Tack för förklaringen. Jag läste på massa förra helgen när min hade krampanfall och förstod då det där med åldern. Hur gammal är Winzi?
Winzi är 3 år så skulle ju passa in, tyvärr.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för förklaringen. Jag läste på massa förra helgen när min hade krampanfall och förstod då det där med åldern. Hur gammal är Winzi?
Så fruktansvärt, fruktansvärt sorgligt. Jag känner verkligen ända in i både hundägarhjärtat och "väntavalp-hjärtat" med dig. Detta som skulle bli en så rolig resa. Håller tummar och tår för att Winzi går helt okej ur detta. Lilla skäggisFick sent igår kväll köra vovven från mitt jobb till Strömsholm. Hon fick en kramp vid lunchtid som inte riktigt ville släppa, hon blev fullproppad med krampmedicinering och det tog ett bra tag innan hon däckade. Sen var det ömsom däckad ömsom vaken, pipig och superhög
Hon fick åka till Strömsholm då de har större och bättre IVA-avdelningen ifall hon hade behövt sövas ner om hon krampat igen och inte svarat tillräckligt på medicinering. Så det kändes mycket tryggare att åka hela vägen dit med henne sent igår kväll än att ha kvar henne på mitt jobb där en inte så erfaren veterinär hade nattpasset.
Det kändes jättetryggt och proffsigt och jag vet att hon är i bästa möjliga händer nu då de alltid har experter att rådfråga om det skulle behövas.
Valparna är inte viktiga längre, nu ska Winzi överleva så får vi se om hon ska kastreras (så man samtidigt får bort valparna) eller om hon ska få abortspruta.
Spontant känner jag att en kastrering känns bättre för hon kommer ändå inte gå i avel efter detta och då slipper jag oroa mig för pyometra samt att man alltid rekommenderar att kastrera hundar som har krampanfall.
Vi vet fortfarande inte om detta är en förgiftning eller om hon har utvecklat sjukdomen idiopatisk epilepsi. Oavsett så kommer hon sannolikt behöva få krampmedicinering en tid framöver, eller kanske hela livet. Vi får se vad neurologen tycker.
Detta är såklart otroligt ledsamt och jag har spenderat gårdagen med att gråta sönder mig medan mina kollegor gjort ett fantastiskt jobb på alla sätt och vis och alla är otroligt engagerade i Winzi och jag har fått så mycket stöd. Det värmer otroligt! Jag är också glad för att jag har möjligheten att skriva av mig här och känna ert stöd
Nu får ni hålla tummarna för att lillskruttan överlever det här! Jag har inte hört någt sedan jag åkte därifrån kl 01 inatt så jag tolkar det som att läget är stabilt.
Låter ju ungefär som den typen av EP vi människor kan få, som debuterar i tonåren/unga år och har ärftlighet.Idiopatisk epilepsi kallar man själva sjukdomen epilepsi. När det inte finns någon annan orsak till kramperna (typ tumör, förgiftning, missbildning, infektioner etc.). Den debuterar mellan 1-4 års ålder, vanligt bland BC, aldrig hört talas om någon peppar/salt dvärgschnauzer med epilepsi men däremot finns det några svarta (alla från samma linje) som har det.
Inte hört något ännu, har de inte hört av sig kl 15 slår jag en signal för att höra hur det gått.
Har mamma som är här sedan igår och hjälpt till med mat och städ och passat Dahlia medan jag var iväg till Strömsholm, hon håller på att renovera hemma så hon är glad att kunna vara hemifrån röran ett tag.
Tack för allt stöd!
@Malibu_Stacy så fruktansvärt hemskt. Tror dom att valparna (alltså dräktigheten) har något med anfallen att göra ? Håller en stenhård tumme att allting löser sig till det bästa
Så fruktansvärt, fruktansvärt sorgligt. Jag känner verkligen ända in i både hundägarhjärtat och "väntavalp-hjärtat" med dig. Detta som skulle bli en så rolig resa. Håller tummar och tår för att Winzi går helt okej ur detta. Lilla skäggis
Så kommer hon föda när som helst nu??Det känns så där att rapportera om framgångarna med Mamma Mu nu.
Men vi startade morgonen med en temp på 37,3. Vid lunch låg den på 37,5. Nu ligger den på 37,9.
Över 38 och fasen värkarbete är i gång. Om 3 timmar åker husse till jobbet. Not funny.
Det känns så där att rapportera om framgångarna med Mamma Mu nu.
Men vi startade morgonen med en temp på 37,3. Vid lunch låg den på 37,5. Nu ligger den på 37,9.
Över 38 och fasen värkarbete är i gång. Om 3 timmar åker husse till jobbet. Not funny.
Så kommer hon föda när som helst nu??
Vadå "när som helst". Jag har ju suttit på nålar i fem dar!!!!!!Så kommer hon föda när som helst nu??
Känner mig mest stressad över att jag ska hinna med skägget och valpen som ska ut ibland och så "Gubben" i hundgården som ska ha kvällspromenad, mat och få komma in i hundstallet för natten. Han har isolerad koja men den vägrar han nyttja.Heja mamma mu!
Det här klarar du och hon galant
Sluta tempa så slipper du bli superstressad Den åker ju upp och ner en hel del och riktiga dipen är ju ner till typ 36 grader Jag tempar aldrig om det inte finns en anledning till det - jag väntar och går på hur tiken är och beter sig istället.Det känns så där att rapportera om framgångarna med Mamma Mu nu.
Sluta tempa så slipper du bli superstressad Den åker ju upp och ner en hel del och riktiga dipen är ju ner till typ 36 grader Jag tempar aldrig om det inte finns en anledning till det - jag väntar och går på hur tiken är och beter sig istället.
Vad stressar du för? Du kommer märka när det är dags,ät,gå ut med hundarna,se på tv,gunga lite i stolen och ANDAS!!! Jag finns här om det är något,bara att pma så får du telenummer.Känner mig mest stressad över att jag ska hinna med skägget och valpen som ska ut ibland och så "Gubben" i hundgården som ska ha kvällspromenad, mat och få komma in i hundstallet för natten. Han har isolerad koja men den vägrar han nyttja.
Håller helt medSluta tempa så slipper du bli superstressad Den åker ju upp och ner en hel del och riktiga dipen är ju ner till typ 36 grader Jag tempar aldrig om det inte finns en anledning till det - jag väntar och går på hur tiken är och beter sig istället.