Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Satte nästan precis hjärtat i halsgropen.
Att stöta på hundar här är inte ovanligt. Men att stöta på en lös och dessutom aggressiv dobermann på våran gångbana har jag aldrig någonsin varit med om! Ciro och jag var på väg hem och helt plötsligt så bara flyger den på Ciro från sidan (Jag hann inte ens se den!). Stackars Ciro gjorde INGENTING mer än röt tillbaka och TACK och LOV dyker ägaren upp och tar tag i hunden. "Nu dör han" tänkte jag men som tur är hände det inget mer än att han fick ett litet sår på nosryggen. :(

Fy vad obehagligt :(
Dobbisar är ju sjujäkla snabna dessutom

@AraSlei och @squarepants Som jag fattat det var hennes ödem ganska kraftigt, hon fick myycket vätska. Veterinär avrådde från att låta henne jaga under medicinering och det var inte heller något min pappa ville. Han ville inte riskera att hon skulle få ett anfall i skogen. Några av hans jaktkompisar tyckte som ni, att hon skulle få jaga så länge hon höll, men pappa skulle inte klara av det. Därför provade vi att ta ner henne till mig, se om ett miljöombyte kunde lyfta hennes humör. Tyvärr verkar det ha haft motsatt verkan. :( Så att omplacera henne till en annan jägare känns inte aktuellt.

Verkligen synd @GardenAngel. Då är nog avlivning det mest humana.
Men hur har hon mått när det inte varit jaktsäsong? Det är ju ändå en stor del av året. Gått som eftersökshund? Kanske det skulle fungera nu med?

@squarepants Då har hon bara levt som sällskapshund och varit helt nöjd med det. Pappas hundar lever ett ganska aktivt liv med mycket skogspromenader och kärlek. Men sen ödemet kom har stora deppen kommit. Någon som pappa pratade med inom bassetklubben sa att de kunde bli väldigt låga av ett ödem. Det händer väl massor i kroppen. Vet inte hur sant det är dock, men på Fia verkar det ju stämma.

Min kille är värsta slyngeln just nu. Han har bomull fulla huvudet tror jag hur mycket jag än försöker göra mig rolig så är det pust o pina att vara ute och gå med honom. Går hyffsat när vi är själva, men när vi går med andra blir jag galen! Suck, är helt slut när jag kommer hem. Han är även ganska pipig inne och vill stå i fönstret och spana. Vars tog min lilla goa valp vägen :angel:

Gått en dragpromenad med Monster idag, knappt två km med ca 12 kg arbetsvikt i nya selen. Så nöjd! Blev egentligen lite väl mycket mtp att träningen legat nere ett tag, selen är oprovad och hunden är dåligt musklad - men det var så kul! Han tog några tvekande steg och kände på det, innan han la sig tillrätta i selen och började jobba med ett stort flin. Så otroligt skönt att kunna komma igång ordentligt med lite fysträning, äntligen! :D

Grattis oss... Lilla Tod halkade och skadade hasen, och har nu bandage och tio dagars strikt vila framför sig. Fraktur på fibula...

Vi som ska på valpläger i helgen :(

Känner mig lite uppriven och ledsen.

För några månader sedan (18 September) opererades min Boxer för en korsbandsskada, en TPLO.
Allting har gått fantastiskt bra, och veterinären å sjukgymnasten har aldrig sett en hund som läkt så bra och var så opåverkad bara 2 veckor efter operationen. Allting har verkligen gått superbra och hon är helt frisk och igång nu.

Men igår blev hon plötsligt halt, på de opererade benet, och är halt på precis samma sett som innan operationen.
Dvs hon har inga problem att röra sig men efteråt blir hon halt å hoppar på 3 ben, håller de uppe i luften.

Va sjutton kom detta ifrån? Den dagen gjorde vi ingenting speciell heller, gick en koppelpromenad och sen var det som innan operationen. Och det har varit lika dant idag.

så det blir till att ringa Blå stjärnan imorgon och fråga vad de tycker, men man blir så himla ledsen. :(

Ååååh, jag är världens tråkigast matte just nu, i världens tråkigaste väder. Det har varit herrejösseshalka de senaste dagarna, så hundarna har knappt gått en meter mer än vad nöden kräver och jag har varit trött och tröttare så de har knappt stimulerats något alls. Stackars pinnarna!

Ivan körde i alla fall ett pass uppletande inne i vardagsrummet i går (fan vad duktig han har blivit) medan Billy fick en längre promenad med husse.

Nu väntar vi på att kidsen ska bli klara i ridhuset, är det tomt där inom närmsta kvarten får hundarna springa av sig där ett tag. Alltid något! I morgon är det jag som plockar fram pilatesbollen och så får de balansträna lite.

Det här med dominans. Någon som är kunnig kring detta och även erfarenheter?
Hur länge kan denna rangordning pågå när en valp flyttat in?

@Migo, så synd! Hoppas verkligen att han läker snabbt och bra!

@Alfakrulls, håller tummarna för att veterinären trots allt hittar något lättåtgärdat, så att det blir ordning på allt snabbt och enkelt.

@Migo Usch vilken skit! Krya på sig lilla valpen!

@Askur Undrar också vad du menar med dominans. Om den vuxna hunden vaktar mycket eller beter sig illa mot valpen så ge den mer utrymme och sära eventuellt på dom om valpen inte förstår gränser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka