Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men jösses. Jag som trodde problem områdena mest var på andra sidan stan (har fått för mig att du bor bort mot himpan till?). Tyvärr känns det som att hela den där stan börjar bli lite smått kaos. Iaf vad jag hört av vänner och ex som bor där :(
Jag bor i Klockaretorpet. Här och andra änden av stan (Hageby/Navestad) verkar vara dom värst drabbade områdena just nu :cautious:

Mamma Mu har inte ätit något olämpligt.
Hon tömmer sig.
Har varit inställd på att hon inte skulle valpa förens till helgen men det ser ut att kunna bli innan.
De två tidigare kullarna kom innan dygn 63.

Större delen av dagen har gått åt att springa ut och in i skytteltrafik med skitnödig tik, kissnödig valp och vanliga rastrundor med skägget och Gubben, som inte kan rastas ihop pga Gubben. När 4 hundar rastas separat så blir det mååååånga vändor :meh:
Men jag har hunnit till vetten och fått besiktat Lilla S. Inga konstigheter där. Och hann in till vårat försäkringsombud med intyget på hemvägen. Känns skönt att det är klart.
Nu ligger jag i soffan och klappar på Mamma Mus mage och hoppas ingen av dem behöver ut på en stund!

Ni som vet, typ @Voff , @dobbis , @falukorw och övriga som känner att dom kan svara på frågan ;)

Min kompis har sin första hund, av bruksras. Den ska göra MT i början på Juni. Nu vill hon förstås göra exteriörbeskrivningen också. SBK säger att hon ska vända sig till rasklubben. Rasklubben har en exteriörbeskrivning i sommar i samband med club show, men där kan man bli bortlottad. Vart ska hon vända sig då? Hon har försökt hos andra rasklubbar som säger nej.

Vi kan själva boka in en exteriörbeskrivare, dock måste själva beskrivningen ske på ett av klubbens arrangemang. En hel del domare är ju även beskrivare, kontakta någon av dessa om de dömer och hör om de kan göra beskrivningen efter att de dömt färdigt för dagen.

Åh nu är jag riktigt stolt över min man och våra hundar igen :love: ! Idag stack han iväg med Boss och spårade sig till ett godkänt anlagsprov i viltspår, med superfina lovord från domaren :up: !!

13241372_1155041247862804_3424522277935640114_n.jpg

Lycka till! :banana: När är det?
Om tre veckor :D Så ja, nu måste vi träna ordentligt.. Har inga förväntningar alls på unga dåren, hon ska bara ut och debutera så att jag har ett hum om vad vi ska träna på framöver, och för att avdramatisera hela grejen (jag tycker alltid att debuten är värst). Med min Aysu så hoppas jag på att plocka andra kvalificerande resultatet i nybörjarklass. Hade älskat att få någon typ av lydnadstitel på en av mina salukis, det är ju inte direkt vanligt med sådant :p (Hon kan dessutom det mesta från de svårare klasserna redan, så bara nerverna håller ihop på tävling kan vi gå upp i fortsättning direkt efter nybörjarklassen är klar).

Igår var vi en tur till grannlandet igen, den här gången för att träna och umgås med Frodolfs pappa och hans husse Vidar m familj. Jag har inte träffat Buck förut, så det var väldigt kul, grabbarna har verkligen många drag av sin far! Dessutom tog Vidar några fantastiska bilder på min Fridolf :love: (Fridolfbilderna fotade av Vidar Tangeland )
13177289_824558627648555_8312814336035117354_n.jpg

13226689_824558637648554_5310088021874431588_n.jpg

13177190_824558537648564_5743207127119432459_n.jpg

13220831_824558634315221_6616796351591344488_n.jpg

Fina Buck :love: Precis lika go som sina söner.
13177797_10153743819558666_6959408235632209666_n.jpg

Vallhundar som de är så blev det ju inga vidare poseringsbilder, men de stod iaf still samtidigt en liten stund ;)
13260029_10153746155788666_2185618464103135056_n.jpg

Hon blev jagad av schäfer i sitt förra hem när hon var pluttvalp, sedan tränade matte inte ett dugg med henne (hon fick knappt gå ut och var allmänt i bedrövligt skick när hon kom). När hon kom till mig fick hon panik av alla andra hundar, men vi har fått ordning på allt förutom med just schäfrar.

Ett tag började det gå riktigt bra även med schäfermöten, men då dök det upp en ny lös schäfer och jagade henne så att jag var tvungen att släppa kopplet för att inte riskera att hon blev skadad... Sedan blev det bättre, vi mötte en till rejält otrevlig schäfer osv. Totalt har vi hamnat i rejält otrevliga och läskiga möten med schäfrar 4 gånger som jag kan minnas, alltid preciiis när det börjat bli bra igen.

Sedan har vi en granne som ibland har schäfer hos sig. Den skäller ofta, ibland mitt i natten så att vi vaknar. När matte ser oss ute så blir hunden sjövild och matte kämpar rejält för att kunna hålla i kopplet. Den skäller i trapphuset, den skäller när den är ute även när den inte ser andra hundar... Det gör också att vi får svårt att slappna av, framförallt de gånger som de dessutom väljer att rasta hunden precis utanför mitt sovrumsfönster. Meeen nu för några minuter sedan fick jag veta att den hunden flyttar härifrån vid midsommar. (Här vill jag egentligen göra en rad med dansande smileys, men det känns samtidigt lite elakt)

Så ja, jag förstår ju varför min hund blir rädd av schäfrar, men vi försöker jobba på ändå. Vi kan passera brukshundklubben utan problem nu. Hon förstår att hundarna där håller sig på planen och det känns som en helt ok början i alla fall :)

Då förstår jag att hon inte gillar schäfrar! Salukin jag passade hade inga negativa erfarenheter av varken schäfrar eller huskies så jag blev lite nyfiken på om det var nån salukigrej... Å andra sidan var det inte direkt en toppenhund mentalt i andra avseenden heller.

Jag tycker nog att grannens flytt förtjänar några dansande smileys! :angel:
Bara det att den skäller mitt i natten skulle göra mig galen.

Min ena hund är osäker på alla okända hundar (problematisk mentalitet i kombination med krånglig bakgrund...) och jag känner igen det där med bakslagen. Nu förtiden är det nästan aldrig problem men ett tag kändes det som att så fort det började flyta på så kom det nån lös hund:devil: eller att man var tvungen att möta nån som prompt skulle gå en meter ifrån med sin rabiata hund och så fick man backa två steg igen.
För oss har det dock mest varit socialt inkompetenta labradorer med lika socialt inkompetena tanter till ägare som varit problemet...

Bokat tid hos ortoped är Ultuna, hoppas dem är bra där!
Och att finns några positiva besked att ge om Lexs framtid.
( men i ärlighetens namn börjar jag nästan gråta bara av att tänka på det.. Tänk om det inte finns något att göra för honom :cry:)

Om tre veckor :D Så ja, nu måste vi träna ordentligt.. Har inga förväntningar alls på unga dåren, hon ska bara ut och debutera så att jag har ett hum om vad vi ska träna på framöver, och för att avdramatisera hela grejen (jag tycker alltid att debuten är värst). Med min Aysu så hoppas jag på att plocka andra kvalificerande resultatet i nybörjarklass. Hade älskat att få någon typ av lydnadstitel på en av mina salukis, det är ju inte direkt vanligt med sådant :p (Hon kan dessutom det mesta från de svårare klasserna redan, så bara nerverna håller ihop på tävling kan vi gå upp i fortsättning direkt efter nybörjarklassen är klar).

Så spännande, det går säkert bra! Himla kul med salukisar som tävlar i RL, lite annorlunda! :up: Min bästa vän har också salukis, hon tävlar i LC med en av dom, lite vanligare kanske..;)

Så spännande, det går säkert bra! Himla kul med salukisar som tävlar i RL, lite annorlunda! :up: Min bästa vän har också salukis, hon tävlar i LC med en av dom, lite vanligare kanske..;)
Vi håller på med LC också :D vem är din vän? Eller vad heter hennes hundar eller någon annan ledtråd? :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka