Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som en som fuskat lite med bilder och trycksaker en gång i forntiden kan jag säga att du vill göra den i vektorformat, pixlar är (hårddraget) hopplösa för tryck (jag tror @Blueberry och @AraSlei kommer att hålla med mig ;)).

Det kanske tar lite lång tid men det kommer att vara så värt det. Med noggrant pill kan du få till konturerna i Illustrator utan att det är vansinnigt svårt. Det är bara tidskrävande :angel:

Damn right! :up:

Som en som fuskat lite med bilder och trycksaker en gång i forntiden kan jag säga att du vill göra den i vektorformat, pixlar är (hårddraget) hopplösa för tryck (jag tror @Blueberry och @AraSlei kommer att hålla med mig ;)).

Det kanske tar lite lång tid men det kommer att vara så värt det. Med noggrant pill kan du få till konturerna i Illustrator utan att det är vansinnigt svårt. Det är bara tidskrävande :angel:

Precis, det är bara jäkligt tråkigt... En bra ljudbok som underhållning under tiden rekommenderas :p

Och nu gissar jag bara men jag skulle tippa på att skrivare som fixar tryck för kläder etc bara förstår sig på vektorer (@Fisherling du nämnde t ex hundtäcken med logon på). Och då kommer förmodligen tryckeriet ta din bild och trycka på vektorisera-knappen i Illustrator och dra runt ett par sliders (om du inte betalar extra för att de ska fixa till bilden samtidigt, men det är inte säkert att de kan/vill). Och då kan det se ut så här:

arrowtails.png

"ARROWTAILS ausrhbluubhbluubb shppuubbubluubh" :o :nailbiting: :rofl:

Och även om det går att fixa texten separat så försvinner ju en hel del detaljer i bilden och det blir liksom inte helt rätt... Go go Illustrator, heja, du är ju asduktig på att teckna så det är klart du fixar det! :D

Fast jag har verkligen full förståelse för att man inte vill köpa på sig de problemen det innebär. Jag hade blivit fullständigt less på en hund som betedde sig så.

Det har jag också. Det enda jag menar är att det behöver inte betyda att det är kört även om ägaren verkar ha gett upp och beordrat koppel på livtid typ. Just det tycker jag är att ge upp som ägare. Hunden har precis satts igång i träning och kan inte så mycket ännu. Jag tror att den med största sannorlikhet kommer funka ypperligt lös på träning. Men det är ägarens huvudvärk, inte @GardenAngel s.

Mamma Mu kommer aldrig att bli säker med andra hundar....utom på planen. Där är hon 100% säker. Hon har aldrig dragit från platsligning eller frammåtsändande. Träning/tävling är "jobb". Men fritiden utan för planen är nått annat. Jag har träffat flera hundar som henne, som funkar klockrent i arbete/träning/tävling men privat är piss med andra hundar.
Ge inte upp ännu.

Hur tänker ni om den egenskapen i aveln? Att hunden ska funka med andra hundar utan att dom ryker ihop tycker jag är självklart och jag skulle aldrig kunna tänka mig att avla på en hund som är som du beskriver Mamma Mu, precis som att jag inte skulle avla på C-höfter eller ett felaktigt bett. Jag har sett i dina inlägg att ni verkar vara otroligt noga i vilka hundar ni avlar på men att fungera med andra hundar (=fungera i vardagen för många) är inte något ni tycker är viktigt?

Precis, det är bara jäkligt tråkigt... En bra ljudbok som underhållning under tiden rekommenderas :p

Och nu gissar jag bara men jag skulle tippa på att skrivare som fixar tryck för kläder etc bara förstår sig på vektorer (@Fisherling du nämnde t ex hundtäcken med logon på). Och då kommer förmodligen tryckeriet ta din bild och trycka på vektorisera-knappen i Illustrator och dra runt ett par sliders (om du inte betalar extra för att de ska fixa till bilden samtidigt, men det är inte säkert att de kan/vill). Och då kan det se ut så här:

arrowtails.png

"ARROWTAILS ausrhbluubhbluubb shppuubbubluubh" :o :nailbiting: :rofl:

Och även om det går att fixa texten separat så försvinner ju en hel del detaljer i bilden och det blir liksom inte helt rätt... Go go Illustrator, heja, du är ju asduktig på att teckna så det är klart du fixar det! :D
Alltså jag skrattade högt åt det där gibberishet :rofl:

Men ja, usch, jag vet ju hur för jäkla lång tid det tar. Är väl mest därför jag drar mig för det.. Får bli att sätta Dr Phil på autoplay på youtube eller något nån dag och köra Illustrator :nailbiting:

Hur tänker ni om den egenskapen i aveln? Att hunden ska funka med andra hundar utan att dom ryker ihop tycker jag är självklart och jag skulle aldrig kunna tänka mig att avla på en hund som är som du beskriver Mamma Mu, precis som att jag inte skulle avla på C-höfter eller ett felaktigt bett. Jag har sett i dina inlägg att ni verkar vara otroligt noga i vilka hundar ni avlar på men att fungera med andra hundar (=fungera i vardagen för många) är inte något ni tycker är viktigt?

Ingen av hennes avkommor har den sidan mer än en hane, av 23 avkommor. Man får väga in ras i det. Det är inte ovanligt att schäfer (eller andra bruksraser) har en stark integritet mot andra hundar. Hade det varit Dvärgschnauzern som varit sån hade man tyckt han var helt vriden.
Man kan inte jämföra alla raser rätt av.

Hon lever dessutom i en flock på 4 hundar utan problem. Hon har noll problem i hundmöten. Hon funkar klockrent på träning/tävling. Integreras med hundar utanför flocken är inget vi prioriterar.

Jag har ingen bil alls (och alltså inte ens ett handskfack att lägga papper i) har haft en hel del stamtavlor lösa i ryggsäck och dom börjar bli rätt fula av slitage nu och skrynkliga. Kommer övergå till att ta med hela mappen när jag åker iväg. Har just nu Agrias fula mappar, men kommer skaffa nya så småningom :) Jag ställer dessutom ut, så jag behöver ta med tandintyget till ena hunden som fick den spräckt pga skada - så flera papper behövs tas med
Har insett att min välmeriterade, välstammade brukshund kan räknas som i praktiken papperslös. Hon har inga papper utom stamtavlan där vaccinationer och chipnummer har noterats. Vilka ytterligare papper är det som andra hundar och till och med katter har, som är så viktiga att de måste vara med, förutom eventuellt hundpass och veterinärintyg om saknade kroppsdelar som tänder, svansar och testiklar?

Tävlingsresultat och poäng finns i SBKtävling, mentaltest, ledstatus och utställningsresultat i SKK Hunddata. Vilka papper är det vi saknar?

Nu har jag inte schäfer, men jag har en jaktras och jag och min uppfödare diskuterade ungefär liknande för nån vecka sen.
Hon menade att hon kan ta att hunden (tiken) har någon brist mentalt, typ lite vass mot andra hundar så länge det är inom ramen, OM hunden är en bra jakthund. Är hunden ingen smashing jakthund kan den få gå i avel om den är toppen mentalt, till exempel. Bruks och jakthundar ska ha mycket motor och oftast vara lite skarpa, det är svårt att få perfekt balans där, men en erfaren förare kan plocka fram det bästa i hunden oavsett.

Alltså jag skrattade högt åt det där gibberishet :rofl:

Men ja, usch, jag vet ju hur för jäkla lång tid det tar. Är väl mest därför jag drar mig för det.. Får bli att sätta Dr Phil på autoplay på youtube eller något nån dag och köra Illustrator :nailbiting:

Hahaha jag med, jag föreställde mig det på en snygg tävlingsväst på SM och satt och småfnissade när jag postade... :o :rofl:

Men alltså på riktigt, testa Illustrator. Rita som vanligt med en brush (vanliga på B) inställd som du vill (storlek, tryckkänslighet etc) och se till att du tecknar med stroke och inte fill. Sedan kan du använda Warp tool (Shift+R) för att jämna ut/ändra path'en (urgh svengelska) lite som du vill, och ändra storlek på warpverktyget med (shift+)alt+vänsterklick. Det här låter ju också som gibberish men det kommer klicka när du testar! Nyare versioner av Illustrator har dessutom ett kurv-verktyg som är jättesmidigt att använda, "aktiva hörn" som gör det enkelt att ändra rundheten i hörn även i efterhand och massa bra grejer. Det har blivit MYCKET mer användarvänligt senaste åren och man behöver i alla fall inte sitta och traggla med anchor points HELA tiden... Jag älskar't :D

...MVH grafikentusiast och nörd :angel:

Nu har jag inte schäfer, men jag har en jaktras och jag och min uppfödare diskuterade ungefär liknande för nån vecka sen.
Hon menade att hon kan ta att hunden (tiken) har någon brist mentalt, typ lite vass mot andra hundar så länge det är inom ramen, OM hunden är en bra jakthund. Är hunden ingen smashing jakthund kan den få gå i avel om den är toppen mentalt, till exempel. Bruks och jakthundar ska ha mycket motor och oftast vara lite skarpa, det är svårt att få perfekt balans där, men en erfaren förare kan plocka fram det bästa i hunden oavsett.

Jag håller med. En grym vallhund är ursäktad om den har nån egenhet för sig (till viss gräns så klart).

Precis. Och jag ser det nog inte som en direkt brist heller. Många i rasen skiter på ren svenska i om hunden kan leka med okända hundar. Huvudsaken är att hunden kan jobba, är friska och har alla mentala bitar på plats för att kunna sköta sig och är mottaglig för träning.

Vi får höra ibland från "Schäferfolk" att vi är knäppa som har våra ihop. Många med flera hundar har dem uppdelade. Ffa uppfödare, de har dem knappt inne ens. För oss är det en förutsättning att de ska funka i sin flock. Annars åker de ut. Funka i andra flockar är ointressant. Men de ska absolut uppföra sig. Vilket de gör. Över lag är de rätt ointresserade av andra hundar.

Hahaha jag med, jag föreställde mig det på en snygg tävlingsväst på SM och satt och småfnissade när jag postade... :o :rofl:

Men alltså på riktigt, testa Illustrator. Rita som vanligt med en brush (vanliga på B) inställd som du vill (storlek, tryckkänslighet etc) och se till att du tecknar med stroke och inte fill. Sedan kan du använda Warp tool (Shift+R) för att jämna ut/ändra path'en (urgh svengelska) lite som du vill, och ändra storlek på warpverktyget med (shift+)alt+vänsterklick. Det här låter ju också som gibberish men det kommer klicka när du testar! Nyare versioner av Illustrator har dessutom ett kurv-verktyg som är jättesmidigt att använda, "aktiva hörn" som gör det enkelt att ändra rundheten i hörn även i efterhand och massa bra grejer. Det har blivit MYCKET mer användarvänligt senaste åren och man behöver i alla fall inte sitta och traggla med anchor points HELA tiden... Jag älskar't :D

...MVH grafikentusiast och nörd :angel:
Jag har ju ändå gått media, så det där är inte HELT gibberish för mig iallafall :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 584
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka