Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kollade nu och jo, det är 152... Xando v D Dolomiten heter han. 781 valpar totalt...
79RCzGN.png

AqnblGo.png

Har ju alltid tyckt att spela död är ett rätt fränt trick. Motivationen var bristande, tråkigt väder och regn. Hade egentligen tänkt träna fotgående och rallymoment i trädgården men njae.

Så fram med mattan och godis, få henne att förstå att jag vill att hon skulle ligga på sidan för att få godis (fick hjälpa till lite :angel:) och helt plötsligt trillar poletten ner! Titta matte, är det såhär du vill att jag ska göra?

Hon som knappt aldrig rullar tyckte det var lite obehagligt, hon fick sån fart ett par gånger att hon hamnade lite på rygg. Men jag ser potential, nu ska bara pistolen och "pang" läggas till så sitter det nog snart :D
Och nu när hon kan ligga på sidan så kan vi lära oss rulla här näst :banana:

Inom min ras har vi 5 som gräns och sedan ska minst 50% av avkommorna vara röntgade och sedan kan hanhunden tillåtas få fler kullar, kommer inte ihåg på rak arm om det är 2 eller 3 st. Detta är då enligt vår RAS.

INT UCH, NO UCH, SCHHIII, SE UCH. Jag har ingen aning om det är bra och svårt att ta SCHHIII, vet bara att det är typ skyddshund? (@Voff har du koll?)

Men måste väl finnas fler hanar som är meriterade :idea: är han den enda kanske jag typ kan förstå men annars, nä. Tur många var undersökta och med ganska bra resultat.

@TheaH ...om det är titelförkortningarna du menar så är det ungefär det samma som IPO.
Säger väl inte så mycket mer än att han innehar en grad 3.
Personligen tycker jag den titeln är ganska ointressant. Många hundar kan ta en IPO3:a. Även riktigt kassa hundar bara föraren är ok. Av bara titeln kan man inte utläsa varken poäng eller om hunden håller sig kvar i toppen och tävlar regelbundet.

Schäferpratet fick mig att undra om schäfern jag kände på 90-talet gick i avel, jag tror att tjejen som hade henne hade hunden på foder eller något annat avtal. Men vad hette hon i stamtavlenamn... (Det andra namnet minns jag.) Det var inte Kargalandets, men en annan kennel från Norrbotten som de inte omöjligt hade samarbete med, kanske fanns de i Jokkmokk. En vild chansning på att någon här känner till norrbottniska bruksschäferkennlar på 90-talet, kanske ännu verksamma? Ligger ju nära till hands att fråga @Voff , fast jag begär inte att du har allt i huvudet. :p

Schäferpratet fick mig att undra om schäfern jag kände på 90-talet gick i avel, jag tror att tjejen som hade henne hade hunden på foder eller något annat avtal. Men vad hette hon i stamtavlenamn... (Det andra namnet minns jag.) Det var inte Kargalandets, men en annan kennel från Norrbotten som de inte omöjligt hade samarbete med, kanske fanns de i Jokkmokk. En vild chansning på att någon här känner till norrbottniska bruksschäferkennlar på 90-talet, kanske ännu verksamma? Ligger ju nära till hands att fråga @Voff , fast jag begär inte att du har allt i huvudet. :p
Oj vad spännande, men du kommer nog aldrig hitta den :(

Oj vad spännande, men du kommer nog aldrig hitta den :(

Bara jag kommer på kennelnamnet så... Kanske kan jag värka fram det på någon dag :D just nu finns bara "Kargalandet" i min hjärna och det var det inte.

Kan man söka med asterix på Hunddata kanske? Jag kan "personnamnet", jag vet att hunden hette samma i stamtavlan som hemma.

Bara jag kommer på kennelnamnet så... Kanske kan jag värka fram det på någon dag :D just nu finns bara "Kargalandet" i min hjärna och det var det inte.

Kan man söka med asterix på Hunddata kanske? Jag kan "personnamnet", jag vet att hunden hette samma i stamtavlan som hemma.
Ja det kan man! Vad hette hunden? Jag vill också leta :D

Ja det kan man! Vad hette hunden? Jag vill också leta :D

Med asterix gick det lätt, hade ingen aning om att Hunddata var såpass sökvänligt! Kenneln var Norpatorps, kul att komma på det. :) Tiken hade fått en kull, ingen av valparna gick vidare i avel. Kul att veta i alla fall. :) Jag var väldigt förtjust i den hunden, jag hade dittills bara sett "vanliga" schäfrar med svart sadel, liksom. Den här hunden var grå och hade tippande öron. Jättefin! men hon hade svårt att få "godkänt" på någon exteriörbedömning (utställning?) hon var tvungen att göra.

Travhästfolk brukar vara bra hundfolk :) Sålde en av mina heelervalpar till en hästskötare på ett stort travstall och har har varit med där från början och "jobbar" nu heldagar i stallet och stormtrivs :love:
Visst är dom, och klarar han vet.bes i morgon (det gör han för han har redan en gammal vet.bes ua) så hamnar han hos en travtränare några mil norr om mig.:banana:

Stora norr över är Molars och Midälvaland. Sen finns det en del småkennlar som jag har svårt att hålla koll på. På 90-talet hade jag blandraser och häst och hade ingen koll på schäferkennlar i andra änden av Sverige :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka