Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte trodde jag att vi skulle ha hund igen så snart efter att vår collie blev sjuk och avlivades. Inte trodde jag heller att jag skulle få chansen lägga vantarna på en superhärlig welsh corgi pembroke omplacering. Men plötsligt händer det och här är hon! :love:

Av en slump så hämtade vi henne dessutom på vad som skulle ha varit vår collies 9-års dag. :heart Katten är något skeptisk men vi är hoppfulla, hon älskade vår collie något otroligt. Vi behöver troligen lägga en del tid på ensamhetsträning eftersom hon kommer direkt från kenneln. Och träning i största allmänhet då hon varit en utställningsvovve som bara kan tre kommandon: Stå, gå och stanna. :angel:

13129776_238101709884743_57496824_n.jpg

Vilket fantastiskt leende. Hon ser ut som om hon kommit till himlen:love:

Men stackars sonen @Voff . Inte lätt vara barn i en familj med byrackor :p
När jag var liten tyckte jag alltid att vår labbe var i vägen när jag lekte. Nu när jag är vuxen tycker jag mest det var charmigt och ångrar att jag inte gillade det mer då.

Det ar precis vad mina soner sager om var gamla Golden som inte lat dem simma utan vallade dem sakert upp pa land igen.:p

Jag är trött. Det är inte hundkräket! :arghh:

Jag vill typ ha ett glas vin och en bra film, han vill... Vet inte, köra ett lydnadspass, nw, dra några km, trickträna, gå en promenad, träffa lite andra hundar och balla ur en stund, och så börja om igen? Suck. Kan man byta in honom mot en pekinges bara för en kväll eller något liknande? :cautious:

Yes please ... en pekingese vore sa mycket enklare:meh:

Vi har haft en hemsk väckning mitt i natten, mellanhunden for runt i någon form av anfall:cry: när hon väl kvicknade till var hon desorienterad och aggressiv, vilket försvann på nån minut. Vi är ganska chockade fortfarande, vi blev så rädda av att vakna av detta. Hunden och husse sover på soffan och vi hoppas såklart på en engångshändelse, men det blir en grundlig undersökning på måndag.

Den enda förändringen är fästingmedlet (tablett som ska ges var tredje månad, ni vet, jag vill inte skriva ut söknamnet om jag inte vet) där jag nu har hittat anfall och neurologiska bekymmer som biverkningar:nailbiting: va fan! Jag får ju inte ur henne tabletten, den fick hon ju för 2 veckor sedan!

Jag gav mina Nextgard harom dagen. Mandy har inte haft nagon reaction alls, men dagen efter var Diva var sa ur slag att hon lag en hel dag pa golvet :eek: (det hande inte ens nar hon var fullproppad med medicin for att halla henne lugn) Hon tog inte ens gods ordentligt och sprang inte efter bollen :eek: Det kandes som om min hund var utbytt. :(
Nu ar hon helt normal igen, men hon far definitivt inte nagon mer nextgard ... de har laskiga biverkningar nar man kollar pa natet ... och sist hon fick sin tablet sa fick hon ocksa mjall och torr hud, dock inga andra reaktioner. Torr hud fixade jag med kokos olja sa det tyckte jag inte var ett problem ... men att bara ligga och stirra var definitivt ett problem:(

Finns det nån specifik anledning till att hon inte gillar schäfrar? Jag passade en saluki med nåt (till synes) oförklarligt hat/osäkerhet mot just schäfrar och huskies...

Hon blev jagad av schäfer i sitt förra hem när hon var pluttvalp, sedan tränade matte inte ett dugg med henne (hon fick knappt gå ut och var allmänt i bedrövligt skick när hon kom). När hon kom till mig fick hon panik av alla andra hundar, men vi har fått ordning på allt förutom med just schäfrar.

Ett tag började det gå riktigt bra även med schäfermöten, men då dök det upp en ny lös schäfer och jagade henne så att jag var tvungen att släppa kopplet för att inte riskera att hon blev skadad... Sedan blev det bättre, vi mötte en till rejält otrevlig schäfer osv. Totalt har vi hamnat i rejält otrevliga och läskiga möten med schäfrar 4 gånger som jag kan minnas, alltid preciiis när det börjat bli bra igen.

Sedan har vi en granne som ibland har schäfer hos sig. Den skäller ofta, ibland mitt i natten så att vi vaknar. När matte ser oss ute så blir hunden sjövild och matte kämpar rejält för att kunna hålla i kopplet. Den skäller i trapphuset, den skäller när den är ute även när den inte ser andra hundar... Det gör också att vi får svårt att slappna av, framförallt de gånger som de dessutom väljer att rasta hunden precis utanför mitt sovrumsfönster. Meeen nu för några minuter sedan fick jag veta att den hunden flyttar härifrån vid midsommar. (Här vill jag egentligen göra en rad med dansande smileys, men det känns samtidigt lite elakt)

Så ja, jag förstår ju varför min hund blir rädd av schäfrar, men vi försöker jobba på ändå. Vi kan passera brukshundklubben utan problem nu. Hon förstår att hundarna där håller sig på planen och det känns som en helt ok början i alla fall :)

Jag gav mina Nextgard harom dagen. Mandy har inte haft nagon reaction alls, men dagen efter var Diva var sa ur slag att hon lag en hel dag pa golvet :eek: (det hande inte ens nar hon var fullproppad med medicin for att halla henne lugn) Hon tog inte ens gods ordentligt och sprang inte efter bollen :eek: Det kandes som om min hund var utbytt. :(
Nu ar hon helt normal igen, men hon far definitivt inte nagon mer nextgard ... de har laskiga biverkningar nar man kollar pa natet ... och sist hon fick sin tablet sa fick hon ocksa mjall och torr hud, dock inga andra reaktioner. Torr hud fixade jag med kokos olja sa det tyckte jag inte var ett problem ... men att bara ligga och stirra var definitivt ett problem:(
Vad intressant att du också upplevt biverkningar. Jag har avstått fästingmedel i flera år pga biverkningar så det känns som maximal otur om det är det vi drabbats av.
Vilka biverkningar har du läst om?

Varför kan det aldrig få vara bra...? Det är tre veckor sen Zvante tappade en klo, den blev infekterad så det drog ut på läketiden och han avslutade sin antibiotikakur igår. Inatt väckte han mig och hade ont - ännu en klo är av, nu på den andra baktassen... Alltså, vad händer?! :confused: Han är 10 år gammal och bröt en klo när han var typ 1 år gammal när han fastnade med den. Och nu två klor på tre veckor... Känner mig helt matt och uppgiven :( Tid 14.30 idag. Tur iaf att jag hade smärtstillande hemma ifrån förra klon för han har ont :(

Läskigt - men var har du läst om läskiga biverkningar av Nexgard ? Har gett två av mina utan reaktion alls med något än, men läser gärna andras erfarenheter.
Två fick Bravecto förra sommaren och vad jag vet inga biverkningar. Det som ev kan hänga ihop är att den ena tiken fick svintopäls när hon blev dräktig (hon parades 8-9 veckor efter sin tablett) - det har hon inte fått nu när hon åter är dräktig och inte har något medel i kroppen?!

Jag börjar så tröttna på mitt bostadsområde, som numera är klassat som problemområde. Anlagda bilbränder inatt och räddningstjänst kunde inte komma fram förrän dom fått poliseskort pga stenkastning - vart är samhället på väg egentligen :(
Nu vill jag ut på landet, men att hitta ett vettigt torp att hyra är inte det lättaste - jag vill någonstans där jag har vänner nära.

Ni som vet, typ @Voff , @dobbis , @falukorw och övriga som känner att dom kan svara på frågan ;)

Min kompis har sin första hund, av bruksras. Den ska göra MT i början på Juni. Nu vill hon förstås göra exteriörbeskrivningen också. SBK säger att hon ska vända sig till rasklubben. Rasklubben har en exteriörbeskrivning i sommar i samband med club show, men där kan man bli bortlottad. Vart ska hon vända sig då? Hon har försökt hos andra rasklubbar som säger nej.

Ni som vet, typ @Voff , @dobbis , @falukorw och övriga som känner att dom kan svara på frågan ;)

Min kompis har sin första hund, av bruksras. Den ska göra MT i början på Juni. Nu vill hon förstås göra exteriörbeskrivningen också. SBK säger att hon ska vända sig till rasklubben. Rasklubben har en exteriörbeskrivning i sommar i samband med club show, men där kan man bli bortlottad. Vart ska hon vända sig då? Hon har försökt hos andra rasklubbar som säger nej.
Jag vet inte om det ff funkar men en del utställningsdommare är gk som exteriör beskrivare.Rasklubben borde veta mer om det och vem.

Dygn 59. Men det är 63 dygn sen första parningen. Vi tror dock inte att hon tog sig förens på andra och troligtvis någon dag efter pga att man såg så dåligt på första UL.
Nu syns det iaf. Och känns. Man kan känna valparna med handen :)
Mamma Mu är ganska trött nu. Och tung. Rör sig otympligt. Vi tror valparna kommer till helgen då hon inte fyllt juvren mer.
I dag är hon tyvärr lite dålig i magen. Hon har inte ätit annat än sin egen mat och hon har sällan varit dålig i magen så lite orolig blir man ju. Hon behöver ju all näring för att göra mjölk.

Så här ser iaf flodhästen ut nu. (flera av er har ju redan sett henne på instagram) Gissningar på invånare är allt mellan 4 till 13 från vänner och bekanta. Jag gissar på 6st och husse 8 st :)
Vi hoppas på minst 4 tikar och 3 hanar.:up:
13179381_269915460021824_1814729501027249419_n_zpsznpsjazy.jpg
13254228_269915356688501_5765388759758053619_n_zpsvrsoecol.jpg

Hon har ännu inte fått tillbaka pälsen till sin fulla längd där jag tvingades raka henne efter fuktexemet så rygglinjen ser rätt skum ut och hon "hängig" ut, vilket bara är en synvilla. Men tråkig sådan.

När vi bokar MT/Korning så får vi allt i ett sas. Vi ringer direkt till testbanan om ligger under vår rasklubb och de kallar in en exteriörbedömmare. Sist hade de svårt att få tag på en exterörbedömmare och det var oklart tills dagen innan om de skulle bli någon exteriör. Gissar att man försökte få fram en annan bedömmre än den som blev....

Dygn 59. Men det är 63 dygn sen första parningen. Vi tror dock inte att hon tog sig förens på andra och troligtvis någon dag efter pga att man såg så dåligt på första UL.
Nu syns det iaf. Och känns. Man kan känna valparna med handen :)
Mamma Mu är ganska trött nu. Och tung. Rör sig otympligt. Vi tror valparna kommer till helgen då hon inte fyllt juvren mer.
I dag är hon tyvärr lite dålig i magen. Hon har inte ätit annat än sin egen mat och hon har sällan varit dålig i magen så lite orolig blir man ju. Hon behöver ju all näring för att göra mjölk.

Så här ser iaf flodhästen ut nu. (flera av er har ju redan sett henne på instagram) Gissningar på invånare är allt mellan 4 till 13 från vänner och bekanta. Jag gissar på 6st och husse 8 st :)
Vi hoppas på minst 4 tikar och 3 hanar.:up:
13179381_269915460021824_1814729501027249419_n_zpsznpsjazy.jpg
13254228_269915356688501_5765388759758053619_n_zpsvrsoecol.jpg

Hon har ännu inte fått tillbaka pälsen till sin fulla längd där jag tvingades raka henne efter fuktexemet så rygglinjen ser rätt skum ut och hon "hängig" ut, vilket bara är en synvilla. Men tråkig sådan.
Gissar på 8 - 4 av var kön ;)

Är det enda gången klubben har? Min klubb (som ändå är rätt liten) brukar kunna skaka fram fler tillfällen t.ex under rikslägret.

Jag börjar så tröttna på mitt bostadsområde, som numera är klassat som problemområde. Anlagda bilbränder inatt och räddningstjänst kunde inte komma fram förrän dom fått poliseskort pga stenkastning - vart är samhället på väg egentligen :(
Nu vill jag ut på landet, men att hitta ett vettigt torp att hyra är inte det lättaste - jag vill någonstans där jag har vänner nära.
Men jösses. Jag som trodde problem områdena mest var på andra sidan stan (har fått för mig att du bor bort mot himpan till?). Tyvärr känns det som att hela den där stan börjar bli lite smått kaos. Iaf vad jag hört av vänner och ex som bor där :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka