Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så nöjd! Körde ett riktigt bra lydnadspass med båda hundarna på närliggande fotbollsplan, som ligger bredvid en lekpark och gångväg och därmed med lite störning/publik. Tog sen en promenad och mötte två hundägare som gått förbi innan som stoppade mig för att säga hur duktiga hundar jag har, att de stått och tittat ett tag och blev imponerade :) under tiden vi pratar står dessutom båda mina tyst och lugnt.

Alla andra hundmöten på promenaden gick också bra, inkl ett med hoppande barn på ena sidan och skällande hund på andra.

Nu har vi provat på uppletande på klubben! Skickade iväg lillpumin till en bekant och gubben blev väldigt ivrig när han insåg att jag packade träningsväskan. Sist jag hade med mig bara honom på träning minns jag inte, lite nostalgi... Men jaja, folket var iaf jättetrevliga och sa typ "det är så trist när agilityfolk bara ska hänga på agility och vi bruks bara är på bruks". Gubben var iaf jätteduktig (och jättetaggad :angel:) och jag fick tips om hur jag ska få honom att lämna av till mig och hur man kan utveckla letandet. Så jag är jättenöjd :)

Har fått en ny bekanting i form av en lite okunnig hundägare som behövde råd och tips kring sin hund. Vi började prata lite och åh, jag gillar henne. Hon är kvicktänkt och tänker så logiskt och bra. En otroligt imponerande person som snart ska iväg för att få hjälp av en som kan se henne på plats (vi sitter bara och skriver på internet). Det ska bli otroligt intressant att följa henne och hennes hund och jag blir så otroligt glad av att hitta människor som direkt känns som riktigt bra personer. Supertrevlig är hon också, så jag hoppas att vi får möjlighet att ses någon gång :)

Det är ganska otroligt, jag har letat (sheltie)avelshundar/valpar/planerade kullar efter en särskild linje som jag har förstått ska finnas ännu, men det har varit helt dödfött, trots att det i grunden handlar om en hane som hade oändligt många kullar efter sig (på 1980-talet). Mest för kul, men ändå.

Så plötsligt i går hittar jag en avelstik med den stamtavlan! Helt ofattbart, jag nästan grep efter telefonluren för att ringa uppfödaren och berätta hur jag har letat. :laugh: Så kollar jag den tilltänkta hanen till kullen - han har samma linjer. Vad är oddsen, efter att jag letat så. Jag är inte så förtjust i att båda föräldrarna har samma bakgrund, och nu gick liksom luften ur mig. (Inte för att jag rent praktiskt borde köpa hund nu etc etc.)

Är det någon som kan räkna ut effektiv population? Jag har hittat formlerna, men jag är så dålig på matte och kan inte riktigt förstå vilka siffror jag ska sätta var...

Här inleddes morgonen med 5km promenad bort till klubben och sen ett minipass där. Egentligen tycker jag inte om att ta med mig båda hundarna dit, för de är skitjobbiga :angel: Inomhus funkar det rätt bra nu att den ena ska vänta och den andra träna, men just på klubben är båda så löjligt taggade. Särskilt om jag blandar in agilityhinder. Idag när jag släppte gubben rusade han dessutom till lillpumin och ropade "vi springer ikapp!"... :meh: Så, ja. Det blev mest kontaktträning, springa genom ett par tunnlar och sen bussen hem. Bra start på dagen :)

Körde lite platsläggning med Alice idag igen - hon ÄLSKAR det verkligen! Eller ja, inte platsen i sig men att få bli inkallad är nog det roligaste vi hittat på länge. Hon trillar nästan över sig själv för att hon springer så fort! :D klarade även en minuts liggande när jag stod typ 7 meter bort. :)

https://instagram.com/p/BEd7uGiBY6y/

Alice fick även visa vilken otrolig jakthund hon är! Eftersom jag inte är en ansvarsfull hundägare som månar om vilda djur så har jag min hund lös.. och vi travade på längs en traktorväg i skogen, som vanligt. Alice var ca 10 meter framför mig och 30 meter längre fram bröt en hjortflock loss från skogen! Kanske 10 stora hjortar galopperade rakt över vägen och in i skogen igen. Alice tyckte det var det häftigaste NÅGONSIN och ville också springa!! När hon kommit några meter sa jag "Låt dom va!" och den stora jakthunden vände på en femöring och rusade fram till mig och sa, studsande, "Snälla matte, kan inte jag få springa med dem?!". Det fick hon inte.
Och sen glömde hon hjortarna och hittade en spännande grästuva att lukta på. :D

Byttbärandet är Valpens viktiga uppgift. Morgon och kväll får getterna lite frukt och grönt som bäres dit i bytta. Den tomma byttan har Valpen själv tagit på sig att återföra till huset.

Men... det är lite svårt när man är liten och inte riktigt har förstått hur saker funkar. Valp bli så ARG på byttan när den vägrar att flytta på sig, trots att han sliter och drar för allt han är värd. Han har inte insett att en tass i byttan motverkar hans försök :down: :D

Alltså... Vi har nog slagit någon ny typ av rekord. Idag åkte vi till fysioterapeuten. Vi var där i fem timmar :angel: Det hade garanterat gått att bli klar snabbare, men... vi pratar en hel del. Och trots att vi pratar så extremt mycket så känner vi båda att vi aldrig riktigt hinner prata klart. Det finns alltid mer att prata om. Jag älskar det.

Igår var det torsdag (nähee :grin:) och det innebar valpkurs. Men innan den blev det strandpromenad med vän och hennes hund (kommer inte göras om, hon var inte riktigt lika fokuserad på träningen men men)

Skulle filma när hon så sött grävde i sanden, blev en bra film :up: :rofl: Hittade en supersmaskig rutten jäkla fågel...

Träningen gick helt ok. Var ligg vi tränade på och det kan hon sedan innan. Inga problem i gräset heller trots att det var lite fuktigt :)
Ett skick personsök fick vi testa också, kör ofta kurragömma med Betty och jag vet att hon kör väldigt mycket på fart och lite hjärna. Hon hittade mig direkt men skulle gömt mig lite svårare kände jag :p
Vi avslutade med en 8 skyltars rallybana. Mycket roligt och hon skötte sig väldigt bra, vill ha hem mina skyltar nu! :bump: :banana:

Igår gick jag rallyskrivarkurs och lillskrutten fick följa med eftersom jag inte hade någon hundvakt.
Han skötte sig mycket bättre än vad hans far gjorde i den åldern, så duktig.
Fast han hann med att tugga sönder sitt koppel :angel:

När vi skulle få öva på att skriva behövde vi ha en hund på banan, man behövde inte kunna momenten. Så lillen fick gå en rallybana :D Det ska börjas i tid :p

Idag fick jag min hunds journalkopia och jag blev ärligt talat väldigt ledsen när jag läste i den. Alla direkta fel kan jag ha överseende med då informationen ska kortas ner o.s.v. men när jag får ett svar och texten i journalen anger totala motsatsen då blir jag arg. Och sen ledsen då det var en viktig grej.

Min hund var halt på ena frambenet när vi först fick diagnos och började behandling. Det hjälpte inte utan blev värre och M visade hälta även på andra frambenet plus ena bakbenet. På veterinärbesöket säger vet. att andra frambenet var jättefint, helt ua. Sen går vi till rehab som säger att det står i journalen att eventuellt liiite gick att känna på frambenet och idag när jag läser journalen att hon var "rejält öm (...) även i höger framtass!!!"

Det var verkligen inte informationen jag fick på plats. :( Förtroendet som redan fått sig en törn fick en rejäl sådan till. Känner att journalen inte blir till någon hjälp alls på måndag när vi ska träffa reumatologen.:mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka