Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vildsvin fungerar ej. Även om grisarna har det bättre i svergie än i andra länder så betyder inte det att dom har det bra nog för mig att vilja stötta den djurhållningen. Jag köper inte ens kött att äta själv förutom när det är ifrån en vän som föder upp får själv för att kunna köpa till hundarna utan att känna mig som en skithög.
Vilket lands djurhållning stöttar du när du köper de foder du ger idag?
Jag hoppar av här, vill inte strö salt i dina sår. Inte lätt det där med politik o etik när det kommer till ens egen djurhållning.

Vilt är för högt i purin. Han tål inte kyckling, så då borde Anka vara uteslutet. Häst har vi inte provat! Finns det ens hästfoder och frågan är om purinhalten är låg nog. Han blir dålig av lax (glömde att vi gett honom det med.)
Är det samma nivå purin i alla typer av viltkött? (Tänker tex att det ju rimligtvis borde vara skillnad på kanin/fasan/älg :D)

Jag är lite osäker (@Malibu_Stacy vet säkert mer) men något vagt minne angående att om hunden reagerar på kyckling så är det inte säkert att det gör det på kalkon/anka.

Vilket lands djurhållning stöttar du när du köper de foder du ger idag?
Jag hoppar av här, vill inte strö salt i dina sår. Inte lätt det där med politik o etik när det kommer till ens egen djurhållning.

Jag gör det jag måste för hundens skull. Jag väljer då att minimera mitt köttintag och att äta kött ifrån de djur som jag vet till 100% har det bra. Hade inte Rollo varit allergisk så hade han ätit kött ifrån svenska små gårdar där djuren har det bra. Nu är han inte frisk och då har jag två val, ge honom vad han kan äta eller avliva honom.

Är det samma nivå purin i alla typer av viltkött? (Tänker tex att det ju rimligtvis borde vara skillnad på kanin/fasan/älg :D)

Jag är lite osäker (@Malibu_Stacy vet säkert mer) men något vagt minne angående att om hunden reagerar på kyckling så är det inte säkert att det gör det på kalkon/anka.

Jag har bara hört att vilt är ett stort "no no" för Dalmatiner. Men det är säkert skillnad mellan sorterna.
Han har spytt som en gris när vi gett honom kalkon, men vi har inte provat anka. :)

Finns det andra märken på den typen av foder som kanske är smakligare för honom som du inte provat? Det kanske även går att hitta ett något billigare alternativ om han äter något annat märke?

Arion har ett hypo foder som han inte äter. Vet inte om Hills kanske har något? Får googla! :)

Men nu har jag tagit upp hela tråden känner jag! Var inte alls meningen, känner mig bara lite hjälplös när han inte äter det enda fodret som håller honom frisk. :banghead:

Arion har ett hypo foder som han inte äter. Vet inte om Hills kanske har något? Får googla! :)
Ja alltså, det är bara ett långskott liksom men jag antar att ni är i en situation där typ varje möjlighet är värd att kollas upp? :( Hoppas så att ni hittar ett alternativ som fungerar för er!

Nu har knashunden och jag varit första gången på kurs i Rallylydnad. Det började inte så bra, han slängde sig runt som en galning och skällde som besatt på alla hundar runt omkring. Första övningen var att gå "slalom" mellan de andra hundarna som stod i en ring. Det såg inte vackert ut kan jag säga! :eek: Jag tänkte att vi kommer att vara sämst av alla och göra bort oss helt. :(

Sedan delades vi in i grupper och började träna på skyltar. Och efter ett par försök så var det som om en switch slog om i huvudet på honom. :idea: Aha, vi skall jobba! Okej! Matte har köttbullar, då gör jag som hon vill! Han struntade i de andra hundarna och följde mig uppmärksamt i löst koppel. :) Vi fick till och med beröm för vår goda kontakt! :banana: Det var så kul! Jag är så stolt över min lilla galning, :love::love::love: att han klarade att koncentrera sig på klubben. De gånger vi har varit där tidigare har vi bara kunnat sitta och titta på, så spattig har han varit. Vi har kallat det miljöträning, och det verkar ha gett resultat ändå. Nu är jag supertaggad att träna!

Rollo äter Hypoallergenic. Han behöver äta 4-5 burkar om dagen enligt instruktionerna. En burk går på 28-29 kr om man köper flak om 12 burkar, så det är runt 140 kr om dagen. :up:
På bitiba kostar dom 22 kr/burk om man köper flak med 24 st. Fast det är små 200 gramsburkar, finns dom i större burkar? Det Zippo äter är ju 390 gram i en burk.

Jag har bara hört att vilt är ett stort "no no" för Dalmatiner. Men det är säkert skillnad mellan sorterna.
Han har spytt som en gris när vi gett honom kalkon, men vi har inte provat anka. :)
Anka tror jag är högt i purin, men inte helt hundra. Kanin ska däremot gå bra :up:

På bitiba kostar dom 22 kr/burk om man köper flak med 24 st. Fast det är små 200 gramsburkar, finns dom i större burkar? Det Zippo äter är ju 390 gram i en burk.

Rollo äter 400g burkar. Men jag tror inte att det kommer att hålla i sig länge... han verkar tröttna på det mesta just nu. Får se om jag kan övertala dom att kolla magen igen!

Påmind mig om att aldrig mer sälja /lämna ut en hund med avelsrätt till en familjemedlem!!
I dag ringde ägaren till tiken vi ska para...vi har väntat i snart en månad på att hennes löp ska börja.
Jodå...i dag började löpet, YES!!!
MEN...då har de bokat en resa utomlands och en veckas pensionat till hunden :arghh:
Jag höll bannimej på att få hjärnblödning!
De ursäktade sig med att de hade trott att hon skulle ha löpt klart och vara parad inför resan.
Kan ju vara liiiiite bra att disskutera detta med oss innan.
Kräva att de ska avboka känns som bäddat för familjebråk så det vill vi inte. Ta hem henne har vi inte plats för just nu eftersom hanen har sista platsen här hemma och hundgårdsbygget är inte klart.
Lösningen får bli att vi får sätta en av våra hundar på det där pensionatet så vi kan ta hem tiken.
Hade det inte varit familj hade de fått lösa det bäst hur de ville. Tiken ska vara tillgänglig för oss enligt avtalet. Man kan ju knappast begära att pensionatet ska ha oss med hane rännande hos dem flera ggr i veckan för en parning. Tror inte de skulle gå med på det :meh:

Hade han bara ätit sitt allergifoder så hade han ju varit bra. :(
Är det bara så att han inte tycker om maten? Men det finns ju många fler allergifoder som kanske smakar bättre. Ixi totalratade bla anallergenic och rc's andra allergifoder allergifoderi flera dar, trots att hon var skithungrig

Är det bara så att han inte tycker om maten? Men det finns ju många fler allergifoder som kanske smakar bättre. Ixi totalratade bla anallergenic och rc's andra allergifoder allergifoderi flera dar, trots att hon var skithungrig

Jag ska kolla upp om det finns några andra foder som han kan tänka sig äta. Förhoppningsvis så äter han väl något foder. :crazy:

Jag ska kolla upp om det finns några andra foder som han kan tänka sig äta. Förhoppningsvis så äter han väl något foder. :crazy:
Nu åt ju förvisso Ixi det mesta, men specifics cod-hy tyckte både hon och grannens utsvultna katter om. Finns inte som blötmat dock. Vad jag vet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
198
· Visningar
9 558
Senast: Tajger
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat