Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi känner inga barn alls tyvärr, men det är helt ok att gå förbi t.ex en förskoleklass, är dom tysta är det också okej, att gå förbi dagis mer lekande barn - helt ok. Men när dom är på hans "promenadytor" är det inte ok.
Han har hälsat på mopeder som står still och säger inget alls då, bara rycker på axlarna och typ "jaha? Nudå?" Med de hundarna är ok med är det bra, vill leka, är lite på, typ "åh jag vill stå och pussas länge" men lyssnar på tillsägelser. Ibland upplever jag honom nästa sätta sig utanför leken?

Det här började nog när han var runt 1 år? Ett tag var det lugnt och nu iom att alla(!) är ute så har det blivit värre.
Vi kör förebyggande! Och öka avstånd rejält. Det funkar oftast, men så ibland tjorvar det ihop sig.

Om jag försöker mig på att "säga till" så blir det omriktat beteende direkt. Han hör inte ord, och försöker jag fysiskt ta med honom vänder han sig mot mig. :arghh:

Tillägg: han är 19 månader nu.

Barn är ju knepiga för många hundar. Min älskar barn i alla åldrar, men det är ju verkligen inte självklart. Svårt om man inte känner några barn heller. Likadant med moppar som är igång.

Ah, lurigt. Kan du säga till i andra situationer och han tar åt sig och blir lite låg istället för att omrikta?

Barn är ju knepiga för många hundar. Min älskar barn i alla åldrar, men det är ju verkligen inte självklart. Svårt om man inte känner några barn heller. Likadant med moppar som är igång.

Ah, lurigt. Kan du säga till i andra situationer och han tar åt sig och blir lite låg istället för att omrikta?

Han behöver inte alls älska dom, bara tycks det är ok även när de springer och skriker. Man vill ju heller inte öva på främmande barn, kan ju bli helt kaos.

Ibland kan jag säga till när det gäller annat, då blir han fjäskig, så visst kan han agera utan att omrikta. Kommer bara inte på ett exempel nu, men. Ja

Det märks att Tinja uppskattar fläkten jag har på golvet i lägenheten.. Det är så dålig ventilering här, vi har en hel fönstervägg mot söder och en lägenhet på 30 kvm värms upp rätt snabbt, även med öppna fönster..

Så fort jag sätter på fläkten lägger hon sig vid den. Sötnöten.

@Nux, eftersom han omriktar tror jag den enklaste vägen är att skvallra, och att förebygga förebygga och förebygga lite mer. Alltid vara steget före och försöka få hans fokus innan han låser sig på något. Lättare sagt än gjort, men med envishet kommer man långt!

@Nux, eftersom han omriktar tror jag den enklaste vägen är att skvallra, och att förebygga förebygga och förebygga lite mer. Alltid vara steget före och försöka få hans fokus innan han låser sig på något. Lättare sagt än gjort, men med envishet kommer man långt!

Så som vi håller på då! Känns skönt att få "bekräftelse" ändå. Vi kämpar envist på.
Jag märker ju ändå att det ger skillnad för han är mycket(!) bättre nu än för ett tag sen ändå, och vi klarade faktiskt ett hundmöte idag med just en liten fluffig hund... Det gäller att se dom små sakerna.

Tack, ändå, inte meningen att låta tråden bli min personliga problemutredningstråd, men tack!

Det märks att Tinja uppskattar fläkten jag har på golvet i lägenheten.. Det är så dålig ventilering här, vi har en hel fönstervägg mot söder och en lägenhet på 30 kvm värms upp rätt snabbt, även med öppna fönster..

Så fort jag sätter på fläkten lägger hon sig vid den. Sötnöten.

Känner igen de där. När det är sol ligger den på vår fönstersida helaaaa dagen, blir uppåt 40 grader här inne en sommardag trots öppna fönster:idea:

Så som vi håller på då! Känns skönt att få "bekräftelse" ändå. Vi kämpar envist på.
Jag märker ju ändå att det ger skillnad för han är mycket(!) bättre nu än för ett tag sen ändå, och vi klarade faktiskt ett hundmöte idag med just en liten fluffig hund... Det gäller att se dom små sakerna.

Tack, ändå, inte meningen att låta tråden bli min personliga problemutredningstråd, men tack!

Ja, det är nog bara att kämpa på som ni gör. Äsch, jag tycker det är intressant med diskussioner om beteende, och det gör nog de flesta hundmänniskor (sen att det råkar vara en collie gör det ju bara ännu mer intressant ;) ).

Ja, det är nog bara att kämpa på som ni gör. Äsch, jag tycker det är intressant med diskussioner om beteende, och det gör nog de flesta hundmänniskor (sen att det råkar vara en collie gör det ju bara ännu mer intressant ;) ).

Tycker det är jätteintressant att analysera typ allt :p min pappa börjar bli lite trött på mig haha
Men ja, det är ju mer intressant när det gäller ens egna ras! :p

För övrigt gick jag M2-utbildning i helgen, så nu är jag utbildad B-figurant och får figga på MH! Jättekul!

Vi fick bygga MH-bana och sen göra banan med två testhundar, en rottis och en flat. Otroligt intressant och många bra diskussioner om effekten av olika beslut, var man placerar publiken osv. Kuuuul!

Vi känner inga barn alls tyvärr, men det är helt ok att gå förbi t.ex en förskoleklass, är dom tysta är det också okej, att gå förbi dagis mer lekande barn - helt ok. Men när dom är på hans "promenadytor" är det inte ok.
Han har hälsat på mopeder som står still och säger inget alls då, bara rycker på axlarna och typ "jaha? Nudå?" Med de hundarna är ok med är det bra, vill leka, är lite på, typ "åh jag vill stå och pussas länge" men lyssnar på tillsägelser. Ibland upplever jag honom nästa sätta sig utanför leken?

Det här började nog när han var runt 1 år? Ett tag var det lugnt och nu iom att alla(!) är ute så har det blivit värre.
Vi kör förebyggande! Och öka avstånd rejält. Det funkar oftast, men så ibland tjorvar det ihop sig.

Om jag försöker mig på att "säga till" så blir det omriktat beteende direkt. Han hör inte ord, och försöker jag fysiskt ta med honom vänder han sig mot mig. :arghh:

Tillägg: han är 19 månader nu.
Släng på honom en klövjeväska. Känner igen mycket av beteendet hos min ena lilla "vallhund". brist på sysselsättning gör att hon skaffar sig egna sådana - hon är ingen hund som egentligen uppskattar att enbart promenera under en promenad - hon vill helst ha en uppgift hela tiden. Annars tar hon uppgifter såsom jaga cyklar (om hon kan), skrämma kutande ungar, skälla på främmande hundar osv ;)

Släng på honom en klövjeväska. Känner igen mycket av beteendet hos min ena lilla "vallhund". brist på sysselsättning gör att hon skaffar sig egna sådana - hon är ingen hund som egentligen uppskattar att enbart promenera under en promenad - hon vill helst ha en uppgift hela tiden. Annars tar hon uppgifter såsom jaga cyklar (om hon kan), skrämma kutande ungar, skälla på främmande hundar osv ;)

Åh, är det så märkbar skillnad på henne? Har ju tänkt köpa klövjeväska men väntat lite på att han ska ha vara "färdig" i kroppen.

Det är ju så himla varmt nu, är det ok att introducera en klövjeväska ändå? Inte med vikt i, men den är ju bred och stor liksom, eller ska han bara få bära den på kvällar när det är svalare? Får åka en sväng till zoo affären här :angel:

Åh, är det så märkbar skillnad på henne? Har ju tänkt köpa klövjeväska men väntat lite på att han ska ha vara "färdig" i kroppen.

Det är ju så himla varmt nu, är det ok att introducera en klövjeväska ändå? Inte med vikt i, men den är ju bred och stor liksom, eller ska han bara få bära den på kvällar när det är svalare? Får åka en sväng till zoo affären här :angel:
Min hund är galet gapig och gör gärna "låtsasutfall" mot främmande hundar. Hon gör dock aldrig något om jag släpper henne lös, utan hon visar bara oerhört tydligt att hon inte vill ha med främmande hundar att göra. Dock en verbal hund, så att hålla käften finns inte i hennes värld....;) Likaså "bråkiga ungar", busande hundar osv - i hennes värld ska alla gå på raka led och inte avvika en tum :D Slänger jag ut ett spår, så spårar hon supernoga rätt igenom en skock vilda hundar om det så är - dom existerar inte när hon jobbar :) Inga problem att leka lite lydnad, ställa ut henne osv - för så fort hon får en uppgift (den må vara så liten som att visa sin fina sida i en utställningsring) så betyder det allt för henne. Har provat klövjeväska bara en gång på henne (den satt inget bra - ska fixa en ny framöver) och oj vilken koncentrerad hund som inte hade "tid" med fula hundar vi mötte :D

Så det behöver alltså inte vara en klövjeväska - det kan vara något annat du hittar på. Jag är själv lite slarvig då jag vet hur min tik är, så hon får gapa lite i vissa lägen - men det finns mycket man kan hitta på. Allt från att lära hunden ställa tassarna på något när man ser att en hund, en unge mm är på väg eller något annat där hunden måste tänka lite.

@russinbulle Gud ja, min är gapigast i stan, inte för inte han kallas Skällman :angel:

Vi kör massa trix, kontakt osv på promenader i dagsläget, skogsparkour, trycka nosen i handen och sånt - han tycker om att göra såna saker men det är tyvärr inte tillräckligt för att bryta hans dåliga beteenden.

Men jag ska kolla upp klövjeväska ändå! :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat