Uppbindning i spilta?

Krockodil

Trådstartare
Hoppas jag är på rätt forum nu?? :crazy:

Fanns inga boxar lediga på nästa tävling så pållen blir tvungen att stå i spilta i två nätter. Jag har aldrig haft häst i spilta på tävling eller hemmavid heller för den delen så jag kan nada om hur långt repet ska vara. Finns det någon guidline? :p

Sv: Uppbindning i spilta?

hästen ska inte kunna fastna med ben eller huvud så inte för långt eller förkort. vet inte riktlijerna eftersom att storleken på häst spelar in.. Se dock upp med att det funkar med hästen vet rätt månag hästar som har fått panik av att stå i spilta första gången och det har tagit ett bra tag att lära dem att stå i spilta så jag skulle nog vara mer orolig för det än med längden på repet

Jo tack jag är redan smått panikslagen över det, men eftersom jag har en ganska sansad häst som aldrig visat någon tendens till att få panik vid uppbindning så hoppas jag (och ber till gud!) att det ska gå bra. :crazy:

Det jag funderat mycket på är att min häst är ganska stor och högrest och om längden på repet då kommer att tillåta honom att nästan stå halvvägs ut i gången?? Inte för att det går att påverka så mycket om det blir så, det går ju inte att korta upp repet så att han inte kan ta upp huvudet fullt upp...

Vad är det som har hänt om hästen har fastnat med huvud eller ben? har repet varit för långt? Vad kan man göra för att minska risken för att något sådannt skulle kunna hända? Vad exakt är det hästen fastnar i, om ni förstår vad jag menar?

Och om det inte framgick så tänker jag såklart på uppbindning med krubbkloss och rep. ;)

Jag skulle aldrig börja öva att ha min häst i spilta på tävling, då skulle jag inte åka på den tävlingen. Det kommer fler tävlingar.

Även den lugnast brunte kan tycka att det blir obehagligt när folk ränner runt röven på den. Plus att en tävlingplats inte är särskilt lugn från början.

I alla fall så säger reglerna att hästen ska kunna lägga sig och vila huvudet mot underlaget.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...relsefrihet.4.394d9f45113e42376618000602.html

Jag hade helt klart valt halsrem istället för grimma på en spiltovan häst. Det är så lätt att dom fastnar med en hov i grimman om dom försöker klia sig i huvudet tex.

En halsrem snurrar dessutom runt halsen på hästen istället för tvärtstopp som en grimma...

Men öva hemma först eller åk ej på tävlingen. Kolla möjlighet att ta med stolpar och tråd och hellre göra en egen utebox?

Senast ändrad:

Sett hästar som lyckast få upp frambenet på repet och bränt sönder huden på baksidan av benet :S set häst som lyckats få under huvudet under repet och fått panik likadant där fula brännmärken.

Kan tipsa om di ska åka att ha ett rep bakom spiltan då kan den inte backa ut på samma sätt som om man inte skulle ha ett rep bakom.. Men som sagt stora skaderisker i det med.

så du inte får full panik har jag också sett hästar som det gått bra för som inte har bråkat när de ställer in i spilta MEN riskerna är stora och de finns fortfarande där. :(

Hoppas du förstod hur jag menade med skadorna svårt att förklara och har inga bilder på detta

Repet har varit lagom längd finns dock vissa hästar som tycker det blir tråkigt och ska underhålla sig själva eller något.. tror inte att det går att förebygga på något sätt halsrem funkar ju om man är rädd att repet ska fastna över huvudet för då åker den ju bara runt medans med en grimma så är den fast.

Mät hur långa repen är i stallet du står i nu:) sen beror det ju mycket på vilken höjd ringarna är satta på i stallet.

Min gamla häst stod som ett ljus när han var uppbunden i gången, men provade jag binda upp honom med bara ett grimskaft i boxen eller i hagen fick han panik och kastade sig. Därför provade jag aldrig ställa honom i spilta för jag hade onda aningar om att det kunde gå illa. Jag tror han tyckte det var läskigt att inte riktigt se vad det var som hängde framför hans näsa.

Du skall inte binda i någon ring, utan du skall ha en grimskaftkloss (finns i gummi eller trä)
Grimskaftet trär du genom ringen som sitter i väggen fram i spiltan (hoppas jag). Sedan trär du grimskaftet genom klossen och gör en rejäl knut där.
Då löper grimskaftet fint när hästen rör sig. Den ska ju inte kunna vända sig om direkt....så du får kolla hur långt du kan ha när hästen är på plats.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...relsefrihet.4.394d9f45113e42376618000602.html

Jag hade helt klart valt halsrem istället för grimma på en spiltovan häst. Det är så lätt att dom fastnar med en hov i grimman om dom försöker klia sig i huvudet tex.

En halsrem snurrar dessutom runt halsen på hästen istället för tvärtstopp som en grimma...

Men öva hemma först eller åk ej på tävlingen. Kolla möjlighet att ta med stolpar och tråd och hellre göra en egen utebox?

Det med halsrem var ju en bra ide. Det har jag inte ens tänkt på. :bow:

Men att göra en egen box av plaststolpar och tråd utan el och i en ny omgivning utan chans att kunna se de andra hästarna som står inne, borde väll vara ungefär som att be om en lös häst?? :confused:

Det där med rep bakom har jag redan tänkt på men jag vet inte om det finns något att fästa det i där, har aldrig varit på den anläggningen innan, men det är ett bra tips.

Det är ganska lustigt för jag startade en tråd för länge sedan där jag skrev att jag var orolig för hur jag skulle göra om hästen blev placerad i spilta under en tävling, och flera svarade att det inte alls borde vara någon fara, om hästen var van att stå uppbunden. Så skräm mig inte nu!! :eek: ;)

Jag har tänkt att öva hemma. Det finns spiltor i stallet som han kan stå i och känna på hur det känns.

Visst borde ett vanligt 2 m långt grimskaft räcka som rep? Eller är jag helt ute och cykar? :crazy:

Det är ju jätte bra om du kan träna i spilta hemma å se så att allt går bra :)

Tycker dock att 2 m låter ganska långt. :S Har gjort spiltgrimskaft till stor häst kommer inte ihåg hur långa vi gjorde dem men de var kortare än 2 m

Jo, jag tänkte mer på om det räcker till att göra knutar (under klossen) på och fortfarande tillåta honom att sätta upp huvudet. Fast det lär jag nog upptäcka. ;)

Hoppas jag är på rätt forum nu?? :crazy:

Fanns inga boxar lediga på nästa tävling så pållen blir tvungen att stå i spilta i två nätter. Jag har aldrig haft häst i spilta på tävling eller hemmavid heller för den delen så jag kan nada om hur långt repet ska vara. Finns det någon guidline? :p

Ringen ska sitta ca 1.20 m och grimskaftet ska vara så långt att repet når golvet precis när hästen står normalt med huvudet. Och det ska löpa lätt och ha en tyngd i änden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar