Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@TheaH ...ett nyklippt skägg. Du får ta med Malte hit nästa gång ;)
12983192_1183702148308883_1339582570743312632_o_zps1l6zjfjh.jpg

Näst sista gången på kursen idag, känns tråkigt att det snart är slut.
Idag blev det lite kaos i huvudet på Hamlet då det var så mycket störning runt omkring ( Valpkurs, andra ekipage som tränade lydnad m.m) så det blev en hel del skall. Men fått höra från de andra att det ser mycket bättre ut än vid första tillfället och det känns positivt att höra!
Vi fick även testa på rallylydnad, vilket var jätte skoj! Fick lite extra beröm för vår prestation i slalom, instruktören tyckte det såg ut vara i klass med det man ser på tävling. ( När ens självförtroende är kört i botten är det alltid kul att få höra små positiva saker!)

Usch vad tråkig promenad vi hade nyss :( efter halva promenaden så möter vi ett gäng löpare med hundar (schäfer/labrador - herr pudels värsta mardröm)

Han blev helt stelfrusen och sen ville han dra iväg :( hade han varit lös hade han dragit som en avlöning...
Helt blockerad och nervös 20 minuter efteråt men till slut fick jag lite kontakt och lek med kotte :heart
Usch, det är så jobbigt när de har nåt de är rädda för och blir sådär blockerade :( Skönt att det släppte sen.

Idag är ännu en dag då jag undrar varför folk envisas med att ha sina hundar lösa när hundfanskapen inte lyssnar på inkallning och springer fram till andra hundar trots att de andra visar övertydligt att de inte vill ha den andra nära. Jadå, jag vrålade åt den andra hunden att stanna, matte ropade lite på den och inte sjutton reagerade den det minsta på det.

Dessutom var den lös i ett skogsområde där hundar inte får vara lösa. Hade säkert blivit kul om det varit ett rådjur som stått där istället för jag med mina hundar... Hunden var något amstaffliknande, så helt utan jaktlust tror jag inte att den kan ha varit... Gah! Det hela slutade i alla fall med att matte lyckades få koppel på sin hund och sedan gick de iväg, eller ja, matte drog med hunden, för den ville ju bara fram till mina hundar hela tiden :banghead:

Jag har maskfobi. På riktigt. När någon av djuren har mask rör jag dom inte. Katten får inte ens komma in förens medlet har verkat.
Jag kan inte gräva i en rabatt ens.

När jag var i skolåldern vägrade jag gå hem från skolan om det hade regnat och det låg maskar på vägen. I dag fixar jag att gå ut men jag går runt dom :wtf:

Jag har också maskfobi :( Har i perioder haft jättesvårt för att gå ut när det regnar/regnat. Numera kan jag gå ut och kan bryta mitt maniska tittande efter maskar men det krävs påminnelse. Jag tycker dessutom om att meta vilket jag bara kan göra om ngn hjälper mig med masken. Kan inte hjälpa svärmor på hennes kolonilott eller, annat än skriva skyltar och plocka av vinbärsbuskarna.

Är det bara här skogarna/friluftsområdena invaderas av mountainbikescyklister? Jag blir galen på dem:rage:

Dels skrämmer de livet ur mina hästar när vi är ute och rider, de dyker ju nämligen upp från ingenstans, helt ljudlöst. Men, visst, hästarna vänjer sig ju i viss mån, men cyklar är ändå speciellt.
Nu har de börjat cykla på motionsspåren, så idag på min hundrunda (vi var väl ute 1,5 timme) fick jag hiva in hundarna kvickt som attan inte mindre än 5 gånger.

Jag stör mig inte ett dugg på att de existerar, jag stör mig på att de inte kan signalera och verkar tycka att de har nån slags företräde. Jag vill ju inte heller att de ska köra på nån av hundarna, både cyklist och hund kan ju bli skadade. Men det är otroligt svårt att vara hänsynsfull när de kommer i full fart och jag har 3 sekunder på mig att få in hundarna, ok med de unga, men den gamla är inte så reaktiv:angel: och då ska vi inte ens prata om när de kommer upp bakom en! Jag vet inte hur många gånger jag nästan kissat på mig av att det plötsligt är en cyklist 2 meter bakom mig, varför kan de inte ha ringklocka och plinga som alla andra!?!:rage:

Vi har faktiskt pratat om just hänsyn för bara ngn dag sen i flera olika cykelgrupper jag är med i. Både för gångtrafikanter och hästar specifikt. *fortsätter läsa ikapp tråden*

Idag är ännu en dag då jag undrar varför folk envisas med att ha sina hundar lösa när hundfanskapen inte lyssnar på inkallning och springer fram till andra hundar trots att de andra visar övertydligt att de inte vill ha den andra nära. Jadå, jag vrålade åt den andra hunden att stanna, matte ropade lite på den och inte sjutton reagerade den det minsta på det.

Dessutom var den lös i ett skogsområde där hundar inte får vara lösa. Hade säkert blivit kul om det varit ett rådjur som stått där istället för jag med mina hundar... Hunden var något amstaffliknande, så helt utan jaktlust tror jag inte att den kan ha varit... Gah! Det hela slutade i alla fall med att matte lyckades få koppel på sin hund och sedan gick de iväg, eller ja, matte drog med hunden, för den ville ju bara fram till mina hundar hela tiden :banghead:

Jag kan bli lika irriterad på folk som har hund i koppel. Tonto är en skrikapa, men sköter sig om jag bara fortsätter att gå förbi eller om jag lägger honom ner.

Man kan ju tro att om jag inte tar ögonkontakt och håller på och tränar fotgående eller går åt sidan (3-4 meter in i skogen från stigen och lägger hunden ner) att personen borde fatta att jag inte är intresserad av att låta hundarna hälsa? Men nej, folk ska försöka släppa fram sin hund ändå. När jag sedan säger "Ursäkta, men vad håller du på med?" så blir dom förnärmade och sura.

Men även lösa hundar... som karln som hade 3 små/medelstora hundar lösa och dom springer fram till mina, Jag ställer mina hundar bakom mig och motar bort hundarna medens ägaren vrålar "Det är okej, det är tikar." Så jag vrålar tillbaka, "Mina hundar hatar tikar. Idiotjävel, vad tror du egentligen? Kom och hämta hundarna innan min Dalmatiner äter upp dom." Så nu är den familjen skitsur på mig och vänder upp näsan varje gång jag kommer gåendes och skyndar förbi. Jätteskönt!

Tonto rymde ifrån mig när han var typ 4-5 månader och sprang fram till en annan hund (han stannade ett par meter innan han hann fram, men fy vad jag skämdes som tusan och jag bad om ursäkt. Kan folk inte ha lite vett och i alla fall säga något?

Urk, nu har jag plockat två fästingar som kröp på hunden. Idag blir det veterinärbesök för att få Bravecto utskrivet.

Någon som vet om fästingarna fortfarande kommer sätta sig på hunden, eller om de väljer ett annat värddjur? Förra året hade Frank fästinghalsband och vi plockade inte en enda fästing som kröp på honom.

Urk, nu har jag plockat två fästingar som kröp på hunden. Idag blir det veterinärbesök för att få Bravecto utskrivet.

Någon som vet om fästingarna fortfarande kommer sätta sig på hunden, eller om de väljer ett annat värddjur? Förra året hade Frank fästinghalsband och vi plockade inte en enda fästing som kröp på honom.
Men Bravecto måste fästingen bita för att dö, men personligen upplevde jag lika lite krypande fästingar med det som med annat medel. Utan medel kryper massor på mina.
Finns dock dom som tycker att det är mycket fästingar som kryper i pälsen med Bravecto, men det är så olika. Jag tycker det är ett suveränt fästingpreparat :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka