Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Godmorgon alla.
Japp, @dobbis (som är jättesnäll och rar :p) har rätt. Jag har sovit några timmar. Sen fick sambon sova.
Har rastat hundar, torkat hundskit (Lilla S är kass i magen) och ifrågasatt mitt vett och sans till att skaffa en hund till och planera fler kullar:banghead:

Här har tokåskat och regnat. Kom på mitt i ovädret att Gubben har ju tratt på sig (slog upp ett sår i förrgår) och kommer ju inte in i hundkojan i hundgården :o
Fick rusat ut och där satt den stackarn i regnet med sin dumstrut. Han fick gå in i xin box i hundstallet och torka upp.

Mamma Mu bäddar, vilar, hässjar, dricker lite vatten då och då, går med ut på små promenader och då får hon lite samandragningar, tempen har gått från låg i går till normal....vill ha en högre höjning. Hon har spytt två ggr. Hon är pigg, allmäntillståndet bra, valparna håller igång där inne så vi fortsätter vänta.

e5eJSZO.jpg

Idag har skäggis BUSAT!! Bus bus bus i värmen. BUS och ännu mer bus. Vi mötte upp en granne i närliggande rastgård och så fick Malte busa med hennes hundar! Två flattar, en finsk lapphund och en vit schäfer. SUPERKUL enligt Malte :love: Fler bilder i senaste tagna bilder :D
gAy9Rae.jpg

bZS0eY0.jpg

phBIdpF.jpg

Bara dom inte varit tvungna att åka till veterinären :nailbiting:
Vi pratade med vår klinik igår för säkerhets skull. Då var de inte oroliga alls. Händer inget mer under dagen kommer vi att stämma av med dom igen senare i dag. Men ännu har inga varningstecken som långdragna värkar utan valp, illaluktande flytningar eller att vattnet gått visat sig.
Vi känner att valparna rör sig och Mamma Mu är pigg så det är nog rätt lugnt ett litet tag till.

Känns som att vi tar ett steg fram och backar två just nu. Är så jäkla bitter på allt också, givetvis inte jämtemot Riley, men allting som han reagerar på. Vill bara flytta ut i skogen och bli eremit, men inser att det hade bara förvärrat hela situation.

Får inte ihop honom heller. Fattar inte hur han kan vara så lugn och okej med vissa saker, men andra orsakar härdsmälta på 0.01 sekunder.

Försökte googla på kontrollbehov + hund för det är nog det han egentligen "har" men fick inte upp något vettigt... Första steget är nog ändå att gå igenom honom hos veterinär så han inte har ont någonstans eller att det är något annat. Dålig syn har han ju inte (ua, ögonen kollades i mitten av mars) och han har ua på armbågar och b på höfterna.

Nä. Förlåt för så trist och tradigt inlägg :(

Vad tråkigt. På vilket sätt reagerar han? Utåtagerande, hotfull/avståndstagande, rädsla?

Fått en dos med spot-on i april, samma som jag använt i flera år utan problem. Fick ingen påfyllning i maj då hon skulle paras. Så inte det.

3 kramper hade hon i natt, men när den tredje började fick hon en Stesolidinjektion av mig som hon svarade på direkt så det blev som tur var aldrig mer än tugga fradga.
Sen åkte jag in till jobbet med henne där hon varit, inte haft någon mer kramp och betett sig precis som vanligt hela tiden.
Nu ska vi kolla lite fler blodvärden som inte kunde tas igår pga ej fastande och hon får dropp och aktivt kol mot evtl förgiftning. Sen avvaktar vi och ser vad som händer, eftersom hon svarade så bra och snabbt på Stesolid har vi inte satt in riktig krampmedicin ännu, men det finns att tillgå om det skulle bli ohållbart.
Usch, har knappt sovit en blund.

Så fruktansvärt. Håller tummarna för att det ordnar sig!

Vad tråkigt. På vilket sätt reagerar han? Utåtagerande, hotfull/avståndstagande, rädsla?

Skittrisst är det, speciellt eftersom han är så duktig med så mycket annat och inte reagerar alls. Han reagerar utåt/hotfullt, tidigare vände han sig mot mig när han inte kom åt det "dumma" men det har vi fått bukt med.
Han blir alltså riktigt förbannad och ja, han mår ju inte bra av det heller :(

Skittrisst är det, speciellt eftersom han är så duktig med så mycket annat och inte reagerar alls. Han reagerar utåt/hotfullt, tidigare vände han sig mot mig när han inte kom åt det "dumma" men det har vi fått bukt med.
Han blir alltså riktigt förbannad och ja, han mår ju inte bra av det heller :(

Blir han riktigt sur och vill gå på eller är det liksom "jag tycker du är otäck, håll dig undan"? Alltså, vill han öka eller minska avståndet till det som han reagerar på? Vad gör han om han tillåts komma fram till det äckliga?

Har du testat skvaller?

Många frågor. :)

Blir han riktigt sur och vill gå på eller är det liksom "jag tycker du är otäck, håll dig undan"? Alltså, vill han öka eller minska avståndet till det som han reagerar på? Vad gör han om han tillåts komma fram till det äckliga?

Har du testat skvaller?

Många frågor. :)

Han blir sur och vill gå på det. Det som han oftast reagerar på är mopeder som kör snabbt på cykel/gångväg (skojar inte, dom får köra hur snabbt som helst på "bil"vägar, men inte cykel/gångvägar), springande/skrikande barn, små fluffiga hundar. Saker han alltså inte kan komma fram till...

Han har alltid varit nyfiken vilket jag tyckt vara en fördel, han har ju själv alltid dragit fram till saker och jag har sällan behövt locka och pocka för att han ska gå fram, men mopeder som kör i 40 kmh kan man inte gå fram till.

Vi har testat skvaller, eller, håller på med det och vissa dagar funkar det klockrent, andra dagar är det bara nä.

Han blir sur och vill gå på det. Det som han oftast reagerar på är mopeder som kör snabbt på cykel/gångväg (skojar inte, dom får köra hur snabbt som helst på "bil"vägar, men inte cykel/gångvägar), springande/skrikande barn, små fluffiga hundar. Saker han alltså inte kan komma fram till...

Han har alltid varit nyfiken vilket jag tyckt vara en fördel, han har ju själv alltid dragit fram till saker och jag har sällan behövt locka och pocka för att han ska gå fram, men mopeder som kör i 40 kmh kan man inte gå fram till.

Vi har testat skvaller, eller, håller på med det och vissa dagar funkar det klockrent, andra dagar är det bara nä.

Gällande barn, kan man rigga så att han får hälsa efter att de har skrikit och han reagerat? Har han fått hälsa på mopeder som står still? Hur är han med andra hundar i allmänhet?

Han låter lite som min hane var när han blev könsmogen - i min hunds fall ett lite för stort ego och samtidigt en liten gnutta osäkerhet när hormonerna spökade som värst. För oss hjälpte det mycket med förebyggande skvaller, typ trycka in en godis i käften INNAN reaktion, kombinerat med lite allmän "uppstyrning", dvs det är inte han som avgör om nåt behöver styras upp, utan jag.

Vad gör han om du berättar för honom att hans utåtagerande helt enkelt inte är ok? Dvs både innan reaktionen - "nu har du en uppgift och det är att gå här med mig och hålla klaffen" och efter ev reaktion - "det där lille herrn är INTE acceptabelt beteende, skärp dig!".

Kan lägga till @Nux att i min hunds fall så försvann det inom ett par veckor. Nu är min 2 år och har inte gjort det med mig sen han var runt året. Han gör dock försök ibland med andra som han tycker inte har koll på läget. :meh:

Gällande barn, kan man rigga så att han får hälsa efter att de har skrikit och han reagerat? Har han fått hälsa på mopeder som står still? Hur är han med andra hundar i allmänhet?

Han låter lite som min hane var när han blev könsmogen - i min hunds fall ett lite för stort ego och samtidigt en liten gnutta osäkerhet när hormonerna spökade som värst. För oss hjälpte det mycket med förebyggande skvaller, typ trycka in en godis i käften INNAN reaktion, kombinerat med lite allmän "uppstyrning", dvs det är inte han som avgör om nåt behöver styras upp, utan jag.

Vad gör han om du berättar för honom att hans utåtagerande helt enkelt inte är ok? Dvs både innan reaktionen - "nu har du en uppgift och det är att gå här med mig och hålla klaffen" och efter ev reaktion - "det där lille herrn är INTE acceptabelt beteende, skärp dig!".

Vi känner inga barn alls tyvärr, men det är helt ok att gå förbi t.ex en förskoleklass, är dom tysta är det också okej, att gå förbi dagis mer lekande barn - helt ok. Men när dom är på hans "promenadytor" är det inte ok.
Han har hälsat på mopeder som står still och säger inget alls då, bara rycker på axlarna och typ "jaha? Nudå?" Med de hundarna är ok med är det bra, vill leka, är lite på, typ "åh jag vill stå och pussas länge" men lyssnar på tillsägelser. Ibland upplever jag honom nästa sätta sig utanför leken?

Det här började nog när han var runt 1 år? Ett tag var det lugnt och nu iom att alla(!) är ute så har det blivit värre.
Vi kör förebyggande! Och öka avstånd rejält. Det funkar oftast, men så ibland tjorvar det ihop sig.

Om jag försöker mig på att "säga till" så blir det omriktat beteende direkt. Han hör inte ord, och försöker jag fysiskt ta med honom vänder han sig mot mig. :arghh:

Tillägg: han är 19 månader nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka