Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gör det!!!!!
Det måste vara den ovanligt milda vintern?!
Hoppas verkligen inte att fodertiken hänger på. Hon ska egentligen löpa före Mamma Mu och para henne ännu är inte vår plan utan i april.
Kanske jag kan hoppas på tidigare löp i sommar, så jag får höstvalpar istället för vintervalpar :D

Nä men dessa varma vintrar ger nog en knäpp i hormonerna, helt klart.

Haha ja jäklar vilka krav på hunden, lånhårig och döpas till Prins :rofl::rofl::rofl::rofl: skulle nog gissa på att den texten gick ut som massmail till schäfer uppfödare :D

Jag har svarat att vi är nog inte vad de söker, en förklaring och en lyckönskning i valpletandet.

Hanen till vår planerade kull ser liiite långhårig ut på bilder men han är normalpälsad, har bara något längre täckhår. Han har bara lämnat normalpälsade avkommor hittills. Vi undviker långhår i den mån vi kan.

Se till att hunden är fribesiktad och har en giltig försäkring :)

Ska den fribestikas även som vuxen? Var mer än vad jag visste. :)
Trodde uppfödaren sa att det inte behövdes men då ska jag höra mig för igen.
Teckar man inte ny försäkring i och med att den har norsk försäkring nu? :)

TUR att jag har buke :D

Alla hundar som byter hem ska besiktas max en vecka före flytt! :)

Jag har ingen aning om hur avtal osv funkar inom Norges organisation. Men hon kommer ju att behöva pass för att kunna resa tillbaka för att valpa, se till att ni får med ett för det ligger på ca tusenlappen att fixa pass och avmaskningen sen.
Över lag, se till att få med i kontrakt allt som rör resa i samband m parning och valpning ska bekostas av uppfödaren. Så ni slipper dyra överraskningar. Kolla också upp hur uppfödaren tänkt sig med transporter i samband m detta. Om ni ska sitta och köra eller om hen kommer och hämtar och lämnar.

Nu har vi kollat. Pass har hon tydligen, avmaskning måste jag nog fråga om igen för jag förstod nog inte riktigt norskan när hon svarade på det :o

Vid parning och valpfödsel möts vi vid gränsen sa hon, vilket känns bra tycker vi. :)

Nu har vi kollat. Pass har hon tydligen, avmaskning måste jag nog fråga om igen för jag förstod nog inte riktigt norskan när hon svarade på det :o

Vid parning och valpfödsel möts vi vid gränsen sa hon, vilket känns bra tycker vi. :)

Hon behöver ingen avmaskning för att resa in i Sverige bara när hon ska tillbaka till Norge. Då ska hon avmaskas hos veterinär som kommer att skriva in det i passet.
Det ska ske senast 5 dygn innan och tidigast 24 timmar innan inresa :)

Hon behöver ingen avmaskning för att resa in i Sverige bara när hon ska tillbaka till Norge. Då ska hon avmaskas hos veterinär som kommer att skriva in det i passet.
Det ska ske senast 5 dygn innan och tidigast 24 timmar innan inresa :)

Fick bekräftat exakt samma från ägaren nyss. Bra :D:up:

Är dock fortfarande lite orolig och fundersam över det här med besiktningen som uppfödaren menar inte behövs i Norge... som jag förstår det. Uppfödaren menar på att hon är friröntgad etc

Fick bekräftat exakt samma från ägaren nyss. Bra :D:up:

Är dock fortfarande lite orolig och fundersam över det här med besiktningen som uppfödaren menar inte behövs i Norge... som jag förstår det. Uppfödaren menar på att hon är friröntgad etc
En besiktning är ju rätt så enkel och snabb, typ kolla slemhinnor, tänder och öron, lyssna på hjärta och lungor samt kolla att den inte verkar ha ont nånstans. Brukar kosta runt 500:- att göra och tar inte lång tid. Om uppfödaren inte tycker att det är så viktigt hade jag nog erbjudit mig att stå för det, bara för att ha allting klart innan den byter hem. Tror att en besiktning är ett måste för att du ska kunna försäkra hunden också.

En besiktning är ju rätt så enkel och snabb, typ kolla slemhinnor, tänder och öron, lyssna på hjärta och lungor samt kolla att den inte verkar ha ont nånstans. Brukar kosta runt 500:- att göra och tar inte lång tid. Om uppfödaren inte tycker att det är så viktigt hade jag nog erbjudit mig att stå för det, bara för att ha allting klart innan den byter hem. Tror att en besiktning är ett måste för att du ska kunna försäkra hunden också.
Ska hunden svensk försäkras måste vet.bes vara svensk.

Försäkra kan du göra ändå. Det var inga problem att försäkra Lilla S när hon kom.
Men för egen del hade jag velat ha ett ok på papper ifall det blir en tvist.

Ja alltså jag själv skulle aldrig ta över en hund som inte är besiktad. Vill ju inte ha en sjuk hund.
Dessutom kommer försäkringsbolaget kräva detta och du får räkna med att försäkringen inte kommer täcka allt då hon försäkras i Sverige som vuxen.

Ska ringa till försäkringsbolagen och se mig för gällande alla typer av frågor om försäkringen. Vet ni några speciella frågor jag bör ta med mig så får ni mer än gärna komma med förslag:D

Pratat med några försäkringsbolag nu och det verkar inte vara några konstigheter att fixa avtal till en äldre hund. Ingen av de två bolagen jag talat med kräver besiktning vid köp av hund från Norge.

Så hur ska jag ställa mig till detta? Givetvis vill jag ha en frisk hund. Ska jag bara be ägaren att besiktiga henne mot att jag betalar?

Jobbigt att flytta enligt hundarna. :laugh:

AYyisQA.jpg

0rznkDw.jpg

Hunden skulle vara långhårig och heta Prins:meh:

Inte ett ljud om vilka mentala egenskaper som önskades.

Eftersom vi har det avelsmål som vi har är det totalt otänkbart att sälja ovaccinerat. En ovaccinerad hund kommer aldrig att få tävla, gå kurs eller släppas in på våra MH och kennelläger (för vi skyr ovaccinerade hundar som pesten eftersom vi avlar)
Sälja hundar vi inte kan följa är inte vår grej.
Låter som en framtida valpköpare hos kenneln som börjar på Ch....:devil::angel:

Pratat med några försäkringsbolag nu och det verkar inte vara några konstigheter att fixa avtal till en äldre hund. Ingen av de två bolagen jag talat med kräver besiktning vid köp av hund från Norge.

Så hur ska jag ställa mig till detta? Givetvis vill jag ha en frisk hund. Ska jag bara be ägaren att besiktiga henne mot att jag betalar?

Du ska ha henne på prov först va?
Ta då och åk och gör en egen besiktning, så får du vara med och höra allt själv. Upptäcks något så kan du ju tacka nej sen. Det är värt den slanten.
Vill du så kan jag PM bra veterinärstationer/kliniker i närområdet. Det finns en å annan jag INTE skulle åka till, bla en större i just Vänersborg (missade brutet knä på en valp :crazy:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 914
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar