Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Ponnyryttaren_

Trådstartare
Hur tränar ni för detta? (även för steg 1 och 2, eftersom dom hänger ihop)

Finns relativt många unghästar här tycker jag, några videos finns att se, men berätta hur ni lägger upp planen! (och korrigerar en plan som gått snett, dvs inte är nöjda med 123)
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

När man reglera takt och tempo, byta gångart och rida böjda och raka spår balanserat kommer stödet automagiskt, är min erfarenhet.
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

.. och hur kommer du till balans? Hur tränar du hästen att förstå böjda spår? Hur tränar du 123? var gör du av tyglarna under resans gång?
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Balans är när hästen är i jämnvikt. När man rider i rätt avvägd takt och tempo, i förhållande till vad man gör mer (volt, rakt fram m.m.). Jag tror att hästen alltid eftersträvar och försöker vara i balans men att vi som ryttare sätter dom ur balans när vi stör.

Man hade ju kunnat skriva en hel roman. Men som exempel på en övning jag gör väldigt tidigt i utbildningen: Jag rider längst fyrkantspåret och travar på långsidorna och skrittar på kortsidorna. Det gör att jag hela tiden gör övergångar på samma ställe, vilket hästen lär sig. Då kan jag ställa högre och högre krav på att hästen tar mina hjälper exakt som jag vill, samt med tiden börja förekomma hästen för att få hjälp att få hästen i uppförsbacka. Tex när hästen börjar sakta av (eftersom den gjort det på samma ställe 100 ggr innan), så ber jag den gå fram lite = wola, samma effekt som vid en kraftig halvhalt!

När hästen kan gå längst fyrkantspåret utan att välta runt i hörnen (i början rider jag inga hörn i trav) börjar jag vända in ca 5-6 meter innan hörnet, så hästen inte får hjälp av väggen/staketet för att svänga. Då går det fort till hästen först lärt sig de vändande hjälperna och därefter kommer den snart förstå de "böjande" hjälperna också.

Tyglarna sitter i bettet och jag håller i dem :D. Jag använder tyglarna till förhållande och vändande hjälper. Händerna finns där hela tiden och erbjuder ett stöd när hästen kommit så långt i sin utbildning så det börjar bli aktuellt. I början rids hästen på relativt lång tygel utan vidare kontakt.

Lite snabbt skrivet, återkommer till tråden när jag hinner.
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Att hästen lär sig var den ska sakta av pga att det är vid ett visst ställe kanske också orsakar besvär senare.

Problemet jag tänker på är att den automatiskt saktar in utan att få klartecken för det senare, du driver på och hästen har redan huvudet inställd på att "där brukar jag få pusta ut". Jag vet inte men gillar inte riktigt resonemanget, därmed säger jag inte att det är fel då det beviserligen funkar för dig.

Övertänker jag?

.....
Det är viktigt att vid inridningen sitta stadigt och ha en egen balans först och främst, att tex titta ner i backen medför att man blir en aning framtung. Att sitta ordenligt i sadeln så hästen lär känna sina bästa framtida träningskompisar -sittbenen (underkroppen överlag)
Att visa påsjukt bakifrån kan man börja lära tidigt.
Sitter man korrekt och hjälper till att bära hästen i balans med känslan av att stödja när det behövs (Även lära sig när den oftast behöver stödet och lägga till det precis innan) kommer man få en häst som inte lägger sig på bettet när man börja samla lite mer = Bra början till ett balanserat ekipage.

Det värsta är att gå för fort fram.
Att rida in en individ på en bra medkänsla är guld!
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Att hästen lär sig var den ska sakta av pga att det är vid ett visst ställe kanske också orsakar besvär senare.

Knappast. Man gör ju övningen med enbart övergångar vid kanske 1-2 pass sedan går man vidare och vidareutvecklar. Så fort hästen lärt sig att sakta av utnyttjar man ju det, vilket normalt sker vid första eller andra passet. Så fort hästen snappat upp konceptet varierar man ju och lägger övergången lite tidigare eller lite senare.

Problemet jag tänker på är att den automatiskt saktar in utan att få klartecken för det senare, du driver på och hästen har redan huvudet inställd på att "där brukar jag få pusta ut". Jag vet inte men gillar inte riktigt resonemanget, därmed säger jag inte att det är fel då det beviserligen funkar för dig.

Övertänker jag?

Ja, det tycker jag.

.....
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Ok.

Citerar dig:
Det gör att jag hela tiden gör övergångar på samma ställe, vilket hästen lär sig. Då kan jag ställa högre och högre krav på att hästen tar mina hjälper exakt som jag vill..

Detta fick jag till att du tränade det väldigt ofta, men då är vi på samma spår.
-Förstår -bygger vidare.
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Nejnej, det är ju en övning jag beskrev, just den övning består av att jag hela tiden gör övergångar på samma ställe. Den övningen är det enda jag gör i början, men det går ju att variera. Och precis, så fort hästen förstår arbetar man vidare och drar nytta av effekten.
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

För att börja med att få unghästen att ta stöd rider jag helst ut tillsammans med trygg kompis och travar på i ganska friskt tempo. Det brukar få dom att söka bettet på ett positivt sätt, finns inte så mycket hörnpasseringar som rubbar balansen när man är gröngöling heller.:laugh:
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Om jag ändrar fråga istället, kanske det drar igång lite prat...

Vad är stöd?

Hur/var/när kommer nackens placering i bilden?

Kan man få stöd när den går såhär? bild

Kan man få stöd när hästen går såhär? bild

'Nosen i eller lite framför lodplan' / 'lite bakom gör inget'?

Vilket läge av dom två ovanstående är enklast att få stöd i? (att utgå ifrån) Vilket läge har du hellre på din unghäst? Hur tränar man till stöd från dom båda olika utgångslägena om man inte får det?

Vilken roll spelar åldern in? Vilken roll spelar hur länge den har tränats på ett visst sätt in? När går det från 'OK' till 'måste lösas!' om den går i någon av bildexemplen? (alltså i fråga om tid, hur länge är det ok och när det dags att ta tag i)

Hur mycket stöd ger ni hästen? När ger man för mycket? (hur vet man det?)

När kräver ni att hästen ska 'gå på tygeln'?

vilken form kräver ni för att göra hästens första tävlingsstart (i LC)?

Hur vet man att hästen är för hög/låg i formen (i förhållande till utbildningen)?

..
Jag är främst nyfiken på era tankar kring åldern mellan insittning och LA, de första åren alltså.

Nu har jag slängt ut massa frågor, hoppas att det blir lite diskussion! :D
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Finns så många som är mycket klokare än mig på detta, men jag har tråkigt, och jag tycker ämnet och vinklingen av frågan är intressant:)

Spontant tycker jag att häst nr ett ser ut att ha en helt ok utgångspunkt men en ganska grön lite ryttare på ryggen. Typ så kan det ju se ut när vissa elitryttare i hoppning kommer in på banan. Och gemensamt med alla dessa hoppryttare på hög nivå är att de säger " det viktigaste är att hästen tar stöd". Inte ett dressyrmässigt stöd för att komma in på dressyrbanan kanske. Men i den formen kan man ha en bjudning fram till handen och det känns inte som det egentligen krävs så mycket för att få hästen att söka bettet mera fram-ner och runda överlinjen. En vanlig dressyrryttare hade nog trimmat till det fort tror jag.
Den andra är nog svårare eftersom den släpper bettet. Behöver ju heller inte vara så svårt men kräver nog en ännu känsligare ryttare. Sen är det ju en ögonblicksbild i skritt. Skulle vara intressant att veta vad som händer när hon lättar på handen och rider framåt? För mig gör det nog inget att den är bakom lod om den följer handen framåt sedan.

Jag grunnar mycket på detta bekymmer, och tror att när man har svårigheter med grundformen är det säkert mycket exteriöra saker som gör det komplicerat.
Olika unghästar beter sig ju på olika sätt i början. Vissa gör som första hästen och gör sig lite stela mot handen när de hamnar i obalans- andra viker in nosen och släpper bettet... Och min gör båda delarna:D

Jag tror jag föredrar problem nummer ett, det vet jag nog bättre hur jag ska lösa! Själv då?
 
Senast ändrad:
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Bild 1 har du ju redan ett visst stöd även om hästen strävar emot något. Den varianten tror jag är lättare att "fixa till" än bild 2 där hästen smyger sig undan. På bild 1 hade jag satsat på att koncentrera mig mest på drivet bakifrån, kommer det rätt så kommer hästen även att ge efter fram. Svårare att få en kontakt som inte finns (bild 2) -där är ju lätt hänt att hästen krullar ihop sig mer när man driver.
Jag bryr mig inte nämnvärt om hästen i början av utbildningen går något bakom lod -däremot om den går bakom hand och jag inte "har nåt" i handen alls.
Ang stödet så ger jag olika stöd beroende på vilken häst, jag vill ha en kontakt som både går att öka och minska. Alltså ett mellanläge och hästarna är ju inte likadana allihop. Sedan tycker jag att det är viktigt att vänja hästen vid ett stabilt stöd -stödet/kontakten ökar vid en förhållning och minskar tydligt vid eftergift, men däremellan är det stabilt och "lugnt".
När kräver ni att hästen ska 'gå på tygeln'?
Jag börjar tidigt med att hästen ska acceptera bettet och lägga sig i en bekväm form som passar utbildningsnivån. Så som bild 1 är, är ok den första tiden, sedan när hästen börjar hitta bjudning och förstå framåtdrivande hjälper vill jag att den ger efter.
Jag skulle inte starta en LC (eller någon annan klass) på en häst som inte hittat en bra arbetsform än (iallafall på hemmaplan, man vet ju aldrig vad som händer på bortaplan :p).
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Jag ska försöka svara på frågorna, som jag ser det, så får vi se om det blir någon diskussion. Men TS, vad tycker du?

Jag tycker det är skillnad på stöd och kontakt. Att hästen är "på bettet" som på den första bilden definierar jag som kontakt, inte stöd. Stödet kommer just när bakbenen får arbeta och dess energi och rörelse fortplantar sig genom hästens kropp till munnen. Någon (kan varit Cornelia Endres) har sagt att när hästen är riktigt lösgjord känner ryttaren hästens bakben i sin hand. Förhållningarna går från ryttarens hand ända bak till hästens bakhov, då är stödet korrekt. Alltså anser jag att det egentligen handlar mest om lösgjordhet, för det är det som är det svåra.

Angående bilderna: Jag tycker ingen av ryttarna vid tillfället när just det fotot togs har ett korrekt stöd, men med korrigering är det klart att de kan få det. Rent generellt tror jag att hästen på den första bilden behöver lösgöras och komma till arbete mer innan man kan få korrekt stöd medan hästen på den andra bilden behöver lyssna på hjälperna bättre, men även den lösgöras så halsen längs ut. Sen kan jag även tänka mig att ryttaren behöver bli mer stilla och inbjudande i sin hand.

Kontakt har inget med nackens placering, men korrekt stöd uppnås generellt sett när hästen länger fram halsen och atlaskotan är högsta punkten. Då är nosen i regel också lite framför lodplan (eller precis i, beroende på exteriör). Vid lösgörande arbete tror jag inte det gör något att hästen går bakom lodplan, men det jag definierar stöd går inte att uppnå vid ldr/rollkur.

Återkommer när jag har tid att skriva mer.
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Kul med diskussion! hade en eller två tankar när jag startade, men planen var just att det skulle bli till 5 nya = )

Men om vi då tänker "Stödet kommer just när bakbenen får arbeta och dess energi och rörelse fortplantar sig genom hästens kropp till munnen." och "korrekt stöd uppnås generellt sett när hästen länger fram halsen och atlaskotan är högsta punkten." så borde ju första bilden ha stöd? En hopphäst kan ju ha stöd i munnen utan att 'gå på tygeln' väl? för det säger ju inte citatet något om, hur mycket 'vinkling' det ska finnas i skelettet utan om att bakbenen driver in i handen? Ray är ju inne på samma sak, så ser det ut när hoppeliten tar plats och för dom är det ju i princip farligt med en häst som inte tar stöd.

Jag ser två gröna ryttare. Den första ser ut som en trevlig elev, tramp i stigbygeln, händerna på plats, ett mjukt stöd i munnen där också hästen svarar med att suga på bettet. Den varken stretar eller krullar i min mening utan 'går där den helst går', där den trivs bra. Den andra ser ut som handridning. Men båda är stillbilder och jag vet inte hur nästa sekvens ser ut...! Den första kanske går och nickar, eller får långa mungipor beroende på vilken fas den är i språnget, efter den andra bilden kanske det kommer en klar eftergift och en häst som söker sig framåt nedåt?

Som utgångsläge väljer jag alla gånger den första, för att den ska 'gå på tygeln på riktigt' så skulle den lära sig formas för skänkeln och den skulle vara där, tror jag. Den andra (igen tror jag) kommer behöva 10 ggr mera träning för att få förtroende för handen och våga ta stöd (tar tid!!), samt hitta sin egen balans (OCH forma sig för skänkeln).

Här är ett klipp (som är bra att se oavsett tycker jag) där han går in på formen av hästen. Blev väldigt nyfiken när han pratade om 'the shock-absorbers' och hur häst bakom hand hänger ihop. Men det går ju att läsa mer på i andra trådar : P

Ett citat ur filmen; "It takes 1 year to establish a top line on a horse. ... It takes one year to develop a top line to the point were you can begin to develop collection. It takes two years to bring a horse to collection, and that's with people how know what they are doing and do it every day". Vad säger ni om detta?
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Fast jag håller inte med att det ser ut så när hoppeliten rider mot hinder. Deras hästar är ju välgymnastiserade, lydiga och lösgjorda i markarbetet och kan ta en halvhalt korrekt osv. Då kan man rida med halsen ut och näsan uppe och det fungerar ändå, hästen går sas ändå på tygeln även om den har huvudet upp, det hade ju aldrig fungerat för den hästen som du visar på bilden. Så nej jag tycker verkligen inte det är samma sak som hoppeliten.

Ett korrekt stöd eller sug eller vad man ska kalla det för infinner sig ju först när hästen kommer till eftergift och bär sig själv. Inte bara för att man har kontakt med hästens mun?
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

Svarar bara på ditt första påstående där du citerat mig. Nej, jag tycker inte förstå bilden visar stöd eftersom hästen uppenbarligen är spänd i överlinjen, ej lösgjord och därför går inte energin och rörelsen genom kroppen. Den stannar någonstans på vägen eftersom hästen inte är lösgjord.

Jag återkommer när jag sitter vid en dator :).
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

KL

Det lossnar lite när man provocerar lite :angel:

men korrekt stöd uppnås generellt sett när hästen länger fram halsen och atlaskotan är högsta punkten. Då är nosen i regel också lite framför lodplan (eller precis i, beroende på exteriör). Vid lösgörande arbete tror jag inte det gör något att hästen går bakom lodplan, men det jag definierar stöd går inte att uppnå vid ldr/rollkur.
Generellt sett, varför är det inte det man då generellt sett ser? Är det ryttarna eller idealet som är kasst? :devil:

efter rollandet är klart då? kan hästen återgå till vanlig ridning med stöd och ryggaktivitet eller kommer den fortsätta knäcka av? Hänger det på ryttarens skicklighet?
 
Sv: Unghästutbildning, steg 3 - stöd

KL

Det lossnar lite när man provocerar lite :angel:

Generellt sett, varför är det inte det man då generellt sett ser? Är det ryttarna eller idealet som är kasst? :devil:

efter rollandet är klart då? kan hästen återgå till vanlig ridning med stöd och ryggaktivitet eller kommer den fortsätta knäcka av? Hänger det på ryttarens skicklighet?

Skriver bara snabbt igen. Jag tror okunskap är en stor del, samt att man inte rider enligt ett koncept. Ens tränare har kanske en långsiktig plan med utbildningen av ekipage, men många ryttare "plockar russinen ur kakan", eller följer i alla fall inte den hela långa tråden. Förr var det ju tabu att rida bakom lodplan, det är det ju inte längre.

Angående rollande vet jag inte riktigt. Adelinde har ju börjat få ett bra stöd nu tycker jag, innan har hon bara hängt i tyglarna. Men annars finns det ju massor med ekipage som rollar men som sen visar upp fint stöd vid "tävlingsform", just när de rider ut halsen på hästen (med skänkel och sits). Och jo, jag tror allt hänger på ryttarens skicklighet.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: IngelaH
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp