Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag köpte mina för 500kr inkl frakt :D Helt klart nöjd. Hade lätt betalat mer om det krävts också. Ibland på somrarna kan jag nästan längta efter lite kyla, bara för att få använda merrell-kängorna :angel:

hittade även icebugs skor som va några hundralappar nedsatta i pris men vet inte om jag just nu behöver med broddar i :cautious:

Idag fick jag en "balansboll" av en kompis som jag var tvungen att testa. Ingen av oss har någon egentligen aning om vad vi pysslar med. :angel: Men jag tänkte försöka läsa på lite i ämnet så kan vi träna det mer seriöst i framtiden.:D

Idag fick jag en "balansboll" av en kompis som jag var tvungen att testa. Ingen av oss har någon egentligen aning om vad vi pysslar med. :angel: Men jag tänkte försöka läsa på lite i ämnet så kan vi träna det mer seriöst i framtiden.:D
Min hund är skräckslagen efter en incident med balansboll :o

Han är den där typen som läst rasstandardens del om bold, fearless and totally reliable. :love:
Tyvärr läste han lite fel på höjden. :angel: Men det kan jag leva med. Han är verkligen min drömhund. :love:
Äh, lite högre är bättre än de paddorna man ser ibland :p Din Kjapp är så fruktansvärt underbar att det värker i mig :heart Söt, snygg och samarbetsvillig! Precis som en staffe ska vara :love::love::love: (Nu tänker vi bort höjden ;))

Har jag tur så bor jag också i skog inom inte allt för avlägsen framtid :D Ska på anställningsintervju på lördag, ett företag som ligger "ute i ingenstans" och har jag sådan tur att jag får jobbet, då blir det flytt till bättre hundpromenadmarker :D

Mina favoriter är från Merrell, de verkar heta "snowbound" och ser ut såhär:
23227-01.png

Jag brukar ha 38,5-39 i skor, i mina merrell så har jag 39 och jag får lätt plats med tjocka sockor i dem. Helt fantastiska kängor! (lätta att hitta på rea också!)

Har även ett par icebug-stövlar som jag är mycket förtjust i, men jag gjorde misstaget att köpa vattenavstötande istället för vattentäta... Såå om jag går länge i snöig skog, som jag gärna gör, då är jag blöt om fötterna efteråt.. Skorna är dock extremt bekväma och håller jag mig bara torr så kan det vara hur kallt som helst ute utan att jag fryser det minsta. Ska snart införskaffa någon annan variant av icebug, vattentäta då. Där har man dessutom fördelen av inbyggda broddar i skorna, så det är ingen risk att halka ens om man går på en isfläck med en vild valp i koppel :D
Åh, de där har jag tittat på. Har merell i vanliga låga goretex. Är de breda i foten som? Jag kan inte ha för smala skor, jädra ankfötter :p

Här hemma är det kaos just nu. Storhunden är halt igen och har strikt koppelvila. Bara 10 månader sedan sist och då var han dålig länge och vi hade fler turer hos vet och rehab än vad jag kan räkna till utan att någon anledning egentligen hittades. Men denna gången är koppelvila inget kul alls. Han hoppar på lillhunden när han kommer åt, och morrar åt barnen så det är ständig passning. Vi har vet.tid bokad nästa vecka men det känns som en evighet dit.

Det hade ju varit en bra grej för att undvika en sådan situation som du hamnat i, alltså att allmänt införa det. Så kan inte folk hålla på och spekulera. Det är ju gott om plats i de där passen iaf:D

+ @isafore
Det skrivs inte in någonstans. I sådana fall borde man ju skriva in alla läkemedel en hund behandlas med och vilken karens det har. Likt hästpassen.
Jag är övertygad om att långt fler hundar i utställningsringen går på Metacam eller Rimadyl än att någon ställer sin kastrerade hane.
Folk alltså :banghead: att de inte bara kan hålla käften! Gå via SKK då om ni tror att det fuskas...

Åh, de där har jag tittat på. Har merell i vanliga låga goretex. Är de breda i foten som? Jag kan inte ha för smala skor, jädra ankfötter :p
Yep! De är breda! Jag tycker att skor på tex Din Sko ofta är väldigt smala, visst brukar jag kunna få ner fötterna i dem för det mesta, men inte sjutton är det bekvämt. Mina Merrell är väldigt breda i jämförelse :) vilken skostorlek har du? Jag kan, om du vill, försöka mäta hur breda mina är. Jag har även ett par sandaler från Merrell och de är underbara de med. Provade dock ett par Merrell-sandaler som var löjligt smala, jag fick inte ner foten i dem trots en storlek större än normalt, så tydligen är inte alla deras skor perfekta :p

Eftersom buke har svaret på allt :D

Aysu går sönder av kylan. Det är ju inte direkt någon nyhet, men jag upptäckte både igår och idag att hon får blodiga små sår på tassarna i snön när hon springer :( Det är inte speciellt hård snö, men tydligen tillräckligt trots att hon helst springer där det är plogat.

Jag har inga skor som hon kan springa i, det blir för halt, hon springer ju 50-60km/h när hon bara "mes-leker" och gör tvära svängar åt alla möjliga och omöjliga håll. Finns det något annat jag kan göra för att hjälpa henne? Det är ju inte kul om hon måste vara kopplad hela tiden...

Har du provat att smörja med någon riktigt fet salva? Det är tjocka lager som gäller om det ska skydda.

Ladda får också sår av skaren, men hon rör sig ganska kontrollerat i skor, så hon får ha dem ändå.
Kanske kan du ha skor på hela promenaden och sedan plocka av dem när hon ska springa lös?

Allmänt om skor:
Det viktigaste tycker jag är att skorna har en rejäl, tjock sula som isolerar från marken, och att man får plats med antingen en värmesula, värmekudde eller rejäla strumpor utan att det blir för trångt. Är skon vattentät ovanpå det så spelar det mindre roll vad det är för märke, då brukar de flesta skorna/kängorna hålla bra värme :)

Har ett par från garmont som har varit bra, men nu sjunger de på sista versen (dåligt skötta och lite valpsmakade) så nästa säsong blir det nya!

Ang skitsnack (@isafore) så suck! Förstår inte varför vissa alltid är ute efter att leta fel. Hade det "handlat om att följa skks regelverk" hade ju denna "kunniga" människa kunnat svara "alla som undrar" att det går ur kroppen och har en tidsbegränsad karens.

Såg en diskussion på fb igår med motsvarande grad av "leta fel på". En bekant som la upp ett filmklipp på träningen och direkt fick kommentar om att hon gör dk i fotgåendet och "har du verkligen tävlat med det där?". Diskussionen som följde gjorde det väldigt tydligt att det inte var för att "varna"/tänk på det här utan just leta fel när personen begärde (!) en ny film som bevis på att hunden inte påverkades.
Glad att jag "peppar peppar" mest verkar ha vettiga människor runt mig.

Svinkallt ute!!!
Vi har nöjt oss med att vara hemma på gården och kasta lite pinnar och busat för att få lite motion och rastning.
Vi går fortfarande och väntar på att Axi ska komma i höglöp så vi kan åka och para. Ännu märks ingenting på varken henne eller skägget. Skägget är mest sur på henne för att hon vill leka och för att undvika hennes hopp och skutt lägger han sig under soffbordet och tjurar. Axi själv tycker livet är toppen!!
Själv är jag löjligt förälskad i den här tiken. Vill inte alls lämna tillbaka henne sen:p

12508818_207631569583547_9125728586182700029_n_zpsdoytkg1z.jpg

12510446_207631586250212_2013929539138914616_n_zpsiblbgddr.jpg

Har ett par från garmont som har varit bra, men nu sjunger de på sista versen (dåligt skötta och lite valpsmakade) så nästa säsong blir det nya!

Ang skitsnack (@isafore) så suck! Förstår inte varför vissa alltid är ute efter att leta fel. Hade det "handlat om att följa skks regelverk" hade ju denna "kunniga" människa kunnat svara "alla som undrar" att det går ur kroppen och har en tidsbegränsad karens.

Såg en diskussion på fb igår med motsvarande grad av "leta fel på". En bekant som la upp ett filmklipp på träningen och direkt fick kommentar om att hon gör dk i fotgåendet och "har du verkligen tävlat med det där?". Diskussionen som följde gjorde det väldigt tydligt att det inte var för att "varna"/tänk på det här utan just leta fel när personen begärde (!) en ny film som bevis på att hunden inte påverkades.
Glad att jag "peppar peppar" mest verkar ha vettiga människor runt mig.

Skulle ju vara trevligare om man fokuserade på det positiva istället i sina kommentarer. Man blir ju avskräckt att lägga upp något överhuvudtaget när det bara följer kommentarer som letar fel.
Är såklart skillnad på om personen som lägger upp filmen specifikt frågar efter vad som kan förbättras.
Så tråkig attityd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 168
Senast: Scandi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar