Unikums svårklassavkommor

Görel

Trådstartare
Moderator
Kurt Graaf skriver i sin bok om den svenska varmblodsavelns historia att Unikum 429 hade 24 startande avkommor men att ingen uppnådde svår klass (sid 500).

Jag kommer på Sköldmöns Unik och Up to Date vilka båda väl gick svår fälttävlan, och jag har för mig att det fanns ännu fler framgångsrika fälttävlanshästar bland hans avkommor. Någon som kommer ihåg bättre än jag?

Sv: Unikums svårklassavkommor

En framgångsrik avkomma var King Edward f.1973 ue. Cosmos **, han var 2.a i SM och även placerad i Boekelo i Holland 1982.Ägare Michael Pettersson, uppfödare Nils Juberg,Vadstena.
Har hittat lite info om Sköldmöns Unik han var född 1975 ue.Count Settle **.
Unikums son Pronto (ue.Prince Fair**) född 1975 exporterdes till den västtyska fälttävlansryttaren K Schulz.

Tack!:bow:

King Edward var hästen jag inte kom på namnet på!

Enligt tävlingslicensregistret och SRC:s kalender var Sköldmöns Unik u Meitzi e Acoen Canthe:confused:

Vet du vad Up to Dates mamma hette? Vet att han var ue Hartlake xx, men inget av de ston som finns i stamboken från -75 är hans mamma.

Efter helgens tävlingar på Globen tycker jag att det är läge att plocka fram den här tråden för att hylla Unikums son Elizar 614!

Elizar hade tre ättlingar med i gårdagens kür!

Guinness 888 har honom till morfar.

Maximus (med några bokstäver efter) har honom till farfar via May Sherif.

Blue Hors Matiné har honom till morfarsfarfar. Morfar Matador II var en son till May Sherif.

Konstigt att min dam är bättre på hoppning då. Fast det kommer nog mkt från morfar Dragon. Fast Elixar har ju hästar efter sig som hoppar bra också. Jag är fortfarande nöjd med mitt val av häst, iom stammen.

Jag undrar hur många som hade koll på Elizars inflytande över gårdagens startfält?

Om man ska tänka ett steg längre är det egentligen Elizars mormor Efrodite som ska hyllas eftersom hon genom sin son Chagall också var farfarsmor till Mr G de Lully!

Jag kan återkomma om Up to Dates mamma, men jag har för mig att hon hette Pomona. Jag har en hel del info om det stoet eftersom jag har ägt en syster till honom. Mamman var nog inte efter Hartlake utan det är en icke godkänd hingst innan Hartlake XX-Ujiji XX, men som sagt, jag har det i mina gömmor.

Tack!:)

Det vore väldigt roligt att få veta hans möderne! Jag har förstås kollat alla stamboksförda ston e Hartlake xx, men utan napp.

Gällande Elizar var han även far till May Black och Excellens samt 170 avelsston i Danmark.
Glöm inte heller den fantastiska Andiamo, som även han var efter May Sherif.

Och påminna att Matador II tog VM-silver -90 med Kyra K

Härligt att höra!

Inte för att Unikum tillhört mina favorithingstar, men jag tycker att han förtjänar ett rättvisare omdöme än i boken!

En gammal tråd, jag vet, men ändå intressant.

Jag har hittat att Unikumdottern Unika är lämnat en svårklassavkomma e. Tammer Fors i fälttävlan, är det någon som vet namnet på den avkomman och vem som red den? I ASVH:s databas finns ju tyvärr inte namnen med.

Vet du när avkomman är född?

Den som har kan kolla i gamla tävlingskalendrar, och det har jag;)

En gammal tråd, jag vet, men ändå intressant.

Jag har hittat att Unikumdottern Unika är lämnat en svårklassavkomma e. Tammer Fors i fälttävlan, är det någon som vet namnet på den avkomman och vem som red den? I ASVH:s databas finns ju tyvärr inte namnen med.

Den hette Gargamel.
Jag hittade honom i den här listan (som är väldigt användbar för gamla tävlingshästar som är utan namn i Blup-databasen):
http://www.svehast.se/sh/UserFiles/File/licdata.txt

Sedan vidare information via Ridsportförbundets databas:
http://www.ridsport.se/svrf2000/ter...Nr=19478&ckHi=false&ckAr=true&txtAr=2009&pww=

Nu kom det två svar samtidigt, tackar och bockar!

Rolig tråd. Jag var under några år på 90-talet skötare åt en valack ue: Unikum. Hästens mamma Uniette (e: Unikum) vann skånska mästerskapen i hoppning under Peter Eriksson -79 men jag vet dock inte hur högt upp i klasserna hon kom under sin karriär. Hon var inte så stor ( och avkomman 155 mkh).

Har en gammal artikel från Skånska dagbladet tror jag det är, mkt smickrande bild på Peter Eriksson 20 år gammal ;)

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 149
Senast: Mayaanna
·
Avel Är det någon mer än jag som hunnit läsa Kurt Graafs bok om Den svenska varmblodsavelns historia under 200 år? Vad tycker ni? Jag...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 344
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka