Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sluta tempa så slipper du bli superstressad ;) Den åker ju upp och ner en hel del och riktiga dipen är ju ner till typ 36 grader :D Jag tempar aldrig om det inte finns en anledning till det - jag väntar och går på hur tiken är och beter sig istället.
Fick banning av vår uppfödare för att vi inte tempat alls :D
Fast jag blir inte stressad av tempen elle Mamma Mu. Lider mer av dåligt sambete mot de andra tre hundarna.:cool:

Det är så att min svärmor har en mops, en tik på ca 10 månader. I hela helgen har hon inte mått bra, hon snubblar och trillar när hon är ute/inne och går i cirklar. Hon har sovit i hela dagen idag och är helt utmattad och bara sover. Hon äter knappt eller dricker inget. Ena stunden mår hon bra och nästa stund jättedåligt. Hon spyr lite ibland. Hon har fått anfall några gånger som skakar/kramper men det går över efter 20 sekunder. Man kan tro att det kan vara epilepsi men tror att det kan vara något annat. Är det någon har upplevt detta med era hundar och vad kan det bero på? Behöver verkligen svar för min familj är jätteledsen.

Såg precis ovanstående på fejjan.. Med fortsättningen att hon som postade säger att själv tycker att de skulle åka in direkt till veterinären, men att hennes svärmor inte lyssnade på det utan säger att hon ska åka in imorgon.. Nu är jag inte hundägare just nu för tillfället, men jag kan inte tänka mig en situation där jag hade varit med om ovanstående och känt mig okej med att vänta på att åka in till vet?!

Såg precis ovanstående på fejjan.. Med fortsättningen att hon som postade säger att själv tycker att de skulle åka in direkt till veterinären, men att hennes svärmor inte lyssnade på det utan säger att hon ska åka in imorgon.. Nu är jag inte hundägare just nu för tillfället, men jag kan inte tänka mig en situation där jag hade varit med om ovanstående och känt mig okej med att vänta på att åka in till vet?!
De vill säkert inte betala helgtillägg på djursjukhus och stannar hemma av ren snålhet. Så puckat att jag inte hade tvekat att själv hämta hunden och åka med den till djursjukhus om det var så att någon i min närhet hade en hund som mådde på det där viset.

De vill säkert inte betala helgtillägg på djursjukhus och stannar hemma av ren snålhet. Så puckat att jag inte hade tvekat att själv hämta hunden och åka med den till djursjukhus om det var så att någon i min närhet hade en hund som mådde på det där viset.

Ja, exakt. Hon fick typ 40 svar direkt också som sa "ÅK IN DIREKT" så hoppas kan man väl. Visst att det kostar extra då, men nån slags ansvar måste man väl ta om man väl köpt en hund.

Själv hade jag självklart åkt in direkt, vet inte om jag kanske var lite otydlig med det.

Ja, exakt. Hon fick typ 40 svar direkt också som sa "ÅK IN DIREKT" så hoppas kan man väl. Visst att det kostar extra då, men nån slags ansvar måste man väl ta om man väl köpt en hund.

Själv hade jag självklart åkt in direkt, vet inte om jag kanske var lite otydlig med det.
Troligen är det väl så att hundägaren inte har hunden försäkrad och därför vill snåla. Tyvärr fattar väl inte ägaren att det blir billigare att åka in i tid och kanske behöva behandla mindre än att vänta och så behöver hunden massor av behandling. Jag googlade lite snabbt och det verkar som om grundkostnaderna blir ca 1000kr mer på helg än på vardag. 1000kr går snabbt(!) att komma upp i när hunden är dålig och behöver vård, så jag tror inte att det går att spara en enda krona på att vänta med att åka in med ett djur som är i behov av snabb vård.

Troligen är det väl så att hundägaren inte har hunden försäkrad och därför vill snåla. Tyvärr fattar väl inte ägaren att det blir billigare att åka in i tid och kanske behöva behandla mindre än att vänta och så behöver hunden massor av behandling. Jag googlade lite snabbt och det verkar som om grundkostnaderna blir ca 1000kr mer på helg än på vardag. 1000kr går snabbt(!) att komma upp i när hunden är dålig och behöver vård, så jag tror inte att det går att spara en enda krona på att vänta med att åka in med ett djur som är i behov av snabb vård.

Nej... Går väl förresten på försäkringen, eller? Så det är ju iaf självrisken + en viss % av kostnaden?

Och sen förstås att det kanske kan vara för sent att hjälpa hunden om man väntar. Ugh.

@Vastgota @Wingates Malte KRÄVER daglig aktivering för att inte bita sönder lägenheten så han måste faktiskt åka till brukshundklubben imorgon!! :idea: Titta bara på hans bedjande ögon!
23zA3Bq.jpg

Visst var det en hund i någon tråd som blivit helt wierd av ett foderbyte?

Jag har precis upplevt samma grej. Köpte fel foder (av misstag) och upptäckte det först när jag hällde upp det i foderhinken, så jag kunde inte åka tillbaka och byta - och de fick fodret i tre veckor.

Resultat: Billy blev helt omöjlig att jobba med. Disträ, ofokuserad, långsam, omotiverad. Jag var helt knäckt innan vi kom på att det kunde vara fodret.

Bytte till vanliga fodret i måndags och i lördags sprang han han tävling och var precis som han ska.

Bantningsfoder är något jag aldrig någonsin kommer ge mina hundar igen, om vi säger så...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka