Uppaning till hästekipage: Rid inte på gång- och cykelbanor

(Trelleborgs Allehanda) Svar till Tjejen med häst i Dalköpinge (den 10 november). Jag tycker inte att det bara är bilisterna som ska kunna trafikvett. Även ryttarna behöver kunna lite. De tycks tro att de äger gång- och...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppaning till hästekipage: Rid inte på gång- och cykelbanor

Då skulle jag vilja svara; bygg då inte bort alla vägrenar längs våra landsvägar och mindre vägar!! Det är väldigt populärt nu att bygga cykel o gångbanor överallt och därmed tvingas häst o ryttare rakt ut i vägbanan - där vi förvisso har rätt att befinna oss MEN där bilister inte visar någon som helst hänsyn utan gång på gång utsätter oss för livsfara:(

Håller absolut med om att hästar på gång och cykelbana inte är optimalt och inte heller lagligt, i de flesta fall, men hur ska vi få bilister, politiker och polisen att förstå hur vår verklighet som ryttare ser ut? Har de som cyklar större rätt att förflytta sig säkert än de som tar sig fram till häst?

Om det är lagligt eller inte beror på vad den aktuella kommunen har bestämt.

Jo precis, och i de flesta fall så beslutar kommunen tyvärr emot att hästekipage för använda gång o cykelbana.

Jag rider på cykelvägar ibland! Men enda anledningen att gör det är för att jag inte vågar rida längs vägkanten, eftersom de flesta bilister inte tar hänsyn till att det är en häst!

Så om bilförare kunde ta hänsyn skulle jag kunna sluta att rida på cykelvägen.

*Kl*

Varför inte införa "stingpinne" vid ridning på vägar? Det funkade ju på cyklar.

LIA

Det har jag gjort på mitt spö, en pannlampa med rött och vitt ljus som är fäst längst ut på spöet-

för första gången höll bilar och bussar avstånd, red på 70 väg... som om inte en häst skulle kunna göra mycket större skada på en bil än en liten lampa på en pinne :D

kl

Jag rider på gång & cykelväg så gott som varje gång jag rider ut.
Detta pga. den enkla anledningen att skulle jag rida på vägen, skulle någon med all säkerhet få en häst i vindrutan:cool::crazy:
Och det finns inte så mycket skog (och liknande) här omkring att jag helt kan undvika vägar.

Stingpinne? :o:confused: spö/pinne med lampa eller liknande på alltså?:confused:

Stingpinne var något som Expressen hittade på för länge sedan, just för att hjälpa cyklisterna att få mer vingelutrymme till passerande bilar. Pinnen var i utänden försedd med en röd (om jag minns rätt) vimpel och sattes fast i pakethållare eller liknande.
Den var otroligt effektiv! Det värsta i en bilförares sinne var tydligen risken för en rispa från denna pinne. :p

LIA

Är väldigt glad över att bo på landet med kilometervis av skogsvägar och varierande terräng :)

Det är mycket effektivt och rekommenderas verkligen! :)
När jag hade tröttnat på att rida med hjärtat i halsgropen tog jag helt enkelt ett långt dressyrspö, lindade det med reflexband samt fäste en liten röd diodlampa längst ut vid flärpen. Efter att jag började ta med det ut på ritterna höll alla bilar ut ordentligt vid omkörningar. Risken att få en repa i lacken är tydligen mycket mer skrämmande än risken att få en häst på motorhuven.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 840
Senast: cewe
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 124
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv