Upp i vikt-ge luzern?!

Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

Linfrökaka innehåller visserligen ganska hög halt protein men proteinkvalitén i linfrön är så låg att det inte är något att förlita sig på som proteinfodermedel (enl "Rätt foderstat-rätt häst" C Planck). Jag brukar räkna proteinet i linfrön som bonus och se till att proteinbehovet är täckt av andra fodermedel.
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

föl2005 skrev:
Linfrökaka innehåller visserligen ganska hög halt protein men proteinkvalitén i linfrön är så låg att det inte är något att förlita sig på som proteinfodermedel (enl "Rätt foderstat-rätt häst" C Planck). Jag brukar räkna proteinet i linfrön som bonus och se till att proteinbehovet är täckt av andra fodermedel.

Jag med fler har gett linfrökaka med mycket gott resultat så varför de skriver att proteinkvalitén inte är att lita på förstår jag inte. Upptagningsförmågan på linfrökaka är ypperlig. Jag har gett det t.o.m som enda foder (o.8 kg)under en period till grovfodret och det gav det resultat jag ville ha för den hästen vid den perioden.

Hoppas att HH kollar för hon kan detta mycket bättre gällande upptagningsförmågans vara eller inte.
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

hur många kilo är den säcken på min är endast på 20 kilo. Köps dock inte på granngården. En säck av den sorten jag köper kostar 125 kr
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

Jag ger min pålle Edel Lusern, pelleterat. Kostar 2.52 kr/kg + moms på Johan Hansson. En säck väger 25 kg.
Mindre pellets än Kraffts, behöver inte blötta den.
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

Det är Kraffts lucern, och visst är det 25 kg i säcken? Nu blev jag lite osäker...:o
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

Proteinkvaliten beror ju inte bara på upptaget, utan även på sammansättningen av aminosyror. De flesta vegetabiliska födoämnen innehåller inte alla sorters aminosyror, och de måste därför kombineras med andra(jmf vegetarianer, viktigt att de varierar sin kost för att få i sig alla byggstenar som behövs). Vissa aminosyror kan kroppen tillverka själv, medan andra måste tillföras kompletta via kosten.
Just linfrö (och även soja) innehåller inte alla nödvändiga aminosyror (enl litteratur iaf), och är därför inte fullvärdiga som enda proteinkälla. Därmed inte sagt att de inte funkar som enda kraftfoder, det beror ju på vad höet innehåller.
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

har jag alltid trott också, men det är endast 20 kg har jag upptäckt
i alla fall i mina säckar, en annan i stallet har kraffts lucernhack, ska undersöka den iag, återkommer med vidare info ikväll
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

Hon är på lösdrift nu med fri tillgång på mat och det funkar finfint, men jag vill ha lite tips till sen, för hon är väldigt svårfödd
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

Sen, jag har hört att linfrön kan vara giftiga:eek: , men är det ingen risk med linfrökaka??
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

maria-mp skrev:
Sen, jag har hört att linfrön kan vara giftiga:eek: , ??
ja, dom är giftiga om man ej har på hett vatten som de får stå i ett tag
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

*kl*
Ska köpa lusern till mitt sto imorogn och pröva det på henne! :bump:
Ska även ta ett före och efterkort på henne! :)
 
Sv: Upp i vikt-ge luzern?!

Men linfrökaka är inte giftig väl? Det räcker väl man blötar med en skvätt vatten tillsammans med annat foder, så det inte blir så torrt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 511
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp