Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo men det spelar ingen roll att de inte kollar, nu finns det ju folk som blivit kollade och jag vill veta vad som gäller :)
Dom verkar inte ha några regler som man kan hitta och eftersom jag aldrig blivit kollad med bil,men på Kastrup vid något av alla tillfällen,så verkar det vara samma regler som hos oss.
Det har aldrig frågats om några fler papper än passet som ska följa övriga EU länders krav/regler.

Dom verkar inte ha några regler som man kan hitta och eftersom jag aldrig blivit kollad med bil,men på Kastrup vid något av alla tillfällen,så verkar det vara samma regler som hos oss.
Det har aldrig frågats om några fler papper än passet som ska följa övriga EU länders krav/regler.
Nej det verkar inte gå att hitta något så får väl anta att de inte har några regler då :/ i Sverige ska man deklarera hunden iaf men inte Finland och Norge så kanske Danmark har så med :)

Idag fyller han alltså nio år, min älskade knäppa lilla skrutthund. Det känns liksom som inte alls längesedan jag hämtade hem ett litet vitt monster men nu är Svansson alltså gammal :heart
D6SxpAW.jpg

1KOAmK9.jpg

c50XcMs.jpg

Tränade lite agility igen lite för att värma upp oss inför ev. agilitykurs efter sommar. Fick tillgång till agilitybanan igen och då sätter vi iväg! Helt peppad! :up: Håkon kan ju det här! Ja nu så kör vi!

Det gick inte alls bra. :( Helt plötsligt så ville han knappt några hinder, och dom hinder han sen gick med på började han kort därefter också strejka inför. Dåligt motiverad, gick snabbt iväg. Inget spring eller språng. Gick t.om iväg och kissade bara sådär helt nonchalant för fy tusan vad tråååkigt det var! Inte ens sisådär vad som kändes som runt fem miljoner godbitar togs emot som belöning med någon större entusiasm.

Tänkte men okej ingen agility idag då. Vi gör något tråkigare - lydnad!

Det gick däremot jättebra. Han gjorde fel endast en gång och det är för att han var för ivrig. Alltså... :confused: Trodde inte att lundehundar var direkta lydnadshundar, men han verkar visst lite inbiten på det just nu. Synd bara att alla rallylydnadskurser osv. verkar vara fulla eller har inte utannonserats än. :grin: Nu var man ju inne på att köra lite med agility då han verkade tycka att det var så kul innan, menmen... Det blir kanske ändrade planer för framtida kurser? :cautious: (Astrologinörden i mig skyller lite skämtsamt på att han är våg, kan de någonsin bestämma sig? Varför skaffade jag en hund som är en våg?)

Vi har inte köpt något regntäcke till Brihanna ännu. Kollade vädret igår och då stod det att det skulle regna på utställningen i Tvååker idag. Sambon tyckte visst att han hade den perfekta lösningen på vårt problem. Vi kallar den för the superman raincoat:

uNPxeyZ.jpg

(Brihanna var verkligen inte förtjust och regnkappan kommer inte att nyttjas på utställningen. Jag tackar för det)

Tränade lite agility igen lite för att värma upp oss inför ev. agilitykurs efter sommar. Fick tillgång till agilitybanan igen och då sätter vi iväg! Helt peppad! :up: Håkon kan ju det här! Ja nu så kör vi!

Det gick inte alls bra. :( Helt plötsligt så ville han knappt några hinder, och dom hinder han sen gick med på började han kort därefter också strejka inför. Dåligt motiverad, gick snabbt iväg. Inget spring eller språng. Gick t.om iväg och kissade bara sådär helt nonchalant för fy tusan vad tråååkigt det var! Inte ens sisådär vad som kändes som runt fem miljoner godbitar togs emot som belöning med någon större entusiasm.

Tänkte men okej ingen agility idag då. Vi gör något tråkigare - lydnad!

Det gick däremot jättebra. Han gjorde fel endast en gång och det är för att han var för ivrig. Alltså... :confused: Trodde inte att lundehundar var direkta lydnadshundar, men han verkar visst lite inbiten på det just nu. Synd bara att alla rallylydnadskurser osv. verkar vara fulla eller har inte utannonserats än. :grin: Nu var man ju inne på att köra lite med agility då han verkade tycka att det var så kul innan, menmen... Det blir kanske ändrade planer för framtida kurser? :cautious: (Astrologinörden i mig skyller lite skämtsamt på att han är våg, kan de någonsin bestämma sig? Varför skaffade jag en hund som är en våg?)
Han kan inte ha ont då? Är han mer peppad i vanliga fall så kan det ju vara värt att kolla upp honom. Min var väldigt tveksam när vi gick sista agilitykursen och hon är en kanonkula i vanliga fall. Dock hade hon blivit påhoppad och biten av en hund som kom springandes från andra sidan planen (precis vad som hade förstört för oss kursen före också, en jäkla hund som kutar från andra sidan planen för att hoppa på min bakifrån när hon jobbade :rage:) så jag trodde hon var påverkad av det.

Något kurstillfälle senare blev hon blockhalt och efter många om och men senare är hon nu pensionerad p.g.a. två kroniska sjukdomar.

Hundar är så jäkla duktiga på att dölja smärta. Som hundägare har jag fått kämpa som bara den för att få hjälp då så många inom djursjukvården har gett oss knäppa (och ibland rent ut sagt vidriga) kommentarer om att hunden är frisk när jag påstått att hon inte är det, utan att hon haft ont. :meh:

Han kan inte ha ont då? Är han mer peppad i vanliga fall så kan det ju vara värt att kolla upp honom. Min var väldigt tveksam när vi gick sista agilitykursen och hon är en kanonkula i vanliga fall. Dock hade hon blivit påhoppad och biten av en hund som kom springandes från andra sidan planen (precis vad som hade förstört för oss kursen före också, en jäkla hund som kutar från andra sidan planen för att hoppa på min bakifrån när hon jobbade :rage:) så jag trodde hon var påverkad av det.

Något kurstillfälle senare blev hon blockhalt och efter många om och men senare är hon nu pensionerad p.g.a. två kroniska sjukdomar.

Hundar är så jäkla duktiga på att dölja smärta. Som hundägare har jag fått kämpa som bara den för att få hjälp då så många inom djursjukvården har gett oss knäppa (och ibland rent ut sagt vidriga) kommentarer om att hunden är frisk när jag påstått att hon inte är det, utan att hon haft ont. :meh:

Tack för att du kommenterade! Vi fick det faktiskt uppkollat nu när vi ändå var inne på en liten rutincheck. Han har visst smärta i ländryggen och bör motionera horisontellt, alltså inget hoppande eller trappuppgångar. Vi har blivit rekommenderade rehabilitering, antingen vattengympa eller vattenlöpband, vet inte vilket vore bäst. Han hatar normalt vatten och bad men nu så är det så. :D Får hoppas han återhämtar sig så att vi kan köra igen! Vet inte vad som kan ha framkallat det då han mest skadar tassarna (trampar fel, något getingstick, osv)

Och :nailbiting::nailbiting: den hunden lät inte riktigt frisk alls, attackerar en arbetande hund oprovocerat.

Han hatar normalt vatten och bad men nu så är det så. :D Får hoppas han återhämtar sig så att vi kan köra igen! Vet inte vad som kan ha framkallat det då han mest skadar tassarna (trampar fel, något getingstick, osv)
Tänker att om han trampat fel eller felbelastat på grund av tassarna så är det väl rimligt att det påverkar ländryggen?

Himla trist för er iaf :( Hoppas att vattenträningen hjälper även om han inte gillar det :) (och då är kanske vattentrask bättre ån simning om han inte gillar vatten så mycket?)

Har inte uppdaterat på evigheter!

Akilles fyller 2 år den 19 augusti. (:eek:) Han fortsätter att vara en glad och sprallig individ som har sina egenheter för sig. (Som att b.la. stå och glo på grannarna genom fönstret.)

Han kan fortfarande inte dricka vatten ordentligt utan sölar ned hela golvet, därför har jag och sambon lärt oss uppskatta innetofflor. :D Vi har efter mycket arbete och träning fått honom att komma över sin separationsångest och Akilles klarar därmed av att vara hemma själv. Vilket är skönt både för oss och för honom.

Då Akilles har haft problem med för höga testosteronhalter, vilket bidrog till att han ständigt var stressad p.g.a. alla löptikar i området, fick han bli kastrerad nu i slutet av juni. Tråkigt nog uppstod komplikationer där hans operationssår drabbades av två stycken olika bakterier som gav honom svår smärta och en fruktansvärd svullnad.

Fick komma in akut till veterinären där han fick mer smärtstillande och antibiotika utskrivet. Veterinären var rädd att bakterierna skulle få fäste ordentligt i punghuden och att detta skulle bidra till att hela pungen måste opereras bort. Förutom daglig medicinering skulle vi tvätta området runt såret och smörja med antibiotikasalva.

Nu har det gått ca 12 dagar sedan operationen och såret är nästan helt läkt. Svullnaden har avtagit och antibiotikan tycks fungera bra. Akilles är återigen en glad "liten" skit. :love:

Veterinären misstänker att bakterierna kommer ifrån mottagningen, det har tagits prover och vi fick till svar att det var 2 st olika sorters bakterier men inte vart ifrån de kom. Det blir många täta återbesök men som tur är står mottagningen för dessa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka