Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Påmind mig om att aldrig mer sälja /lämna ut en hund med avelsrätt till en familjemedlem!!
I dag ringde ägaren till tiken vi ska para...vi har väntat i snart en månad på att hennes löp ska börja.
Jodå...i dag började löpet, YES!!!
MEN...då har de bokat en resa utomlands och en veckas pensionat till hunden :arghh:
Jag höll bannimej på att få hjärnblödning!
De ursäktade sig med att de hade trott att hon skulle ha löpt klart och vara parad inför resan.
Kan ju vara liiiiite bra att disskutera detta med oss innan.
Kräva att de ska avboka känns som bäddat för familjebråk så det vill vi inte. Ta hem henne har vi inte plats för just nu eftersom hanen har sista platsen här hemma och hundgårdsbygget är inte klart.
Lösningen får bli att vi får sätta en av våra hundar på det där pensionatet så vi kan ta hem tiken.
Hade det inte varit familj hade de fått lösa det bäst hur de ville. Tiken ska vara tillgänglig för oss enligt avtalet. Man kan ju knappast begära att pensionatet ska ha oss med hane rännande hos dem flera ggr i veckan för en parning. Tror inte de skulle gå med på det :meh:
Men vilket bök - jag hoppas er hund får stå på pensionatet för deras betalning !

Men vilket bök - jag hoppas er hund får stå på pensionatet för deras betalning !
Ja de betalar.
Vi har också sagt att vi vill ha pensionatet vi brukar använda, hos en uppfödarkollega i närheten som också är den fyso vi använder vid behov. Så de ska försöka boka om pensionatet i dag. Isf får Lilla S åka dit eftersom hon ändå har behandlingstider.
Bestämde också att det är lika bra tiken blir kvar här löpet ut, hon har så jäkla långa löp bara. Men bättre det än att flaxa med henne fram och tillbaka.
När de kommer hem får de ta hem Mamma Mu till sig ist så vi kan ta hem Lilla S från pensionatet.
Jäkla meck...

Blev ett spår på åkern igår: 100 m, 90 graders vinkel till vänster, 100 m, 90 graders vinkel till vänster, 100 m, slutpinne. Låg två pinnar ute i spåret och liggtiden blev ca 80 min. Det var väldigt blött i gräset efter nattens regn när jag la spåret och under tiden det låg torkade det upp vilket nog gjorde det lite svårare. Men det var bra för henne som har lite bråttom och slarvar för hon spårade lugn och noggrant. Riktigt roligt att se henne! Alla pinnar markerade och belöningen i slutet blev korv :D Duktig galenpanna!

Utöver spåret var hon med ut på liten promenad när husse red unghästen och jag gick med barnen. På kvällen blev det en lite tur i skogen där vi åt kvällsmat med barnen :)

Undrar vad jag gav labben att äta igår, hans mage skriiiker :nailbiting:

Blev sugen på att lägga ett personspår åt honom, undrar om jag orkar ta mig i kragen och verkligen göra det? Och hur ska jag i så fall lägga upp det, han har gått spår en gång för tre år sen, typ.

Å där tog sig Calibra över stängslet igen. Valde hon det låga stället?
Nej!
Hon klättrade ut i det hörnet som hon brukade....där vi byggt upp som högst.

Ger upp. Vill inte riskera att hon skadar sig vid nerhoppet så nu får de inte vara ute mer än för rastning/promenader/lek/ träning. Synd på sånna här fina dagar att de inte kan få vara ute hela dagarna. De stora går ju lösa på tomten men det går ju inte med de små.

Aphund!

Ger ni honom ett helt foder när ni provar? Inte en råvara i taget!? Så gjorde inte vi, det låter som ett besvärligt sätt att faktiskt kolla vad hunden inte tål?

Det är rådet vi fått från vet. Men ja, det känns jäkligt besvärligt.

Vi har fått tid den 6e oktober på hudmottagningen på djurakuten. De rekommenderade att vi provar anallergic från RC tills vi kan komma dit då hundarna som ätit hypoallegenic brukar gilla det bättre.

Det är rådet vi fått från vet. Men ja, det känns jäkligt besvärligt.

Vi har fått tid den 6e oktober på hudmottagningen på djurakuten. De rekommenderade att vi provat anallergic från RC tills vi kan komma dit då hundarna som ätit hypoallegenic brukar gilla det bättre.

OK, ja det låter (i mina öron!) som en jättestor omväg, att prova typ 10-15 saker samtidigt ihopslaget i ett foder. Det räcker ju med att hunden inte tål bara en enda av dessa för att han ska reagera. Dessutom har jag för mig att det är lätt att utveckla nya allergier om han får i sig något han tålt tidigare samtidigt som han reagerar på något han inte tål - det kan dock vara fel, minnet är inte det bästa!

Vad vi gjorde var alltså eliminitionsdiet, och sen provade vi en ingrediens i taget från det foder vi hoppades på att han skulle kunna äta. Först när han inte reagerat på någon av ingredienserna fick han fodret. (Vi gick inte vidare från det, utan han fick det fodret - och ingredienserna i olika former - resten av livet. Om man vill kan man ju fortsätta prova saker man hoppas hunden ska tåla.)

Men bra att ni fått tid hos expert nu då, håller tummarna att han får må bra! :)

OK, ja det låter (i mina öron!) som en jättestor omväg, att prova typ 10-15 saker samtidigt ihopslaget i ett foder. Det räcker ju med att hunden inte tål bara en enda av dessa för att han ska reagera. Dessutom har jag för mig att det är lätt att utveckla nya allergier om han får i sig något han tålt tidigare samtidigt som han reagerar på något han inte tål - det kan dock vara fel, minnet är inte det bästa!

Vad vi gjorde var alltså eliminitionsdiet, och sen provade vi en ingrediens i taget från det foder vi hoppades på att han skulle kunna äta. Först när han inte reagerat på någon av ingredienserna fick han fodret. (Vi gick inte vidare från det, utan han fick det fodret - och ingredienserna i olika former - resten av livet. Om man vill kan man ju fortsätta prova saker man hoppas hunden ska tåla.)

Men bra att ni fått tid hos expert nu då, håller tummarna att han får må bra! :)
Så gjorde vi också, en sak åt gången. Det tar ju sin lilla tid dock.

Å där tog sig Calibra över stängslet igen. Valde hon det låga stället?
Nej!
Hon klättrade ut i det hörnet som hon brukade....där vi byggt upp som högst.

Ger upp. Vill inte riskera att hon skadar sig vid nerhoppet så nu får de inte vara ute mer än för rastning/promenader/lek/ träning. Synd på sånna här fina dagar att de inte kan få vara ute hela dagarna. De stora går ju lösa på tomten men det går ju inte med de små.

Aphund!
Hon kan bli en tjänstehund som tar ner stackars katter från träd? Ny nisch! :up:

Blir så frustrerad över det här med att stå i valpkö! :o

Först och främst för att jag ska sägs till uppfödaren att jo men vi önskar minsann en tik och inget annat (sambon vägrar hane) och att vi sedan ska vänta till vår/sommar nästa år på att då veta om det ens blir en valp till ossO_o

Hur ska man orka att vänta så länge. Känns omöjligt, vill hellre veta här och idag om vi får eller inte. Hellre ett nej än att gå ovetandes, men givetvis kan ju inte uppfödaren förutspå antalet valpar och antalet av vardera kön :down::arghh:

Aja, tålamod är en dygd. :banghead::angel:

Blir så frustrerad över det här med att stå i valpkö! :o

Först och främst för att jag ska sägs till uppfödaren att jo men vi önskar minsann en tik och inget annat (sambon vägrar hane) och att vi sedan ska vänta till vår/sommar nästa år på att då veta om det ens blir en valp till ossO_o

Hur ska man orka att vänta så länge. Känns omöjligt, vill hellre veta här och idag om vi får eller inte. Hellre ett nej än att gå ovetandes, men givetvis kan ju inte uppfödaren förutspå antalet valpar och antalet av vardera kön :down::arghh:

Aja, tålamod är en dygd. :banghead::angel:

Jag känner precis likadant, och då har jag inte ens pratat med nån uppfödare än, ännu mindre ställt mig i nån valpkö :S

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
198
· Visningar
9 561
Senast: Tajger
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka