Upp i vikt-ge luzern?!

SnigelEffekt

Trådstartare
Varför är det en sån gammal "tradition" att man ska ge magra eller hästar som behöver gå upp i vikt lucern? Likaså vetekli!

En säsong när jag fodrade min häst med lucern (haflinger) så va de precis som att det gav man ju unghästar o hästar som behöver gå upp i vikt!

Inget tjatande om foderstatsberäkningar osv! Vet oxå att det beror på helheten, men hur har egentligen det här växt fram? Borde ju va bättre o ge en häst som behöver gå upp i vikt ett foder med mer energi än lucern?

Era reflektioner tack :bump:
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

ja ger det till min häst för att han skall muskla sig lättare/snabbare och hålla hullet,
har två bilder som visar utan och med lucern i foderstaten¨, är endast 21 dagar emellan fototillfällena
DSC01111.jpg

utan
DSC01249.jpg

med
 
Senast ändrad:
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

Fin häst!

Jo men VARFÖR o HUR har det startat om att man ger det för att hästen ska gå upp?

De e ju en sak att ge det för att bygga upp muskler, så långt hänger jag med, men varför till hull? Det innehåller ju ändå "främst" protein, energin e ju förhållandevis låg o när man vill att dom ska upp så vill man ju ha dit fler mj............
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

Vilken skillnad!
Hur mkt har du gett din häst? och har du kompletterat lusernen med ngt annat?
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

exakt vilken skillnad!!!

nu börjar jag ångra att jag just slutade med lusern.. får buda en säck till pållen ;)

hon får ifs hippo harmoni nu, och det är SUPERSKILLNAD där med!!!
hon verkar dock inte gilla det lika mkt som lusern (blött) blandat med fibergi...
får väl blanda i lite betfor om hon har tårar i ögonen... :crazy:
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

Jordgubben från Skåne skrev:
ja ger det till min häst för att han skall muskla sig lättare/snabbare och hålla hullet,
har två bilder som visar utan och med lucern i foderstaten¨, är endast 21 dagar emellan fototillfällena
DSC01111.jpg

utan
DSC01249.jpg

med

21 dgr. är ganska lång tid och det borde hästen förändrat ssig på. MEN, hur mycket gick hästen ute under tiden, titta hur grönt det är utan all ny kraftig grönska kanske skillnaden blivit mindre.
Hullmässigt tycker jag inte skillnaden är så stor men därmot muskelmassan gör hästen helt förändrad till det mycket bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

SnigelEffekt skrev:
Fin häst!

Jo men VARFÖR o HUR har det startat om att man ger det för att hästen ska gå upp?

De e ju en sak att ge det för att bygga upp muskler, så långt hänger jag med, men varför till hull? Det innehåller ju ändå "främst" protein, energin e ju förhållandevis låg o när man vill att dom ska upp så vill man ju ha dit fler mj............

Proteinöverskott omvandlas ju bl.a. till fett så där kan du ha en orsak till varför vissa fått positiv hulleffekt av lucern. Det innehåller ju som sagt mycket protein och mindre energi och knappt något fett alls, så det beror INTE på energi eller fettet att hästen går upp i vikt i första hand av lucern.

Sen att lucern är ett bra foder p.g.a. alla fibrer och att hästen kan ha mycket i krubban som sysselsättning (strålucern) är ju en annan sak. Men till att öka hullet använder jag uteslutande foder som innehåller hög råfettsandel, helst runt 6 eller högre.
 
Senast ändrad:
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

hullmässigt tror jag att det är som vilket stråfoder som helst, alltså att om man har en häst som ma<grat, ökar man höintaget då så borde den lägga på sig igen, även så med lucern, så är jag lärd iaf
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

han får 1200gram lucernhack 1800gram krafft groov och 450gram betfor/ dag
uppdelat i tre krafftfodergivor
Morg / kväll
500g lucern
800g krafft
200g betfor
middag
200g krafft
50g betfor
200g lucern
 
Senast ändrad:
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

hade du Grov innan du började med lusern?
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

Har du exempel på foder med hög råfettshalt?:bow:
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

maria-mp skrev:
Har du exempel på foder med hög råfettshalt?:bow:

Linfrökaka, solrosfrö/kaka, Fibergi är det allra högsta jag hittat i färdigfoder så här långt, Dodson&Horells har vissa sorter med hög råfett, Åsebro har några få men bra, krafft ha flera olika mellan 5-7%sedan finns det säkert flera andra färdigfoder som jag inte vet om.

Man får sitta och surfa runt bland fodersidorna och läsa analyser för att hitta det man behöver. Det gör inget att det ofta är lägre smrp i de färdigfodrena då hästarna på något vis tar upp proteinet bättre ju högre fetthalt det är så smmanlagda kvoten kan minskas utan negativ effekt.
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

annars kan du ju komplettera med lite linfröolja som du blandar i övrig kraft om du vill ha högre fetthalt.
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

En tunn häst behöver ju ofta både lägga på sig hull OCH bygga muskler. Och behöver därmed protein. Om man sen behöver tillföra mer enrgi så är det ju enkelt fixat med olja. Sen är det ju ofta så att energivärdet i griovfoder ligger ganska stabilt på 7-8, medan proteinvärdet ju kan variera enormt. Alltså är det nog vanligare att en häst (som får en vettig högiva vill säga) lider av proteinbrist.
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

Jag kollade runt lite, o linfrökakan är ju oxå proteinhög:idea:
Men har man tillräckligt med protein, går det lika bra med flytande olja, eller är det optimala i fast form? För att hjälpa till för hålla hullet
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

maria-mp skrev:
Jag kollade runt lite, o linfrökakan är ju oxå proteinhög:idea:
Men har man tillräckligt med protein, går det lika bra med flytande olja, eller är det optimala i fast form? För att hjälpa till för hålla hullet

I stort sett alla frön har hög proteinhalt. Om du har tillräckligt med protein och bara vill komma åt fettet för hullet så går det med ngr. dl. olja, om man får i hästen så pass mycket som behövs. Behöver man energi till både hull och huvud eller få ner proteinkvoten så tycker jag betfor eller helst kanske titta på ett annat foder med annan sammansättning så man minimerar antalet foder.

Lägger man till mer protein också om man vill ha mer hull så är risken stor att hästen antingen går ner mer i vikt alt. kommer bli för musklad och således få lite muskelproblem av överskottet.

Vad exakt behöver din häst ändra, och hur ser det ut idag med fodret?
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

En häst som behöver gå upp i vikt behöver oftast energi och protein (mängden beror ju av på vilket sätt hästen är smal; bukig och tunn över ryggen eller smal i hela kroppen) och eftersom lucern är ett grovfoder som är mest skonsamt mot magen är det det som rekommenderas.

Har man ett grovfoder med mycket protein i och ger så mycket som hästen vill äta utan att den går upp i vikt kan det vara bra att lägga på mer energi istället. Allt beror på omständigheterna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 511
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp