Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst var det en hund i någon tråd som blivit helt wierd av ett foderbyte?

Jag har precis upplevt samma grej. Köpte fel foder (av misstag) och upptäckte det först när jag hällde upp det i foderhinken, så jag kunde inte åka tillbaka och byta - och de fick fodret i tre veckor.

Resultat: Billy blev helt omöjlig att jobba med. Disträ, ofokuserad, långsam, omotiverad. Jag var helt knäckt innan vi kom på att det kunde vara fodret.

Bytte till vanliga fodret i måndags och i lördags sprang han han tävling och var precis som han ska.

Bantningsfoder är något jag aldrig någonsin kommer ge mina hundar igen, om vi säger så...
Var väl @Rouise hund?

Trött jag bliiiir. Tiken som bor hos fodervärd är här en vecka nu. NÅGON har kissat en stoooor pöl i sängen. Okej, antar att hon fick mer vatten i maten än hon är van vid och att jag var för långsam med att gå ut. Går ut med hundarna medan sängen får torka (som tur är istortsätt bara vatten, luktar nada). Hon kissar. In igen, sätter på lakan, går ut på tomten, hon kissar igen, MASSOR! Och så in igen. Går på toa, hör hur hundarna leker, tiken dricker vatten. Klar på toa, går till sovrummet, STOOOOR pöl IGEN. Ställer undan vattenskålen, går ut o går, kissar igen. Hemma igen, borstar tänderna, går till sovrummet, liiitet fläck i sängen som kan vara istortsätt vad som helst, Paxa har en tendens att slicka på lakanen.. Släpper ut hundarna, hon kissar för fjärde gången efter maten som åts med 0,5 liter vatten för 4 timmar sedan. Tar hanen och går o lägger mig, tiken får vara kvar i vardagsrummet med sambon. Hanen lämnar rummet och tiken smiter in.. Vägrar lyssna på att hon INTE får vara i sängen. Tänker att okej då, hon KAN INTE ha mer kiss i blåsan. Kollar till henne efter några minuter. Ytterligare en liten fläck och en större fläck.. Nu har hon verkligen inte satt sig o kissat, måste ha läckt.. Hur kan hon ens ha kiss kvar i blåsan ?! Hon har alltså druckit kanske totalt en liter på 4 timmar, kissat 4 ggr ute varav en jääättepöl samt två jättepölar i sängen sedan dess.. Ägaren har inte sagt något om kiss inomhus, dock att hon kissat mer senaste dagarna men hon trodde det berodde på löp, hennes andra tik har precis löpt. Hon har badat i både hav o sjö, uvi? Var lite orolig för om det inte var kiss utan flytningar a la pyo men då borde det väl lukta.. Hon är pigg o glad.

Visst var det en hund i någon tråd som blivit helt wierd av ett foderbyte?

Jag har precis upplevt samma grej. Köpte fel foder (av misstag) och upptäckte det först när jag hällde upp det i foderhinken, så jag kunde inte åka tillbaka och byta - och de fick fodret i tre veckor.

Resultat: Billy blev helt omöjlig att jobba med. Disträ, ofokuserad, långsam, omotiverad. Jag var helt knäckt innan vi kom på att det kunde vara fodret.

Bytte till vanliga fodret i måndags och i lördags sprang han han tävling och var precis som han ska.

Bantningsfoder är något jag aldrig någonsin kommer ge mina hundar igen, om vi säger så...

Här blev det åt andra hållet. När jag bestämde mig för att testa färskfoder istället för torrfoder så fick jag plötsligt, redan första dagen, en hund som kunde slappna av inomhus även innan dagens aktivering vilket var helt omöjligt tidigare. Lugnare inne, mer fokuserad vid träning, gladare och totalt sett mer avslappnad (men fortfarande otroligt pigg). Sedan var det en dag när jag inte hade kommit ihåg att tina färskfoder, så jag gav av torrfodret igen eftersom det fanns en del kvar hemma. Direkt blev det en mer rastlös hund och att lämna henne oövervakad den dagen ens för att ta en dusch var inte att tänka på, hon tuggade på allt. Jag tinade färskfoder och gav det igen, genast blev hunden mer avslappnad. Det var den händelsen som fick mig att bestämma "aldrig mer torrfoder i mitt hus" :p

@isafore, när min första tik fick UVI så märktes det just för att hon plötsligt började kissa inomhus och hon kissade massor. I övrigt var allt (så vitt jag kunde bedöma då) precis som vanligt. Veterinären trodde därför inte att det var UVI, men jag ville testa för det och det var så illa att hon behövde rejält med medicin för att bli av med det...

@Blueberry

Det stämmer att det var min.

Provade ett nytt märke på färskfoder och Lego blev rädd för allt möjligt och omöjligt och allmännt ängslig/orolig. Vi gjorde inte kopplingen mellan rädslorna och fodret direkt men när vi såg att magen var kass på nya fodret och började räkna bakåt i tiden som vi insåg att rädslorna kom i samband med foderbytet. Vi bytte tillbaka till de foder vi haft innan och hunden blev som vanligt igen på bara någon dag.

Jag roar mig med att göra Canis rasväljartest ibland. Svaren är helt eller delvis på norska, vilket normalt inte är ett problem, men nu fick jag denna ras och undrar vad den heter på svenska: tsjekkisk rottehund.

@Wingates började förut spåna om att jag kanske borde skaffa en schäfer som nästa förmåga. Jag tycker inte om schäfrar men har nu sett schäfrar lika ofta som en gravid kvinna ser barnvagnar. Kan eventuellt ha börjat googla lite. Kanske mycket.
Och häromdagen gjorde jag ett "vilken hundras är du"-test. Behöver jag säga att jag blev en schäfer?
Plus att pojkvännens mamma ska omplacera sin schäfer och nu väntar vi alla på trådens schäfervalpar!

Schäfrarna tar över min hjärna! Jag ville ju ha en aussie?! Trodde jag iaf.. :cautious: O_o

@Wingates började förut spåna om att jag kanske borde skaffa en schäfer som nästa förmåga. Jag tycker inte om schäfrar men har nu sett schäfrar lika ofta som en gravid kvinna ser barnvagnar. Kan eventuellt ha börjat googla lite. Kanske mycket.
Och häromdagen gjorde jag ett "vilken hundras är du"-test. Behöver jag säga att jag blev en schäfer?
Plus att pojkvännens mamma ska omplacera sin schäfer och nu väntar vi alla på trådens schäfervalpar!

Schäfrarna tar över min hjärna! Jag ville ju ha en aussie?! Trodde jag iaf.. :cautious: O_o
Du får komma på studiebesök :up:

Här blev det åt andra hållet. När jag bestämde mig för att testa färskfoder istället för torrfoder så fick jag plötsligt, redan första dagen, en hund som kunde slappna av inomhus även innan dagens aktivering vilket var helt omöjligt tidigare. Lugnare inne, mer fokuserad vid träning, gladare och totalt sett mer avslappnad (men fortfarande otroligt pigg). Sedan var det en dag när jag inte hade kommit ihåg att tina färskfoder, så jag gav av torrfodret igen eftersom det fanns en del kvar hemma. Direkt blev det en mer rastlös hund och att lämna henne oövervakad den dagen ens för att ta en dusch var inte att tänka på, hon tuggade på allt. Jag tinade färskfoder och gav det igen, genast blev hunden mer avslappnad. Det var den händelsen som fick mig att bestämma "aldrig mer torrfoder i mitt hus" :p
@Blueberry
Det stämmer att det var min.

Provade ett nytt märke på färskfoder och Lego blev rädd för allt möjligt och omöjligt och allmännt ängslig/orolig. Vi gjorde inte kopplingen mellan rädslorna och fodret direkt men när vi såg att magen var kass på nya fodret och började räkna bakåt i tiden som vi insåg att rädslorna kom i samband med foderbytet. Vi bytte tillbaka till de foder vi haft innan och hunden blev som vanligt igen på bara någon dag.

Det får en ju att undra hur mycket "fel" foder kan ställa till med egentligen! Jag tänker på alla de som har hundar med olika stressymptom och/eller rädslor, rastlöshet mm.. som kanske inte har tänkt på att vissa saker kunde bli bättre med annan mat helt enkelt!

Det får en ju att undra hur mycket "fel" foder kan ställa till med egentligen! Jag tänker på alla de som har hundar med olika stressymptom och/eller rädslor, rastlöshet mm.. som kanske inte har tänkt på att vissa saker kunde bli bättre med annan mat helt enkelt!
Ja, jag själv fattade ju inte hur mycket fodret påverkade förut. Jag hade testat flera olika torrfoder och hon var likadan på alla rent mentalt. Det var bara päls, bajs och sådana vanliga saker som varierade. Jag var faktiskt så övertygad om att hon fungerade utmärkt på sitt torrfoder att vänner fick ägna några månader åt foderdiskussioner med mig för att jag alls skulle fundera på färskfoder (det tror nog få av de som läser hur jag skriver idag ;) ). Efter bytet ångrade jag ju bara en enda sak, och det var att jag inte bytte tidigare.

Eh, jag blev pudel? ????? (Blev ju nyfiken, men det var uppenbarligen ett kasst test! Fast de hade ju rätt i att jag är vacker, smart och bra på det mesta...precis som en västgöte!)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka