Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur kan nån öht vilja hålla på med det där? De uppmuntrar folk att övergöda och gör totalt subjektiva bedömningar med dåliga efterkonstruktioner som motivering till extremt utseende.

Varför bojkottas det inte?
Jag bojkottar domaren istället. Jag vill bara ha den förbenade titeln (vi måste ha ganska hög jaktmerit för det och nu har vi den) och sen skiter jag i det.

Jag bojkottar domaren istället. Jag vill bara ha den förbenade titeln (vi måste ha ganska hög jaktmerit för det och nu har vi den) och sen skiter jag i det.
Det blir ganska svårt för er del va? Med certen menar jag. Vi gick i samma ring som weimaraner en gång, såg att det var några amerikaniserade och "utställningsavlade" hundar. Svårt att mäta sig med deras "substans" när man har en arbetshund.. :meh:

Det blir ganska svårt för er del va? Med certen menar jag. Vi gick i samma ring som weimaraner en gång, såg att det var några amerikaniserade och "utställningsavlade" hundar. Svårt att mäta sig med deras "substans" när man har en arbetshund.. :meh:
Nja, för de utställningsavlade tävlar mycket sällan om certen, de får inte så ofta jaktmeriten. Så det är så vi har "räddat" vår ras.
Sen utmärker sig min en del för att hon är alltid minst, det är inte till hennes fördel. Vill de då ha stora hundar är det inte mycket jag kan göra, och jag tror det var fallet denna gången.

Nja, för de utställningsavlade tävlar mycket sällan om certen, de får inte så ofta jaktmeriten. Så det är så vi har "räddat" vår ras.
Sen utmärker sig min en del för att hon är alltid minst, det är inte till hennes fördel. Vill de då ha stora hundar är det inte mycket jag kan göra, och jag tror det var fallet denna gången.
Jaha, tänkte inte på att ni behöver jaktmerit för certet. Dåså, då bör ni ju fixa det snart :up: Även om hon är liten. Många domare klagar ju på att många raser blir större o större ju. Dom borde uppskatta en liten hund då!

Hur kan nån öht vilja hålla på med det där? De uppmuntrar folk att övergöda och gör totalt subjektiva bedömningar med dåliga efterkonstruktioner som motivering till extremt utseende.

Varför bojkottas det inte?
Det kanske är lite rasbetonat också? Jag har bara koll på min egen ras när det gäller utställning, nu förstår jag ju iom att jag läser här att det inte är likadant i min ras för alla raser. Men i vår ras så påpekar domarna samt dömer ner om hunden är tjock. Var själv med när min kompis hund två gånger för två olika domare fick sämre betyg pga hullet, vilket domaren tydligt sa. Det tycker jag är bra! Men förstår ju att det inte är så i alla raser..

:heartFick sent igår kväll köra vovven från mitt jobb till Strömsholm. Hon fick en kramp vid lunchtid som inte riktigt ville släppa, hon blev fullproppad med krampmedicinering och det tog ett bra tag innan hon däckade. Sen var det ömsom däckad ömsom vaken, pipig och superhög :(

Hon fick åka till Strömsholm då de har större och bättre IVA-avdelningen ifall hon hade behövt sövas ner om hon krampat igen och inte svarat tillräckligt på medicinering. Så det kändes mycket tryggare att åka hela vägen dit med henne sent igår kväll än att ha kvar henne på mitt jobb där en inte så erfaren veterinär hade nattpasset.
Det kändes jättetryggt och proffsigt och jag vet att hon är i bästa möjliga händer nu då de alltid har experter att rådfråga om det skulle behövas.
Valparna är inte viktiga längre, nu ska Winzi överleva så får vi se om hon ska kastreras (så man samtidigt får bort valparna) eller om hon ska få abortspruta.
Spontant känner jag att en kastrering känns bättre för hon kommer ändå inte gå i avel efter detta och då slipper jag oroa mig för pyometra samt att man alltid rekommenderar att kastrera hundar som har krampanfall.

Vi vet fortfarande inte om detta är en förgiftning eller om hon har utvecklat sjukdomen idiopatisk epilepsi. Oavsett så kommer hon sannolikt behöva få krampmedicinering en tid framöver, eller kanske hela livet. Vi får se vad neurologen tycker.

Detta är såklart otroligt ledsamt och jag har spenderat gårdagen med att gråta sönder mig medan mina kollegor gjort ett fantastiskt jobb på alla sätt och vis och alla är otroligt engagerade i Winzi och jag har fått så mycket stöd. Det värmer otroligt! Jag är också glad för att jag har möjligheten att skriva av mig här och känna ert stöd :heart

Nu får ni hålla tummarna för att lillskruttan överlever det här! Jag har inte hört någt sedan jag åkte därifrån kl 01 inatt så jag tolkar det som att läget är stabilt.

:heartFick sent igår kväll köra vovven från mitt jobb till Strömsholm. Hon fick en kramp vid lunchtid som inte riktigt ville släppa, hon blev fullproppad med krampmedicinering och det tog ett bra tag innan hon däckade. Sen var det ömsom däckad ömsom vaken, pipig och superhög :(

Hon fick åka till Strömsholm då de har större och bättre IVA-avdelningen ifall hon hade behövt sövas ner om hon krampat igen och inte svarat tillräckligt på medicinering. Så det kändes mycket tryggare att åka hela vägen dit med henne sent igår kväll än att ha kvar henne på mitt jobb där en inte så erfaren veterinär hade nattpasset.
Det kändes jättetryggt och proffsigt och jag vet att hon är i bästa möjliga händer nu då de alltid har experter att rådfråga om det skulle behövas.
Valparna är inte viktiga längre, nu ska Winzi överleva så får vi se om hon ska kastreras (så man samtidigt får bort valparna) eller om hon ska få abortspruta.
Spontant känner jag att en kastrering känns bättre för hon kommer ändå inte gå i avel efter detta och då slipper jag oroa mig för pyometra samt att man alltid rekommenderar att kastrera hundar som har krampanfall.

Vi vet fortfarande inte om detta är en förgiftning eller om hon har utvecklat sjukdomen idiopatisk epilepsi. Oavsett så kommer hon sannolikt behöva få krampmedicinering en tid framöver, eller kanske hela livet. Vi får se vad neurologen tycker.

Detta är såklart otroligt ledsamt och jag har spenderat gårdagen med att gråta sönder mig medan mina kollegor gjort ett fantastiskt jobb på alla sätt och vis och alla är otroligt engagerade i Winzi och jag har fått så mycket stöd. Det värmer otroligt! Jag är också glad för att jag har möjligheten att skriva av mig här och känna ert stöd :heart

Nu får ni hålla tummarna för att lillskruttan överlever det här! Jag har inte hört någt sedan jag åkte därifrån kl 01 inatt så jag tolkar det som att läget är stabilt.
Så tråkigt att höra, men skönt att ha henne under ständig koll:heart
Vad innebär idiopatisk epilepsi?

Jag råkade visst framställa mig som kommunens argaste hundägare under promenaden idag...
På vägen hemåt så gick vi genom en skog där det alltid är koppeltvång. Det står lappar lite här och där med ungefär: "Hund ska hållas i koppel/lina", ingen tvekan om vad som gäller med andra ord. ÄNDÅ dök det upp en lös j*vla hund från ingenstans, rusandes rakt mot oss och självklart inkompetent nog att fortsätta trots att Ebrah skällde, Aysu backade och reste ragg och jag vrålade åt den både att stanna och att försvinna och allt vad det var.

Jag hörde sedan matte lite lojt försöka kalla in sin hund och så dök hon upp och även om hon ropade på hunden så gav hon inte något intryck av att förstå varför situationen inte var speciellt kul.

Sååå jag skrek och svor åt henne i någon minut (tänker inte citera mig själv här :angel: ), påminde henne om att man aldrig får ha lös hund i den skogen, inte får ha hund lös under den här tiden på året utan att ha koll på den, påminde henne om att det finns ungefär en miljard rastgårdar här och att det går utmärkt att släppa hunden där om man inte har koll på den osv.

Jag har fortfarande lite ont i halsen efter den där utskällningen, men precis där och då så fick jag verkligen nog av allt, fick nog av alla j*vla lösa hundar överallt där ägarna inte ens verkar bli förvånade eller ens verkar bry sig nämnvärt om att de har så dålig koll på hundarna. Jag kan slå vad om att hon skulle sagt "Han är snäll, han vill bara hälsa!" om jag inte hade blivit så arg.

Efter en stund sa hon åt mig att ta det lugnt, vilket jag besvarade med ungefär "Vadå? Ta det lugnt för att det springer fram lösa j*vla hundar varannan dag?" innan jag gick iväg och svor lite till.

Känner mig lite dum som blev så extremt otrevlig, men samtidigt var det skönt att äntligen få ur sig all irritation mot alla lösa hundar häromkring. Det hade väl varit bättre om någon av de med värre hundar hade fått utskällningen, men ja... Möter jag dem igen och hunden är kopplad då, då kanske jag ska be lite om ursäkt.

Så tråkigt att höra, men skönt att ha henne under ständig koll:heart
Vad innebär idiopatisk epilepsi?

Idiopatisk epilepsi kallar man själva sjukdomen epilepsi. När det inte finns någon annan orsak till kramperna (typ tumör, förgiftning, missbildning, infektioner etc.). Den debuterar mellan 1-4 års ålder, vanligt bland BC, aldrig hört talas om någon peppar/salt dvärgschnauzer med epilepsi men däremot finns det några svarta (alla från samma linje) som har det.

Inte hört något ännu, har de inte hört av sig kl 15 slår jag en signal för att höra hur det gått.
Har mamma som är här sedan igår och hjälpt till med mat och städ och passat Dahlia medan jag var iväg till Strömsholm, hon håller på att renovera hemma så hon är glad att kunna vara hemifrån röran ett tag.

Tack för allt stöd! :heart

Idiopatisk epilepsi kallar man själva sjukdomen epilepsi. När det inte finns någon annan orsak till kramperna (typ tumör, förgiftning, missbildning, infektioner etc.). Den debuterar mellan 1-4 års ålder, vanligt bland BC, aldrig hört talas om någon peppar/salt dvärgschnauzer med epilepsi men däremot finns det några svarta (alla från samma linje) som har det.
Tack för förklaringen. Jag läste på massa förra helgen när min hade krampanfall och förstod då det där med åldern. Hur gammal är Winzi?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka