Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Men om vi då tänker "Stödet kommer just när bakbenen får arbeta och dess energi och rörelse fortplantar sig genom hästens kropp till munnen." och "korrekt stöd uppnås generellt sett när hästen länger fram halsen och atlaskotan är högsta punkten." så borde ju första bilden ha stöd? En hopphäst kan ju ha stöd i munnen utan att 'gå på tygeln' väl? för det säger ju inte citatet något om, hur mycket 'vinkling' det ska finnas i skelettet utan om att bakbenen driver in i handen? Ray är ju inne på samma sak, så ser det ut när hoppeliten tar plats och för dom är det ju i princip farligt med en häst som inte tar stöd.

Du kan ju inte bara plocka meningar hur som, de är ju faktiskt en del i ett stycke ;). Vad jag försökte få fram var att stöd i min värld kommer som ett brev på posten när hästen arbetar balanserat och lösgjort, med en arbetande och rygg där energin tillåts flöda genom hästens kropp.

Bara för att en häst är "på" bettet och arbetar energiskt betyder det alltså inte stöd, men kontakt (som jag tänker).

Hoppryttare rider ju väldigt olika, men mellan hinderna anser jag definitivt att företrädesvis tyskar och holländare rider med stöd. I anridningen mot hinder tillåts ju ofta hästen få mer utrymme att ta sig an hindret och stödet försvinner därför.

Som utgångsläge väljer jag alla gånger den första, för att den ska 'gå på tygeln på riktigt' så skulle den lära sig formas för skänkeln och den skulle vara där, tror jag. Den andra (igen tror jag) kommer behöva 10 ggr mera träning för att få förtroende för handen och våga ta stöd (tar tid!!), samt hitta sin egen balans (OCH forma sig för skänkeln).

Tänk så olika vi tolkar bilderna. Din tolkning kan definitivt stämma. Men ändå gör jag en annan. Jag tolkar den andra bilden som att det är ett klassiskt ryttarfel, "att greja med bettet" så hästen drar in nosen. Det tycker jag generellt sett är ganska lätt att korrigera om man sitter upp alltså. Däremot är det svårare att få en ryttare att sluta handrida.
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Har du sett Helena lundbäck och Erblume? VISSA ekipage i eliten, inte alla:laugh:
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Jag menar absolut inte att säga något negativt om varken ryttaren eller hästen, och jag har inte sagt att den inte skulle vara lydig och välgymnastiserad.
Bara att jag tycker man kan ha ett stöd och en häst som är lydig även om den har en form som liknar första bilden. Sen rider man ju inte alltid i den formen- men det var en ögonblicksbild- och tar du en ögonblicksbild på många hoppekipage kan det se likanande ut.
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Fast det är ju samma med Angelica, hon lägger ju ner otroligt med tid på dressyrarbetet på Mic Mac. Just därför är hästen "ridbar" på hinder trots sin hemska form.
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Jag menar absolut inte att säga något negativt om varken ryttaren eller hästen, och jag har inte sagt att den inte skulle vara lydig och välgymnastiserad.
Bara att jag tycker man kan ha ett stöd och en häst som är lydig även om den har en form som liknar första bilden. Sen rider man ju inte alltid i den formen- men det var en ögonblicksbild- och tar du en ögonblicksbild på många hoppekipage kan det se likanande ut.

Men skillnaden från den första bilden och ett hoppelitekipage är ju att hästen på den första bilden ALDRIG går i en bra form där hästen arbetas på ett lösgjort och uppbyggande sätt.

Är hästen välgymnastiserad kan den ju gå i vilken form som helst och ändå ha kvar alla kvaliteér i form av lösgjordhet, lydnad osv.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: IngelaH
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp