Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två pass nere på klubben har det blivit idag. Benji är ju helt slutkörd efter ett och då får han ändå inte köra mer än att springa bana kanske tre gånger.

Tinja har en helt annan uthållighet. Sammanlagt 4 timmar på klubben idag och hon briljerar ju. Fokus hela tiden (eller tja, vi tar ju pauser mellan momenten) och härligt drag i henne. Hon tycker det är SÅ roligt med Agility!

Snart så. Nästa månad, då kan vi minsann börja tävla!

I dag undrade en äldre herre om min jycke är en airedalepudel. Sen sa han att han känt en airedalepudel som var en riktig tuffing. Den stack efter björnvittring. Riktigt så tuff är nog inte min, sa jag. Det hela var väldigt rart och förgyllde min eftermiddag.

Nu jäklar!
Efter att ha vänt ut och in på alla gömmor och letat fram var enda typ av gallersektion vi hade plus en grind fick vi ihop 12 kvadrat hundgård. Fick nyttja husväggen för att få ut så mycket yta som möjligt. Vackert blev inte bygget. Men stabilt nog. Tyvärr kom regn och mörker så vi får fortsätta i morgon med att få upp solskydd på ena sidan så det alltid finns skugga. Sen kan Calibra och syrran vara ute i finvädret igen.
Nu är det 190 högt så ska hon över detta får hon dricka red bull :devil:

14054901_1278512865494477_8608269623921718728_n_zpsuwtb3ran.jpg

På torsdag kommer tiken som vi ska para och vi fick plats på vårat hundpensionat för Lilla S som får åka på SPA en vecka :)

@Tonto när Sigge gjorde sin allergiutredning fanns hypoallergenic i två varianter vill jag minnas, den ena fetare. Nu är ju det ett gäng år sen (anallergenic fanns inte då), men vet du vilken han äter isf? Tänker att det fetare både kan vara smakligare och krävas mindre av.
Min hund fick också äta allergifoder en evighet mellan varje provokation, men vi körde en råvara i taget.

Kursstart idag! :) Fritt följ med koncentration och bakdelskontroll, samt apportering, stod på schemat. Lillfia skötte sig riktigt bra, kan konstatera att hon i alla fall gjort stora framsteg sen förra året (då vi gick samma kurs). Men sticka och självbelöna sig kan hon visst göra fortfarande (det som var så länge sen :() Positivt dock att instruktören fick se det, nu har vi en plan så får vi se närmsta veckorna om det funkar.

Ungefär såhär känner jag mig just nu: :arghh::turd:

Vi står och stampar på samma ställe, jycken blir varken bättre eller sämre. Eller, tja, det varierar från dag till dag det där. Nu senast ikväll mötte vi ett helfestligt par som var ute och smög i buskarna :up: En dobermann som typ hatar Riley och en dvärgpinscher. De hatar iofs alla hundar. Det blev ordentligt livat och jag. orkar. snart. inte. mer.

Vi kämpar på ständigt men det här suger musten ur mig. I morgon ska vi träffa den här collie-snubben som jag varit i kontakt med förut, han tyckte vi kunde ta med Riley's "trigger" nr. 1; Lillebror (han reagerar mest/starkast när Lillebror är med och reagerar/det Lillebror gör är att han är lite osäker på en del saker + spökålder). Jag tror jag ska gå med skyddsdräkt imorgon, eller helst försvinna för det är så pinsamt. Jag känner mig urusel och värdelös.

Nej, nu ska jag typ deppa för mig själv och sen går vi väl på det imorgon igen...

Vi står och stampar på samma ställe, jycken blir varken bättre eller sämre. Eller, tja, det varierar från dag till dag det där. Nu senast ikväll mötte vi ett helfestligt par som var ute och smög i buskarna :up: En dobermann som typ hatar Riley och en dvärgpinscher. De hatar iofs alla hundar. Det blev ordentligt livat och jag. orkar. snart. inte. mer.

Vi kämpar på ständigt men det här suger musten ur mig. I morgon ska vi träffa den här collie-snubben som jag varit i kontakt förut, han tyckte vi kunde ta med Riley's "trigger" nr. 1; Lillebror (han reagerar mest/starkast när Lillebror är med och reagerar). Jag tror jag ska gå med skyddsdräkt imorgon, eller helst försvinna för det är så pinsamt. Jag känner mig urusel och värdelös.

Nej, nu ska jag typ deppa för mig själv och sen går vi väl på det imorgon igen...
Två steg framåt, ett steg tillbaka... Det var väl inte länge sen du skrev att han gjort stora framsteg?
Ett framsteg betyder ju (tyvärr) inte att allt är löst så visst kommer bakslag som gör att det känns hopplöst även om det i längden blivit bättre.

Två steg framåt, ett steg tillbaka... Det var väl inte länge sen du skrev att han gjort stora framsteg?
Ett framsteg betyder ju (tyvärr) inte att allt är löst så visst kommer bakslag som gör att det känns hopplöst även om det i längden blivit bättre.

Visst är det så. Han har gjort framsteg men just idag var det som om vi åkt flera månader bak i tiden. Tyvärr är det väl också så att man har en tendens att haka upp sig på det negativa, trots att jag försöker vara positiv. Någon dag kanske det blir bättre, jag får hoppas på det i alla fall.

Vi kämpar på ständigt men det här suger musten ur mig. I morgon ska vi träffa den här collie-snubben som jag varit i kontakt med förut, han tyckte vi kunde ta med Riley's "trigger" nr. 1; Lillebror (han reagerar mest/starkast när Lillebror är med och reagerar/det Lillebror gör är att han är lite osäker på en del saker + spökålder). Jag tror jag ska gå med skyddsdräkt imorgon, eller helst försvinna för det är så pinsamt. Jag känner mig urusel och värdelös.

Är det hundmöten ni har problem med? Hur gammal är han?

Mötte flera hundar när jag kvällsrastade dårarna. Det brukar ju kunna bli lite livat, men idag blev det hur fint som helst :D Gladast blev jag av mötet med en ung kille som hade någon amstaffliknande hund. Han hade sådan sele som har kopplet fäst fram på bogen och under hela tiden som vi var hyfsat nära varandra på vägen så jobbade han med att ha fin kontakt med sin hund, gav godis som belöning (vilket hunden såg ut att uppskatta mycket) och tja.. mina hundar var lugna och jag fick se någon som tränar på trevligt sätt även med sin "amstaff". (de flesta unga killar med amstaffkorsningar här verkar annars ha tittat lite väl mycket på Cesar Milan :grin: )

Är det hundmöten ni har problem med? Hur gammal är han?

Vi har problem med lite allt möjligt ungefär. Han är väl en aningen reaktiv och reagerar på saker han tycker är "fel", typ att en moped är helt ok på bilväg men inte på cykelbanan. Allt sådant han inte tycker är korrekt helt enkelt. Det kan vara en cykel som vinglade för mycket osv. Efter det stressar han oftast upp sig och har tidigare bara gått upp i varv ännu mer, nu kan han i alla fall komma "tillbaka".

Han blir 2 år om ca en månad.

Heja dig! Ni kommer klara det:heart

• Gilla
Reactions: Nux
Vi har problem med lite allt möjligt ungefär. Han är väl en aningen reaktiv och reagerar på saker han tycker är "fel", typ att en moped är helt ok på bilväg men inte på cykelbanan. Allt sådant han inte tycker är korrekt helt enkelt. Det kan vara en cykel som vinglade för mycket osv. Efter det stressar han oftast upp sig och har tidigare bara gått upp i varv ännu mer, nu kan han i alla fall komma "tillbaka".

Han blir 2 år om ca en månad.

Aha. Då är det förstås svårt att förutse. Inte alltid lätt att veta vad som är korrekt enligt honom, kan jag tänka. Vad bra ändå att han går ner i varv, det är ju ett jättestort framsteg.

Min är mer konsekvent i sina reaktioner och därför är det ju lättare att träna. Han har dessutom alltid kunnat varva ner fort och är inte rädd eller osäker utan mest överentusiastisk och utan impulskontroll.

Kämpa på med din. Han är vacker som en dag och ibland behöver man bara få bryta ihop.

Aha. Då är det förstås svårt att förutse. Inte alltid lätt att veta vad som är korrekt enligt honom, kan jag tänka. Vad bra ändå att han går ner i varv, det är ju ett jättestort framsteg.

Min är mer konsekvent i sina reaktioner och därför är det ju lättare att träna. Han har dessutom alltid kunnat varva ner fort och är inte rädd eller osäker utan mest överentusiastisk och utan impulskontroll.

Kämpa på med din. Han är vacker som en dag och ibland behöver man bara få bryta ihop.

Oftast spänner han sig innan så man kan förutse en del, och oftast går det att få med honom på annat, men det beror på hur han mår/hur nära triggen är. Häromdagen gick vi t.ex med långt koppel och från ingenstans kom en cykel i hög hastighet som ven förbi, jag han varken se/höra/reagera, då sa han ingenting och idag var det en helt annan melodi. Han är allt annat än konsekvent.

Upplever honom som varken rädd eller osäker, han är rätt tuff och självständig och har alltid varit det. När han drar igång på sina saker låter han snarare förbannad.

Meeeen han är inte bara pest och pina. Han är smart och lär sig snabbt. Trots allting är han snäll och lätthanterlig, är egentligen en liten mysfabror.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
198
· Visningar
9 563
Senast: Tajger
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka