Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Plötsligt händer det, Ammo och jag har varit ute och "sprungit" en 2km runda. Jag är typ astmatiker så det går minsann inte fort men vi kom ut iaf. Ammo var duktig men jag blir så irriterad på min skitkropp alltså. Nåja, ska försöka komma ut 2 ggr i veckan under Juli och se om det hjälper.
Ammo hälsar att det är tungt att släpa på sin otränade matte och undrar om någon mer fit individ vill ut och springa med honom ist ;)
19656919_10154419230976707_6809763879829758574_n.jpg

Papper påskrivna för nya bilen, men jag velar fortfarande när det gäller bilbur. Enligt Robust kan de bara göra bur på måtten H77/D88/B96cm, men det är flera centimeter mindre än vad jag själv mätte till. Enligt Mims hemsida går en Variocage Double Large in som är 99 i bredd. Samtidigt är det ju smidigt att kunna få till lasthylla och dylikt, men det blir ju också dyrare. Gah.

Papper påskrivna för nya bilen, men jag velar fortfarande när det gäller bilbur. Enligt Robust kan de bara göra bur på måtten H77/D88/B96cm, men det är flera centimeter mindre än vad jag själv mätte till. Enligt Mims hemsida går en Variocage Double Large in som är 99 i bredd. Samtidigt är det ju smidigt att kunna få till lasthylla och dylikt, men det blir ju också dyrare. Gah.

Kan du åka dit och mäta? Mina burar blev mycket större när jag åkte dit och visade hur jag ville ha det. :)

Kan du åka dit och mäta? Mina burar blev mycket större när jag åkte dit och visade hur jag ville ha det. :)

"Nja". Över två timmar enkel resa. De har ju gjort bur till samma bilmodell tidigare och menade att de måtten var max.

Ännu en kväll på klubben.
Sen Criga flyttade har en sjukt härlig social kamplust väckts i Calibra :love:
Hon har även ett stort föremålsintresse. Över lag så har det börjat bubbla upp en hel del i henne :)

Tyvärr märker vi att hon håller stenhårt på sin roll i flocken och att det dämpar henne. Vi hoppades att detta skulle förvinna när Criga flyttade, de var ju otroligt tighta, men tyvärr har hon istället kletat ihop sig med lilla Jarla. Att hon har en väldigt dominant mor som kväser henne lite gör inte saken bättre.
Jag börjar fundera på om Calibra verkligen ska bo med andra hundar i nuläget. Criga har utvecklats i raketfart till en självständig individ sen hon flyttade. Calibra bryr sig för mycket om hur övriga flocken är. "Vad tycker mamma?", "Är detta ok för mamma?" ,"Vad gör den lilla?" ,"Ska jag lägga mig i?".
Jag börjar fundera på om även hon skulle behöva flytta hemmifrån och växa i vuxenkostymen :(

Det är första gången jag klagar på att en hund funkar för bra med andra hundar.

Alltså jag blir knasig. Bekanta blev stoppade i tullen påväg hem och fick veta att man ska deklarera för hund hem från Finland och Danmark. Norge undantag. Då tänkte jag att bäst jag kollar när man ska in i Finland, och det var lätt att hitta på deras tull sida.
Men Danmark! :confused: jag hittar inte om jag måste deklarera för hunden när jag ska in i Danmark? Suck.

Alltså jag blir knasig. Bekanta blev stoppade i tullen påväg hem och fick veta att man ska deklarera för hund hem från Finland och Danmark. Norge undantag. Då tänkte jag att bäst jag kollar när man ska in i Finland, och det var lätt att hitta på deras tull sida.
Men Danmark! :confused: jag hittar inte om jag måste deklarera för hunden när jag ska in i Danmark? Suck.
Om du hittar någon som bryr sig så. ;)

De viftade irriterat förbi mig när jag ville visa hundpassen när jag åkte ToR DK i feb...
Jo passen är det ju tydligen ovanligt att de visar intresse för. Jag blev dock stoppas och fick visa dom första gången vi åkte till Finland :) så vill ha allt i ordning :D

Hämtat från: http://www.norden.org/sv/hallaa-norden/danmark/flytta-till-danmark/resa-med-husdjur-till-danmark

Flytta eller resa med husdjur till Danmark

Du kan resa med din hund, katt eller iller i icke-kommersiellt syfte från ett EU-land, samt Norge och Island till Danmark om följande krav uppfylls:

• Du reser själv tillsammans med djuret. I vissa fall kan du ge en fullmakt till att en vän eller familjemedlem kan resa med djuret.
  • Djuret ska vara identitetsmärkt med mikrochip. Djur som har märkts med en lättläslig tatuering före den 3 juli 2011 kan dock få ett pass utfärdat.
  • Djuret har EU:s husdjurpass, utfärdat av en auktoriserad veterinär.
  • Djuret har en giltig rabiesvaccination. Vaccinationen ska ha skett minst 21 dagar före avresan till Danmark.
Du kan läsa mer hos Fødevarestyrelsen. Här finns bland annat reglerna för kommersiell djurtransport och reglerna för införsel av ovaccinerade valpar och kattungar.

Hämtat från: http://www.norden.org/sv/hallaa-norden/danmark/flytta-till-danmark/resa-med-husdjur-till-danmark

Flytta eller resa med husdjur till Danmark

Du kan resa med din hund, katt eller iller i icke-kommersiellt syfte från ett EU-land, samt Norge och Island till Danmark om följande krav uppfylls:

• Du reser själv tillsammans med djuret. I vissa fall kan du ge en fullmakt till att en vän eller familjemedlem kan resa med djuret.
  • Djuret ska vara identitetsmärkt med mikrochip. Djur som har märkts med en lättläslig tatuering före den 3 juli 2011 kan dock få ett pass utfärdat.
  • Djuret har EU:s husdjurpass, utfärdat av en auktoriserad veterinär.
  • Djuret har en giltig rabiesvaccination. Vaccinationen ska ha skett minst 21 dagar före avresan till Danmark.
Du kan läsa mer hos Fødevarestyrelsen. Här finns bland annat reglerna för kommersiell djurtransport och reglerna för införsel av ovaccinerade valpar och kattungar.
Tack men har redan läst där, och det står inga tullregler! Det gjorde det inte på vårt jordbruksverk heller :s

Tack men har redan läst där, och det står inga tullregler! Det gjorde det inte på vårt jordbruksverk heller :s
Jag har åkt ut o in i DK sen Sverige öppnade gränserna 94 och senast i måndags,det finns ingen tull någonstanns som kollar pass (inte ens på Kastrup) än mindre om du har hund med,vi åkte nu Sverige -dk-de och så tillbaka,jag har synliga hundburar i min bil och det var ett stort polis/tull pådrag vid DE-DK hamnen,vi blev bara igenom vinkade

Jag har åkt ut o in i DK sen Sverige öppnade gränserna 94 och senast i måndags,det finns ingen tull någonstanns som kollar pass (inte ens på Kastrup) än mindre om du har hund med,vi åkte nu Sverige -dk-de och så tillbaka,jag har synliga hundburar i min bil och det var ett stort polis/tull pådrag vid DE-DK hamnen,vi blev bara igenom vinkade
Jo men det spelar ingen roll att de inte kollar, nu finns det ju folk som blivit kollade och jag vill veta vad som gäller :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka