemma med hundarna). Nu kände vi inte igenom hela hundarna, det hann vi inte med, men Aysu var i löjligt bra skick, sådär så att jag först frågade läraren om min hund var bra eller om jag var dålig för att jag inte hittade direkt något på henne :p Kände på flera andra kursdeltagares hundar också och hittade en hel del olika grejer, så jag kan utan tvekan hitta sådant i hundarna. Mest teori idag ändå och oj vad jag har antecknat.. Lär bli massor av sådant i helgen, får ta och renskriva nästa vecka.

Imorgon är det dags för andra dagen. Det kommer nog bli ännu mer spännande :D
Låter hur kul som helst! Lite avis :D

Jag hatar alla :devil: idiotiska hundägare som inte har någon koll på sin (aggressiva) hund. Men visst, givetvis är det viktigare att prata i mobilen än att hindra sin hund från att äta upp två små "pälsbollar"...
Såklart möter man en sån person när man redan har en skitdag från helvetet, det slutade med att jag gick och lipade på långpromenaden. :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka