Men blir smått galen då över lättfödda hundar. Min äldsta heelertik är så galet lättfödd att jag blir tokig snart, medan den andra är lätt hålla smal då hon är så mycket mer aktiv (och även är lös mycket mer = mer lydig). Förra gången Polly hade valpar så blev Mini skendräktig och gick upp i vikt då matte var osmart nog att hysta till henne lite extra ibland då jag fick lite dåligt samvete - hon kom lite i skymundan då. Bantade väck det rätt snart efter (men hade trots det några hekton i övervikt som sitter som berget). Denna gång Polly fick valpar så blev Mini skendräktig igen, men nu aktade jag mig och inget extra gavs - trots det gick hundskrället upp ett halvkilo i vikt så med dom 5 hekto för mycket redan tidigare så vägen hon nu 1 kg för mycket. Det är massor på en sån liten hund. Hon ska väga 5 kg, men väger nu 6 kg prick och ser ut som ett bowlingklot
Lite mindre motion har det blivit i sommar, men hon får så jäkla lite mat ändå att jag snart inte kan minska mer. Hon får 75 gram färskfoder per dag + lite kokt vitkål eller broccoli vilket inte hjälpt nu. Har gett Mush i sommar istället för att blanda själv, vilket gett mer fett maten - hon går upp av fett ja. Nu får hon magert spannmålsfritt torrfoder på morgonen och en Mushbulle (25 gram) + grönsaker på kvällen och det står tvärstill. Jag får fnatt snart då hon ser ut som ett bowlingklot och denna hund var det tänkt att jag skulle kastrera i höst, vilket är en omöjlighet nu - jag söver inte en överviktig hund som dessutom har lungproblem
Jag avskyr de så kallade veterinära bantningsfodren pga innehåll, men är det värt att prova en tid ? RC är väl den som ser bäst ur innehållsmässigt och jag kan ta att hon skräpar ur lite utseendemässigt i päls mm en period bara hon går ner i vikt.