Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch! Idag hände något jag aldrig vill ska hända.
Winzi som är 5 veckor dräktig hade ett krampanfall :cry:
Vi var på långpromenad där hundarna var lösa som alltid. Inget onormalt hände under promenaden men jag har ingen koll på om hon kan ha stoppat i sig något då hon gick lös.
När vi kom hem märkte jag efter 5 min att hon satt och dreglade och var alldeles blöt och skummig i skägget.
Trodde direkt hon blivit ormbiten men hittade ingen svullnad, puls och slemhinnor helt normala.
Så var det inget mer med det, vi åkte till jobbet, hundarna fick mat. Sen ringer en kollega och säger att Winzi precis krampat. Hon visste inte hur länge men hon slutade direkt när kollegan kom och blev snabbt normal igen förutom att hon var alldeles blöt runt munnen igen och verkade stressad.
Jag hade varit borta max 8-10 minuter.
Alla blodprover helt normala, negativt på droger i urinen. Tur att man var på jobbet mär det hände och har undebara kollegor som direkt fixar och trixar så man själv kan vara djurägare och inte veterinär för en stund.

Hon har varit helt normal sedan dess, ätit med god aptit. Håll nu tummarna innerligt för att detta var en engångshändelse!!! Speciellt med tanke på valparna (som jag vet lever då jag ca 20 min innan allt hände hade kikat med UL och sett valparnas hjärtslag). Det vore ju hemskt om hon skulle utveckla EP nu :eek: men en gång är ingen gång, som vi säger.

Ska försöka sova nu, har haft en stressig kväll på jobbet och imorgon bitti ska jag jobba igen. Hoppas Winzi också får sova hela natten!
Du tror inte hon kommit i kontakt med en padda?

Usch! Idag hände något jag aldrig vill ska hända.
Winzi som är 5 veckor dräktig hade ett krampanfall :cry:
Vi var på långpromenad där hundarna var lösa som alltid. Inget onormalt hände under promenaden men jag har ingen koll på om hon kan ha stoppat i sig något då hon gick lös.
När vi kom hem märkte jag efter 5 min att hon satt och dreglade och var alldeles blöt och skummig i skägget.
Trodde direkt hon blivit ormbiten men hittade ingen svullnad, puls och slemhinnor helt normala.
Så var det inget mer med det, vi åkte till jobbet, hundarna fick mat. Sen ringer en kollega och säger att Winzi precis krampat. Hon visste inte hur länge men hon slutade direkt när kollegan kom och blev snabbt normal igen förutom att hon var alldeles blöt runt munnen igen och verkade stressad.
Jag hade varit borta max 8-10 minuter.
Alla blodprover helt normala, negativt på droger i urinen. Tur att man var på jobbet mär det hände och har undebara kollegor som direkt fixar och trixar så man själv kan vara djurägare och inte veterinär för en stund.

Hon har varit helt normal sedan dess, ätit med god aptit. Håll nu tummarna innerligt för att detta var en engångshändelse!!! Speciellt med tanke på valparna (som jag vet lever då jag ca 20 min innan allt hände hade kikat med UL och sett valparnas hjärtslag). Det vore ju hemskt om hon skulle utveckla EP nu :eek: men en gång är ingen gång, som vi säger.

Ska försöka sova nu, har haft en stressig kväll på jobbet och imorgon bitti ska jag jobba igen. Hoppas Winzi också får sova hela natten!

Men oj! Det har ju varit lite larm om gift utlagt mm här, såg att hon testat negativt men man vet väl aldrig..

Nu hade hon en till kramp precis. Den gick över på under en minut, hon var stressad en stund efteråt men sover nu igen. Känns så himla jäkla jobbigt, ännu mer för att hon är dräktig och jag blir så orolig över hur det ska gå när hon kommer ännu längre in i dräktigheten :cry::(
Tror inte hon kan ha slickat på en padda, vi gick inte i skogen utan på typ parkvägar mellan bostadsområden.
Vad jag vet ger paddförgiftning mest ihållande salivering och inga kramper.

Nu hade hon en till kramp precis. Den gick över på under en minut, hon var stressad en stund efteråt men sover nu igen. Känns så himla jäkla jobbigt, ännu mer för att hon är dräktig och jag blir så orolig över hur det ska gå när hon kommer ännu längre in i dräktigheten :cry::(
Tror inte hon kan ha slickat på en padda, vi gick inte i skogen utan på typ parkvägar mellan bostadsområden.
Vad jag vet ger paddförgiftning mest ihållande salivering och inga kramper.
Fästingmedel?

Fästingmedel?

Fått en dos med spot-on i april, samma som jag använt i flera år utan problem. Fick ingen påfyllning i maj då hon skulle paras. Så inte det.

3 kramper hade hon i natt, men när den tredje började fick hon en Stesolidinjektion av mig som hon svarade på direkt så det blev som tur var aldrig mer än tugga fradga.
Sen åkte jag in till jobbet med henne där hon varit, inte haft någon mer kramp och betett sig precis som vanligt hela tiden.
Nu ska vi kolla lite fler blodvärden som inte kunde tas igår pga ej fastande och hon får dropp och aktivt kol mot evtl förgiftning. Sen avvaktar vi och ser vad som händer, eftersom hon svarade så bra och snabbt på Stesolid har vi inte satt in riktig krampmedicin ännu, men det finns att tillgå om det skulle bli ohållbart.
Usch, har knappt sovit en blund.

Fått en dos med spot-on i april, samma som jag använt i flera år utan problem. Fick ingen påfyllning i maj då hon skulle paras. Så inte det.

3 kramper hade hon i natt, men när den tredje började fick hon en Stesolidinjektion av mig som hon svarade på direkt så det blev som tur var aldrig mer än tugga fradga.
Sen åkte jag in till jobbet med henne där hon varit, inte haft någon mer kramp och betett sig precis som vanligt hela tiden.
Nu ska vi kolla lite fler blodvärden som inte kunde tas igår pga ej fastande och hon får dropp och aktivt kol mot evtl förgiftning. Sen avvaktar vi och ser vad som händer, eftersom hon svarade så bra och snabbt på Stesolid har vi inte satt in riktig krampmedicin ännu, men det finns att tillgå om det skulle bli ohållbart.
Men fy så hemskt - hoppas verkligen allting blir bra är henne och även för valparna i magen :(

biteme_bigarmhug.gif

Hoppas allt går bra!

Nu har jag två lure coursing-salukis :D
Ebrah var med på träning idag och fick springa för första gången. Till min enorma förvåning ville hon inte låta någon annan släppa henne. Det blev nog för mycket med ny situation + nya okända människor + matte som går iväg + okända människor som ska hålla fast och sätta på munkorg. Det slutade med att jag fick både släppa och fånga, vilket inte är helt optimalt då hon inte sprang någon hel bana utan stoppades mitt ute på fältet. Såå hon sprang en liten bit, sedan sprang jag lite ;)

Hon tyckte i alla fall att det var helt underbart att jaga trasa, precis som väntat. Efter första gången började hon reagera på ljudet från maskinen och spanade över fältet hela tiden för att hitta något som rörde sig. Precis innan andra gången började hon studsa runt på bakbenen när hon såg fyrhjulingen som drog ut trasan :p Först blev det bara en liten bit med svag kurva på mitten. Andra gången blev det samma start men hon fick springa lite längre runt några snävare svängar. Hon följde otroligt bra och det var underbart att se henne!

Vad som var lika underbart var att se Aysus lopp. Hon fick vara stödhund åt en ung tik som alltså är mitt uppe i att ta licens. Och tja.. den tiken var galet bra. Helt seriöst så var det länge sedan jag såg någon lika bra och jag kan inte annat än hålla tummarna för att hon får fortsätta vara fräsch i kroppen osv, för då har vi nog en ny storvinnare på gång. Hon och Aysu sprang två extremt snygga lopp ihop och vid målgången andra loppet så stod Aysu vid trasan och viftade på svansen något extremt :D Det såg ut som om hela hon skrattade och förhoppningsvis syns det på bilderna jag tog också. Och justja. När jag skulle släppa henne i starten så höll hon på att välta mig flera gånger när jag stod ihopböjd och höll i henne. Funktionärerna skrattade åt att jag har galna hundar... :angel:

Ammo och jag har varit på pridefestivalen här i stan. Jag fortsätter vara fascinerad över hur jävla trygg Ammo är med allt. Vi har lyssnat på livemusik, kollat utställare, stått bredvid när folk råkat smälla ballonger, fikat och pratat med alla möjliga okända människor (som överröst Ammo med kärlek o vice versa ;) ) - och Ammo har varit chill med allt, ingenting stressar upp honom i det läget.

Han är fortf sämst på att ha tråkigt - men det kan jag leva med när han är amazing i sådana här situationer!! :love::love:

13099042_113465265738119_2074170612_n.jpg

Malte har också varit på pride, han blev överöst med grejer! Folk kastade i princip saker och godis på honom och han blev fotad av en hel klunga. Hans sele blev nertyngd av alla pins som gavs bort, lilla hunden pinnade på lika bra ändå. Ett tält sålde armband, och tja. Det passar som halsband till skägget :rofl: Hälsade på lite människor gjorde han också, gick utmärkt.

Ammo och jag har varit på pridefestivalen här i stan. Jag fortsätter vara fascinerad över hur jävla trygg Ammo är med allt. Vi har lyssnat på livemusik, kollat utställare, stått bredvid när folk råkat smälla ballonger, fikat och pratat med alla möjliga okända människor (som överröst Ammo med kärlek o vice versa ;) ) - och Ammo har varit chill med allt, ingenting stressar upp honom i det läget.

Han är fortf sämst på att ha tråkigt - men det kan jag leva med när han är amazing i sådana här situationer!! :love::love:
Jag vet inte vad du haft för skit dobbisar innan,men dom ska vara sådana,fast utan stress o oljud:)

Jag vet inte vad du haft för skit dobbisar innan,men dom ska vara sådana,fast utan stress o oljud:)
Jag veet, men min förra var ju rädd för så mkt så det är ovant för mig!

Ammo är eg inte så stressad - jag har bara sabbat passiviteten hos honom och nu när han är en riktig slyngel så är det lite extra. (Han kan alltså sova var som helst - om HAN känner för det ;) )

13099042_113465265738119_2074170612_n.jpg

Malte har också varit på pride, han blev överöst med grejer! Folk kastade i princip saker och godis på honom och han blev fotad av en hel klunga. Hans sele blev nertyngd av alla pins som gavs bort, lilla hunden pinnade på lika bra ändå. Ett tält sålde armband, och tja. Det passar som halsband till skägget :rofl: Hälsade på lite människor gjorde han också, gick utmärkt.
Fast ung vänster pin .......

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka